image

Verdachte ontwikkelaar cryptomixer Tornado Cash aangehouden door FIOD

vrijdag 12 augustus 2022, 19:48 door Redactie, 16 reacties

De FIOD heeft afgelopen woensdag in Amsterdam een 29-jarige man aangehouden die een ontwikkelaar van cryptomixer Tornado Cash zou zijn, zo is vandaag bekendgemaakt. Eerder deze week kondigden de Amerikaanse autoriteiten sancties tegen de dienst aan, die privacy van cryptotransacties beschermt door de link tussen het verzendende adres en ontvangende adressen op te breken. Na aankondiging van de Amerikaanse sancties besloot GitHub accounts van verschillende Tornado-ontwikkelaars te verwijderen. Critici stellen dat dergelijke platformen belangrijke, legitieme doelen dienen en autoriteiten diensten zoals Tornado Cash technisch niet begrijpen.

Volgens de FIOD maken mensen vooral gebruik van cryptomixers om hun anonimiteit te beschermen. De opsporingsdienst vermoedt dat via Tornado Cash op grote schaal criminele geldstromen zijn verhuld, onder andere afkomstig uit diefstallen van cryptovaluta. Het zou ook gaan om geld dat door de beruchte cybercrimegroep Lazarus is gestolen.

Tornado Cash ging in 2019 online en behaalde volgens de FIOD sindsdien een omzet van minimaal zeven miljard dollar. Volgens de opsporingsdienst blijkt uit onderzoek dat voor minimaal één miljard dollar aan cryptovaluta met een criminele herkomst door de mixer ging. Daarbij zouden de personen achter Tornado Cash aan deze transacties hebben verdiend. De man die afgelopen woensdag werd aangehouden wordt verdacht van betrokkenheid bij het verhullen van criminele geldstromen en het faciliteren van witwassen. Meer aanhoudingen sluit de FIOD niet uit.

Reacties (16)
12-08-2022, 20:45 door Anoniem
Amerika geeft een sanctie en gelijk rent Nederland als een likker achter ze gaan. Diep triest.
12-08-2022, 21:05 door Anoniem
Spijtige zaak. Hij schreef gewoon software om anoniem te zijn. Nergens is er sprake dat hij zelf zou witwassen.
12-08-2022, 22:04 door Anoniem
Tornado Cash had nooit op een sanctielijst moeten komen.
Het is letterlijk een smart contract / code dat nu op een sanctielijst staat.
Het is net of we weer terug zijn in de jaren 90, waarbij ook gesteld wordt dat encryptie/privacy alleen voor boeven was en dus verboden was om het te gebruiken, of juist werd aangemoedigd om hele zwakke encryptie te gebruiken.

In dit geval draait het hele smart contract van Tornado Cash op Ethereum. Op het Ethereum is alles open en transparant. Als een gebruiker privacy wil, dan zijn je mogelijkheden beperkt. Tornado Cash is overduidelijk ook door criminelen gebruikt, daar twijfelt niemand aan. Tornado Cash community heeft als antwoord daarop een tool gemaakt waar je als gebruiker kan bewijzen waar je crypto vandaan komt. Deze wondere techniek heet Zero-Knowledge proof.

Het is een zwarte dag voor privacy. Het lijkt erop dat de overheid het niet begrijpt.
Is het dan nu verboden om de source code van Tornado Cash te publiceren ? Waarom arresteren we niet alle ontwikkelaars van Signal, Telegram en Tor. Zij assisteren ook een netwerk van encryptie waardoor criminelen informatie uitwisselen.

Het recht op privacy wordt met de dag minder. In feite wordt hier gezegd dat privacy op transacties verboden is. Waarom verbieden we dan niet cash to cash handel ? Dit roept meer vragen dan antwoorden.
12-08-2022, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom verbieden we dan niet cash to cash handel

Daar zijn we al mee bezig want het bijhouden van jouw “CO2-uitstoot” kan alleen digitaal.
13-08-2022, 09:27 door Anoniem
tijd voor een nieuwe github die niet door vs/ms met dit soort acties wordt belemmerd/gecensureerd.
13-08-2022, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Het recht op privacy wordt met de dag minder. In feite wordt hier gezegd dat privacy op transacties verboden is.
Ik ben er persoonlijk heel blij mee dat/als de overheid het "recht op privacy" ondergeschikt maakt aan het recht op
een samenleving die vrij van criminaliteit en ondermijning is!
De criminelen zouden ook gewoon kunnen stoppen. Maar dat doen ze niet als ze niet bespied en gevolgd worden.
Dan moet dat maar.
13-08-2022, 12:07 door Anoniem
Door Anoniem: Spijtige zaak. Hij schreef gewoon software om anoniem te zijn. Nergens is er sprake dat hij zelf zou witwassen.

