image

Kabinet claimt dat privacy bij rekeningrijden vanaf 2030 is gewaarborgd

zaterdag 2 juli 2022, 09:33 door Redactie, 51 reacties

Bij de invoering van rekeningrijden in 2030 is de privacy van automobilisten gewaarborgd, zo claimt het kabinet. Gisteren werden de plannen bekendgemaakt om autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik te laten betalen. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto.

"Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Waar en wanneer deze kilometers zijn gereden, maakt voor de belastingheffing niet uit. Dit biedt betere waarborgen voor privacy, omdat de overheid niet hoeft te weten waar en wanneer deze kilometers zijn gereden. Automobilisten betalen daardoor ook belasting over kilometers die ze in het buitenland rijden", zo laat staatssecretaris Van Rij van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Hij voegt toe dat een differentiatie naar tijd en plaats in het kilometertarief niet nodig is. "Hiervoor zou een ander en complexer systeem nodig zijn met minder goede waarborgen voor de privacy van de automobilist." Ook het ministerie van Financiën laat weten dat voor het heffen van de belasting alleen hoeft te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. "De overheid hoeft niet te weten waar en wanneer deze kilometers zijn gereden en dit waarborgt de privacy."

Kilometerregistratie

De staatssecretaris stelt dat de registratie van het aantal gereden kilometers een cruciaal onderdeel van het plan is. Sinds 1 januari 2014 ligt de centrale registratie van tellerstanden van auto’s als wettelijke taak bij de RDW. Om de motorrijtuigenbelasting te baseren op gereden kilometers is een, voor het doel van belastingheffing, betrouwbare registratie van het aantal gereden kilometers essentieel.

De huidige tellerstandregistratie volgens Van Rij onvoldoende waarborgen. Onder andere omdat voor nieuwe auto’s in de eerste paar jaar geen of weinig (verplichte) registratiemomenten bepaald zijn. Daarnaast neemt het frauderisico toe wanneer de huidige tellerstandregistratie wordt gebruikt voor het heffen van belasting", merkt de staatssecretaris verder op. Er zal dan ook worden onderzocht welke aanpassingen aan de huidige tellerstandregistratie mogelijk en nodig zijn.

Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een verplichte periodieke opname van de kilometerstand, het gebruik maken van data van autofabrikanten of het inbouwen van boordapparatuur om de tellerstand beveiligd op te slaan of te registreren. "De verschillende opties die in beeld komen, worden getoetst op betrouwbaarheid en fraudegevoeligheid, uitvoerbaarheid, privacy bestendigheid, gebruiksvriendelijkheid en kosteneffectiviteit", laat de staatssecretaris verder weten.

Het te kiezen registratiesysteem moet uiterlijk in 2030 operationeel kunnen zijn. Van Rij sluit zijn brief aan de Tweede Kamer af door te stellen dat het kabinet heeft gekozen voor het meest eenvoudige systeem met de beste waarborgen voor de privacy van de automobilist.

Reacties (51)
02-07-2022, 09:46 door Anoniem
Nou, als de overheid het waarborgt... Dan zal het wel weer knap waardeloos zijn.
02-07-2022, 10:00 door Anoniem
Dan al? Dat is vroeg.
02-07-2022, 10:26 door Ron625
Voor automobilisten dus, maar hoe zit het met motorfietsen?
Gaan nu snor- en bromfiets ook belasting betalen?
Hoe zit het met brommobielen?
Wanneer je te weinig rijdt, moet je dan ook parkeerbelasting betalen, wanneer je op de openbare weg staat?

Misschien ben ik negatief, maar ik vertrouw het niet..............
02-07-2022, 10:37 door Anoniem
Dit zal wellicht een concessie zijn die men nu doet om de VVD aan boord te krijgen, die altijd tegen rekeningrijden was, maar dit is natuurlijk wel weer een klap in het gezicht van de linkse partijen die het vooral zien als een manier om "het gedrag van de automobilist te sturen", dwz te bepalen wanneer iedereen wel en niet de weg op gaat, en welke wegen dan.
Dus ik denk dat voor het 2030 is dit nog wel weer zal worden bijgesteld naar de ideeen van de dan zittende regering.

