image

Is het juridisch toegestaan om een akkoord op nieuwe voorwaarden af te dwingen bij het inloggen?

woensdag 24 augustus 2022, 11:06 door Arnoud Engelfriet, 5 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Als je inlogt op accounts, zoals bijvoorbeeld bij social media, komt het zo nu en dan voor dat sites je hun nieuwe voorwaarden tonen en dan om je akkoord vragen. Ben je het niet eens met die voorwaarden dan ontbreekt echter de optie om meteen je account op te heffen. Je moet de nieuwe voorwaarden dus accepteren voor je het account weg kunt gooien. Is dat juridisch wel in de haak?

Antwoord: Het is op zich toegestaan dat een dienstverlener van tijd tot tijd de voorwaarden aanpast. Meestal staat dit expliciet in de voorwaarden, maar ook als het er niet staat, is het in principe mogelijk: een dienstverlener mag immers de dienst stoppen wanneer hij dat wil. Hij kan dan gewijzigde voorwaarden afdwingen door te zeggen "akkoord of ik stop met de dienstverlening".

De wet stelt hier maar beperkte grenzen aan, met name in de vorm van onze zwarte en grijze lijst van algemene voorwaarden. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om de dienst wezenlijk te veranderen met zo'n wijziging van voorwaarden, dus bijvoorbeeld het omzetten van een gratis dienst naar een dure betaalde dienst kan niet op deze manier.

Er is geen specifieke regel die zegt hoe ver van tevoren de nieuwe voorwaarden moeten worden getoond voor akkoord. De enige eisen die de wet noemt, is dat ook deze in te zien zijn en te downloaden. Maar dus niet dat je bijvoorbeeld een maand moet hebben om erover na te denken.

Ik kan dus niets bedenken waarom het verboden is dat een site je bij inloggen confronteert met een dwingende mededeling "Dit zijn de nieuwe voorwaarden, klik OK om verder te gaan" zonder zelfs maar de optie om per direct op te zeggen. Hooguit de juridische noodrem van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 BW), het voelt niet heel erg eerlijk om mensen zo voorwaarden op te dringen. Maar er is nog nooit een rechtszaak over geweest.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (5)
24-08-2022, 11:46 door Anoniem
Maar er is nog nooit een rechtszaak over geweest.

Omdat er niets te winnen valt. Je ontvangt als eisende partij niets. Daarom zouden dit soort praktijken moeten worden verboden met aan de gebruiker te verbeuren boetes bij overtredingen. Hetzelfde is aan de hand bij de AVG, er is een gebrek aan monetaire schade, dus er valt niets te eisen bij verlies van privacy, daar zou ook een boete op moeten staan. Nu is er een algeheel gebrek aan motivatie bij aanbieders om "het spel" volgens de regels te spelen.
24-08-2022, 14:55 door Anoniem
Zijlijn.
Maar er is nog nooit een rechtszaak over geweest.

Met name dat laatste is zorgelijk voor allen. Je zult maar in een proefproces getrokken worden met als hoofddoel de jurisprudentiedatabase van Wolters Kluwer completer te maken. En een whopping 2 cent omzet per dag van je adsense op je site. Maar dan verdien je ermee dus ben je aansprakelijkstelbaar. Tegelijk moet je dan ook nog slim genoeg zijn om je verdediging goed te formuleren, want anders schiet je niet enkel in je eigen voet maar je verziekt het gelijk voor al je conculega's. Wat een groot risico is als je advocaat zijn windows altijd door zijn secretaresse moet laten updaten (zoals de mijne!) en de rechter het maar moet doen met wat er voorgelegd wordt maar tevens niet voldoende kennis in huis heeft om zelf wat diepgaander vragen te stellen.

Zelf ben ik er niet zo heel bang meer voor maar dat komt ook omdat mijn advocaat open is over zijn eigen beperkingen. Wat niet iedereen zal doen, tegen de vigerende tarieven.

Ik denk wel dat veel site exploitanten eerder bang zijn om eventueel gedonder en alle heisa en kosten die daarbij komen kijken, dan dat ze wellicht iets mis doen.

