image

Slachtoffer Microsoft-fraude krijgt schade van 16.000 euro niet vergoed

vrijdag 11 maart 2022, 11:56 door Redactie, 39 reacties

ABN Amro hoeft een klant die slachtoffer van de bekende Microsoft-fraude werd en voor ruim 16.000 euro het schip in ging niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De klant werd vorig jaar gebeld door iemand die zich voordeel als Microsoft-medewerker en stelde dat er problemen waren met het wifi-netwerk van de vrouw en het synchroniseren van haar computer met het netwerk. Ook wordt er gesproken over een "hack" die gaande zou zijn.

De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer. Tijdens het telefoongesprek met de "medewerker" is de klant ingelogd op haar online bankomgeving en heeft zij tenminste één overboeking gedaan dan wel goedgekeurd. De vrouw zag naar eigen zeggen vreemde schermen, af en toe zwart of heel klein, en werd afgeleid door de "medewerker", waardoor zij niet meer precies weet wat er is gebeurd en waar zij wel en geen toestemming voor heeft gegeven.

Er wordt uiteindelijk een bedrag van 16.500 euro van haar spaarrekening overgeboekt naar haar betaalrekening bij de bank. Tien minuten later wordt dit bedrag overgeboekt naar een rekening van iemand bij een Portugese bank. De vrouw neemt anderhalf uur later contact op met ABN Amro, maar op dat moment is het niet meer mogelijk om het geld veilig te stellen.

De vrouw eist dat ABN Amro de schade vergoedt, omdat zij niet heeft ingestemd met de overboeking van de 16.500 euro. Daarnaast stelt ze dat in andere zaken waarbij klanten werden opgelicht door oplichters die van TeamViewer gebruikmaakten de bank wel tot volledige compensatie is overgegaan.

Volgens het Kifid heeft de klant, door het installeren van TeamViewer en het op verzoek van de oplichter invoeren van beveiligingscodes om zo betalingen goed te keuren, grof nalatig gehandeld. "Zij is daarom zelf aansprakelijk voor de schade die zij heeft geleden door de betalingstransacties", aldus het Kifid.

Wat betreft het vergoeden van slachtoffers in andere zaken betreft het hier bankhelpdeskfraude. "De consument is niet benaderd door iemand die zich voordeed als een medewerker van haar bank, maar door iemand die zich voordeed als een medewerker van Microsoft. Van misbruik van vertrouwen dat mensen hebben in hun bank is in dit geval geen sprake", zo voegt het klachteninstituut toe, dat de klacht ongegrond verklaart en de vordering afwijst (pdf).

Reacties (39)
11-03-2022, 12:17 door Anoniem
De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.
11-03-2022, 12:25 door Anoniem
Tja...

Ik vindt het enorm lullig voor de mevrouw in kwestie...
Maar hoe dom/naïef kun je zijn na al die jaren????

Meerdere zg. 'red flags'...
Een 'medewerker' van MS
melding over een hack die gaande is.
Teamviewer installatie
Toestemming geven tot de bankomgeving..

Soms is op je neus vallen blijkbaar de enige manier om iets te leren. En in dit geval een dure 'hack'...
11-03-2022, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.

We hebben het hier al zo vaak gehad over wat banken zouden kunnen doen om sommige klanten een klein beetje tegen zichzelf in bescherming te nemen bij dit soort berichten.
Maar het gebeurt allemaal niet. Vandaar dit soort berichten telkens.
En als je alle gegevens van iemand in je bezit hebt, dan kan je ook weer alles wijzigen.
En wie moeten er dan allemaal in bescherming genomen worden. Wie geeft dat zelf aan.
Niemand wil toegeven dat ze het allemaal soms niet meer zo goed snappen.
Of moet iedereen dan maar tegen zichzelf in bescherming genomen worden omdat er een groep bestaat die er soms een rommeltje van maken.
11-03-2022, 12:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.

En dus draaien uiteindelijk alle klanten op voor de onnozelheid van sommigen met verhoogde tarieven voor bankpassen, rekeningen en andere financiële diensten van de bank.

Ik vind solidariteit prima, maar niet voor iets wat inmiddels genoegzaam bekend mag zijn bij het publiek.
11-03-2022, 13:46 door DLans
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.

