image

Kan een webwinkel je verplichten aangifte te doen wanneer je een lege doos ontvangt?

woensdag 20 juli 2022, 08:09 door Arnoud Engelfriet, 21 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Ik heb een dure telefoon (Pixel 6) besteld via internet, maar ik ontving een lege doos met verbroken zegel. Ik heb meteen gereclameerd, maar de winkel zegt nu dat ik aangifte moet doen, en dat ze pas daarna iets voor me kunnen betekenen. Wat zegt het recht hierover?

Antwoord: Deze gang van zaken heb ik vaker langsgezien. Er zijn grofweg twee lijnen waarlangs je kunt reageren.

De eerste is de formeel-juridische. Er is een telefoon besteld maar die is niet geleverd. Dat is het probleem van de winkel, die moet zorgen dat het over de drempel komt bij de consument. Dat is hier niet gebeurd, en dus schiet de winkel te kort. Dat de doos aankomt maar de inhoud niet, is daarbij totaal niet relevant.

Gezien het verbroken seal is het zeker reëel om te vermoeden dat het toestel is gestolen. Dat is alleen nog steeds het probleem van de winkel, want die moet bewijzen dat het pakket mét telefoon is afgeleverd bij de consument thuis. De winkel kan aangifte overwegen natuurlijk, hun eigendom is weggenomen. Maar de consument is niet bestolen. Immers het is niet de vraagsteller haar telefoon want die Pixel 6 wordt pas eigendom van de ontvanger nadat deze fysiek in haar macht is gekomen.

Er is geen rechtsregel die je als consument verplicht om aangifte te doen als de winkel dat zegt. In theorie kán het wel, je kunt als getuige met kennis van een mogelijk strafbaar feit daar aangifte van doen. Wat precies het strafbaar feit is, dat moet de politie maar uitzoeken. Ik zou kunnen denken – naast diefstal – aan verduistering door de bezorgdienst (art. 321 Strafrecht) of wellicht vernieling (het pakket is eruit gehaald en weggegooid, art. 350 Sr). De aangifte lijkt me dus kansloos omdat je als niet-eigenaar een aantal essentiële zaken niet kunt aangeven, zoals dat je niet wilde dat jouw eigendom werd gestolen, verduisterd of vernield. Wat dat betreft is het dus verspilling van tijd.

De reden dat de webwinkel dit zo doet, is natuurlijk omdat er mensen zijn die een pakket ontvangen (en daarvoor tekenen), dan gauw de inhoud verdonkeremanen en gaan klagen dat ze een lege doos hebben ontvangen. Die mensen zou je dan afschrikken door ze aangifte te laten doen, want dat zou dan een valse aangifte zijn (art. 188 Sr). Ze weten dan immers dat het pakket niet door een ander is gestolen, want ze verduisteren het zelf. Of dat zo werkt, weet ik niet, ik kan me voorstellen dat iemand die een dergelijke oplichterstruc uithaalt, niet bang is van een kansloze aangifte.

Maar dan komen we dus bij de tweede lijn. Zonder die aangifte gaat de procedure niet verder, en dat is enorm frustrerend voor de consument die gewoon zijn of haar pakketje wil. En dan kun je in gebreke stellen of sommeren wat je wil, de procedure gaat niet verder tot een kopie aangifte is verstrekt. Je rechtsbijstandsverzekeraar zal je met een beetje geluk de aanschafprijs teruggeven (idem voor de creditcard of aankoopbescherming) maar je telefoon heb je dan nog steeds niet. Dit is het frustrerende van het consumentenrecht: gelijk heb je vaker dan je denkt, gelijk krijg je echter zelden.

In de comments lees ik de tip om via het Europees Consumenten Centrum (ECC) een klacht in te dienen, deze organisatie helpt gratis en het schijnt vaak indruk te maken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ik zou het zeker aanraden gezien de ervaringen.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (21)
20-07-2022, 08:28 door Anoniem
Als de pakketbezorger het pakket aan je geeft en je ziet dat de zegels zijn verbroken. Is het dan niet juridisch verstandiger om het pakket te weigeren?
20-07-2022, 08:57 door Anoniem
In de comments lees ik de tip om via het Europees Consumenten Centrum (ECC) een klacht in te dienen, deze organisatie helpt gratis en het schijnt vaak indruk te maken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ik zou het zeker aanraden gezien de ervaringen.

