image

Schade bankhelpdeskfraude stijgt explosief naar 47,6 miljoen euro

vrijdag 8 april 2022, 10:14 door Redactie, 15 reacties

De schade door bankhelpdeskfraude is vorig jaar explosief gestegen naar 47,6 miljoen euro. In 2020 ging het nog om een bedrag van 26,2 miljoen euro, zo laat de de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag weten. De totale schade door verschillende vormen van fraude in het betalingsverkeer bedroeg vorig jaar 62,5 miljoen euro, tegenover 50 miljoen euro een jaar eerder.

Bij bankhelpdeskfraude bellen oplichters mensen op en doen zich voor als bankmedewerker. Daarbij maken ze soms gebruik van spoofing, waardoor op de telefoon van het slachtoffer het telefoonnummer van de bank wordt getoond. Vervolgens wordt het slachtoffer misleid om een groot geld bedrag naar een zogenaamde "kluisrekening" van de bank over te maken. Ook komt het voor dat de fraudeurs de pinpas van slachtoffers komen ophalen, nadat ze eerder al de pincode hebben ontfutseld.

Eind 2020 besloten banken na overleg met minister Hoekstra om slachtoffers met terugwerkende kracht te vergoeden. Vorig jaar werd de schade door bankhelpdeskfraude in 92 procent van de gevallen vergoed. Slachtoffers moeten aan een aantal voorwaarden voldoen om in aanmerking voor een vergoeding te komen, zoals aangifte doen bij de politie.

De schade door phishing, waarbij criminelen toegang tot internetbankieren weten te krijgen, daalde van 12 miljoen euro in 2020 naar 10 miljoen euro in 2021. Om de schade door fraude te beperken lanceren de banken later dit jaar een nieuwe publiekscampagne om klanten te helpen fraude eerder te herkennen.

Image

Reacties (15)
08-04-2022, 10:40 door Anoniem
Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
08-04-2022, 11:18 door Anoniem
Het is makkelijk om mensen een trucje te leren. (Druk op die knop en er komt koffie uit het apparaat)
Het is moeilijk, zo niet bijna onmogelijk, om mensen hun gedrag te laten veranderen. Zeker niet als ze er geen "baat" bij hebben. Het (volledig) vergoeden van de schade draagt daar (helaas) niet aan bij.

Een grote groep mensen beent de digitalseringsdwang niet meer goed bij. Dat is de groep die het meeste kwetsbaar is voor deze vorm van oplichting. Ze snappen het proces en het systeem niet meer, en overzien de gevolgen niet meer.
Er worden echter maar weinig (analoge) alternatieven geboden voor die digitalseringsdwang.

Ook de overheid en politiek geven vaak niet thuis.
Digitaal is makkelijk. De groepen mensen die niet meekomen, moeten maar ondersteund/geholpen worden, zodat de digitalisering door kan gaan. Ten koste van de medemens die het niet meer bij kan benen. Die worden door deze digitaliseerders onder de voet gelopen. En de poltici kijken de ander kant op, of doen er nog een schepje (zand) bovenop.
Met als een van de gevolgen: financiële schade die de maatschappij weer mag vergoeden.

De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Zie al die digitaliseerders en politici over die weg lopen. :-)
08-04-2022, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
Of het nu per mail of per "veilig portaal" gaat, het enige wat dit zou bewijzen is dat ik over een kopie van een ID beschik. Het bewijst niet dat ik ook ben wie ik zeg te zijn.
08-04-2022, 11:40 door Anoniem
De banken zoeken naar een manier om klanten de zekerheid te geven dat ze daadwerkelijk in gesprek zijn met de bank.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/08/47-miljoen-euro-schade-voor-banken-door-helpdeskfraude-a4109560
08-04-2022, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.
08-04-2022, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.

En dan nog: het zou mijn tweeling of look-alike kunnen zijn.
08-04-2022, 17:06 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: …Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
Of het nu per mail of per "veilig portaal" gaat, het enige wat dit zou bewijzen is dat ik over een kopie van een ID beschik. Het bewijst niet dat ik ook ben wie ik zeg te zijn.

Via een portaal heb je toch meer zekerheid. Bij de Amro kun je documenten opsturen binnen de internebankieren omgeving. Dan weet je in elk geval dat het iemand is die al over de inlogcodes beschikt. En documenten blijven buiten het bereik van mailproviders.

off-topic.
Gisteren kwam gesprekken van Russische soldaten in het nieuws die onderling contact hadden via een gewone GSM. Omdat dit verkeer via Oekraïense en Duitse telecomproviders liep, bleek dat deze twee partijen gewoon zaten mee te luisteren.
Iden gebeurt met mail. Op het moment dat partijen denken dat je een interessante partij bent, zullen ze gewoon meelezen.
08-04-2022, 17:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.

