image

Mastodon roept overheid op om via open platforms met burger te communiceren

dinsdag 9 december 2025, 15:40 door Redactie, 42 reacties

Het gedecentraliseerde socialmediaplatform Mastodon heeft overheden wereldwijd opgeroepen om via open platforms met hun burgers te communiceren, in plaats van de systemen van techbedrijven te gebruiken die vereisen dat mensen een account aanmaken en persoonlijke data delen. Onlangs stelde demissionair minister Karremans van Economische Zaken dat de Rijksoverheid wel op Facebook en Instagram actief moet zijn omdat daar miljoenen Nederlanders zitten en er geen geschikte alternatieve platforms beschikbaar zijn.

Volgens Hannah Aubry van Mastodon communiceren overheidsinstanties vaak via het "censuurfilter" van bedrijven die niet de belangen van mensen of de samenleving dienen. "Ze laten hun boodschap bepalen door de grillen van wereldvreemde en overbetaalde mensen die vinden dat ze ongecontroleerde macht zouden moeten hebben. Dit kunnen we niet toestaan", aldus Aubry. Ze voegt toe dat overheidsinstanties via Mastodon wel de controle over hun eigen communicatie hebben.

Aubry noemt het verder ontmoedigend dat overheidsinstanties zo vaak toegeven aan de grillen van de tech-industrie en individuen. "De belofte van de fediverse is de belofte van een betere weg voorwaarts: vrij van advertenties en manipulatieve algoritmes, een plek gebouwd door en voor mensen zoals jij, waar onze soevereiniteit een recht is en geen privilege."

Reacties (42)
09-12-2025, 16:12 door Anoniem
Hoor, hoor.
09-12-2025, 16:38 door Anoniem
Onlangs stelde demissionair minister Karremans van Economische Zaken dat de Rijksoverheid wel op Facebook en Instagram actief moet zijn omdat daar miljoenen Nederlanders zitten en er geen geschikte alternatieve platforms beschikbaar zijn.
Die VVD'ers worden gesponsord door bigtech. Dat is al sinds de CEO van Microsoft bij Rutte in het torentje op bezoek kwam. Toen zijn de MS migraties al beklonken. Zo ging dat in Munchen ook met Steve B. Toen er een MS hoofdkwartier werd geïnstalleerd. Corrupte rechtse bende en dan zeggen ze wat van Oekraïne!
09-12-2025, 16:38 door Anoniem
Eigenlijk best vreemd dat de overheid denkt te moeten communiceren via dat soort big tech platformen. Alleen omdat daar "miljoenen" mensen op zitten? En degenen die er niet op zitten dan? Ik zit niet op X, niet op facebook, niet op instagram enz, dus dan mis ik nu vast veel overheidsinfo. Misschien is dat idee van mastodon zo gek nog niet, maar dan moet het wel voor iedereen duidelijk zijn dat dat hèt communicatiekanaal is, voor iedereen toegankelijk.
09-12-2025, 16:41 door Anoniem
Helemaal mee eens, ongeacht of het Mastadon of een andere ope platform is.
Ik ben weg van Facebook, maar wil wel nieuwsstromen zien van wat mij aangaat.
09-12-2025, 16:45 door Anoniem
Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
09-12-2025, 17:02 door Anoniem
Als Mastodon een geschikt platform is, dan heeft Karremans dus even niet verder gekeken dan zijn neus, of zijn eigen smartphone. Eigenlijk zou dit voor alle publieke diensten moeten gaan gelden, open platformen, open standaarden, geen invloed van die grote techbedrijven toelaten meer. Dan wordt die beïnvloeding ook vanzelf minder
09-12-2025, 17:23 door Anoniem
Het probleem is dat hier omgekeerd wordt geredeneerd. De overheid snapt er geen zak van maar wil natuurlijk wel de burger 'bereiken'.

Ze kunnen prima hun communicatie via de officiële overheids websites posten met verwijzingen op alle de bekende platformen (waaronder Mastodon). Het is letterlijk het businessmodel van tientallen verschillende social media tools om dit eenvoudig te maken (naast helaas het tracken van de 'engagement' op de verschillende platformen).