Welke comments? En ik maar denken dat Arnoud speciaal voor security.nl schreef?
20-07-2022, 09:30 door Anoniem
Even er van uitgaande dat de politie de aangifte daadwerkelijk gaat behandelen. Online aangifte doen kost je maximaal 15 minuten, paar velden invullen, foto toevoegen, beschrijving maken. Vervolgens krijg je het aangiftenummer wat je doorgeeft aan de webwinkel.

Als de webwinkel de aangifte doet ben jij een belangrijke getuige in de zaak en moet je persoonlijk een verklaring komen afleggen, waar je of voor moet thuisblijven of voor naar het bureau moet gaan. De eerste optie is een stuk minder werk voor de consument.
20-07-2022, 10:10 door Anoniem
Ik denk dat zo'n webwinkel van meer dan dat uit gaat...

#1 valse aangifte is strafbaar
#2 ze hebben de hoop dat als dit een crimineel is die dat vaker doet, iemand bij de politie gaat denken "goh, dit is al de 5de pixel, iphone, macbook deze maand die niet aan komt BIJ JOU'...
#3 statistieken
20-07-2022, 10:20 door Saph
Door Anoniem: Als de pakketbezorger het pakket aan je geeft en je ziet dat de zegels zijn verbroken. Is het dan niet juridisch verstandiger om het pakket te weigeren?
Ja, dat is het inderdaad. Maar als de doos om de verpakking weer dicht getapet is zie je dat misschien niet direct maar pas als je op de bank zit en hem open maakt. Dan is het al te laat.
20-07-2022, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem:
In de comments lees ik de tip om via het Europees Consumenten Centrum (ECC) een klacht in te dienen, deze organisatie helpt gratis en het schijnt vaak indruk te maken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ik zou het zeker aanraden gezien de ervaringen.

Welke comments? En ik maar denken dat Arnoud speciaal voor security.nl schreef?
Ik vermoed Tweakers.net. Daar zijn recentelijk dit soort zaken op het forum voorbij gekomen en zijn de meningen redelijk gepolariseerd:
- de groep die vindt dat de webwinkel zelf maar aangifte moet doen
- de groep die van mening is dat het een kleine moeite is om vijf minuten te besteden aan een online aangifte.
20-07-2022, 11:06 door Anoniem
Nou is mij iets soortgelijks gebeurd onlangs bij een bestelling bij Coolblue. De verzegeling van de doos bleek doorbroken (ik had dat bij de aflevering op mijn adres niet gezien, maar zag dit pas bij het uitpakken). Gelukkig was de inhoud er nog, dus daar waren er geen problemen. Maar zo te zien zijn er personen actief die deze pakketten openmaken voordat dit bij de consument terecht komt.

Misschien zou het een idee zijn om de bedrijven te vragen om geen reclame meer op hun verstuurde dozen meer toe te passen. Het risico van diefstal/verduistering is gewoonweg te groot.
20-07-2022, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem: ...#2 ze hebben de hoop dat als dit een crimineel is die dat vaker doet, iemand bij de politie gaat denken "goh, dit is al de 5de pixel, iphone, macbook deze maand die niet aan komt BIJ JOU'...

Aangifte is online, geautomatiseerd en zonder opvallende kenmerken wordt er niks getriggerd Politie komt echt niet in actie voor zulke aangiftes. Dan wordt er 'even' een aangifte automatisch gegenereerd voor de archieven en de verzekering....
20-07-2022, 11:42 door Anoniem
Er is NIET meteen gereclameerd en pakket is NIET door besteller in ontvangst genomen. Bestellers waren zelf niet thuis.
Besteller ontving lege doos van persoon die hem heeft aangenomen van bezorger.
20-07-2022, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem: Nou is mij iets soortgelijks gebeurd onlangs bij een bestelling bij Coolblue. De verzegeling van de doos bleek doorbroken (ik had dat bij de aflevering op mijn adres niet gezien, maar zag dit pas bij het uitpakken). Gelukkig was de inhoud er nog, dus daar waren er geen problemen. Maar zo te zien zijn er personen actief die deze pakketten openmaken voordat dit bij de consument terecht komt.