Dus omdat een aantal mensen spreekwoordelijk "te dom is om te poepen" moet de rest daar maar onder lijden? Als ik geld overmaak naar het buitenland, wat heel weinig voorkomt, dan verwacht ik gewoon dat dit spoedig gebeurd. Er zijn hier zoveel red flags geweest dat mevrouw echt permanent van de computer weggehouden moet worden.
11-03-2022, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Tja...

Ik vindt het enorm lullig voor de mevrouw in kwestie...
Maar hoe dom/naïef kun je zijn na al die jaren????

Meerdere zg. 'red flags'...
Een 'medewerker' van MS
melding over een hack die gaande is.
Teamviewer installatie
Toestemming geven tot de bankomgeving..

Soms is op je neus vallen blijkbaar de enige manier om iets te leren. En in dit geval een dure 'hack'...
Ik ben het helemaal met je eens, maar er zijn ook mensen die vallen in een categorie die bij voortduur in bescherming moeten worden genomen. Ik hoop dan ook dat er juist voor deze mensen iets geregeld kan worden in de toekomst. Misschien door een nieuwe wet.
11-03-2022, 13:55 door Briolet
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.…

Het betreft hier de amro bank. Die heeft standaard een vertraging van 2 uur bij een overboeking naar een niet Nederlandse bank. Die vertraging kun je natuurlijk uit zetten, maar default is 2 uur wachten.

Zakelijk hebben we die vertraging ook uitgezet omdat we veel buitenland betalingen doen, maar privé moet ik er altijd aan aan denken dat ik 2 uur vooraf de buitenlandbetalingen voor één dag activeer.
11-03-2022, 14:06 door waterlelie - Bijgewerkt: 11-03-2022, 14:06
Komaan mensen, dit ruikt aan alle kanten naar een poging van deze mevrouw zelf om de bank op te lichten
11-03-2022, 14:18 door Anoniem
@ Vandaag, 13:49 door Anoniem,

Officieel wilsonbekwaam verklaren of onder curatele stellen bedoel je?
Dat gebeurt niet zo snel.
Dan ben je bijna op het punt om verplicht opgenomen te worden willen ze daar toe over gaan.
11-03-2022, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Er was vroeger wel een vertraging maar dat zat em in de trage verwerking, en voor een deel in de post.
Ik weet niet of het toen wel mogelijk was om boekingen terug te roepen maar ik vrees van niet. Misschien dat je als
je een envelop op de post gedaan had meteen naar de bank kon bellen en je rekening tijdelijk blokkeren ofzo. Maar als
je zoals deze mevrouw er pas achter kwam dat je was opgelicht omdat je (weer een paar dagen later) een overzicht in
je brievenbus vond met een afboeking erop, dan was het toen ook al te laat geweest.
11-03-2022, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Er was vroeger wel een vertraging maar dat zat em in de trage verwerking, en voor een deel in de post.
Ik weet niet of het toen wel mogelijk was om boekingen terug te roepen maar ik vrees van niet. Misschien dat je als
je een envelop op de post gedaan had meteen naar de bank kon bellen en je rekening tijdelijk blokkeren ofzo. Maar als
je zoals deze mevrouw er pas achter kwam dat je was opgelicht omdat je (weer een paar dagen later) een overzicht in
je brievenbus vond met een afboeking erop, dan was het toen ook al te laat geweest.

Hoezo een paar dagen later...

De vrouw neemt anderhalf uur later contact op met ABN Amro,
11-03-2022, 16:29 door potshot
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.

jij wilt dus gewoon ALLE diefstal vergoeden want mensen zijn nu eenmaal stom..
en als je te stom bent om veilig op het internet te zijn moet je niet zo'n ding gebruiken toch?
deze scam is al jaren bezig en dan zijn er dus nog nitwits die er in trappen?
wil je ook dat de verhuurder de schade vergoed van een huisoverval omdat de bewoner de deur opendeed en toen de pincode uit de bewoner sloeg?
of moet de bank dat betalen?
de nanny maatschappij ten voeten uit.
11-03-2022, 18:42 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.…

Het betreft hier de amro bank. Die heeft standaard een vertraging van 2 uur bij een overboeking naar een niet Nederlandse bank. Die vertraging kun je natuurlijk uit zetten, maar default is 2 uur wachten.