Wel ja, laat iemand maar 30 minuten of langer naar een filiaal rijden.
08-04-2022, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.

En dan nog: het zou mijn tweeling of look-alike kunnen zijn.
Wanneer men getraind wordt door de Koninklijke Marechaussee, dan vallen look-alikes altijd door de mand. Zij hebben er tenminste ervaring in.
08-04-2022, 19:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
Of het nu per mail of per "veilig portaal" gaat, het enige wat dit zou bewijzen is dat ik over een kopie van een ID beschik. Het bewijst niet dat ik ook ben wie ik zeg te zijn.

Klopt, dan moet je bij je geboorte meteen DNA afstaan en vast laten leggen aan je identiteit.
Fijn om iedere keer een DNA test tr ondergaan bij een bank of wat dan ook.
08-04-2022, 21:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.

Wel ja, laat iemand maar 30 minuten of langer naar een filiaal rijden.

Ik heb drie uur gefietst om mijn bankrekening te openen (in 1996) geen enkel probleem.
09-04-2022, 08:38 door karma4
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
Als privacy activisten de fraude faciliteren door het tegengaan van het kunnen vaststellen van de juiste persoon zijn zij ook verantwoordelijk. De AP is een facilitator in deze en zou volgens de bestuurscultuur uit de AVG verantwoordelijk gehouden moeten worde voor de privacy en financiële schade.
09-04-2022, 09:41 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
Als privacy activisten de fraude faciliteren door het tegengaan van het kunnen vaststellen van de juiste persoon zijn zij ook verantwoordelijk. De AP is een facilitator in deze en zou volgens de bestuurscultuur uit de AVG verantwoordelijk gehouden moeten worde voor de privacy en financiële schade.

Zucht. daarv gaan we weer een keer.

Het AP voert uit / handhaaft.
Richt je peilen maar op de wetgever die de wetten bedacht heeft, als je er een problemen mee hebt.
Dus Den Haag en Europa.
09-04-2022, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.

En dan nog: het zou mijn tweeling of look-alike kunnen zijn.
Wanneer men getraind wordt door de Koninklijke Marechaussee, dan vallen look-alikes altijd door de mand. Zij hebben er tenminste ervaring in.

Want al het personeel (van banken en andere organisaties) dat ID's controleert, is getraind door de marechaussee?
Wie betaalt dat?
09-04-2022, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zolang banken, zoals de Rabobank, vraagt om mensen Identiteitsbewijzen per mail naar de bank te versturen zal er nooit bewustwording bij de mensen plaatsvinden om voorzichtiger te zijn met hun gedrag op internet.

Er moet gewoon een veilige portal beschikbaar zijn om eventuele documenten te uploaden maar de RABO vertikt dat gewoon.
De persoon zou gewoon langs moeten komen in een filiaal van de rabobank. Dan kunnen ze gelijk ook zien of de pasfoto op identiteitskaart of in het paspoort klopt met het gezicht van de persoon.

En dan nog: het zou mijn tweeling of look-alike kunnen zijn.
Wanneer men getraind wordt door de Koninklijke Marechaussee, dan vallen look-alikes altijd door de mand. Zij hebben er tenminste ervaring in.

Want al het personeel (van banken en andere organisaties) dat ID's controleert, is getraind door de marechaussee?
Wie betaalt dat?

_of_ dat het geval is weet ik niet .

Maar het is normaal dat de organisatie die een training vraagt betaalt aan de organisatie die de training geeft .

Als het een overheid is (bv gemeente ) zal het waarschijnlijk toch van het ene budget naar het andere gaan .
Aan het eind van de rit is het natuurlijk "de belastingbetaler" .

En als ABN personeel inderdaad getraind wordt door de KMAR zal dat door de ABN betaald worden - en aan het eind van de rit dus door de ABN klanten.

Ik verwacht niet dat Defensie/KMAR uit eigen begroting "training identiteit vaststellen voor derden" doet - maar zeker weten doe ik dat niet.

Aan de andere kant - het is niet helemaal uit te sluiten dat dit beschouwd wordt als een "maatschappelijke taak" waarvoor KMAR nou eenmaal de partij is met de meest relevante expertise.

Er zijn wat andere Defensie taken die , meen ik, ook "gratis" gedaan worden omdat je niet wilt dat "klanten" gaan twijfelen of ze niet een beetje geld kunnen besparen door het "eerst zelf" te proberen .
(Denk aan EOD - je wilt niet dat vissers,aannemers e.d. die vliegtuigbommen vinden denken "mondje dicht en zand erover want het kost een bak geld als de EOD gebeld wordt" )
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.