De vraag is ook of deze aanpassing voor de privacyfanaten zoveel gaat uitmaken. Er zal dan niet geregistreerd hoeven te worden wanneer en op wat voor soort weg je je kilometers maakt, er moet nog steeds geregistreerd worden HOEVEEL kilometers je aflegt en dat zal men nog steeds als een persoonsgegeven zien.

En zoals al gemeld maar het het betrouwbaarheids probleem ook niet bepaald simpeler. In plaats van een nieuw te ontwikkelen methode die de afgelegde kilometers betrouwbaar opslaat ga je nu weer in de richting van "lees gewoon de teller af", waarvan we al weten (uit de 2ehands handel) dat dit hardstikke makkelijk te manipuleren is, zeker bij oudere auto's.
Niet erg handig dus allemaal. Gaat vast nog wel van tafel.
02-07-2022, 10:43 door Anoniem
Goed dat er voor een privacy vriendelijke manier gekozen is. Ze zullen wel iets moeten doen aan de wettelijke status van de kilometerteller van auto's. Die heeft het nu niet waardoor het terugdraaien op zich niet strafbaar is, daardoor voorzie nog wel wat "uitdagingen" hiermee :-)
02-07-2022, 10:43 door Anoniem
Ja de kleine auto's gaan net zoveel betalen als de grote zware auto's dus de rijken hebben voordeel en de kleine zuinigere auto's gaan meer betalen. Weer een maatregel dat de kleine inkomens de grote mogen sponsoren. Het is rijden betalen en parkeren?
02-07-2022, 10:50 door Anoniem
Ja nu nog en straks zeggen ze sorry maar we moeten het toch aanpassen want we moeten uw. CO2-uitstoot meten. Uitschot zijn ze.
02-07-2022, 11:09 door Anoniem
Automobilisten betalen daardoor ook belasting over kilometers die ze in het buitenland rijden
Huh??? Beleasting betalen over iets waar Nederland niets mee te maken heeft?!?!

En hoe zit dan med tolpoorten in het buitenland?
Om dubbelebelasting te voorkomen, mogen kosten van die tolpoorten worden afgetrokken?
02-07-2022, 11:26 door Anoniem
De huidige tellerstandregistratie volgens Van Rij onvoldoende waarborgen. Onder andere omdat voor nieuwe auto’s in de eerste paar jaar geen of weinig (verplichte) registratiemomenten bepaald zijn. Daarnaast neemt het frauderisico toe wanneer de huidige tellerstandregistratie wordt gebruikt voor het heffen van belasting", merkt de staatssecretaris verder op. Er zal dan ook worden onderzocht welke aanpassingen aan de huidige tellerstandregistratie mogelijk en nodig zijn.

Wat een flauwekul. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Er bestaat al een registratie voor APK doeleinden (voldoet niet aan privacy by design AVG eis) en de RDW doet al controles. De kilometerstand is cumulatief, ook al wordt er te weinig opgegeven, bij de eerste APK wordt de stand geregistreerd en dan heb je wat je als belastinginner wil.

Dit is weer een aanloopje naar nog een black box in de auto met valse voorlichting over privacy.

Het gebruik maken van data van autofabrikanten of het inbouwen van boordapparatuur om de tellerstand beveiligd op te slaan of te registreren

Beide overbodig. Autofabrikanten moeten niet worden verplicht de kilometerstand op te slaan, want dat gebeurt dan vrijwel zeker in veel hogere frequentie met tijdstippen. Als iemand fraude wil plegen, dan kan dat toch wel door de meting zelf te beinvloeden. Dat zit niet in een kastje.

