image

Italiaans energiebedrijf krijgt voor telemarketing privacyboete van 26,5 miljoen euro

vrijdag 21 januari 2022, 16:07 door Redactie, 6 reacties

Het Italiaanse energiebedrijf Enel Energia heeft van de Italiaanse privacytoezichthouder een boete van 26,5 miljoen euro gekregen wegens het overtreden van de GDPR. Volgens de Garante per la protezione dei dati personali (GPDP) heeft het energiebedrijf onrechtmatig de persoonsgegevens van miljoenen mensen voor marketingdoeleinden verwerkt.

De GPDP startte een onderzoek naar Enel Energia nadat het honderden klachten over ongewenste marketingtelefoontjes ontving. In eerste instantie reageerde het energiebedrijf niet op vragen van de Italiaanse privacytoezichthouder waarmee het al in overtreding van de GDPR was. Ook werden meerdere overtredingen met betrekking tot artikel 5 van de GDPR vastgesteld, waaronder rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie bij de gegevensverwerking, alsmede doelbinding en minimale gegevensverwerking.

Verder had Enel Energia geen toestemming van consumenten gekregen voor de marketingtelefoontjes en het verwerken van hun gegevens. Naast de boete moet het bedrijf verschillende technische en organisatorische maatregelen nemen om aan nationale en Europese privacywetgeving te voldoen. Zo moeten consumenten bezwaar kunnen maken tegen de verwerking van hun gegevens voor promotionele doeleinden.

Reacties (6)
21-01-2022, 16:28 door Anoniem
Eindelijk beginnen die bedragen ergens op te lijken. Aan de andere kant: voor een dergelijk bedrag hebben ze vast veel meer misdaan dan dit artikel doet vermoeden...
23-01-2022, 11:56 door Anoniem
En de rekening wordt doorgestuurd naar de consument...
23-01-2022, 16:58 door Anoniem
Ik heb het al eens eerder op Security.nl vermeld, maar in Nederland word je geterroriseerd door vele "energievergelijkers" binnen een paar weken nadat je je (mobiele) telefoonnummer bij de Kamer van Koophandel vermeldt. Aanvankelijk dacht ik nog dat dit wellicht via mijn energieleverancier verliep, maar in het voorjaar van 2021 heb ik bij mijn energieleverancier mijn nieuwe mobiele nummer ingevuld en bij de KvK het verlopen nummer laten staan. U raadt het al... ik heb sinds het voorjaar van 2021 geen telefoontje meer gehad van welke "energievergelijker" dan ook.
23-01-2022, 18:47 door Anoniem
Door Anoniem: En de rekening wordt doorgestuurd naar de consument...
Prima, toch? Als daardoor de prijzen omhoog gaan en hun klanten weglopen, snijden ze zichzelf nog een keer in de vingers.

Moeten ze bedrijven er dan maar mee weg laten komen om de wet te overtreden?
23-01-2022, 23:10 door Anoniem
Door Anoniem: En de rekening wordt doorgestuurd naar de consument...
Die gelukkig kan overstappen! Hoop ik.
24-01-2022, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En de rekening wordt doorgestuurd naar de consument...
Die gelukkig kan overstappen! Hoop ik.

Dat is natuurlijk lastig omdat Enel de netbeheerder is. In Nederland is de netbeheerder en de leveranciers gesplitst, maar dat is niet overal zo.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.