Dit soort oproepen zijn onrealistisch, men zou eigenlijk moeten roepen voor competente ministers. Maar dat kan natuurlijk niet dus volgens mij kunnen ze beter de EU aanklagen en forceren om open communicatie af te dwingen. Dat is namelijk de enige manier om ambtenaren in beweging te krijgen.
09-12-2025, 17:24 door Anoniem
Het gaat de goede kant op maar nog veel te langzaam: https://social.overheid.nl/
09-12-2025, 18:02 door Anoniem
Ik zou zelf inderdaad nooit Facebook nemen.
Zelf heb ik ook geen Mastodon, maar daar kun je tenminste een beetje een privé account aanmaken zonder je zorgen te hoeven maken om jezelf te doxxen of dat je metadata wordt verkocht aan adverteerders.
09-12-2025, 18:30 door Anoniem
Tja de tools zoals ook door whatsapp etc gebruikt worden is gebaseerd op XMPP protocol.
Al lang geleden beschikbaar ook als federated variant.. Alleen niet door facebook en co.

Mastodon is ook al jaren beschikbaar met meer garanties voor federatief gebruik.

"Er is niets anders" wordt op z'n best door kwaadaardige lobbyisten op erger incompetente archtectuur specialisten aangepraat.
09-12-2025, 18:46 door Anoniem
Wij van WC-eend bevelen WC-eend aan.
09-12-2025, 20:29 door e.r.
Leuk, maar er zit amper een halve paardenkop en een enkele burger op Mastodon. Dan bereik je dus totaal: niemand.

Dom reclame-advies.
09-12-2025, 20:31 door Anoniem
Een nutteloos platform roept op om het nutteloze platform te gebruiken. Ik ken, van de duizenden mensen met wie ik werk, helemaal niemand die dat gedrocht gebruikt. Waarschijnlijk weer zo'n linkse bubbel feestje.
Burgers gebruiken nu eenmaal Whatsapp, Insta en andere populaire social media kanalen. Die gaan geen Mastodon, Signal of iets anders gebruiken en laten zich ook niet dwingen. Zijn al zat onderzoeken naar gevoerd.
Wen er maar aan.
09-12-2025, 21:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Onlangs stelde demissionair minister Karremans van Economische Zaken dat de Rijksoverheid wel op Facebook en Instagram actief moet zijn omdat daar miljoenen Nederlanders zitten en er geen geschikte alternatieve platforms beschikbaar zijn.
Die VVD'ers worden gesponsord door bigtech. Dat is al sinds de CEO van Microsoft bij Rutte in het torentje op bezoek kwam. Toen zijn de MS migraties al beklonken. Zo ging dat in Munchen ook met Steve B. Toen er een MS hoofdkwartier werd geïnstalleerd. Corrupte rechtse bende en dan zeggen ze wat van Oekraïne!
Of na vele jaren, had men nog steeds het meeste niet overgezet, hebben ze alles onderschat, verkeerde keuzes gemaakt, en moesten ze opnieuw beginnen?

Zo zou ging het ook.... Als je er goed naar kijkt.

Maar corruptie is een stuk gemakkelijker, want dan hoef je weinig te verantwoorden.
09-12-2025, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Dus eigenlijk gebruiken ze communicatie middelen die echte mensen gewoon gebruiken?

Bijzonder.... Dat ze deze keuze gemaakt hebben, ipv een product waar de meeste nog nooit van hun leven gehoord hebben, laat staan wat het doet, of waar ze het voor kunnen gebruiken.

Heel bijzonder inderdaad.
09-12-2025, 22:30 door Anoniem
Door Anoniem: Burgers gebruiken nu eenmaal Whatsapp, Insta en andere populaire social media kanalen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat ze via WhatsApp zo’n 2 miljard profielfoto’s en 1 miljard persoonlijke profielteksten kunnen achterhalen. Hier kwamen ze achter nadat ze eerst al de telefoonnummers van 3,5 miljard WhatsApp-gebruikers hadden verzameld. Meta was al ruim acht jaar op de hoogte van dit lek en legt de schuld van het lekken van profielfoto’s en profielinformatie vooral bij de gebruikers zelf. [20 november 2025]

https://signalapp.nl/signal-app-nieuws/whatsapp-lek-twee-miljard-profielfotos-en-persoonlijke-informatie-voor-iedereen-toegankelijk/
09-12-2025, 23:54 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat de goede kant op maar nog veel te langzaam: https://social.overheid.nl/

Zeker een stapje, maar het zou nog beter zijn om te volgen zonder account.
10-12-2025, 07:22 door Anoniem
Dat de overheid zich op zo'n laag platform bevindt zoals Facebook zegt genoeg over de staat van de overheid, (althans, de graaipartijen binnen deze overheid) ik zou het net zo serieus nemen als het platform waarop ze zich bevinden, ik hecht er geen waarde aan.
Wel weet ik dat ik op andere partijen moet stemmen die deze vieze commerciële spywaretroep niet wil.