Zakelijk hebben we die vertraging ook uitgezet omdat we veel buitenland betalingen doen, maar privé moet ik er altijd aan aan denken dat ik 2 uur vooraf de buitenlandbetalingen voor één dag activeer.

Ware het niet dat in dit geval het geld pas in tweede instantie naar een buitenlandse rekeningen werd overgeboekt.
Of de buitenlandbeveiliging bij die mevrouw aan of uit stond doet dus niet terzake.

Het enige dat hier had geholpen was een lage dag limiet. Dan was ze niet meer dan die limiet kwijt geweest.
11-03-2022, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Hoezo een paar dagen later...

De vrouw neemt anderhalf uur later contact op met ABN Amro,
Want toen pas zag ze dat het eb was op haar bankrekening. Zolang het vloed is is dat gewoon niet nodig.
11-03-2022, 20:34 door Anoniem
Door DLans:
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.

Dus omdat een aantal mensen spreekwoordelijk "te dom is om te poepen" moet de rest daar maar onder lijden? Als ik geld overmaak naar het buitenland, wat heel weinig voorkomt, dan verwacht ik gewoon dat dit spoedig gebeurd. Er zijn hier zoveel red flags geweest dat mevrouw echt permanent van de computer weggehouden moet worden.

Wat dacht je van een computer rijbewijs.

Bv door mensen een examen af te laten leggen voordat ze met een computer en internet mogen werken.
En dan elke 5 jaar opnieuw testen of ze het nog allemaal snappen.

Oh wacht, dat gebeurt zelfs met een gewoon rijbewijs niet ... .... .... ... :-)
Dan wordt er meteen geroepen dat de automobilist al jaren "ervaring" heeft en een extra test niet meer nodig is. Want verkeersregels veranderen nooit geduren de het leven van een automobilist. Duh.
12-03-2022, 03:12 door Anoniem
Doe maar een telefoon rijbewijs.

Deze mevrouw mag nooit meer een telefoon opnemen. Want zo is ze dat geld kwijtgeraakt. De telefoon oppakken en alles doen wat de onbekende beller zegt.
12-03-2022, 07:59 door Anoniem
Door Briolet:
Het betreft hier de amro bank. Die heeft standaard een vertraging van 2 uur bij een overboeking naar een niet Nederlandse bank. Die vertraging kun je natuurlijk uit zetten, maar default is 2 uur wachten.

Zakelijk hebben we die vertraging ook uitgezet omdat we veel buitenland betalingen doen, maar privé moet ik er altijd aan aan denken dat ik 2 uur vooraf de buitenlandbetalingen voor één dag activeer.
Niet altijd. ABN AMRO doet Instant Payments via SEPA en enkele bangen in Portugal ook.
https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/in-europa/
12-03-2022, 09:20 door waterlelie - Bijgewerkt: 12-03-2022, 09:21
Het is m.i. gewoon een poging om de Bank op te lichten..
12-03-2022, 10:00 door Anoniem
Men zegt dat de vrouw een Friezin is. Die zijn al lang blij als ze eens door iemand uit de bewoonde wereld worden gebeld.
12-03-2022, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Er was vroeger wel een vertraging maar dat zat em in de trage verwerking, en voor een deel in de post.
Ik weet niet of het toen wel mogelijk was om boekingen terug te roepen maar ik vrees van niet. Misschien dat je als
je een envelop op de post gedaan had meteen naar de bank kon bellen en je rekening tijdelijk blokkeren ofzo. Maar als
je zoals deze mevrouw er pas achter kwam dat je was opgelicht omdat je (weer een paar dagen later) een overzicht in
je brievenbus vond met een afboeking erop, dan was het toen ook al te laat geweest.

Hoezo een paar dagen later...

De vrouw neemt anderhalf uur later contact op met ABN Amro,

Even blijven opletten ja! Er schreef iemand "vroegâh was alles betâh" en daar ging ik op in.
In het oude systeem waarin het 3 dagen tot een week duurde, duurde het ook een week voor je wist wat er gebeurd was.
Dat is dus niet anders dan dat je anderhalf uur nadat je bent opgelicht ziet dat je geld weg is en dan contact opneemt.
Geld is toch wel weg.
12-03-2022, 12:05 door karma4
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer.
Het probleem ligt bij teamviewer. open source. .Clickbait kop met vreemde suggesties helpt niet voor awareness.
12-03-2022, 12:36 door Anoniem
Door karma4:
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer.
Het probleem ligt bij teamviewer. open source. .Clickbait kop met vreemde suggesties helpt niet voor awareness.