Misschien zou het een idee zijn om de bedrijven te vragen om geen reclame meer op hun verstuurde dozen meer toe te passen. Het risico van diefstal/verduistering is gewoonweg te groot.
Vindt je dat gek nu ze zo moeilijk personeel kunnen krijgen. Ze gaan ervan uit dat het pakket toch wel verzekerd is en dat ze toch niet gepakt worden. Tijdens Corona is er verschrikkelijk veel gestolen uit pakketten of zijn hele ladingen gewoon ergens gedumpt en vervolgens leeggehaald. Als de daders al gepakt worden is de straf slechts gering dus de moeite waard volgens de criminele mindset. Als je weet dat je in de wagen een stuk of wat vermoedelijk dure telefoons heb liggen voor bezorging dan is de verleiding groot om deze pakketten zogenaamd te bezorgen maar de inhoud te verkopen.
20-07-2022, 13:07 door Briolet
Door Anoniem: Als de pakketbezorger het pakket aan je geeft en je ziet dat de zegels zijn verbroken. Is het dan niet juridisch verstandiger om het pakket te weigeren?

Of je maakt de bezorger er op attent en eist dat je de verpakking in zijn aanwezigheid opent om een onafhankelijke getuige te hebben. Ik kijk in elk geval wel steeds naar de verpakking bij aanname. Dan kan de bezorger later bevestigen dat hij de zending beschadigd afgeleverd heeft.
20-07-2022, 13:13 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Als de pakketbezorger het pakket aan je geeft en je ziet dat de zegels zijn verbroken. Is het dan niet juridisch verstandiger om het pakket te weigeren?

Of je maakt de bezorger er op attent en eist dat je de verpakking in zijn aanwezigheid opent om een onafhankelijke getuige te hebben. Ik kijk in elk geval wel steeds naar de verpakking bij aanname. Dan kan de bezorger later bevestigen dat hij de zending beschadigd afgeleverd heeft.
Ik heb deze casus geopend.

De verzegeling van de doos van de telefoon was geopend. Aan het pakketje zelf was niks te zien.

Daarnaast gaat de gemiddelde bezorger echt niet wachten zodat jij de inhoud kan controleren.
20-07-2022, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem: Even er van uitgaande dat de politie de aangifte daadwerkelijk gaat behandelen. Online aangifte doen kost je maximaal 15 minuten, paar velden invullen, foto toevoegen, beschrijving maken. Vervolgens krijg je het aangiftenummer wat je doorgeeft aan de webwinkel.
Zo te zien kun je hier niet online aangifte van doen. Als je naar die site gaat krijg je een uitklapboom van mogelijke zaken
en als je naar dit item gaat krijg je niet de link naar het online aangifte systeem maar word je het bos in gestuurd.

Ik vind dat ook wel terecht, eigenlijk. Aangifte doen van zo iets kan beter in persoon gebeuren zodat je de spullen waar
het over gaat kunt meenemen en je verhaal aan de agent kunt doen en lastige vragen erover beantwoorden. Als het
allemaal echt waar is geen probleem, maar oplichters slaan dan misschien door.
20-07-2022, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Nou is mij iets soortgelijks gebeurd onlangs bij een bestelling bij Coolblue. De verzegeling van de doos bleek doorbroken (ik had dat bij de aflevering op mijn adres niet gezien, maar zag dit pas bij het uitpakken). Gelukkig was de inhoud er nog, dus daar waren er geen problemen. Maar zo te zien zijn er personen actief die deze pakketten openmaken voordat dit bij de consument terecht komt.
Coolblue bezorgt toch zelf? Tenminste hier in de stad wel. Misschien dat ze dat op meer afgelegen plaatsen niet doen
ivm de hogere kosten?

Bedenk dat "het recht om spullen zonder reden terug te sturen" wat wij zo fijn als consumenten gescoord hebben ook
het nadeel inhoudt dat je wel eens iets kunt krijgen wat iemand anders al heeft opengemaakt en terug gestuurd.
Dit wordt bij Coolblue als er ook maar enige schade aan is wel met korting verkocht in een apart hoekje van de winkel,
maar ik kan me voorstellen dat als het alleen maar open geweest is en er niks aan te zien is, het gewoon bij "nieuw" gaat.
20-07-2022, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even er van uitgaande dat de politie de aangifte daadwerkelijk gaat behandelen. Online aangifte doen kost je maximaal 15 minuten, paar velden invullen, foto toevoegen, beschrijving maken. Vervolgens krijg je het aangiftenummer wat je doorgeeft aan de webwinkel.
Zo te zien kun je hier niet online aangifte van doen. Als je naar die site gaat krijg je een uitklapboom van mogelijke zaken
en als je naar dit item gaat krijg je niet de link naar het online aangifte systeem maar word je het bos in gestuurd.