Straks gaan ze nog overheod info-hotspot uitbrengen in casino's en vragen gelijk of je een beetje wilt gokken... Of bij de sigarenboer, lekker gezond.
10-12-2025, 07:26 door Anoniem
Door Anoniem: Een nutteloos platform roept op om het nutteloze platform te gebruiken. Ik ken, van de duizenden mensen met wie ik werk, helemaal niemand die dat gedrocht gebruikt. Waarschijnlijk weer zo'n linkse bubbel feestje.
Burgers gebruiken nu eenmaal Whatsapp, Insta en andere populaire social media kanalen. Die gaan geen Mastodon, Signal of iets anders gebruiken en laten zich ook niet dwingen. Zijn al zat onderzoeken naar gevoerd.
Wen er maar aan.
Oftewel, de meerderheid volgt de groep als lemmings het water in, de minderheid denkt voor zichzelf en houd de voeten droog.
10-12-2025, 07:31 door Anoniem
Door e.r.: Leuk, maar er zit amper een halve paardenkop en een enkele burger op Mastodon. Dan bereik je dus totaal: niemand.

Dom reclame-advies.
Het is geen reclame, Mastodon is non-profit.
Het is een advies dat gericht is op privacy en mensenrechten.
De meeste mensen eten ongezond bij McDonalds, maar sommige mensen bereiden liever een eigen salade.
Het is jammer om te zien dat de meerderheid van de maatschappij zulke slechte keuze's maakt, ik heb liever dat ze een gezonde privacy hebben net zoals gezonde eetmethodes in plaats van een hap met zout en vet zoals commerciële social media.
10-12-2025, 07:38 door Anoniem
Door Anoniem: Een nutteloos platform roept op om het nutteloze platform te gebruiken. Ik ken, van de duizenden mensen met wie ik werk, helemaal niemand die dat gedrocht gebruikt. Waarschijnlijk weer zo'n linkse bubbel feestje.
Burgers gebruiken nu eenmaal Whatsapp, Insta en andere populaire social media kanalen. Die gaan geen Mastodon, Signal of iets anders gebruiken en laten zich ook niet dwingen. Zijn al zat onderzoeken naar gevoerd.
Wen er maar aan.
En dit is precies waarom zoveel mensen hun privacy verliezen... Ze houden zelf die troep in stand omdat ze niet voor zichzelf willen of kunnen denken en iedereen volgen wat het meest populair is. (Temu, Facebook, McDonalds, Sigaretten, Alcohol, Gokken, SnakeOil)
De zombiekudde die de wereld langzaamaan naar de knoppen helpt en de minderheid bekritiseerd voor zichzelf te kunnen denken, zucht...
10-12-2025, 07:46 door Anoniem
Lol, de AIVD heeft speciaal de sleepwet geïntroduceert special voor mensen die hun aanvechtingsrechten wegtekenen op platforms zoals populaire sociale media.
Daarom gebruik ik een self-hosted Mastodon instantie, daar ben ik de baas en heb afdoende privacy.
Vreemd hoe mensen spugen op een non-profit die mensenrechten hoog in het vaandel heeft en een product dat ze massaal bespioneert en hun privé informatie verkoopt in bescherming nemen en deze hemel in prijzen.
Alsof je wordt beroofd door een dief, de dief vriendelijke en glimlachemd je handtasje uitreikt en je vervolgens diegene uitscheld die je te hulp schoot, gewoon omdat ze het beste met je voorhebben.
10-12-2025, 08:12 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Eigenlijk best vreemd dat de overheid denkt te moeten communiceren via dat soort big tech platformen.
Een overheid wil en moet communiceren met de burgers, dan moet je dus een medium nemen, dat de burgers ook gebruiken.

Alleen omdat daar "miljoenen" mensen op zitten? En degenen die er niet op zitten dan? Ik zit niet op X, niet op facebook, niet op instagram enz, dus dan mis ik nu vast veel overheidsinfo.
Dat jij er niet opzit, is natuurlijk mogelijk, echter de meeste Nederlanders zitten daar wel op, dus is het bereik het grootst als je deze mediums gebruikt. Dat is best wel gemakkelijk, als je iemand / zoveel mogelijk mensen wilt bereiken.