Daar is ie weer, onze pirvacy en opensource hater. Lekker nuttige bijdrage weer.

Dit had net zo goed met RDP (van jouw geliefde Microsoft) kunnen gebeuren of met VNC en whatever welk programma dan ook om remote een computer over te kunnen nemen.

De enige gemene deler die slachtoffers van fraude gemeen hebben is dat het allemaal Microsoft gebruikers zijn, wat vindt je daarvan Karma?
12-03-2022, 15:24 door Anoniem
Door karma4:
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer.
Het probleem ligt bij teamviewer. open source.
Sinds wanneer is teamviewer open source??? Volgens mij is dat een dik betaald windows-only pakket.
12-03-2022, 18:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer.
Het probleem ligt bij teamviewer. open source.
Sinds wanneer is teamviewer open source??? Volgens mij is dat een dik betaald windows-only pakket.


TeamViewer is een programma dat samenwerking mogelijk maakt tussen verschillende personen door de ondersteuning voor bestandsdeling en afstandsbesturing. Het programma is beschikbaar voor Windows, Mac, Linux, iOS en Android. De Linux-versie is de... Wikipedia
Licentie: Closed source, gratis voor persoonlijk gebruik.
Dus niet zo slap lullen.
12-03-2022, 19:38 door Anoniem
Maar in Portugal hebben ze toch ook politie? Oppakken die oplichter en terug met dat geld. Nog een passende straf voor de hebberige boef en klaar is kees.
12-03-2022, 21:30 door Anoniem
Security gaat om faciliteren en incentiviceren. Om deze mevrouw hoeven we ons geen zorgen meer te maken. Zij heeft ongetwijfeld haar lesje geleerd. Nog 19 miljoen te gaan.
13-03-2022, 10:09 door Anoniem
In het verleden moest de bank de schade vergoeden als een oplichter uit naam van de bank belde.
Maar wat als een oplichter uit naam van Microsoft belt, …?
13-03-2022, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door karma4:
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer.
Het probleem ligt bij teamviewer. open source.
Sinds wanneer is teamviewer open source??? Volgens mij is dat een dik betaald windows-only pakket.


TeamViewer is een programma dat samenwerking mogelijk maakt tussen verschillende personen door de ondersteuning voor bestandsdeling en afstandsbesturing. Het programma is beschikbaar voor Windows, Mac, Linux, iOS en Android. De Linux-versie is de... Wikipedia
Licentie: Closed source, gratis voor persoonlijk gebruik.
Dus niet zo slap lullen.

Ik weet niet of je de boel wel eens bestudeerd hebt, maar "de Linux versie" is gewoon de Windows versie die onder wine opgestart wordt. Dat noem ik geen Linux versie.
En om het pakket te kunnen gebruiken (op wat zeer beperkte situaties na) moet je gewoon een licentie kopen.
Denk je "ik doe gewoon of het persoonlijk gebruik is" dan zitten ze in no-time achter je aan!
Bovendien staat het daar duidelijk: Closed source. Niks open source dus wat karma4 beweerde.
13-03-2022, 15:10 door Vicktor - Bijgewerkt: 13-03-2022, 15:13
Door Anoniem:
Dit had net zo goed met RDP (van jouw geliefde Microsoft) kunnen gebeuren of met VNC en whatever welk programma dan ook om remote een computer over te kunnen nemen.
Niet helemaal waar, voor RDP of VNC moet je een poort mappen in je router en dat is voor TeamViewer niet nodig. Dat kan je zo'n oud mens niet uitleggen, toch?
13-03-2022, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem: In het verleden moest de bank de schade vergoeden als een oplichter uit naam van de bank belde.
Maar wat als een oplichter uit naam van Microsoft belt, …?

Misschien moet je het artikel eens lezen
13-03-2022, 17:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door karma4:
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer.
Het probleem ligt bij teamviewer. open source.
Sinds wanneer is teamviewer open source??? Volgens mij is dat een dik betaald windows-only pakket.


TeamViewer is een programma dat samenwerking mogelijk maakt tussen verschillende personen door de ondersteuning voor bestandsdeling en afstandsbesturing. Het programma is beschikbaar voor Windows, Mac, Linux, iOS en Android. De Linux-versie is de... Wikipedia
Licentie: Closed source, gratis voor persoonlijk gebruik.
Dus niet zo slap lullen.