Het klinkt alsof een ambtenaar advies heeft ingewonnen bij een privacy officer en dat ze vervolgens omwegen verzinnen om toch veel meer data op te slaan en de privacy alsnog te schenden.
02-07-2022, 11:41 door Anoniem
Wacht even:

Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Waar en wanneer deze kilometers zijn gereden, maakt voor de belastingheffing niet uit.

Dus ik ga met de auto naar bijvoorbeeld Spanje. Dat ik dan vanaf Groningen tot Hazeldonk kilometers maak in Nederland en ook aan Nederland betaal, okay. Terecht. Maar dat ik dan gvd kilometers in België, Frankrijk en Spanje ook aan Nederland moet betalen vind ik absurd. Meneer de Fransoos betaalt geen drol aan Nederland zodra die met zijn voiture in Nederland rond rijdt.

Het systeem wat de overheid nu voor ogen heeft is net zo rechtvaardig als het huidige systeem. We hebben toch van die portalen met camera's boven de snelwegen? Gebruik die dan voor idee van tolheffing. De buitenlander betaalt dan ook gewoon vrolijk mee zoals het hoort. Privacy heeft de overheid toch lak aan dus dan lijkt me dat eerlijker dan dit.
02-07-2022, 11:46 door spatieman
de overheid en beloftes.
ik heb nog nooit een overheid tuup gezien die zijn verkiezingsbeloftes waar gemaakt heeft.
of uberhaupt de waarheid sprak
02-07-2022, 11:54 door Anoniem
Door spatieman: de overheid en beloftes.
ik heb nog nooit een overheid tuup gezien die zijn verkiezingsbeloftes waar gemaakt heeft.
of uberhaupt de waarheid sprak
Het zijn net de reaguurders op dit forum.
02-07-2022, 12:07 door Anoniem
wat is het probleem nou over rekening rijden? wat denkt u als die rutte er mee stopt gaan we het leed van 15 jaar rutte na betalen zijn we veel meer kwijt dan rekening rijden.....even na denken
02-07-2022, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Dus ik ga met de auto naar bijvoorbeeld Spanje. Dat ik dan vanaf Groningen tot Hazeldonk kilometers maak in Nederland en ook aan Nederland betaal, okay. Terecht. Maar dat ik dan gvd kilometers in België, Frankrijk en Spanje ook aan Nederland moet betalen vind ik absurd. Meneer de Fransoos betaalt geen drol aan Nederland zodra die met zijn voiture in Nederland rond rijdt.
Maar die betaalt dan weer aan Frankrijk, waar jij gratis over de weg rijdt. Dus dit valt dan tegen elkaar weg, zeker in de denkwereld van de EU fans.
02-07-2022, 12:56 door Anoniem
Wordt wel erg veel zo:

Chatcontrol scannen op csam content (geen encryptie meer dus, overal een achterdeurtje in)
Covid apps ( alle vormen te bedenken)
Rekening rijden (controle op de kilometers)
Digital ID's (ook in alle vormen te bedenken)

En zo kan ik nog wel even doorgaan met de lijst.
Mensen die aanvullingen hebben be my guest.

Zeeee wil have no privacy be zeee wil be happy. JAJA

Lekker doorgaan zo in EUropa.. geen haar beter dan de USA of Rusland qua spionage praktijken.
02-07-2022, 13:21 door Anoniem
Zeer waarschijnlijk moet je dan zelf de kilometerstand doorgeven*. Echter zal dat dan alleen kunnen wanneer je hier DigiD voor gebruikt. Net zoals je bij jouw zorgverzekeraar geen factuur kunt opvragen, dat kan ook alleen via DigiD (of je moet de tijd nemen en na 8 keer 'klagen' kan het opeens wel).

En ondertussen weten wij allemaal dat DigiD, uit de koker van Logius, jouw privacy verre van respecteert.