Misschien is dat idee van mastodon zo gek nog niet, maar dan moet het wel voor iedereen duidelijk zijn dat dat hèt communicatiekanaal is, voor iedereen toegankelijk.
Is dat vreemd?
Ik ken letterlijk niemand die iets met Mastodon doet of er waarschijnlijk ook maar ooit van gehoord heeft.

Hoe wil jij al deze miljoenen burgers op mastodon krijgen? Daar zouden jaren overheidscampagnes voor opgezet moeten worden en dan nog, waarom zou ik naar dit medium gaan, als ik er verder niets op zal doen? Moet ik dan hiervoor weer een speciaal account aanmaken, een app installeren? Terwijl ik dagelijks op andere mediums zit, net zoals vele andere miljoenen Nederlanders.

Dit is gewoon een wij van een zeer kleine (marktaandeel) WC eend adviseren WC eend.
10-12-2025, 08:21 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Ze gebruiken dus mediums die ook hun luisteraars gebruiken. Waarom denk je?

Signal gebruikt bijna niemand, mastodon hebben de meeste nog nooit van gehoord.

Dus waarom zou men daar tijd en geld in steken, als dit niet gebruikt wordt.

Maar zoals ik het lees, heeft signal geen API ondersteuning, dus is het niet te koppelen aan andere systemen, zoals wat wel een whatsapp als mogelijkheid.
Hier zie je dus ook direct een grote limitatie om dit als bedrijf te gaan gebruiken, je kunt het niet koppelen aan een ander systeem.
Er zijn volgens mij wel wat reverse engineer mogelijkheden, maar gelimiteerd, geen officiële ondersteuning, dus zakelijk gezien, is signal gewoon slecht te integreren in je huidige systemen.

Dus hoe kijk je nu naar je post? Om een product te gaan gebruiken, wat zeer gelimiteerde integratie mogelijkheden heeft?
10-12-2025, 08:43 door Anoniem
Er zijn richtlijnen bij de overheid, dat software gemaakt en gebruikt open source moet zijn, tenzij er dringende redenen zijn om dat niet te doen.
Het argument 'er zitten meer schapen op afluistersoftware van de NSA die draait op een front gerunt door iemand die er uit ziet alsof een kop koffie tappen al te moeilijk is voor hem genaamd meta, dan is dat geen goede reden.

De overheid heeft namelijk ook als taak de burgers te beschermen, daarom accijnzen op drank, snelheidslimieten enz.
Nu kun je serieuze vragen stellen over bescherming wanneer je burgers bloot stelt aan meta producten...
Dus ondanks dat het een wc-eend is die kwaakt maakt de kwaak niet minder valide.
10-12-2025, 08:56 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: Eigenlijk best vreemd dat de overheid denkt te moeten communiceren via dat soort big tech platformen.
Een overheid wil en moet communiceren met de burgers, dan moet je dus een medium nemen, dat de burgers ook gebruiken.

Alleen omdat daar "miljoenen" mensen op zitten? En degenen die er niet op zitten dan? Ik zit niet op X, niet op facebook, niet op instagram enz, dus dan mis ik nu vast veel overheidsinfo.
Dat jij er niet opzit, is natuurlijk mogelijk, echter de meeste Nederlanders zitten daar wel op, dus is het bereik het grootst als je deze mediums gebruikt. Dat is best wel gemakkelijk, als je iemand / zoveel mogelijk mensen wilt bereiken.

Misschien is dat idee van mastodon zo gek nog niet, maar dan moet het wel voor iedereen duidelijk zijn dat dat hèt communicatiekanaal is, voor iedereen toegankelijk.
Is dat vreemd?
Ik ken letterlijk niemand die iets met Mastodon doet of er waarschijnlijk ook maar ooit van gehoord heeft.

Hoe wil jij al deze miljoenen burgers op mastodon krijgen? Daar zouden jaren overheidscampagnes voor opgezet moeten worden en dan nog, waarom zou ik naar dit medium gaan, als ik er verder niets op zal doen? Moet ik dan hiervoor weer een speciaal account aanmaken, een app installeren? Terwijl ik dagelijks op andere mediums zit, net zoals vele andere miljoenen Nederlanders.

Dit is gewoon een wij van een zeer kleine (marktaandeel) WC eend adviseren WC eend.