Ik weet niet of je de boel wel eens bestudeerd hebt, maar "de Linux versie" is gewoon de Windows versie die onder wine opgestart wordt. Dat noem ik geen Linux versie.
En om het pakket te kunnen gebruiken (op wat zeer beperkte situaties na) moet je gewoon een licentie kopen.
Denk je "ik doe gewoon of het persoonlijk gebruik is" dan zitten ze in no-time achter je aan!
Bovendien staat het daar duidelijk: Closed source. Niks open source dus wat karma4 beweerde.
Ik heb het veel gebruikt voor hulp op afstand en nooit problemen gehad. Het doet alles wat je nodig hebt. Natuurlijk moet je voor beroepsmatig gebruik betalen, normaal toch!
13-03-2022, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In het verleden moest de bank de schade vergoeden als een oplichter uit naam van de bank belde.
Maar wat als een oplichter uit naam van Microsoft belt, …?

Misschien moet je het artikel eens lezen

Laat ik de vraag dan anders stellen; als een oplichter jou belt met het nummer van de bank, waarom zou de bank dan aansprakelijk zijn en niet de telefoon provider? De provider laat immers niet het echte nummer van de beller zien.
14-03-2022, 08:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: In het verleden moest de bank de schade vergoeden als een oplichter uit naam van de bank belde.
Maar wat als een oplichter uit naam van Microsoft belt, …?

Misschien moet je het artikel eens lezen

Laat ik de vraag dan anders stellen; als een oplichter jou belt met het nummer van de bank, waarom zou de bank dan aansprakelijk zijn en niet de telefoon provider? De provider laat immers niet het echte nummer van de beller zien.
De provider stuurt alleen de data door.
14-03-2022, 08:56 door Anoniem
Door Vicktor:
Door Anoniem:
Dit had net zo goed met RDP (van jouw geliefde Microsoft) kunnen gebeuren of met VNC en whatever welk programma dan ook om remote een computer over te kunnen nemen.
Niet helemaal waar, voor RDP of VNC moet je een poort mappen in je router en dat is voor TeamViewer niet nodig. Dat kan je zo'n oud mens niet uitleggen, toch?

Niet helemaal waar, ligt er maar net aan hoe het modem geconfigureerd is.
14-03-2022, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, constant de rest van ons laten betalen omdat een deel van de mensen het verrekt om zich te informeren is nu eemaal ook behoorlijk arrogant.

Ik heb nu al last van een vertraging in het verhogen van mn limiet bij de ING (is van 15 minuten naar 4 uur gegaan) omdat de wappies zoveel hebben lopen zeuren: ik zou het beter vinden als (tegen meerprijs) mensen een soort kinderslot op hun rekening krijgen als ze moeite hebben met de nederlandse taal en het concept van geen geld overmaken naar onbekende die daarom vragen.

Het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid is wat mij betreft een van de grote problemen in de samenleving, van je fouten leer je en als je niet kunt omgaan met het maken van fouten dan zal het keer op keer mis gaan: waarom is het arrogant als ik daar niet aan mee wil betalen?
15-03-2022, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De bank had ook een vertraging van een dag in kunnen bouwen, vroeger was dat 3 dagen tot een week, dan was er ook geen probleem geweest.
Maar ja alles moet steeds sneller en sneller en de kans dat er dan onomkeerbare fouten worden gemaakt is dan ook groter.
Hier moet eens naar gekeken worden.

Sommige mensen snappen computers niet en zullen die ook nooit snappen. Deze mensen niet helpen en alleen maar belachelijk maken is behoorlijk arrogant van hen die er wel mee overweg kunnen.
Hier laten banken een steekje vallen, voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig dat het bedrag meteen overgemaakt wordt. Het is zelfs, zoals dit geval aangeeft, beter om dit niet te doen.
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, constant de rest van ons laten betalen omdat een deel van de mensen het verrekt om zich te informeren is nu eemaal ook behoorlijk arrogant.

Ik heb nu al last van een vertraging in het verhogen van mn limiet bij de ING (is van 15 minuten naar 4 uur gegaan) omdat de wappies zoveel hebben lopen zeuren: ik zou het beter vinden als (tegen meerprijs) mensen een soort kinderslot op hun rekening krijgen als ze moeite hebben met de nederlandse taal en het concept van geen geld overmaken naar onbekende die daarom vragen.

