image

SP wil opheldering over gebruik coronapandemie voor invoering digitaal id-bewijs

dinsdag 14 december 2021, 14:42 door Redactie, 34 reacties
Laatst bijgewerkt: 15-12-2021, 15:01

De SP heeft demissionair ministers Ollongren van Binnenlandse Zaken en Grapperhaus van Justitie en Veiligheid om opheldering gevraagd over zorgen van wetenschappers dat de coronapandemie door bedrijven en politici wordt gebruikt of misbruikt om een digitale identiteitskaart in te voeren.

Follow The Money kwam vorige week met een artikel dat grote techbedrijven en overheden de komst van een nieuwe, digitale identiteit voor iedereen promoten en daarbij meeliften op de coronacrisis. Experts waarschuwen daarbij voor vergaande gevolgen. Zo vreest hoogleraar privacy en identiteit Bart Jacobs van de Radboud Universiteit voor "het einde van vrijheid zoals we die kennen" als politici de verkeerde keuzes maken. Volgens Jacobs zit achter de lobby voor digitale datavergaring "een agenda van surveillance waartegen we ons moeten verzetten".

Aanleiding voor SP-Kamerlid Leijten om opheldering te vragen. "Kunt u ingaan op de zorgen van wetenschappers dat de coronapandemie door bedrijven en politici wordt gebruikt of misbruikt om een digitale identiteitskaart(ID) in te voeren? Kunt u uw antwoord toelichten?", vraagt ze aan Ollongren en Grapperhaus. De bewindslieden moeten ook laten weten hoeveel lobbycontacten er zijn geweest tussen de overheid en het platform ID2020.

Denktank ID2020 schreef al in 2018 hoe een vaccinatiecampagne in Bangladesh als ‘toegangsdeur’ voor een digitale identiteit kan dienen. "Vaccinatie biedt een grote kans om digitale identiteit op te schalen", aldus de organisatie. "Vaccinatie biedt een geweldige kans om kinderen vroeg in het leven van een duurzame, draagbare en veilige digitale identiteit te voorzien, waarmee toegang tot allerlei sociale diensten mogelijk wordt."

"In hoeverre vindt u het ethisch verantwoord dat bedrijven of beleidsmakers een gezondheidscrisis gebruiken om een digitale identiteit aan te prijzen, waardoor zij meer winst kunnen maken of meer invloed kunnen vergaren door dataverzameling", vraagt Leijten verder. Ze wil daarnaast een reflectie van Ollongren en Grapperhaus op de wenselijkheid van de invloed van onder andere Microsoft, maar ook andere multinationals of big techbedrijven, in de oproep aan overheden tot het ontwikkelen van een zogenoemde coronapas. De ministers hebben drie weken om op de vragen te reageren.

Reacties (34)
14-12-2021, 14:48 door Anoniem
Ik wil helemaal geen digitale identiteit verkrijgen. En ik wil zeker niet meedoen aan het segregeren van onze maatschappij. Kom ik ergens niet binnen, dan ga ik gewoon over tot plan B.
14-12-2021, 15:04 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 14-12-2021, 15:53
Bijzonder terechte vragen van de SP. In feite is er niet alleen sprake van misbruik van de elk winterseizoen terugkerende corona-epidemie voor de agenda van digitale bewaking van elk aspect van ons leven, en voor de digitalisering van onze identiteit, maar waarschijnlijk ook van het bewust laten oplopen van besmettingen d.m.v. "versoepelingen" (zoals in juni/juli met "Dansen met Janssen" en per 25 september van dit jaar) om daarmee weer een excuus te verkrijgen voor het verder uitbreiden van digitale controle en de verdere inzet van digitale dwangmiddelen.

Bij de uitlatingen van "hoogleraar privacy en identiteit" Bart Jacobs heb ik wat twijfels. Hij zet zich in voor de ontwikkeling van IRMA en daarmee voor een digitaal excuus voor de uitfasering van bijvoorbeeld contant geld. Kan het zijn dat hij het opportuun vindt zich nu weer even van zijn privacy-vriendelijke kant te laten zien? Of kan het zijn dat hij op deze manier IRMA in de kijker hoopt te spelen en hoopt te promoten als schijnbare "oplossing" voor de tegenstelling tussen privacybescherming en de wens van de machthebbers om iedereen steeds te volgen, te controleren en aan te sturen?

Het lijkt erop dat Jacobs een graantje hoopt mee te pikken en voorstander zou zijn van een digitale IRMA-pas waarmee mensen nog steeds gediscrimineerd zouden worden en tot vaccinatie zouden worden "gedrongen" = gedwongen. Terwijl het inmiddels op wetenschappelijke gronden zeer duidelijk is dat zo'n grondrechten-schendend pasjes- en ID-systeem vooralsnog geen aantoonbare bijdrage levert aan het terugdringen van de jaarlijkse corona-golf, en waarschijnlijk zelfs contraproductief werkt in combinatie met ander rampzalig regeringsbeleid, zoals we dat in Nederland het afgelopen jaar hebben gezien.

M.J.
14-12-2021, 15:15 door Anoniem
Corona-app is de voorzet voor een Digitale ID
Stap na digitale ID is een digitale munt en het verbieden van niet overheids digitale munten
Wallet gekoppeld aan je tracking device (smartphone)
Daarna social credit systeem opzetten

De corona pandemie is een uitstekend middel gebleken om dit door te drukken
14-12-2021, 15:15 door Anoniem
"Vaccinatie biedt een geweldige kans om kinderen vroeg in het leven van een duurzame, draagbare en veilige identiteit te voorzien, waarmee toegang tot allerlei sociale diensten mogelijk wordt."

Ja gelijk een chip in je lichaam staat hier als je het goed leest alsof het heel normaal is, of ben ik nou gek ?, ik hoop van wel.
14-12-2021, 15:28 door Anoniem
Er lopen al voorstanders genoeg rond (denk aan Paternotte et.all).
Corona schijnt dus tevens ook gebruikt te gaan worden t.b.v. een digitaal ID.

Dit om van alles en nog wat aan te kunnen koppelen.
Dit als opmaat naar een totale controle maatschappij.

Onethisch gebruik van Big Data resources en Big Data Management
(Graag commentaar van M.J., ik waardeer je insteek).

Net zoals bitcoin werd gelanceerd als opmaat naar een totaal te controleren digitale nieuwe wereldmunt.
Ondanks dat men het nu nog steeds ervaart als een nieuwe weg naar digitale monetaire onafhankelijkheid,
Zo werd het niet met een dergelijke opzet de wereld in geholpen.

Iedereen kunnen surveilleren, traceren en modificeren helpt om dit gestelde doel te kunnen bereiken.
14-12-2021, 16:03 door Anoniem
Die vragen zijn op zich niet fout, maar worden wel gesteld naar aanleiding van een artikel die gaat over voornamelijk India.