Ja hoor, 50 jaar geleden lazen we de Privé en de Nieuwe Revue massaal, als je geen abonnement had, las je het bij de buurvrouw wel of ergens in een wachtkamer, en daar stonden ook geen publicaties van de overheid in, die kozen toen ook een neutraler kanaal om te communiceren.
10-12-2025, 09:21 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Alleen omdat daar "miljoenen" mensen op zitten? En degenen die er niet op zitten dan? Ik zit niet op X, niet op facebook, niet op instagram enz, dus dan mis ik nu vast veel overheidsinfo.
Dat jij er niet opzit, is natuurlijk mogelijk, echter de meeste Nederlanders zitten daar wel op, dus is het bereik het grootst als je deze mediums gebruikt. Dat is best wel gemakkelijk, als je iemand / zoveel mogelijk mensen wilt bereiken.

Heb je ook cijfers ter onderbouwing voor dat nogal vage "meeste Nederlanders"?
96%, 100%, <75%?

Of is het niet meer dan een eigen aanname, dan wel een onderbuik gevoel?

Moet de overheid niet zelf het goede voorbeeld geven, in plaats van achter de horde aanlopen.
Wie leidt wie, vraag ik me dan af.
10-12-2025, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem: Wij van WC-eend bevelen WC-eend aan.
Klopt, maar.. In deze situatie zeg ik kopen die WC eend. Ben eerlijk, maar Mastodon is automatisch al vele malen beter dan hetgeen dat Mark Zuckerberg aanbied, kom op laten we eerlijk zijn.
10-12-2025, 10:08 door Anoniem
De overheid moet communiceren via eigen communicatie middelen en niet via sociale media, alles in eigen beheer en controle.
Door Anoniem: Het probleem is dat hier omgekeerd wordt geredeneerd. De overheid snapt er geen zak van maar wil natuurlijk wel de burger 'bereiken'.

Ze kunnen prima hun communicatie via de officiële overheids websites posten met verwijzingen op alle de bekende platformen (waaronder Mastodon). Het is letterlijk het businessmodel van tientallen verschillende social media tools om dit eenvoudig te maken (naast helaas het tracken van de 'engagement' op de verschillende platformen).

Dit soort oproepen zijn onrealistisch, men zou eigenlijk moeten roepen voor competente ministers. Maar dat kan natuurlijk niet dus volgens mij kunnen ze beter de EU aanklagen en forceren om open communicatie af te dwingen. Dat is namelijk de enige manier om ambtenaren in beweging te krijgen.
Misschien helpt het dat de EU niet meer op X mag adverteren als represaille voor de opgelegde boete van 120 miljoen.
EN als we het over open communicatie en de EU hebben, eerst maar eens die smsjes van VdL boven water zou ik zeggen.
10-12-2025, 10:22 door Anoniem
Bluesky, Mastodon, en zelfs Telegram ... Gewoon in getal zijn er al meer fraudeurs te vinden op WhatsApp dan op de genoemde platformen. En dan hebben we natuurlijk nog Signal en vele anderen. Ook hebben we in Europa grote leveranciers van gedegen infrastructuur, en zelfs partijen die de architectuur uitstekend op orde hebben, evenals de schaalbaarheid; maar waar geen enkele ambtelijke sufferd zijn hand naar durft uit te steken, want het "smoelt niet vertrouwd" en is niet Amerikaans.

Op zich niet vreemd, de Amerikaanse lobby heeft decenia lang diverse overheden behoorlijk gepamperd. Of het nu onze zuider, oosterburen betreft, of Nederland zelf: "scholingsreisjes naar Redmond" met ook nog eens interessante voordeeltjes en soms zelfs een heel mooi verpakt cursus-materiaal, op een tablet zelf, waarbij de tablet onderdeel was van het cursusmateriaal en zodoende niet viel onder een "steekpenning".

Ondertussen wordt Europa, en dus ook Nederland, gezien als een rivaal. Het is niet zonder reden dat Amerika onderhandelt met Rusland en Europa daar niet echt aan mee doet. Amerika, en in het bijzonder Trump, ziet het liefst een nieuwe "drie-eenheid": China, Rusland, Amerika. Heel mischien is er nog wat ruimte voor India, maar verder vindt men Europa maar een stelletje bejaarden, welke al te graag zijn blijven hangen in het reciteren van de geschiedenis, zonder zich echt te richten op de toekomst.