*althans in eerste instantie, later zal de 'zwarte doos', die dan toch standaard in de auto's zit gebruikt gaan worden. Dan alsnog is jouw privacy helemaal om zeep. Iedere keer weer begint het met 1 vinger...
02-07-2022, 13:28 door Anoniem
Neem aan dat de wegenbelasting dan komt te vervallen. Dan zou iemand met een wat kleine auto en die niet zo gek veel rijdt per jaar maximaal 4,8 cent per kilometer mogen gaan betalen.
Uiteraard gaat dat tarief vele malen hoger uitvallen. Met alle gevolgen van dien, dat het uiteindelijk de staatskas nog meer gaat kosten. Zoals dat de laatste jaren bij iedere "bezuiniging" nog het geval geweest is...
02-07-2022, 13:55 door Anoniem
Mijn privacy is gewaarborgd,want ik bezit geen auto meer.

Autofabriek/Autodealer/Garage/Overheid/Belastingdienst
Gemeente/Parkeerbeheer/Pompstation

:(

Ik zelf :)
02-07-2022, 14:22 door Anoniem
Ja alleen willen ze er wel een back-door in ( dat is geen kofferbak , meer iets met computers )
02-07-2022, 14:36 door _Martin_
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/07/01/vanaf-2030-betalen-automobilisten-naar-gebruik
Deze overheidsinkomsten op peil houden is één van de redenen om een nieuw en toekomstbestendig systeem in te voeren. Straks betalen alle automobilisten, ook de elektrische rijders, weer belasting afhankelijk van hoeveel ze de weg op gaan. Zo kunnen ook in de toekomst publieke voorzieningen worden betaald, zoals zorg, onderwijs én (het onderhoud van) de wegen.
Tsja... het was ook te mooi om waar te zijn. Eerst iedereen lekker maken met voordeeltjes om maar elektrisch te gaan rijden om vervolgens de duimschroeven weer aan te draaien door de invoering van betalen naar gebruik :-)

Voor gebruik in Nederland snap ik het nog wel en sta ik er niet per definitie negatief tegenover, maar om als autorijder een rekening te krijgen voor iets dat ik in het buitenland doe, vind ik toch wat dubieus. Ben benieuwd hoeveel je per km moet gaan betalen... Aan de andere kant: misschien compenseer je dat ook weer met lagere brandstof-/energieprijzen in het buitenland.
02-07-2022, 16:20 door Briolet
Door Anoniem: Ja de kleine auto's gaan net zoveel betalen als de grote zware auto's dus de rijken hebben voordeel en de kleine zuinigere auto's gaan meer betalen. Weer een maatregel dat de kleine inkomens de grote mogen sponsoren. Het is rijden betalen en parkeren?

Het ligt toch genuanceerder. Tegen die tijd is het aandeel elektrische auto's een flink stuk hoger dan nu. Waarschijnlijk rijden de mensen met een kleine beurs dan nog steeds in 2e hands verbrandingsmotoren, waar accijns over betaald wordt. De rijker rijden da vooral elektrisch, waar geen accijns op zit. (Iets als rode diesel, kun je bij elektriciteit niet voor elkaar krijgen).

Dus zonder deze aanpassing waarbij de accijns vervangen wordt door een km registratie, zou het nog erger zijn. Alleen nog hopen dat de zwaardere auto's meer wegenbelasting betalen. Maar ik neem aan dat dat blijft.
02-07-2022, 17:45 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, als de overheid het waarborgt... Dan zal het wel weer knap waardeloos zijn.
Iedereen € 1000,= weten we nog? Ook zo'n "waarborg" dat geen waarborg bleek te zijn...
02-07-2022, 18:29 door Anoniem
Waarom nog een auto hebben ?

Een mini car city (blikje sardientje op wielen)
en je hoeft zelf niet meer te rijden op steeds meer trajecten.

Waarom nog tientallen kilometers met
een auto wat een luxe-artikel geworden is en alleen maar duurder word
alleen nog voor degene die het kunnen betalen.