Een BSN kennen we al jaren, DigiD kennen we al jaren en zowel paspoort, ID als rijbewijs hebben een NFC om de gegevens digitaal uit te lezen. Onze id's zijn al jaren digitaal beschikbaar en bekend bij de overheid.
14-12-2021, 16:18 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Bijzonder terechte vragen van de SP. In feite is er niet alleen sprake van misbruik van de elk winterseizoen terugkerende corona-epidemie voor de agenda van digitale bewaking van elk aspect van ons leven, en voor de digitalisering van onze identiteit, maar waarschijnlijk ook van het bewust laten oplopen van besmettingen d.m.v. "versoepelingen" (zoals in juni/juli met "Dansen met Janssen" en per 25 september van dit jaar) om daarmee weer een excuus te verkrijgen voor het verder uitbreiden van digitale controle en de verdere inzet van digitale dwangmiddelen.

Bij de uitlatingen van "hoogleraar privacy en identiteit" Bart Jacobs heb ik wat twijfels. Hij zet zich in voor de ontwikkeling van IRMA en daarmee voor een digitaal excuus voor de uitfasering van bijvoorbeeld contant geld. Kan het zijn dat hij het opportuun vindt zich nu weer even van zijn privacy-vriendelijke kant te laten zien? Of kan het zijn dat hij op deze manier IRMA in de kijker hoopt te spelen en hoopt te promoten als schijnbare "oplossing" voor de tegenstelling tussen privacybescherming en de wens van de machthebbers om iedereen steeds te volgen, te controleren en aan te sturen?

Het lijkt erop dat Jacobs een graantje hoopt mee te pikken en voorstander zou zijn van een digitale IRMA-pas waarmee mensen nog steeds gediscrimineerd zouden worden en tot vaccinatie zouden worden "gedrongen" = gedwongen. Terwijl het inmiddels op wetenschappelijke gronden zeer duidelijk is dat zo'n grondrechten-schendend pasjes- en ID-systeem vooralsnog geen aantoonbare bijdrage levert aan het terugdringen van de jaarlijkse corona-golf, en waarschijnlijk zelfs contraproductief werkt in combinatie met ander rampzalig regeringsbeleid, zoals we dat in Nederland het afgelopen jaar hebben gezien.

M.J.
Zo lang ongevaccineerden nog steeds een significant grotere druk op de zorg leggen (en de aanvalsvector richting gevaccineerden vergroten) geven ze mensen zoals Grapperhaus juist een excuus om verder misbruik te plegen.

Het is inderdaad belachelijk overigens dat we deze rechtse ratten de samenleving laten splitsen, ik ben als gevaccineerde fel tegen de coronapas en een ausweis maatschappij en daarom al langere tijd voor verplichte vaccinatie dan wel triage voor ongevaccineerden: dan zorg je er in ieder geval voor dat de gevolgen van hun "vrije keuze" zoveel mogelijk hunzelf raakt i.p.v dat ze de samenleving treffen, keuzevrijheid betekend niet dat je niet voor de gevolgen hoeft op te draaien ;)
14-12-2021, 16:36 door Anoniem
Je kunt het geloof en mensen niet dwingen
om geen kinderen te nemen en gezinnen te stichten
bij toename van de wereldbevolking is dit
digitale controlemiddel voor de elite en id2020 dus de oplossing,
het zelfde zie je al met het parkeerbeleid het invoeren van parkeer meters,
hoe meer mensen er komen hoe duurder het wordt.
het zelfde geldt voor wachttijden,regels en wetten alles wordt verscherpt,
en doordat we met ze allen lots,slimme devices blijven gebruiken en aanschaffen
blijft deze controle gehandhaafd,we doen het dus zelf,techbedrijven en overheden
veranderen pas mee als de burger verandert.

The Matrix
14-12-2021, 16:36 door Anoniem
Waarom zou bijna niemand nou de overheid nog vertrouwen? Het gaat toch al een paar decennia de verkeerde kant uit!
14-12-2021, 16:51 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 14-12-2021, 17:16
Door Anoniem: Er lopen al voorstanders genoeg rond (denk aan Paternotte et.all).
Corona schijnt dus tevens ook gebruikt te gaan worden t.b.v. een digitaal ID.

Dit om van alles en nog wat aan te kunnen koppelen.
Dit als opmaat naar een totale controle maatschappij.

Onethisch gebruik van Big Data resources en Big Data Management
(Graag commentaar van M.J., ik waardeer je insteek).

Net zoals bitcoin werd gelanceerd als opmaat naar een totaal te controleren digitale nieuwe wereldmunt.
Ondanks dat men het nu nog steeds ervaart als een nieuwe weg naar digitale monetaire onafhankelijkheid,
Zo werd het niet met een dergelijke opzet de wereld in geholpen.

Iedereen kunnen surveilleren, traceren en modificeren helpt om dit gestelde doel te kunnen bereiken.

Ik weet niet waar je precies commentaar op zou willen. Maar het wordt steeds duidelijker zichtbaar dat grote delen van onze machthebbers (die zich van democratie steeds minder aantrekken) eigenlijk toewerken naar een overgang van een democratische bestuursvorm naar een technocratische bestuursvorm.

Ik herinner me dat er ca. 2010-2012 in Brussel al stemmen opgingen om democratie nu maar eens te vervangen door technocratisch bestuur, destijds naar aanleiding van de Griekse schuldencrisis. De Griekse democratie (hoe symbolisch) moest maar even wijken voor de vanuit Brussel (en met name Berlijn en Parijs) opgelegde maatregelen die tot doel hadden het geld van Duitse en Franse banken uit Griekenland "terug te halen" op kosten van Duitse, Franse, Nederlandse etc. belastingbetalers. Want in Griekenland zelf viel niet veel meer te plukken, dat was voorafgaand aan 2010 al gedaan door leden van West-Europese èn Griekse financiële elites.

Technocratie wordt op dit moment aan de bevolking verkocht in de vorm van algehele vaccinatie als "technische" oplossing voor een als "vijand" afgeschilderd virus. Een substantieel deel van het volk èn van "experts" en beslissers is met succes in een soort massa-angst-psychose gebracht, waardoor dit deel van het volk nu zelf roept om vaccinatie, niet beseffend dat het daarmee roept om zelf onderworpen te worden aan een technocratisch bewind dat zich niets meer aantrekt van mensenrechten of individuele autonomie van mensen. Mensen die zich hierdoor niet hebben laten hypnotiseren, worden in toenemende mate ook behandeld als "vijanden" wiens rechten mogen worden afgepakt en die mogen worden gediscrimineerd.

Deze totalitaire verleiding wordt haarscherp geanalyseerd door de Belgische psycholoog en statisticus Mattias Desmet. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=N814IP5ZjH0 (interview 2 oktober 2021 met Marlies Dekkers). Ik heb dat zelf nog niet beluisterd, maar wel een engelstalig interview met Desmet over hetzelfde onderwerp: https://www.youtube.com/watch?v=CRo-ieBEw-8 (interview 3 december 2021 met Chris Martenson). Technocratie en totalitarisme komen beide voort uit het mechanistische wereldbeeld dat de afgelopen twee eeuwen het denken in West-Europa en Noord-Amerika heeft gedomineerd. Niet alleen mensen, maar ook de maatschappij wordt opgevat als een grote machine die door diegenen die "aan de knoppen zitten", volledig kan worden gecontroleerd en aangestuurd.