Ja ja ja, hij printte gewoon een pistool met een 3d printer, is er sprake dat hij zelf zou schieten.
hij heeft gewoon een harddisk met kinderporno, maar is er sprake van dat hij er zelf naar kijkt

etc etc.

Ik denk dat als hij gewoon een standaard development salaris heeft gekregen, dat het allemaal wel mee valt voor hem. Maar denk het niet ;)

PS
13-08-2022, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Tornado Cash is overduidelijk ook door criminelen gebruikt, daar twijfelt niemand aan. Tornado Cash community heeft als antwoord daarop een tool gemaakt waar je als gebruiker kan bewijzen waar je crypto vandaan komt. Deze wondere techniek heet Zero-Knowledge proof.

Ik ben het met je eens. Er zit veel meer crimineel geld in de US$, het wordt tijd dat men die verbiedt. Laatst las ik dat JPMorgan(?) 1 miljard boete had gekregen voor het manipuleren van de goudmarkt. Kunnen we die bankiers ook niet even uitleveren, het is namelijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurd.
13-08-2022, 13:32 door waterlelie
Onze wetgeving is hier niet echt op berekend, dus snel uitleveren aan de VS. Gegarandeerd dat hij dan gaat zingen als een kanarie...
13-08-2022, 15:11 door Anoniem
Door waterlelie: Onze wetgeving is hier niet echt op berekend, dus snel uitleveren aan de VS. Gegarandeerd dat hij dan gaat zingen als een kanarie...

Als onze wetgeving wellicht hier niet in voorziet (wat ik betwijfel) dan betekent dat nog niet dat een staatsburger zomaar uitgeleverd kan worden. Ook niet aan de VS. Om te beginnen kan uitleveren alleen voor iets wat voor onze wet ook strafbaar is. Aangezien iemand waar uitlevering voor wordt gevraagd nog helemaal niet veroordeeld is, en dus gewoon nog voor de wet en ONZE wet onschuldig, word echt niet iemand zomaar op de boot gezet als Amerika piept. Normaal is dat als je ergens van wordt verdacht je voor de Nederlandse rechter komt. Want in eerste instantie heb je enkel met het Nederlands recht te maken, met de Nederlandse rechter die gelukkig ook nog alles in het Nederlands doet zodat je ook nog alles goed kunt volgen als je voor Engels op het VMBO alleen maar onvoldoendes had. Daar heeft elke staatsburger recht op, ongeacht wat die eventueel geflikt heeft. Het wordt pas anders als er wat geflikt is op Amerikaanse bodem wat bij ons ook strafbaar is. Maar dan nog kan een uitlevering worden aangevochten. Dat is ook altijd de eerste vraag die een rechter hier stelt, of de verdachte wil meewerken aan uitlevering of niet. Want dat recht heb je ook.

Je verwart uitlevering wellicht met uitzetting. Dat laatste is bij staatsburgers onmogelijk. Althans tegenwoordig gelukkig wel. Vroeger werden ze gewoon door de politie op de trein geholpen. Dat is niet een periode om trots op te zijn, en evenmin zulke denkwijzen in deze tijd.
14-08-2022, 08:50 door waterlelie
Door Anoniem:
Door waterlelie: Onze wetgeving is hier niet echt op berekend, dus snel uitleveren aan de VS. Gegarandeerd dat hij dan gaat zingen als een kanarie...