Ik vind dat ook wel terecht, eigenlijk. Aangifte doen van zo iets kan beter in persoon gebeuren zodat je de spullen waar
het over gaat kunt meenemen en je verhaal aan de agent kunt doen en lastige vragen erover beantwoorden. Als het
allemaal echt waar is geen probleem, maar oplichters slaan dan misschien door.

Fijn dat dat zo makkelijk online kan en ik snap dat webwinkels dit eisen als drempel tegen fraude...
Maar in feiten is hier de webwinkel beroofd en niet de klant. Waarom zou de klant moeite voor een aangifte moeten doen (ookal is die moeite relatief klein) terwijl die in feiten zelf helemaal niet beroofd is.
20-07-2022, 14:31 door -Peter-
Het lijkt er op dat Coolblue de gedane betaling niet wil storneren.
Dan kun je als (beoogde) ontvanger aangifte doen van (poging tot) oplichting door Coolblue.

Peter
20-07-2022, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even er van uitgaande dat de politie de aangifte daadwerkelijk gaat behandelen. Online aangifte doen kost je maximaal 15 minuten, paar velden invullen, foto toevoegen, beschrijving maken. Vervolgens krijg je het aangiftenummer wat je doorgeeft aan de webwinkel.
Zo te zien kun je hier niet online aangifte van doen. Als je naar die site gaat krijg je een uitklapboom van mogelijke zaken
en als je naar dit item gaat krijg je niet de link naar het online aangifte systeem maar word je het bos in gestuurd.

Ik vind dat ook wel terecht, eigenlijk. Aangifte doen van zo iets kan beter in persoon gebeuren zodat je de spullen waar
het over gaat kunt meenemen en je verhaal aan de agent kunt doen en lastige vragen erover beantwoorden. Als het
allemaal echt waar is geen probleem, maar oplichters slaan dan misschien door.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/#link-diefstal-zakkenrollerij-of-inbraak en vervolgens kiezen voor "Er is iets anders gestolen" vervolgens kan je inloggen en de aangifte doen.
20-07-2022, 20:34 door Anoniem
Heb iets vergelijkbaars mee gemaakt.
Product gekocht bij Kiwi electronics die zaal ging in vlammen op waardoor de betaling en het produckt pleite waren.
Kiwi stelde dat het verstuurd was maar kon door de brand niet meer achterhalen hoe en wat het verstuurd was.

Wist toen nog niet via deze omweg en las later dat betalen met creditcard beter is,
21-07-2022, 09:20 door Anoniem
Door Anoniem: Als de pakketbezorger het pakket aan je geeft en je ziet dat de zegels zijn verbroken. Is het dan niet juridisch verstandiger om het pakket te weigeren?


De pakketbezorger belt aan legt het pakje voor je deur en ondertekend zelf dat het ontvangen is (vanwege covid)
21-07-2022, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even er van uitgaande dat de politie de aangifte daadwerkelijk gaat behandelen. Online aangifte doen kost je maximaal 15 minuten, paar velden invullen, foto toevoegen, beschrijving maken. Vervolgens krijg je het aangiftenummer wat je doorgeeft aan de webwinkel.
Zo te zien kun je hier niet online aangifte van doen. Als je naar die site gaat krijg je een uitklapboom van mogelijke zaken
en als je naar dit item gaat krijg je niet de link naar het online aangifte systeem maar word je het bos in gestuurd.

Ik vind dat ook wel terecht, eigenlijk. Aangifte doen van zo iets kan beter in persoon gebeuren zodat je de spullen waar
het over gaat kunt meenemen en je verhaal aan de agent kunt doen en lastige vragen erover beantwoorden. Als het
allemaal echt waar is geen probleem, maar oplichters slaan dan misschien door.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/#link-diefstal-zakkenrollerij-of-inbraak en vervolgens kiezen voor "Er is iets anders gestolen" vervolgens kan je inloggen en de aangifte doen.
Als je het normaal te verwachten pad volgt via internet aankopen en bezorging daarvan word je naar de shop en naar
consumenten en branche organisaties gestuurd. Dat je daar handig omheen hackt wil nog niet zeggen dat dat dan
aangepakt gaat worden.
21-07-2022, 20:22 door Anoniem
Als iemand van 1 jurk of 1 paar schoenen alle kleuren en maten bestelt. Om dan op 1 na alles doorgezweet en uitgelopen terug te sturen. Is dat dan de boel belazeren of een consequentie van een wellicht niet helemaal goed doordacht business model? Zeker als alles automaties wordt afgehandeld waarmee de leverancier er dus zelf de gelegenheid schept?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.