Je zou dit kunnen zien als de manier waarop een financieel-technocratische elite tot een "Great Reset" probeert te komen. Ik ben net begonnen in een boek met een iets andere, overlappende invalshoek: "The Great Recoil" van Paolo Gerbaudo. Ik ben nog niet ver en kan er dus weinig over zeggen. Maar Gerbaudo voert in ieder geval aan dat de corona-crisis een overgang markeert van neoliberalistisch denken (zo klein mogelijke rol van de staat) naar étatistisch denken (een staat die diep ingrijpt in het leven van gewone burgers om hun "veiligheid" te verschaffen - en de eigen elite aan de macht te houden).

Uit de inleiding: "The Great Recoil is neoliberal globalisation's 'second movement' (...). It is the moment when neoliberal globalisation is driven back, having reached the limits of its ecological, social and political sustainability. (...) The neoliberal drive (...) has pushed many citizens beyond the protections of collective bargaining and labour rights, creating a growing gap between insiders and outsiders. (...) With the Covid crisis, the wounds left open by globalisation over the course of the last three decades have become intolerable and untenable, while its social inefficiency and the health risks it has fostered have come to the surface. (...)

The Great Recoil is the moment when neoliberal thesis and populist antithesis engenders a statist synthesis, eclipsing many of the central ideological tenets of the phase of neoliberal expansion. The key notions emerging in this neo-statist discourse - sovereignty, protection, control and security - adumbrate a radically different agenda from the one that was hegemonic in the 1990s and 2000s. The outward-focused neoliberal language of opportunity, flexibility, openness, aspiration and entrepreneurialism now gives way to a neo-statist reassertion of state authority, territorial domination and political power, and to a concern with the essential conditions of existence of political communities: autonomy, self-defence, survival and rproduction.. Whereas neoliberal politics targeted people's desires, and in particular possessive consumerism and individual freedoms, post-neoliberal statism is concerned with addressing collective fears and lessening social risks."


Het risico dat ik zie, is dat étatisme (statism) in combinatie met totalitarisme en digitale machtsmiddelen ertoe gaan leiden dat het kind (onze individuele vrijheden en ontplooiingsmogelijkheden, en daarmee ook onze mogelijkheden om verbinding met elkaar aan te gaan) wordt weggegooid met het neoliberale badwater (maatschappelijke fragmentatie en individuele isolatie, gebrek aan zingeving, stress, armoede en consumentistische oppervlakkigheid). Eerdere reacties op dat badwater waren het communisme en het fascisme in de eerste helft van de vorige eeuw, waarbij in beide gevallen het kind eveneens met het badwater werd weggegooid.

Het communisme en fascisme boden geen oplossing. Technocratisch totalitarisme gaat zo'n oplossing ook niet bieden. Er is dus een andere weg nodig, met respect voor individuele mensenrechten èn met het creëren van mogelijkheden voor oprechte verbinding (solidariteit) tussen mensen, hetgeen iets volledig anders is dan afgedwongen pseudo-"solidariteit".

De reden dat "de club van Davos" (Klaus Schwab, Bill Gates etc.) geen maatschappij van oprecht met elkaar verbonden individuen willen, is dat zij in zo'n maatschappelijke ordening een groot deel van hun macht en privileges verliezen. Daarom proberen ze een pseudo-idee van "verbondenheid" te promoten, dat ze "connectiviteit" noemen en waarbij ze doen alsof die het beste bereikt kan worden in de vorm van "digitale connectiviteit", waarbij mensen zich voor hun "verbinding" met anderen afhankelijk maken van (d.w.z. laten gijzelen door) digitale platforms die in handen zijn van tech-machthebbers. Met name Facebook heeft daarvoor veel propaganda gemaakt. In feite doen deze platforms het omgekeerde van ons verbinden. Ze dienen juist als instrumenten om ons te verdelen en zo over ons te kunnen heersen ("verdeel en heers").

Een digitaal ID heeft tot doel om onze werkelijke identiteit te overschrijven met een digitale pseudo-"identiteit", waardoor we niet langer als mens erkend worden tenzij we gehoorzamen aan de wetten die de tech-machthebbers op hun platforms voorschrijven. Dus je kunt dan alleen nog met anderen communiceren of bijvoorbeeld banktransacties doen als je de spelregels volgt die door volstrekt onaanspreekbare, niet-democratisch gelegitimeerde machthebbers worden bepaald en aan ons opgelegd.

Hoe eerder we ons allemaal van dit naderende scenario bewust worden, hoe eerder we elk als persoon en onderling met elkaar maatregelen kunnen nemen om ervoor te zorgen dat dit scenario niet wordt bewaarheid.

Ik denk (met verwijzing naar o.a. Mattias Desmet) dat het volgende nodig is:
1. Ons uitspreken;
2. Stemmen voor politieke partijen die niet meegaan in het technocratische paradigma;
3. Leren om ons individueel los te maken van eventuele verslaving aan internet en gadgets;
4. Leren om onszelf materieel en geestelijk (zingeving) te voeden buiten de tech-platforms om;
5. Verbindingen en gemeenschappen met elkaar aangaan buiten de tech-platforms om;
6. Steun bieden aan anderen die zich willen losmaken uit de angstpsychose-cum-massa-formatie.

M.J.
14-12-2021, 17:11 door Anoniem
2. Stemmen voor politieke partijen die niet meegaan in het technocratische paradigma;
Hoe ga je mensen die Google en Facebook gebruiken er van overtuigen dat ze voor privacy gaan stemmen
en gelijk voor een democratische partij als die er nog is. Het zal toch via de journalistiek moeten gebeuren
en dat zal erg moeilijk worden met hun vooroordelen. Zij kiezen voorzekerheid en hun grot.

Mijn vertrouwen is in ieder geval nul dat dit land nog een democratisch land wordt, het zijn de aandeelhouders
en de lobbyisten die hier de baas zijn met hun praktijken.
14-12-2021, 18:05 door Anoniem
Door Anoniem: Corona-app is de voorzet voor een Digitale ID
Stap na digitale ID is een digitale munt en het verbieden van niet overheids digitale munten
Wallet gekoppeld aan je tracking device (smartphone)
Daarna social credit systeem opzetten

De corona pandemie is een uitstekend middel gebleken om dit door te drukken

Dat kan nog niet zijn gebleken omdat het nog niet is doorgeveord.
14-12-2021, 18:08 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom zou bijna niemand nou de overheid nog vertrouwen? Het gaat toch al een paar decennia de verkeerde kant uit!
Dat klopt helemaal, maar corona zet er wel een boost achter alle plannetjes. Ik hoop echt dat die nieuwe variant -die een stuk minder ziek maakt, maar wel besmettelijker - de politiek serieus wat stof kan laten opwaaien zodat ze een keer in gaan zien hoe fout ze zijn. Hoe is het toch mogelijk dat mensen als Grapperhaus en Ollongren nog steeds in de tweede kamer kunnen zitten? Zo zie je maar weer waar een griepje toe leidt.
14-12-2021, 18:28 door Anoniem
Er is maar 1 partij tegen alle coronamaatregelen: FVD.
14-12-2021, 18:31 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Anoniem:
2. Stemmen voor politieke partijen die niet meegaan in het technocratische paradigma;
Hoe ga je mensen die Google en Facebook gebruiken er van overtuigen dat ze voor privacy gaan stemmen
en gelijk voor een democratische partij als die er nog is. Het zal toch via de journalistiek moeten gebeuren
en dat zal erg moeilijk worden met hun vooroordelen. Zij kiezen voorzekerheid en hun grot.