Verder, zo merk ik ook bij diverse commerciele bedrijven: is Europa deels verloren, anderzijds al reeds "een kat in de zak". Gewoon omdaat de gelijkschakeling van de culturen nagenoeg is voltooid: Europa is stiekem Amerikaanser dan ze toegeeft.

We ademen Amerikaanse Pop Cultuur, TV, Films. Zijn verslaafd geraakt aan de iPhone, AppleTV, Netflix, HBO en vele anderen; we snuiven technische oplossingen van Oracle, Microsoft, Amazon, hebben de eigen industrie in bepaalde gevallen om zeep geholpen en in andere gevallen totaal niet ondersteund of ontwikkeld. Dus ... ... ... ... ... Ik merk dat ook in het bijzonder in andere landen: van Litouwen, via Polen, zelfs in bepaalde gevallen Duitsland (altijd het moeilijkste kindje van de klas gewees - maar nu ook ongeveer "om"), Nederland, Belgie, Frankrijk ... Microsoft oplossingen ... Facebook als communicatie medium en inderdaad: het populus verplichten om Amerikaanse oplossingen te gebruiken.

Geen Mastodon, Geen Pixelfed ...

Niet omwille de wrok, niet omwille enige hatelijkheid, maar gewoon, omwille een stuk vaderlandsliefde, is het nodig om eigenlijk "Nederland eerst, Europa als tweede en Amerika als derde" oplossing te kiezen in aanbestedingen en oplossingen. Momenteel is de volgordelijkheid van genoemde Amerika eerst, Europa als tweede en Nederland als derde ...

Maar goed, Aegon is verworden tot TransAmerica, en we blijven koppig alles wat Amerikaans is de hemel inprijzen, totdat ze ons uiteindelijk de hellepoort gaan wijzen, want van "mutual love" is - als je zowel de politiek als bedrijfsvisie bekijkt - weinig waar.

Doet me sterk denken aan de situatie van bepaalde dorpen en stadjes alwaar de bezetter in de jaren 40 met bloemen werd ontvangen, in de hoop een wit voetje te halen. In vele gevallen liep dat heel anders dan de bevolking toen had gedacht. Ik zie hier een analogie.

Als we te hoog gaan springen in 2026 of later, dan kan Amerika met een paar drukken op de knop heel Europa platleggen: swift, overheidsservers, belastingdienst, internationaal strafhof, zelfs Tikkie draait deels op Amazon en Microsoft infrastructuur.
10-12-2025, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat de goede kant op maar nog veel te langzaam: https://social.overheid.nl/
De VVD heeft niks met open source. Mastodon organiseert geen bitterballen parties.
10-12-2025, 10:57 door Anoniem
Door e.r.: Leuk, maar er zit amper een halve paardenkop en een enkele burger op Mastodon. Dan bereik je dus totaal: niemand.

Dom reclame-advies.
Dom gezwets. Dat gold vroeger voor Facebook en Twitter ook. Mastodon hoort gewoon in het rijtje thuis.
10-12-2025, 11:08 door Anoniem
Door Anoniem: Een nutteloos platform roept op om het nutteloze platform te gebruiken. Ik ken, van de duizenden mensen met wie ik werk, helemaal niemand die dat gedrocht gebruikt. Waarschijnlijk weer zo'n linkse bubbel feestje.
Burgers gebruiken nu eenmaal Whatsapp, Insta en andere populaire social media kanalen. Die gaan geen Mastodon, Signal of iets anders gebruiken en laten zich ook niet dwingen. Zijn al zat onderzoeken naar gevoerd.
Wen er maar aan.
Je vergeet pornhub want daar schijnt die rechtse bubble van jou van te houden. Signal heeft in Nederland trouwens meer dan 2 miljoen gebruikers. Je verspreid dus desinformatie.https://signalapp.nl/signal-app-nieuws/signal-meer-dan-2-miljoen-gebruikers-in-nederland/#:~:text=Signal%20wordt%20snel%20populairder%20in,top%205%2Dland%20voor%20Signal.
10-12-2025, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Dus eigenlijk gebruiken ze communicatie middelen die echte mensen gewoon gebruiken?

Bijzonder.... Dat ze deze keuze gemaakt hebben, ipv een product waar de meeste nog nooit van hun leven gehoord hebben, laat staan wat het doet, of waar ze het voor kunnen gebruiken.