Het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid is wat mij betreft een van de grote problemen in de samenleving, van je fouten leer je en als je niet kunt omgaan met het maken van fouten dan zal het keer op keer mis gaan: waarom is het arrogant als ik daar niet aan mee wil betalen?

Amen.....
16-03-2022, 15:56 door Anoniem
Micrososftscams behoren net zoals de spoofing scams - waarbij iemand zich als bankmedewerker voordoet - tot de groep helpdeskfraudes waarbij beoogd wordt om op een zeer snelle wijze de betaalomgeving van het slachtoffer binnen te treden of het slachtoffer zelfs te bewegen zijn geld naar dat van geldezelrekeninghouders over te schrijven. Jaarlijks vallen er in Nederland al jarenlang duizenden slachtoffers die vaak al hun geld kwijt raken, waardoor de totale schade jaarlijks in de vele miljoenen loopt.

Misbruik Snelle transacties:
Wat typisch aan deze scams is dat ze gebruik maken van social engineering en het feit dat alle transacties razendsnel kunnen worden uitgevoerd en niet herroepbaar zouden zijn, tot slot wordt gebruik gemaakt van snel wisselende geldzelerekeningen waarmee bijvoorbeeld bitcoins gekocht worden waardoor de daders nauwelijk gepakt kunnen worden. Doordat dit zo is , is helpdeskfraude een populaire activiteit voor fraudeurs.

Banken kunnen eenvoudige maatregelen nemen maar doen dit niet
Banken kunnen de schade gemakkelijk beperken dan wel voorkomen door zeer eenvoudige maatregelen zoals het inbouwen van vertragingen in spaaropnames. In het nu beschreven geval werden eerst spaargelden naar de betaalrekening overgeheveld om vervolgens naar de geldezelrekening te worden overgemaakt. Ook kan worden gedacht aan door de klant in te stellen dag limieten waardoor de schade van dit soort fraudes beperkt blijft tot wat de klantrekeninghouder heeft ingesteld , voorwaarde daarvoor is wel dat die daglimiet niet te snel moet kunnen worden gewijzigd . Bij ING hebben ze daarom in 2020 deze daglimiet wijziging procedure op 4 uur gesteld terwijl die voorheen een kwartier was.
Tot nu toe zijn de banken laks geweest met het nemen van deze maatregelen (met uitzondering van de ING die dit uiteindelijk naar aanleiding van politiek druk deed)

Tot slot zou er uiteindelijk iets gedaan moeten kunnen worden aan de onherroepbaarheid van transacties, wanneer er sprake van fraude is, nog beter zou zijn als aan dit soort scams verbonden bitcoins transacties vanuit geldezelrekeningen tegengehouden zouden kunnen worden. Wat ook voor ransomware fraudes geldt.

Schade verdelen
Uiteraard dienen klanten voorzichtig te handelen maar het is niet redelijk en verstandig de schade van dit soort veelvoorkomende fraudes volledig bij de klanten te leggen. Het feit dat de schade ver uit kan lopen op wat normale dagelijkse bestedingen van de klant zijn en de bank daar gemakkelijk iets tegen had kunnen doen druist in tegen de billijkheid, daarnaast kan worden geconstateerd dat banken lui worden doordat ze (door Kifid gesanctioneerd) de schade bij de slachtoffers kunnen blijven neerleggen. Deze luiheid zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste schade beperkende maatregelen tegen gehouden worden door de banken en dit soort fraude door de blijvende lucrativiteit een grote aantrekkingskracht blijft houden voor fraudeurs.
16-03-2022, 17:25 door Anoniem
Door Anoniem: Micrososftscams behoren net zoals de spoofing scams - waarbij iemand zich als bankmedewerker voordoet - tot de groep helpdeskfraudes waarbij beoogd wordt om op een zeer snelle wijze de betaalomgeving van het slachtoffer binnen te treden of het slachtoffer zelfs te bewegen zijn geld naar dat van geldezelrekeninghouders over te schrijven. Jaarlijks vallen er in Nederland al jarenlang duizenden slachtoffers die vaak al hun geld kwijt raken, waardoor de totale schade jaarlijks in de vele miljoenen loopt.