Mijn vertrouwen is in ieder geval nul dat dit land nog een democratisch land wordt, het zijn de aandeelhouders
en de lobbyisten die hier de baas zijn met hun praktijken.

Het zal inderdaad een zaak van lange adem zijn voordat dit eventueel weer een democratisch land wordt. Maar totalitaire systemen die geen recht doen aan de werkelijke, diepe verlangens van mensen (op het gebied van vrijheid, respect, liefde, zingeving e.d.), hebben een neiging interne tegenstrijdigheden te gaan vertonen en zichzelf uiteindelijk te vernietigen. Hier wijst klinisch psycholoog Mattias Desmet (zie mijn vorige bijdrage) ook op.

Ik ben het helemaal met je eens dat "stemmen voor politieke partijen die niet meegaan in het technocratische paradigma" op zichzelf niet genoeg is. De afgelopen tijd hebben Nederlandse partijen waarbij ik hoopte op een krachtige vorm van oppositie, het keer op keer laten afweten. Slappe hap. Maar wat niet is, kan nog komen, en deze vragen van de SP zijn een teken dat er een potentie bestaat van krachtige oppositie. Ik hoop dat de SP hier niet een kortdurend ego-tripje van maakt, maar doorpakt en daarbij allianties aangaat met andere partijen die bereid zijn te snappen wat er op het spel staat.

Ik ben trouwens zelf een kleine "aandeelhouder". Daar maak ik soms van gebruik om bepaalde bedrijven aan te spreken op hun gedrag. Dan schrijf ik een mail als "mede-eigenaar" van het bedrijf en als het goed is krijg ik dan antwoord van de afdeling die zorgt voor communicatie met "retail investors" - zeg maar de supermarktklanten die zegeltjes sparen.

Jaren geleden heb ik dat een keer bij Shell geprobeerd, i.v.m. milieu en omschakeling naar duurzame energievormen, maar dat was hopeloos. Betreffende communicatie-medewerker was niet echt aanspreekbaar en reageerde nuffig-arrogant. Toen Shell vervolgens nog een keer ging investeren in zoeken naar nog meer fossiele brandstoffen, was voor mij de maat vol, dus die aandelen heb ik toen maar verkocht. Dat bleek financieel ook een goede zet, want daarna gingen ze diep naar beneden... Soms helpt een enigszins functionerend geweten om een zeperd te voorkomen - "win, win".

Soms helpt zo'n geweten trouwens niet, zoals die keer toen ik belegde in een jong bedrijf dat iets deed met duurzame energie. Ik dacht dat het zou gaan groeien. Maar het bedrijf deed iets anders, het ging namelijk op de fles en ik was ruim tweeduizend euro kwijt. Sindsdien ben ik iets voorzichtiger qua idealisme.

Niet alle aandeelhouders zijn dus "de baas", je hebt ze in allerlei soorten en maten. Je hebt wolven en jakhalzen, maar je hebt ook eekhoorntjes die kleine voorraadjes aanleggen om de winter door te komen. En wel omdat de Nederlandse overheid het ze verbiedt om met hun spaargeld wat extra pensioen op te bouwen tegen dezelfde gunstige belastingvoorwaarden als mensen met een veel hoger inkomen. Wie voor een dubbeltje geboren is, mag in dit land geen kwartje worden, zelfs niet met ijverig sparen voor de oude dag. Zoveel "vrijheid" hebben we in dit land - LMFAO.

Dus met zo ontzettend veel "vrijheid" heb je natuurlijk wel een digitale ID en een uitfasering van contant geld nodig om al die wild freakende mensen te controleren... Dat ze geen gekke dingen doen, zoals hun geld in een oude sok stoppen in de hoop dat de inflatie laag blijft.... Hoe staat het trouwens op dit moment met de inflatie? Oeps... even Apeldoorn bellen!

M.J.
14-12-2021, 18:36 door Anoniem
Laten we wel zijn.

MS is Amerikaans en de EU heeft gewoon liggen slapen ondanks dat ik en mede collega's al jaren aandrong op een eigen OS. En de waarde van de NAVO bewijst zich pas als er daadwerkelijk opgetreden wordt.

Intussen zitten Biden en Poetin de bekvechten over de EU haar rug en stijgt bij ons de gasprijs en heeft de VS bijna alle data in handen. En door een paar verlichten hier in Nederland heeft de rest van de wereld deze data nu ook.

En dan tijdens de corona epidemie ook nog een paar wetsvoorstellen er door proberen te drukken die rechtstreeks onze privacy schaden.

Dat is gewoon laag en vooral onethisch. En dan gewoon weer hetzelfde kabinet er door drukken..

Terwijl de sporen wegzakken in veen grond..gek he
Cybercriminaliteit alleen maar toeneemt..gek he met die waardeloze basisinrichting zonder local hardening of uberhaupt backups en controles security modellen what ever
Toeslagen affaire
Georganiseerde misdaad op het gebied van drugs ook alleen maar toeneemt (hoe kan het dat er nog steeds honderden kilos in containers binnen komen) Zit toch een leerpuntje in?
Woningnood
Migranten die de EU in geperst worden
Het OM met een gecrashte netwerkschijf zit.. how the hell is dat nou
Goh en de zeespiegel gaat meer stijgen dan verwacht.. hoe oud is dat fking FBI rapport ook al weer?
En die hele stikstof en methaan ellende
En TaTa steel die jaren troep de lucht inpompt
En de Nederland ontduik belasting land...
Het gaat maar door..
De treinen niet meer rijden omdat men INEENS met pensioen gaat
De pensioenen niet meer geherindexeert worden
Wij vooral niet over de corona aanpak mogen hebben want dat handelen we later wel af terwijl iedereen het vergeten is..
De mondkapjes deal en de overheid een rad voor ogen gedraaid wordt.
Het gaat maar door

Zo krijgt Liesbeth van Dijk altijd gelijk met haar schandaal.

Sorry hoor. Het gaat er bij niet meer in.

En nee ik zet niet aan tot opstand o.i.d.

Het is gewoon het resultaat van een beetje tv kijken en het nieuws volgen.

Je moet toch wat als het cabaret steeds geannuleerd wordt.

Maar goed we hebben in ieder geval Max Verstappen! Waarbij zelfs de koning zich profileerde of was het oprecht?
14-12-2021, 19:36 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 14-12-2021, 19:42
Anoniem 14-12-2021, 16:18 uur: Zo lang ongevaccineerden nog steeds een significant grotere druk op de zorg leggen (en de aanvalsvector richting gevaccineerden vergroten) geven ze mensen zoals Grapperhaus juist een excuus om verder misbruik te plegen.