Straks hebben we 20 miljoen mensen in nederland
en dan,de huidige auto in zijn grote en vorm zal vervangen moeten worden dat is een feit,
nu is deze verandering al gaande door milieu argumenten,geen klassiek auto meer en geen diesel of benzine,
wij van de europese unie gaan dit veranderen en onaantrekkelijk maken,om verandering door te voeren
het worden straks allemaal kleinere blikken 1 persoons of 2 persoons sardientjes op wielen,
want we hebben de ruimte nodig,wel of niet zelf gereden want daar zijn ze ook mee bezig
je hoeft niet na te denken,wij doen het voor je,wij besturen,en denken voor je na
welkom in een vervoersmiddel wat straks niet meer van jou is,maar je het alleen leent of gebruikt.

EU/NL2030
02-07-2022, 19:58 door Anoniem
Tis toch niet moeilijk, je hebt al betalen naar verbruik... Je hummer verbruikt meer, dus meer gas en benzine of diesel = meer accijns en btw, rij je een kleine auto, verbruik je minder... Bij electrische palen kun je ook gewoon accijnzen heffen op de stroom, immers laadpaal gebruik je niet om te koken... En mensen die thuisladen doen dat toch met eigen stroom of gaat het zo langzaam dat je daar niets mee hoeft..
03-07-2022, 00:24 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn privacy is gewaarborgd,want ik bezit geen auto meer.

Autofabriek/Autodealer/Garage/Overheid/Belastingdienst
Gemeente/Parkeerbeheer/Pompstation

:(

Ik zelf :)

Je bereik is ~20km op de fiets. Openbaar vervoer is niet anoniem, huren van auto's ook niet.
03-07-2022, 09:30 door Anoniem
Mijn privacy is gewaarborgd,want ik bezit geen auto meer.
Moet je wel niet vergeten, als je een smartphone hebt deze ook niet mee te nemen want anders heb je nog
geen privacy. Met andere woorden als je voor privacy bent moet je ook die smartphone thuislaten.
03-07-2022, 10:04 door Anoniem
ik geleuf het pas als deze politicus zichzelf en alle opvolgers direct persoonlijk vervolgbaar stelt op het moment dat er een datalek of een ander privacy incident zich voltrekt! tot die tijd beschouw ik het als BS.
03-07-2022, 10:23 door Anoniem
Quote:
Maar die betaalt dan weer aan Frankrijk, waar jij gratis over de weg rijdt. Dus dit valt dan tegen elkaar weg, zeker in de denkwereld van de EU fans.
Nee, niet gratis:
Quote:
Automobilisten betalen daardoor ook belasting over kilometers die ze in het buitenland rijden
03-07-2022, 10:24 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, als de overheid het waarborgt... Dan zal het wel weer knap waardeloos zijn.

Kabinet claimt dat privacy bij rekeningrijden vanaf 2030 is gewaarborgd

Kabinet can't walk and chew gum at the same time!
03-07-2022, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Quote:
Maar die betaalt dan weer aan Frankrijk, waar jij gratis over de weg rijdt. Dus dit valt dan tegen elkaar weg, zeker in de denkwereld van de EU fans.
Nee, niet gratis:
Quote:
Automobilisten betalen daardoor ook belasting over kilometers die ze in het buitenland rijden
Gratis voor Frankrijk, dat snap je toch wel?
Net zoals wanneer Fransen hier over de weg rijden, gratis voor ons en wellicht betalen ze in Frankrijk.
03-07-2022, 11:36 door Anoniem
Jongens, alles, alles, alles wat onze overheid aanraakt stort in elkaar. Waarom? Omdat ze altijd dingen moeten veranderen. Daarom. Ik bedoel, kijk eens een keer naar de huidige modellencultuur. Alles wat je erin stopt komt eruit. Maar in hoeverre klopt de virtulele werkelijkheid met de echte werkelijkheid? Kijk naar de COVID-19 modellen. Waar kan je die vinden? Welke parameters hebben ze gebruikt? En de stikstof problematiek. Precies hetzelfde. De CO2 problematiek, de Groningse gasproblematiek, de OV problematiek, de toeslagenproblematiek. Alles wat onze overheid aanraakt stort in elkaar. En alles wat onze overheid aanraakt kost meer, veel meer dan initieel werd gedacht. Alles.