Misbruik Snelle transacties:
Wat typisch aan deze scams is dat ze gebruik maken van social engineering en het feit dat alle transacties razendsnel kunnen worden uitgevoerd en niet herroepbaar zouden zijn, tot slot wordt gebruik gemaakt van snel wisselende geldzelerekeningen waarmee bijvoorbeeld bitcoins gekocht worden waardoor de daders nauwelijk gepakt kunnen worden. Doordat dit zo is , is helpdeskfraude een populaire activiteit voor fraudeurs.

Banken kunnen eenvoudige maatregelen nemen maar doen dit niet
Banken kunnen de schade gemakkelijk beperken dan wel voorkomen door zeer eenvoudige maatregelen zoals het inbouwen van vertragingen in spaaropnames. In het nu beschreven geval werden eerst spaargelden naar de betaalrekening overgeheveld om vervolgens naar de geldezelrekening te worden overgemaakt. Ook kan worden gedacht aan door de klant in te stellen dag limieten waardoor de schade van dit soort fraudes beperkt blijft tot wat de klantrekeninghouder heeft ingesteld , voorwaarde daarvoor is wel dat die daglimiet niet te snel moet kunnen worden gewijzigd . Bij ING hebben ze daarom in 2020 deze daglimiet wijziging procedure op 4 uur gesteld terwijl die voorheen een kwartier was.
Tot nu toe zijn de banken laks geweest met het nemen van deze maatregelen (met uitzondering van de ING die dit uiteindelijk naar aanleiding van politiek druk deed)

Tot slot zou er uiteindelijk iets gedaan moeten kunnen worden aan de onherroepbaarheid van transacties, wanneer er sprake van fraude is, nog beter zou zijn als aan dit soort scams verbonden bitcoins transacties vanuit geldezelrekeningen tegengehouden zouden kunnen worden. Wat ook voor ransomware fraudes geldt.

Schade verdelen
Uiteraard dienen klanten voorzichtig te handelen maar het is niet redelijk en verstandig de schade van dit soort veelvoorkomende fraudes volledig bij de klanten te leggen. Het feit dat de schade ver uit kan lopen op wat normale dagelijkse bestedingen van de klant zijn en de bank daar gemakkelijk iets tegen had kunnen doen druist in tegen de billijkheid, daarnaast kan worden geconstateerd dat banken lui worden doordat ze (door Kifid gesanctioneerd) de schade bij de slachtoffers kunnen blijven neerleggen. Deze luiheid zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste schade beperkende maatregelen tegen gehouden worden door de banken en dit soort fraude door de blijvende lucrativiteit een grote aantrekkingskracht blijft houden voor fraudeurs.
Wat een dom gewauwel zeg. Als de banken alle betalingen zouden monitoren en uitstellen omdat ZE denken, dat er iets niet goed gaat, staat meteen heel Nederland op zijn achterste benen vanwege de schending van hun privacy!
Hoe dan ook , goed kunnen de banken het nooit doen bij bepaalde mensen.
16-03-2022, 21:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Micrososftscams behoren net zoals de spoofing scams - waarbij iemand zich als bankmedewerker voordoet - tot de groep helpdeskfraudes waarbij beoogd wordt om op een zeer snelle wijze de betaalomgeving van het slachtoffer binnen te treden of het slachtoffer zelfs te bewegen zijn geld naar dat van geldezelrekeninghouders over te schrijven. Jaarlijks vallen er in Nederland al jarenlang duizenden slachtoffers die vaak al hun geld kwijt raken, waardoor de totale schade jaarlijks in de vele miljoenen loopt.

Misbruik Snelle transacties:
Wat typisch aan deze scams is dat ze gebruik maken van social engineering en het feit dat alle transacties razendsnel kunnen worden uitgevoerd en niet herroepbaar zouden zijn, tot slot wordt gebruik gemaakt van snel wisselende geldzelerekeningen waarmee bijvoorbeeld bitcoins gekocht worden waardoor de daders nauwelijk gepakt kunnen worden. Doordat dit zo is , is helpdeskfraude een populaire activiteit voor fraudeurs.