Het is inderdaad belachelijk overigens dat we deze rechtse ratten de samenleving laten splitsen, ik ben als gevaccineerde fel tegen de coronapas en een ausweis maatschappij en daarom al langere tijd voor verplichte vaccinatie dan wel triage voor ongevaccineerden: dan zorg je er in ieder geval voor dat de gevolgen van hun "vrije keuze" zoveel mogelijk hunzelf raakt i.p.v dat ze de samenleving treffen, keuzevrijheid betekend niet dat je niet voor de gevolgen hoeft op te draaien ;)

De "aanvalsvectoren" (vreemde term trouwens, komt die uit Von Clausewitz?) gaan inmiddels heel veel kanten op. Er is bijvoorbeeld een grote aanvalsvector van "disco-gangers" richting "thuisblijvers", en ook van "nonchalante gevaccineerden" richting "niet-gevaccineerden".

Wie met het oog op de volksgezondheid een voorstander is van verplichte vaccinatie, zou met het oog op diezelfde volksgezondheid ook voorstander moeten zijn van verplicht autorijden en niet langer met OV (want besmettingsgevaar), maar tegelijk ook van verplicht OV-gebruik en niet langer met de auto (vanwege risico verkeersongelukken), van een algeheel rookverbod (iets waar ze in Nieuw-Zeeland nu net aan begonnen zijn te werken), van verplicht sporten (met een QR-wearable om dat te controleren, waardoor je pas naar je werk mag of naar de supermarkt als je gemiddeld voldoende hebt gesport), etc. etc.

Je gaat dan dus iedereen behandelen als radertjes in een machine die maar op één manier mogen draaien. Zie voorts wat ik eerder in deze rubriek heb geschreven over totalitarisme als voortkomend uit een mechanistisch wereldbeeld.

Je noemt "triage" als alternatief, dus dat niet-gevaccineerden bij medische zorg achtergesteld worden ten opzichte van gevaccineerden. Ik zou dat eerder "chantage" willen noemen. Het is bovendien discriminerend en vergelijkbaar met het achterstellen in de zorg van rokers, skiërs, autorijders, bezoekers van bars, mensen met een rijk seksleven, mensen die te weinig doen om sociale contacten te onderhouden, mensen die de aan hen voorgeschreven antidepressiva al drie dagen niet geslikt hebben, etc. etc.

En dat noem je dan niet "onvrijheid", maar "opdraaien voor de gevolgen van je keuzevrijheid".

Hmmm... Ik vraag me af waarom je dan nog zo fel tegen een "corona-ausweis" bent. Ik denk juist dat het in jouw geval voor de hand ligt om daar vóór te zijn, en dan meteen ook in te stemmen met een "tabak-ausweis", een "ski-ausweis", een "autorijd-ausweis", een "bar-ausweis", een "vreemdgangers-ausweis", een "zelfkeuze-isolement-ausweis" en een "medicijn-verzuim-ausweis". Want al die risico's vloeien voort uit onwenselijke gedragingen, en dus moet je overal waar je naartoe gaat bewijzen dat jij je niet aan die gedragingen bezondigt. Zo maken we samen de samenleving veilig!

Veel leef-ausweis... althans, ik bedoel: veel leef-plezier!

M.J.
14-12-2021, 19:58 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Zo lang ongevaccineerden nog steeds een significant grotere druk op de zorg leggen (en de aanvalsvector richting gevaccineerden vergroten) geven ze mensen zoals Grapperhaus juist een excuus om verder misbruik te plegen.

Het is inderdaad belachelijk overigens dat we deze rechtse ratten de samenleving laten splitsen, ik ben als gevaccineerde fel tegen de coronapas en een ausweis maatschappij en daarom al langere tijd voor verplichte vaccinatie dan wel triage voor ongevaccineerden: dan zorg je er in ieder geval voor dat de gevolgen van hun "vrije keuze" zoveel mogelijk hunzelf raakt i.p.v dat ze de samenleving treffen, keuzevrijheid betekend niet dat je niet voor de gevolgen hoeft op te draaien ;)

Helemaal mee eens, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
14-12-2021, 20:44 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

De "aanvalsvectoren" (vreemde term trouwens, komt die uit Von Clausewitz?) gaan inmiddels heel veel kanten op. Er is bijvoorbeeld een grote aanvalsvector van "disco-gangers" richting "thuisblijvers", en ook van "nonchalante gevaccineerden" richting "niet-gevaccineerden".

Oh, nu begrijp ik het pas: "Vaccinatie is de voortzetting van de politiek met andere middelen."
14-12-2021, 21:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Bijzonder terechte vragen van de SP. In feite is er niet alleen sprake van misbruik van de elk winterseizoen terugkerende corona-epidemie voor de agenda van digitale bewaking van elk aspect van ons leven, en voor de digitalisering van onze identiteit, maar waarschijnlijk ook van het bewust laten oplopen van besmettingen d.m.v. "versoepelingen" (zoals in juni/juli met "Dansen met Janssen" en per 25 september van dit jaar) om daarmee weer een excuus te verkrijgen voor het verder uitbreiden van digitale controle en de verdere inzet van digitale dwangmiddelen.

Bij de uitlatingen van "hoogleraar privacy en identiteit" Bart Jacobs heb ik wat twijfels. Hij zet zich in voor de ontwikkeling van IRMA en daarmee voor een digitaal excuus voor de uitfasering van bijvoorbeeld contant geld. Kan het zijn dat hij het opportuun vindt zich nu weer even van zijn privacy-vriendelijke kant te laten zien? Of kan het zijn dat hij op deze manier IRMA in de kijker hoopt te spelen en hoopt te promoten als schijnbare "oplossing" voor de tegenstelling tussen privacybescherming en de wens van de machthebbers om iedereen steeds te volgen, te controleren en aan te sturen?

Het lijkt erop dat Jacobs een graantje hoopt mee te pikken en voorstander zou zijn van een digitale IRMA-pas waarmee mensen nog steeds gediscrimineerd zouden worden en tot vaccinatie zouden worden "gedrongen" = gedwongen. Terwijl het inmiddels op wetenschappelijke gronden zeer duidelijk is dat zo'n grondrechten-schendend pasjes- en ID-systeem vooralsnog geen aantoonbare bijdrage levert aan het terugdringen van de jaarlijkse corona-golf, en waarschijnlijk zelfs contraproductief werkt in combinatie met ander rampzalig regeringsbeleid, zoals we dat in Nederland het afgelopen jaar hebben gezien.

M.J.
Zo lang ongevaccineerden nog steeds een significant grotere druk op de zorg leggen (en de aanvalsvector richting gevaccineerden vergroten) geven ze mensen zoals Grapperhaus juist een excuus om verder misbruik te plegen.