Wordt een keer wakker. We leven in een kakistocratie. Er zijn veel teveel vrouwen in de politiek. En ze zijn ook nog een keer allemaal op de verkeerde post.Hoeveel vakministers zijn er? Welke opleiding heeft Rutte genoten?

Daarom stort alles wat onze overheid bij alles wat ze aanraken in elkaar.Jongens, wordt wakker. In 2030 privacy bij rekening rijden? Ik geloof het niet. Echt niet. Waarom is de privacy bij het OV afgeschaft? En jullie geloven dat ze wel privacy willen in 2030 voor automobilisten? Echt niet. Een doekje voor het bloeden misschien, maar privacy? No.
03-07-2022, 14:26 door Anoniem
Politici hebben totaal geen binding met de samenleving. Ze toucheren 10,000 per maand voor hun 'werk' zijn vaak ambtenaar geweest. Wie nog geloof heeft in 'de overheid' is toch wel erg naief want 'de overheid' weet alleen hoe ze belasting moeten heffen, de burger nog verder leegzuigen. Vrijwillige loonslaven en niet kritische burgers is alles wat ze nodig hebben. SLava Oekraine, het meest corrupte land en politici . De grootste leugen van de EU en Nederlandse politici
03-07-2022, 15:02 door Anoniem
Alles wat onze overheid aanraakt stort in elkaar.
Eigenlijk is dat begonnen met die Balkende, en het mooiste voorbeeld is dat gas contract met Poetin, met veel trots
heeft hij zich in de luren laten leggen, trouwens hij niet alleen zowat heel kapitalistische Europa. Met trots en misschien
een beter gevulde portemonnee lieten ze zich wat wijsmaken, als ik dan opmerkingen maakte was ik negatief want je
moet met de massa mee anders hoor je er niet meer bij. En het mooie is, die zelfde bende blijft aan de macht en die
macht wordt alleen maar uitgebreid met meer data graaien en de daarbij behorende misleidingen om ons maar stil te
houden. En ja ook op deze site zijn er als ik de opmerkingen mag geloven ook weer genoeg die dat geloven en proberen
om hun mening over te brengen op de minder goedgelovige reageerders.

Er zijn veel teveel vrouwen in de politiek.
Persoonlijk vind ik dat het niet uit mag maken wie er op die plek zit, alleen niet meer zoals nu maar deskundigen die
wel vooruit kunnen denken. Eerlijke beslissing nemen en niet zoiets als nu met het stikstof beleid, en dan later weer
met het botte bijl hakken.
03-07-2022, 17:11 door Anoniem
Kunnen ze niet beter accijns op benzine heffen, ipv zo'n complex systeem op te tuigen... berijk je precies hetzelfde mee, en nog voordeel voor zuinigere auto's ook....
03-07-2022, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem: SLava Oekraine, het meest corrupte land en politici.
De grootste leugen van de EU en Nederlandse politici

Corruption Perceptions Index 2021

# Nation or Territory score
---------------------------------
1 Denmark 88 least corrupt
1 New Zealand 88
1 Finland 88

8 Netherlands 82

122 Ukraine 32

136 Russia 29

178 Somalia 13
178 Syria 13
180 South Sudan 11 most corrupt
---------------------------------

https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index
03-07-2022, 18:50 door Anoniem
Ha! Privacy is gewaarborgd! Die is mooi... alsof ze nog niet weten waar je rijd. Herinneren we ons nog hoe snel ze die schutters van Peter R. de Vries te pakken hadden. Die zelfde systemen houden ook heel fijn bij waar wij naar toe gaan. Op bijna elke hoek van een kruising staan camera's met kentekenherkenning. Joh, die hebben helemaal geen rekeningrijden nodig om ons te kunnen volgen. Privacy is decennia geleden al gestorven.
03-07-2022, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nou, als de overheid het waarborgt... Dan zal het wel weer knap waardeloos zijn.