Wat mij terugbrengt naar de hoofdlijn van bovenstaand betoog. Veel gebruikersvoorwaarden zijn ellenlange dreig- en angstpreken. Ik denk vooral ook door wat ik hierboven schreef. Heel veel nodeloos gemekker voor je weet maar nooit. En vaak ook herhalingen van wat gewoon al wél duidelijk in de wet staat. Het maakt sites onnodig onvriendelijk en onpersoonlijk. Wat dan ook weer de vaak achterdochtige houding van gebruikers aanwakkert.

Als ik wat verander ergens op een van mijn sites dan is een mailtje genoeg iemand van zijn account af wil. Even goeie vrienden. Als iemand zijn geld terug wil (ik verleen diensten) dan kijk ik het vaak niet eens na en stort het terug. Even goeie vrienden. Als ik op Stipe zie dat een betaling is mislukt wegens onvoldoende saldo, dan vind ik dat vervelend dat me dat gemeld wordt. Ik heb zelf ook wel eens (hallo) rood gestaan. Ik hoef dat dus helemaal niet te weten. Mislukt is goed genoeg. Even goeie vrienden.

Ik geloof ook dat met name concepten die vriendelijk, geduldig en persoonlijk zijn een grote toekomst tegemoet gaan. Ware het niet dat je maar één eikel moet hebben in je visnetje. Die nog een rechtsbijstandverzekering heeft ook. En daar sta je dan met je goeie gedrag. Er was namelijk nog nooit een rechtszaak over geweest.....
24-08-2022, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat mij terugbrengt naar de hoofdlijn van bovenstaand betoog. Veel gebruikersvoorwaarden zijn ellenlange dreig- en angstpreken. Ik denk vooral ook door wat ik hierboven schreef. Heel veel nodeloos gemekker voor je weet maar nooit. En vaak ook herhalingen van wat gewoon al wél duidelijk in de wet staat. Het maakt sites onnodig onvriendelijk en onpersoonlijk. Wat dan ook weer de vaak achterdochtige houding van gebruikers aanwakkert.

Als ik wat verander ergens op een van mijn sites dan is een mailtje genoeg iemand van zijn account af wil. Even goeie vrienden. Als iemand zijn geld terug wil (ik verleen diensten) dan kijk ik het vaak niet eens na en stort het terug. Even goeie vrienden. Als ik op Stipe zie dat een betaling is mislukt wegens onvoldoende saldo, dan vind ik dat vervelend dat me dat gemeld wordt. Ik heb zelf ook wel eens (hallo) rood gestaan. Ik hoef dat dus helemaal niet te weten. Mislukt is goed genoeg. Even goeie vrienden.

Ik geloof ook dat met name concepten die vriendelijk, geduldig en persoonlijk zijn een grote toekomst tegemoet gaan. Ware het niet dat je maar één eikel moet hebben in je visnetje. Die nog een rechtsbijstandverzekering heeft ook. En daar sta je dan met je goeie gedrag. Er was namelijk nog nooit een rechtszaak over geweest.....

Jouw houding is lovenswaardig maar die schaalt niet. Als je 10 of 100 klanten hebt dan kun je hier mee omgaan. Als
je 1 miljoen of 200 miljoen klanten hebt dan zullen de eikels metershoog tegen je pand liggen en moet je alles juridisch
keihard dichttimmeren als je er zelf niet onderdoor wilt gaan. Want als 0.001% van 200 miljoen klanten een eikel is en een proces tegen je aanspant heb je evengoed 2000 processen aan je broek en moet je een flinke juridische afdeling
(en budget) optuigen om dat allemaal weg te werken.
25-08-2022, 16:23 door Anoniem
In het overgrote deel van dit soort voorwaarden, zoals bijvoorbeeld bij social media, gaat het ook om toestemming volgens de AVG.

"Dit zijn de nieuwe voorwaarden, klik OK om verder te gaan" kan volgen mij dan dus niet omdat onder de AVG toestemming vrijelijk gegeven moet worden. Als "OK" de enige mogelijkheid is en de er geen account opheffen mogelijkheid is, is er sprake van afgedwongen toestemming, dus niet geldig.

Ook is het onder AVG vereist dat je toestemming net zo makkelijk kunt intrekken als je 'm hebt afgegeven. Daarmee lijk me dit juridisch niet in de haak.
25-08-2022, 19:05 door Anoniem
Je koopt een dure smart TV en na een week/maand/jaar stoppen ze met een bepaalde dienst, mooi pecht dus.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.