Het is inderdaad belachelijk overigens dat we deze rechtse ratten de samenleving laten splitsen, ik ben als gevaccineerde fel tegen de coronapas en een ausweis maatschappij en daarom al langere tijd voor verplichte vaccinatie dan wel triage voor ongevaccineerden: dan zorg je er in ieder geval voor dat de gevolgen van hun "vrije keuze" zoveel mogelijk hunzelf raakt i.p.v dat ze de samenleving treffen, keuzevrijheid betekend niet dat je niet voor de gevolgen hoeft op te draaien ;)

Precies, de samenleving wordt gegijzeld door een kleine groep bejaarden, zwakkeren en zwaar obese ongeletterden die gezonde jongere mensen dwingen om halfwerkende medicijnen in te spuiten opdat ze zelf een aantal jaren ouder kunnen worden. Ons gehele land is door hen naar de kloten geholpen en groepen zijn daardoor tegenover elkaar komen staan.
Het is te bizar voor woorden dat een groep mensen de schuld krijgen van dit volk omdat de medicijnen waarmee ze dachten veilig te zijn niet best werken. Moet je voorstellen, iemand die geen slechtwerkende rommel laat inspuiten wordt dus verantwoordelijk gemaakt voor een iets dat het probleem is van mensen die zich wel hebben laten injecteren met slechte rommel. Tja, de wereld op zijn kop toch?
14-12-2021, 22:35 door Anoniem
Precies, de samenleving wordt gegijzeld door een kleine groep bejaarden, zwakkeren en zwaar obese ongeletterden die gezonde jongere mensen dwingen om halfwerkende medicijnen in te spuiten opdat ze zelf een aantal jaren ouder kunnen worden.
Ik zal het nog iets sterker vertellen. In een griepjaar zoals 2017/2018 stierven er 8000 mensen aan. De twee jaar dat corona er is stierven er 16000 mensen aan. Dat is dus 8000 mensen per jaar. Dus... er is helemaal geen verschil tussen corona en een normale griep, behalve dan de naam natuurlijk[1]. Dus... de maatregelen zijn helemaal onzin. Maar de MSM doet nog dagelijks alsof corona zooo erg is. Zet de radio aan en je hoort corona. Wat een onzin allemaal.

[1] Je kan ook echt wel ziek worden van een griep hoor, precies hetzelfde als bij corona)
14-12-2021, 23:26 door Anoniem
Maar toch staan er heel velen klaar om de ongevaccineerden (de controlegroep) de schuld te geven.

Men staat te trappelen om fascistoide maatregelen door te voeren,
zoals 2 G (genezen, gevaccineerd en anders "geruimd" wellicht).

Mensen laten zich al voor geld "besmetten" om maar niet gezond en ongevoelig voor dit virus te blijven.
Want dan ben je verdacht, verwerpelijk, een onmens, rondom dan moeten we je niet.
Jouw keuze betekent onze gezamenlijke uitsluiting. De media vertellen het ons immers ieder uur.

Wie willen er allemaal naar een vaccinatieplicht, die was ons verzekerd er nooit en te nimmer zou komen?

Nu zijn de geesten er ineens rijp voor, want ik kan nog steeds besmetten, maar eis mijn gepriviligeerde QR-status op.
Ik wil naar de kroeg, op vakantie, gevaarlijke ongevaccineerden ontlopen. Ik vertrouw in alles mijn overheid.
Ik ga moeiteloos elke boosterprik halen en ben nergens bang voor.

Ikke, ikke en de rest kan dus werkelijk stikken. Dus ook maar eventjes kinderen vanaf 5 jaar gaan "prikken".
Voor hun eigen bestwil en onze gemoedsrust, dat wel. Wie dit niet wil, zijn allemaal gestoorde wappies,
neen, gevaarlijke querdenkers. Stuur een BOA op hen af. Testen helpt al niet meer.

Hoeveel mensen zijn al gevallen voor deze voortgezette angst-hypnose, de volgehouden propaganda hysterie
en de drang en dwang? Heel veel vrees ik. Is er nog een weg terug?

#corona-proxy
15-12-2021, 00:28 door Anoniem
Door Anoniem: ...

Precies, de samenleving wordt gegijzeld door een kleine groep bejaarden, zwakkeren en zwaar obese ongeletterden die gezonde jongere mensen dwingen om halfwerkende medicijnen in te spuiten opdat ze zelf een aantal jaren ouder kunnen worden. Ons gehele land is door hen naar de kloten geholpen en groepen zijn daardoor tegenover elkaar komen staan.
Het is te bizar voor woorden dat een groep mensen de schuld krijgen van dit volk omdat de medicijnen waarmee ze dachten veilig te zijn niet best werken. Moet je voorstellen, iemand die geen slechtwerkende rommel laat inspuiten wordt dus verantwoordelijk gemaakt voor een iets dat het probleem is van mensen die zich wel hebben laten injecteren met slechte rommel. Tja, de wereld op zijn kop toch?

Wijs maar naar de groep die het meeste risico loopt! Dat terwijl de drijvende kracht achter de verspreiding van het het virus vooral de maatschappelijk actieven zijn, en daar zitten veel jongeren bij. Bijna geen bejaarden en zwakkeren. Dat werpt wel weer een ander licht op de schuldvraag. Sommigen beseffen gewoon niet hoe goed ze het (nog) hebben......
Je kunt momenteel echt veel beter een gezonde jongere zijn, ook al zijn er wat maatregelen.
15-12-2021, 06:02 door Anoniem
Maar de vingertjes-wijzers naar de ongevaccineerden, want ik voel me superieur ten opzichte van domme, onverantwoordelijken in mijn optie, hebben wel weer een grote stem in het kapittel en dreigen de doorslag te geven.

De ongevaccineerde zot, die liever deel uitmaken van een controlegroep en zien hoe groot het gevaar letterlijk is.
Deze mensen worden uitgesloten, zwart gemaakt, overal geweerd als ze voor hun keuze uitkomen
en langzamerhand onder enorme pressie gezet om verplicht gevaccineerd te worden
(ja, met ook alle mogelijke gevolgen van dien als het beloofde door overheid en pharma-industrie niet waar kan worden gemaakt en daar lijkt het met doorgezette boosters en steeds nieuwe varianten verrekte veel op).

Gaat het dan heel ergens anders over?

De kortzichtigen en degenen, die het nooit tegen zichzelf zullen toegeven, zullen het nooit (in)zien.
Ze zouden liever de ongevaccineerden laten verdwijnen om hun gelijk te halen.

Zo begon elk totalitarisme. Het is te hopen, dat het ook snel eraan ten onder zal gaan.
15-12-2021, 06:49 door gradje71
Precies, de samenleving wordt gegijzeld door een kleine groep bejaarden, zwakkeren en zwaar obese ongeletterden die gezonde jongere mensen dwingen om halfwerkende medicijnen in te spuiten opdat ze zelf een aantal jaren ouder kunnen worden. Ons gehele land is door hen naar de kloten geholpen en groepen zijn daardoor tegenover elkaar komen staan.
Het is te bizar voor woorden dat een groep mensen de schuld krijgen van dit volk omdat de medicijnen waarmee ze dachten veilig te zijn niet best werken. Moet je voorstellen, iemand die geen slechtwerkende rommel laat inspuiten wordt dus verantwoordelijk gemaakt voor een iets dat het probleem is van mensen die zich wel hebben laten injecteren met slechte rommel. Tja, de wereld op zijn kop toch?