Banken kunnen eenvoudige maatregelen nemen maar doen dit niet
Banken kunnen de schade gemakkelijk beperken dan wel voorkomen door zeer eenvoudige maatregelen zoals het inbouwen van vertragingen in spaaropnames. In het nu beschreven geval werden eerst spaargelden naar de betaalrekening overgeheveld om vervolgens naar de geldezelrekening te worden overgemaakt. Ook kan worden gedacht aan door de klant in te stellen dag limieten waardoor de schade van dit soort fraudes beperkt blijft tot wat de klantrekeninghouder heeft ingesteld , voorwaarde daarvoor is wel dat die daglimiet niet te snel moet kunnen worden gewijzigd . Bij ING hebben ze daarom in 2020 deze daglimiet wijziging procedure op 4 uur gesteld terwijl die voorheen een kwartier was.
Tot nu toe zijn de banken laks geweest met het nemen van deze maatregelen (met uitzondering van de ING die dit uiteindelijk naar aanleiding van politiek druk deed)

Tot slot zou er uiteindelijk iets gedaan moeten kunnen worden aan de onherroepbaarheid van transacties, wanneer er sprake van fraude is, nog beter zou zijn als aan dit soort scams verbonden bitcoins transacties vanuit geldezelrekeningen tegengehouden zouden kunnen worden. Wat ook voor ransomware fraudes geldt.

Schade verdelen
Uiteraard dienen klanten voorzichtig te handelen maar het is niet redelijk en verstandig de schade van dit soort veelvoorkomende fraudes volledig bij de klanten te leggen. Het feit dat de schade ver uit kan lopen op wat normale dagelijkse bestedingen van de klant zijn en de bank daar gemakkelijk iets tegen had kunnen doen druist in tegen de billijkheid, daarnaast kan worden geconstateerd dat banken lui worden doordat ze (door Kifid gesanctioneerd) de schade bij de slachtoffers kunnen blijven neerleggen. Deze luiheid zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste schade beperkende maatregelen tegen gehouden worden door de banken en dit soort fraude door de blijvende lucrativiteit een grote aantrekkingskracht blijft houden voor fraudeurs.
Wat een dom gewauwel zeg. Als de banken alle betalingen zouden monitoren en uitstellen omdat ZE denken, dat er iets niet goed gaat, staat meteen heel Nederland op zijn achterste benen vanwege de schending van hun privacy!
Hoe dan ook , goed kunnen de banken het nooit doen bij bepaalde mensen.

"dom gewauwel?" Vanwaar weer dat beschimpen van een redelijk commentaar. Ik heb het woord monitoren niet in de mond genomen, uitstel van de opname van spaargeld was toen de rente hoog stond een optie die banken zelf gretig aanboden met een net hogere rente om te voorkomen dat mensen hun spaargelden te snel opnamen. Nu de bank meer gebaat is bij snel rollend geld is het tijdslot op spaargelden niet meer aanwezig en bij de meeste banken alleen mogelijk bij langlopende deposito's. Gewoon spaargeld wordt nu vooral apart gezet omdat mensen denken dat het veilig is. Als er dan een scam plaats vind blijkt dit absoluut niet zo te zijn zoals bij dit slachtoffer. Een daglimiet heeft een min of meer vergelijkbare werking wanneer er een goed tijdslot op wordt gezet. Dit zijn eenvoudige maatregelen om klanten te beschermen tegen dit soort aanvallen. Er hoeft niks gemonitord te worden behalve wellicht de personalia van geldezels die bitcoins kopen. De tegenwerping dat : “iedereen hier geen behoefte aan heeft en de dag impuls moet kunnen volgen om een Maserati of Tesla te kopen is niet geldig, als je die behoefte voelt zet je je geld niet op een renteloze spaarrekening maar op een betaalrekening en stel je je daglimiet zo hoog in als je zelf wenselijk vind om zulke hoge uitgaven te doen, dan kan je lekker snel uitgeven of bedrogen worden
Kortom banken blijven in gebreke om de schade van dit soort fraude te voorkomen terwijl dit heel gemakkelijk kan en Kifid werkt hier veel te veel aan mee.
Ps. Ik zie ook dat in dit soort discussies vaak mensen met beschimpingen en soms scheld kanonnades komen, ik ga me steeds meer afvragen of dat soort commentaren van luie bankmedewerkers of trollen komen die dit soort adviezen niet willen volgen of van fraudeurs die vrezen dat hun feestjes bedorven zouden raken als de banken dit soort aanbevelingen gaan volgen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.