Kabinet claimt dat privacy bij rekeningrijden vanaf 2030 is gewaarborgd

Kabinet can't walk and chew gum at the same time!

Er is geen enkele noodzaak om ze hierin te wantrouwen. Die gaan ons echt niet volgen waar we naar toe gaan via dit systeem. Is ook helemaal niet nodig. Dat weten ze allang. Met al die camera systemen. Kilometerstand van een auto zijn nu ook al bekend. Via het RDW. Die houden tegenwoordig via de apk de kilometerstand bij. Dat is gelijk de weg waarop ze kunnen constateren of je wel de juiste cijfertjes braaf hebt ingevoerd. Dus alles wat op straat zou kunnen liggen, door een falende overheid die zijn zaakjes niet op orde heeft, ligt nu al op straat.

Ga er maar vanuit dat dit een hele simplistisch wijze is van ons nog meer geld uit de portemonnee te kloppen.
03-07-2022, 19:34 door Anoniem
Door Anoniem: Kunnen ze niet beter accijns op benzine heffen, ipv zo'n complex systeem op te tuigen... berijk je precies hetzelfde mee, en nog voordeel voor zuinigere auto's ook....
Je vergeet de electrische auto.
03-07-2022, 19:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn privacy is gewaarborgd,want ik bezit geen auto meer.

Autofabriek/Autodealer/Garage/Overheid/Belastingdienst
Gemeente/Parkeerbeheer/Pompstation

:(

Ik zelf :)

Je bereik is ~20km op de fiets. Openbaar vervoer is niet anoniem, huren van auto's ook niet.

Precies maar de fiets komt ook nog aan de beurt,het begint met de straks "digitale fietshelm"
die je verplicht op je hoofd mag zetten,en niet te vergeten de fietsbelasting,reden is beste mensen
er zijn teveel ongelukken en het is toch wel wat druk met al die fietsers,een toekomstig bericht
kun je gaan verwachten namens het cbs.

NLNU2022
03-07-2022, 21:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn privacy is gewaarborgd,want ik bezit geen auto meer.

Autofabriek/Autodealer/Garage/Overheid/Belastingdienst
Gemeente/Parkeerbeheer/Pompstation

:(

Ik zelf :)

Je bereik is ~20km op de fiets. Openbaar vervoer is niet anoniem, huren van auto's ook niet.
Wel eens Tour de France gekeken?
04-07-2022, 09:17 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Goed dat er voor een privacy vriendelijke manier gekozen is. Ze zullen wel iets moeten doen aan de wettelijke status van de kilometerteller van auto's. Die heeft het nu niet waardoor het terugdraaien op zich niet strafbaar is, daardoor voorzie nog wel wat "uitdagingen" hiermee :-)

Ik weet het niet zeker, maar dacht dat dit al onder fraude viel. Alleen handhaving was nog een dingetje.
04-07-2022, 09:49 door Anoniem
Worden geknipt, geschoren en als het 'Mister Global' uitkomt worden we voorgeleid aan de slacht.
04-07-2022, 10:17 door Anoniem
Dit zal wellicht een concessie zijn die men nu doet om de VVD aan boord te krijgen, die altijd tegen rekeningrijden was, maar dit is natuurlijk wel weer een klap in het gezicht van de linkse partijen die het vooral zien als een manier om "het gedrag van de automobilist te sturen", dwz te bepalen wanneer iedereen wel en niet de weg op gaat, en welke wegen dan

Want al wat niet bevalt is de verantwoordelijkheid van de oppositie, terwijl de regering de handen wast in onschuld.
04-07-2022, 10:20 door Anoniem
Je bereik is ~20km op de fiets. Openbaar vervoer is niet anoniem, huren van auto's ook niet.