De vraag WIE gijzelt WIE is een heel goede vraag.
15-12-2021, 07:58 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door gradje71:
Precies, de samenleving wordt gegijzeld door een kleine groep bejaarden, zwakkeren en zwaar obese ongeletterden die gezonde jongere mensen dwingen om halfwerkende medicijnen in te spuiten opdat ze zelf een aantal jaren ouder kunnen worden. Ons gehele land is door hen naar de kloten geholpen en groepen zijn daardoor tegenover elkaar komen staan.
Het is te bizar voor woorden dat een groep mensen de schuld krijgen van dit volk omdat de medicijnen waarmee ze dachten veilig te zijn niet best werken. Moet je voorstellen, iemand die geen slechtwerkende rommel laat inspuiten wordt dus verantwoordelijk gemaakt voor een iets dat het probleem is van mensen die zich wel hebben laten injecteren met slechte rommel. Tja, de wereld op zijn kop toch?

De vraag WIE gijzelt WIE is een heel goede vraag.

Met een digitaal ID zou bijna iedereen worden gegijzeld. Dus zou er geen kritiek meer mogelijk zijn op de gijzelnemers. En dat is precies hun bedoeling - in Nederland en in de EU.

Maar uiteraard doen ze dit in hun eigen ogen allemaal voor onze "veiligheid". In het Italië van Mussolini zei het regime ook dat "iedereen nu met het raam open kan slapen". Zo veilig was dat! Totdat ze je ophaalden en fusilleerden, zonder dat er nog een haan naar durfde te kraaien.

M.J.
15-12-2021, 08:02 door Anoniem
Dan moet je wel vast geloven in alle gepropageerde globale propaganda. En met een prik-abonnement en digitale totale controle in zicht weiger ik te collaboreren. Nog veel te veel behulpzame idioten, die hun inzicht nooit wensen bij te stellen. Ze zullen even zo goed slachtoffers worden van deze globale big terror der happy few.
Zet mij maar weg als 'wap' en gestoord.
15-12-2021, 10:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Corona-app is de voorzet voor een Digitale ID
Stap na digitale ID is een digitale munt en het verbieden van niet overheids digitale munten
Wallet gekoppeld aan je tracking device (smartphone)
Daarna social credit systeem opzetten

De corona pandemie is een uitstekend middel gebleken om dit door te drukken

Dat kan nog niet zijn gebleken omdat het nog niet is doorgeveord.
NOG niet is ingevoerd
15-12-2021, 10:45 door Anoniem
Nog niet ingevoerd...... Wil je dan blijven wachten daarop?
Tachtig jaar geleden wachtte men ook af met de bekende gevolgen en slachtoffers. Wie niets doet of stilzwijgend instemt is immers ook mede verantwoordelijk.
15-12-2021, 11:14 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Hierboven (14-12-2021 om 16:51 uur) schreef ik:

Een digitaal ID heeft tot doel om onze werkelijke identiteit te overschrijven met een digitale pseudo-"identiteit", waardoor we niet langer als mens erkend worden tenzij we gehoorzamen aan de wetten die de tech-machthebbers op hun platforms voorschrijven. Dus je kunt dan alleen nog met anderen communiceren of bijvoorbeeld banktransacties doen als je de spelregels volgt die door volstrekt onaanspreekbare, niet-democratisch gelegitimeerde machthebbers worden bepaald en aan ons opgelegd.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het bij de aan ons opgelegde "spelregels" ook gaat om "denkregels" - d.w.z. hoe je wel en niet mag denken. De zogenoemde "corona-crisis" is onder andere een oefening in hoe je mensen onder druk kunt zetten om op een bepaalde manier te gaan denken. Wie niet denkt en handelt zoals de propaganda van regering, digi-lobby en bijna de hele mainstream media eist, wordt tot persona non grata verklaard en uitgestoten uit de maatschappij.

De lakmoesproef die het machtsapparaat op ons toepast, is of we gehoorzamen aan de eis dat we meedoen aan het ritueel van Covid-vaccinatie. Want in al die gevallen waarin het niet werkelijk om gezondheid gaat, zoals bijvoorbeeld bij jonge, gezonde mensen die heel weinig risico lopen van Covid, is het halen van een prik primair een rituele gehoorzaamheids- en aanhankelijkheidsbetuiging. Door een prik te halen, laat je zien dat je "erbij hoort" en je niet verzet tegen het absurde, maar zeer dominante verhaal dat algehele vaccinatie van de bevolking het heil zal brengen en het virus zal "verslaan". In de Middeleeuwen ging men dan op kruistocht om de heidenen te verslaan, of men betaalde aflaten aan de kerk.

Een ander ritueel is het dragen van een mondkapje, dat gezien de aard van de verspreiding van het virus op allerlei plekken waar het verplicht wordt gesteld, geen werkelijk nut heeft. Immers, het virus verspreidt zich - in tegenstelling tot wat het RIVM en andere "experts" een jaar lang geloofwaardig achtten - bijna geheel via aerosolen die langdurig en relatief gelijkelijk verdeeld in de lucht van binnenruimtes blijven hangen. De enige manier om dat effectief tegen te gaan, is via goede ventilatie van alle lucht in zo'n binnenruimte.

Maar vaccinatie en mondkapjes zijn als rituelen niet meer dan vingeroefeningen, d.w.z. voorbereidingen op het werkelijke ritueel, namelijk dat je je menselijke identiteit of identiteiten afstaat en laat vervangen door een maatgevende Digitale Identiteit, die voortaan bepaalt hoe je behandeld wordt en welke status je in de maatschappij krijgt toegewezen. En welke gedachten je zonder repercussies kunt uiten (er zijn al medische wetenschappers ontslagen of anderszins in moeilijkheden gekomen omdat ze correcte uitspraken deden over Covid of Covid-vaccins. Zie bijvoorbeeld de Tegenwind-interviews op: https://www.blckbx.tv/videos/rondetafel?rq=tegenwind).

Vroeger deden sommige mensen - uit vrije wil of uit nood, soms viel dat niet goed te onderscheiden - een gelofte van onthouding en sloten zich daarna voor de rest van hun leven op in een klooster. Wat "de club van Davos", de tech-lobby en hun politieke loopjongens willen, is dat iedereen zich levenslang laat opsluiten in het door hen gebouwde en beheerste Big-Data-klooster. En dat wij dan daar de tech-goden (die door hun priesters "Oplossingen" worden genoemd) aanbidden en ons daarmee gezegend achten.

Universele Vaccinatie tegen Covid is één van die vermeende "Oplossingen".

Hoe noemen we ook alweer een klooster waar we niet vrijwillig onze intrede doen? Oh ja, een gevangenenkamp. Er zijn nog andere benamingen denkbaar, maar die zal ik nu even laten voor wat ze zijn.

In 1755 vond de Lissabon-aardbeving plaats. Zulke aardbevingen waren niet nieuw, maar op het moment van deze aardbeving was de maatschappij er kennelijk rijp voor om aan een aardbeving een nieuwe betekenis toe te kennen. Deze specifieke aardbeving had een grote invloed op het Europese denken en daarmee ook op de culturele, wetenschappelijke en politieke ontwikkeling van Europa. Dit wordt nu "de Verlichting" genoemd. Er vond een verschuiving plaats waarbij geleidelijk aan de aanbidding van God steeds meer werd vervangen door de aanbidding van de Rede. Zie bijv. het boek Evil in Modern Thought (Susan Neiman).