Als onze wetgeving wellicht hier niet in voorziet (wat ik betwijfel) dan betekent dat nog niet dat een staatsburger zomaar uitgeleverd kan worden. Ook niet aan de VS. Om te beginnen kan uitleveren alleen voor iets wat voor onze wet ook strafbaar is. Aangezien iemand waar uitlevering voor wordt gevraagd nog helemaal niet veroordeeld is, en dus gewoon nog voor de wet en ONZE wet onschuldig, word echt niet iemand zomaar op de boot gezet als Amerika piept. Normaal is dat als je ergens van wordt verdacht je voor de Nederlandse rechter komt. Want in eerste instantie heb je enkel met het Nederlands recht te maken, met de Nederlandse rechter die gelukkig ook nog alles in het Nederlands doet zodat je ook nog alles goed kunt volgen als je voor Engels op het VMBO alleen maar onvoldoendes had. Daar heeft elke staatsburger recht op, ongeacht wat die eventueel geflikt heeft. Het wordt pas anders als er wat geflikt is op Amerikaanse bodem wat bij ons ook strafbaar is. Maar dan nog kan een uitlevering worden aangevochten. Dat is ook altijd de eerste vraag die een rechter hier stelt, of de verdachte wil meewerken aan uitlevering of niet. Want dat recht heb je ook.

Je verwart uitlevering wellicht met uitzetting. Dat laatste is bij staatsburgers onmogelijk. Althans tegenwoordig gelukkig wel. Vroeger werden ze gewoon door de politie op de trein geholpen. Dat is niet een periode om trots op te zijn, en evenmin zulke denkwijzen in deze tijd.

U ben duidelijk niet op de hoogte van de reikwijdte van de Amerikaanse wetgeving. Als er sprake is van een grensoverschrijdend handeling die in de VS als een misdrijf wordt beschouwd, kan de Amerikaanse overheid degene(n) die daar verantwoordelijk voor zijn vervolgen, en als die verdachte(n) zich in Nederland bevinden, zal een uitleveringsverzoek altijd worden ingewilligd.
Het voordeel is dat de Amerikaanse wetgeving veel harder is, en veel meer mogelijkheden bezit om verdachten uit te spelen tegenover hun medeplichtigen.
15-08-2022, 10:47 door Anoniem
Het recht op vrijheid is in het geding als je niet anoniem mag zijn. Met andere woorden dus niet 24/7 in de gaten gehouden moet kunnen worden. De volgende stap is dat ze VPN illegaal gaan vinden, want met VPN ben je ook anoniem. We gaan steeds meer naar een controle maatschappij. En dat miljarden anoniem kunnen worden witgewassen heeft te maken met een overheid die onbekwaam is en niet kan denken in oplossingen en de banken niet controleert.waar de echte witwas praktijken zich afspelen.
15-08-2022, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem: Het recht op vrijheid is in het geding als je niet anoniem mag zijn. Met andere woorden dus niet 24/7 in de gaten gehouden moet kunnen worden. De volgende stap is dat ze VPN illegaal gaan vinden, want met VPN ben je ook anoniem. We gaan steeds meer naar een controle maatschappij. En dat miljarden anoniem kunnen worden witgewassen heeft te maken met een overheid die onbekwaam is en niet kan denken in oplossingen en de banken niet controleert.waar de echte witwas praktijken zich afspelen.

Helemaal eens !
15-08-2022, 14:04 door waterlelie
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het recht op vrijheid is in het geding als je niet anoniem mag zijn. Met andere woorden dus niet 24/7 in de gaten gehouden moet kunnen worden. De volgende stap is dat ze VPN illegaal gaan vinden, want met VPN ben je ook anoniem. We gaan steeds meer naar een controle maatschappij. En dat miljarden anoniem kunnen worden witgewassen heeft te maken met een overheid die onbekwaam is en niet kan denken in oplossingen en de banken niet controleert.waar de echte witwas praktijken zich afspelen.

Helemaal eens !

Een groot Don Quichot gehalte, en bij gebrek aan reacties vermoedelijk door één en dezelfde persoon beantwoord.
15-08-2022, 20:56 door Anoniem
Door waterlelie: Het voordeel is dat de Amerikaanse wetgeving veel harder is, en veel meer mogelijkheden bezit om verdachten uit te spelen tegenover hun medeplichtigen.
Is dat een voordeel? Als je kijkt naar de "crime rate" (aantal gerapporteerde misdrijven per 100.000 inwoners):
VS: 47,81 (56e plaats)
NL: 27,16 (116e plaats)
Bron: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/crime-rate-by-country
Als die hardere aanpak nou tot een duidelijk lagere criminaliteit zou leiden zou je er wat aan hebben, maar dat is duidelijk niet het geval. Welk voordeel heeft de hardere aanpak dan wel?
21-08-2022, 11:09 door Anoniem
We gaan steeds meer naar een controle maatschappij.
En het enge is... dat er best veel mensen zijn... die dat een heel goed idee vinden!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.