Net klaar met fietsrit Munster -> Vianen. Circa 221km.
04-07-2022, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem: Kunnen ze niet beter accijns op benzine heffen, ipv zo'n complex systeem op te tuigen... berijk je precies hetzelfde mee, en nog voordeel voor zuinigere auto's ook....
Nee want dan krijg je problemen aan de grens (zoals je nu al ziet) en hef je geen belasting op gebruik van voertuigen
die geen benzine gebruiken. We moeten juist van die onevenredig hoge benzine accijns af en die belasting naar
andere methoden verplaatsen!
04-07-2022, 10:44 door Anoniem
Je zet een andere bandenmaat onder de auto en je afgelegde kilomters zijn minder (of meer als je de verkeerde maat neemt)
04-07-2022, 11:01 door Anoniem
Maar dat ik dan gvd kilometers in België, Frankrijk en Spanje ook aan Nederland moet betalen vind ik absurd. Meneer de Fransoos betaalt geen drol aan Nederland zodra die met zijn voiture in Nederland rond rijdt.

Dus indien andere landen hetzelfde invoeren, dan is het eerlijk ? Het gaat mij om het principe dat je de Nederlandse overheid moet betalen voor in het buitenland gereden kilometers. Wat anders landen doen, dat zal mij mijn .... roesten.
04-07-2022, 11:02 door Anoniem
Je vergeet de electrische auto.

Jij vergeet de niet-electrische auto. Het feit dat je de electrische auto noemt, zegt niet dat je bij andere auto's niet dubbel betaalt. En niet iedereen heeft geld voor een nieuwe (electrische) auto.
04-07-2022, 11:20 door Reinder
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Goed dat er voor een privacy vriendelijke manier gekozen is. Ze zullen wel iets moeten doen aan de wettelijke status van de kilometerteller van auto's. Die heeft het nu niet waardoor het terugdraaien op zich niet strafbaar is, daardoor voorzie nog wel wat "uitdagingen" hiermee :-)

Ik weet het niet zeker, maar dacht dat dit al onder fraude viel. Alleen handhaving was nog een dingetje.

Klopt, artikel 70m: “Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen waarvoor een kentekenbewijs dient te zijn afgegeven zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.”
04-07-2022, 11:20 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kunnen ze niet beter accijns op benzine heffen, ipv zo'n complex systeem op te tuigen... berijk je precies hetzelfde mee, en nog voordeel voor zuinigere auto's ook....
Nee want dan krijg je problemen aan de grens (zoals je nu al ziet) en hef je geen belasting op gebruik van voertuigen
die geen benzine gebruiken. We moeten juist van die onevenredig hoge benzine accijns af en die belasting naar
andere methoden verplaatsen!
Alleen jammer dat die onevenredige benzine accijns gewoon blijft bestaan. Het vervangt enkel de wegenbelasting, niet de accijns op brandstof. Netto zal er voor worden gezorgd dat er meer in de staatskas terecht gaat komen.
12-07-2022, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Dus ik ga met de auto naar bijvoorbeeld Spanje. Dat ik dan vanaf Groningen tot Hazeldonk kilometers maak in Nederland en ook aan Nederland betaal, okay. Terecht. Maar dat ik dan gvd kilometers in België, Frankrijk en Spanje ook aan Nederland moet betalen vind ik absurd. Meneer de Fransoos betaalt geen drol aan Nederland zodra die met zijn voiture in Nederland rond rijdt.
Maar die betaalt dan weer aan Frankrijk, waar jij gratis over de weg rijdt. Dus dit valt dan tegen elkaar weg, zeker in de denkwereld van de EU fans.

En u denkt vrolijk in Frankrijk gratis over de weg te kunnen rijden.
Ja, vast wel over de binnenwegen, maar zodra er gebruik gemaakt moet worden van snelwegen, dan moet daar apart voor betaald worden.
Dus van "wegstrepen" is in dit geval geen sprake.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.