Het nieuwe aan de zg. "corona-crisis" is niet dat een virus zich verspreidt en vooral in het winterseizoen bij een groot aantal mensen klachten in slijmvliezen en longen veroorzaakt, waaraan oude en kwetsbare mensen soms overlijden. Nee, het nieuwe is welke betekenis de maatschappij aan deze epidemie toekent, en hoe diverse groeperingen in de maatschappij daarmee omgaan. Er lijkt een beweging gaande waarin de aanbidding van de Rede steeds meer wordt vervangen door de aanbidding van de Technische Oplossing.

Maar daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Als ik in een koets stap om naar een gewijde plek te gaan waar ik kan bidden, of een academische plek waar ik met experts kan praten, dan ben ik niet akkoord wanneer halverwege die reis de koetsier opeens vanaf de bok roept dat mijn reisdoel nu is veranderd, en dat het nu mijn doel is om het Paard dat voor de wagen is gespannen, te gaan aanbidden als Enige God of als Toppunt van Redelijkheid.

Helemaal erg wordt het als de koetsier datzelfde Paard vervolgens ook nog achter de wagen spant en ik geacht word om te doen alsof we nog steeds "op reis zijn" naar een nuttig doel. De huidige Nederlandse en EU-regimes gedragen zich als zulke koetsiers. Maar met zulk gedrag ga ik niet vrijwillig akkoord. Ze moeten daarmee stoppen en weer het werk gaan doen waarvoor ze zijn aangenomen.

M.J.
15-12-2021, 12:12 door Anoniem
Als men de techniek verder ontwikkelt, kun je de nieuwe mens gaan beschouwen als een soort van gepatenteerd mainframe waar men iets anders op kan laten draaien. Je bent dan geen natuurlijke persoon meer in de strikte zin van die we zijn. Daar wil men met deze globale coup stap voor stap heen. Dit soort bespiegelingen vond ik voorheen steeds maligne sciencefiction. Maar sciencefiction wordt steeds sneller realiteit. Helaas
Echter kan dit slechts met volledige onderwerping aan het systeem.
Dat heet totalitair globaal despotisme.
#sockpuppet
15-12-2021, 13:15 door Anoniem
In 2018 geschreven.
De naam van de groep: ID2020.
Toeval?
15-12-2021, 16:59 door Anoniem
Door gradje71:
Precies, de samenleving wordt gegijzeld door een kleine groep bejaarden, zwakkeren en zwaar obese ongeletterden die gezonde jongere mensen dwingen om halfwerkende medicijnen in te spuiten opdat ze zelf een aantal jaren ouder kunnen worden. Ons gehele land is door hen naar de kloten geholpen en groepen zijn daardoor tegenover elkaar komen staan.
Het is te bizar voor woorden dat een groep mensen de schuld krijgen van dit volk omdat de medicijnen waarmee ze dachten veilig te zijn niet best werken. Moet je voorstellen, iemand die geen slechtwerkende rommel laat inspuiten wordt dus verantwoordelijk gemaakt voor een iets dat het probleem is van mensen die zich wel hebben laten injecteren met slechte rommel. Tja, de wereld op zijn kop toch?

De vraag WIE gijzelt WIE is een heel goede vraag.

Los nog daarvan, het lost sowieso niets op want de verspreiding van corona gaat gewoon door.
16-12-2021, 09:16 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 16-12-2021, 09:22
Door Anoniem:
Door gradje71:
(...) Het is te bizar voor woorden dat een groep mensen de schuld krijgen van dit volk omdat de medicijnen waarmee ze dachten veilig te zijn niet best werken. Moet je voorstellen, iemand die geen slechtwerkende rommel laat inspuiten wordt dus verantwoordelijk gemaakt voor een iets dat het probleem is van mensen die zich wel hebben laten injecteren met slechte rommel. Tja, de wereld op zijn kop toch?

De vraag WIE gijzelt WIE is een heel goede vraag.

Los nog daarvan, het lost sowieso niets op want de verspreiding van corona gaat gewoon door.

De werkelijke reden voor het onder druk zetten van mensen om zich te laten vaccineren, is dan ook niet de bescherming van de volksgezondheid, maar de instandhouding en verdere uitbouw van bepaalde economische en politieke machtsverhoudingen, met andere woorden, het verdienmodel van een kleine minderheid van zeer rijke mensen die andere mensen exploiteren via de extractie van arbeidstijd en -energie en de extractie van "data". Meer concreet: niet de volksgezondheid wordt beschermd, maar bijv. o.a. de internationale toeristenindustrie. En voor die toeristenindustrie, en de winsten van farmaceutische industrie, wordt het grondrecht van mensen op zelfbeschikking over hun eigen lichaam afgeschaft door middel van chantage-praktijken (maatschappelijke uitsluiting tenzij men zich laat vaccineren).

Het toewerken naar een Digitaal ID is een poging om met betrekking tot die data-extractie een voldongen feit te creëren dat diep verankerd wordt in wet- en regelgeving en in het zg. "recht" - d.w.z. de legalisering van het "recht van de sterkste". Straks heb je alleen nog recht op lichamelijke integriteit als je je data continu laat extraheren, en dus je geestelijke integriteit kwijtraakt.

Als het werkelijk om de volksgezondheid zou gaan, dan zouden:
(1) de autoriteiten realistische, eerlijke informatie en voorlichting geven over het corona-virus en Covid, en geen angstpsychose en nodeloze stress aanwakkeren;
(2) de autoriteiten NIET zonder medische nut of noodzaak een QR-pas invoeren die discrimineert, de privacy schendt, het recht op familieleven voor intra-EU-families schendt en het beginsel van presumptie van onschuld schendt (gezonde mensen worden behandelt als medisch gevaar tenzij ze bewijzen dat ze - om ondeugdelijke redenen - geadministreerd staan als zijnde "niet-gevaarlijk");
(3) de autoriteiten NIET allerlei nuttige maatregelen t.b.v. de volksgezondheid achterwege laten, dan wel te laat en te weinig invoeren (denk o.a. aan maatregelen t.b.v. vermindering van het virusgehalte in de lucht van binnenruimtes).

Zoals het Engelse gezegde luidt: "actions speak louder than words". Aan de daden van het Nederlandse en het EU-bewind kun je hun werkelijke doelen herkennen.

Ze willen zelf geloven in hun propaganda dat ze alles in het werk stellen om de volksgezondheid te beschermen. En ze voeren een verhulde, maar zeer agressieve politiek, in strijd met wet en recht, tegen critici die door hun bedrog heen kijken.

Waarom sluiten andere oppositiepartijen (bijv. de PvdD, GroenLinks, FvD, PVV) zich niet nadrukkelijk aan bij deze vragen van de SP? Waarom dat stille, gedweeë wachten of het de regering ooit nog eens behaagt om een ontwijkend antwoord te geven op die vragen? Wat is dat voor slap, defaitistisch gedoe in de Tweede en Eerste Slaapkamers? Zo blijft onze democratie - gaap! - echt niet overeind, hoor...

M.J.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.