Heel bijzonder inderdaad.
Echte mensen? Het wordt tijd dat leeftijdverificatie wordt toegevoegd hier.
10-12-2025, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een nutteloos platform roept op om het nutteloze platform te gebruiken. Ik ken, van de duizenden mensen met wie ik werk, helemaal niemand die dat gedrocht gebruikt. Waarschijnlijk weer zo'n linkse bubbel feestje.
Burgers gebruiken nu eenmaal Whatsapp, Insta en andere populaire social media kanalen. Die gaan geen Mastodon, Signal of iets anders gebruiken en laten zich ook niet dwingen. Zijn al zat onderzoeken naar gevoerd.
Wen er maar aan.
Oftewel, de meerderheid volgt de groep als lemmings het water in, de minderheid denkt voor zichzelf en houd de voeten droog.
Precies en dan komt er een PVV2.0 die gaat klagen dat hun identiteit wordt misbruikt.
10-12-2025, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Ze gebruiken dus mediums die ook hun luisteraars gebruiken. Waarom denk je?

Signal gebruikt bijna niemand, mastodon hebben de meeste nog nooit van gehoord.

Dus waarom zou men daar tijd en geld in steken, als dit niet gebruikt wordt.

Maar zoals ik het lees, heeft signal geen API ondersteuning, dus is het niet te koppelen aan andere systemen, zoals wat wel een whatsapp als mogelijkheid.
Hier zie je dus ook direct een grote limitatie om dit als bedrijf te gaan gebruiken, je kunt het niet koppelen aan een ander systeem.
Er zijn volgens mij wel wat reverse engineer mogelijkheden, maar gelimiteerd, geen officiële ondersteuning, dus zakelijk gezien, is signal gewoon slecht te integreren in je huidige systemen.

Dus hoe kijk je nu naar je post? Om een product te gaan gebruiken, wat zeer gelimiteerde integratie mogelijkheden heeft?
Integreren is geen toverwoord. De NPO integreert niks met whatsapp!
10-12-2025, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Dus eigenlijk gebruiken ze communicatie middelen die echte mensen gewoon gebruiken?

Bijzonder.... Dat ze deze keuze gemaakt hebben, ipv een product waar de meeste nog nooit van hun leven gehoord hebben, laat staan wat het doet, of waar ze het voor kunnen gebruiken.

Heel bijzonder inderdaad.
Echte mensen? Het wordt tijd dat leeftijdverificatie wordt toegevoegd hier.

Haha +1
Ik dacht hetzelfde. Wees een beetje aardig voor elkaar mensen!
10-12-2025, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: Wij van WC-eend bevelen WC-eend aan.
Het is in dit geval niet alleen WC-eend die dit aanbeveelt...
10-12-2025, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Dus eigenlijk gebruiken ze communicatie middelen die echte mensen gewoon gebruiken?

Bijzonder.... Dat ze deze keuze gemaakt hebben, ipv een product waar de meeste nog nooit van hun leven gehoord hebben, laat staan wat het doet, of waar ze het voor kunnen gebruiken.

Heel bijzonder inderdaad.
Echte mensen? Het wordt tijd dat leeftijdverificatie wordt toegevoegd hier.

Haha +1
Ik dacht hetzelfde. Wees een beetje aardig voor elkaar mensen!
Dat noemt men ook wel "censuur". Een ander die voor je gaat bepalen hoe je in een rijtje moet gaan looen als een stel schapen en die sociale normen en waarden voor je opstelt, of je het er nou nee ens bent of niet.
Ik ben maar al te blij dat mensen het oneens met me kunnen zijn, maar vroeg of laat wordt ook u dat afgenomen via censuur zoals deze.
11-12-2025, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi moment om ook meer met signal op te trekken. Ik zag trouwens dat de NPO Radio 2 Top 2000 X, whatsapp en facebook als optie aangaf om te communiceren en geen signal en geen mastodon.
Er kan dus nog veel meer op de NPO worden bezuinigd.
Dus eigenlijk gebruiken ze communicatie middelen die echte mensen gewoon gebruiken?

Bijzonder.... Dat ze deze keuze gemaakt hebben, ipv een product waar de meeste nog nooit van hun leven gehoord hebben, laat staan wat het doet, of waar ze het voor kunnen gebruiken.

Heel bijzonder inderdaad.
Echte mensen? Het wordt tijd dat leeftijdverificatie wordt toegevoegd hier.

Haha +1
Ik dacht hetzelfde. Wees een beetje aardig voor elkaar mensen!
Dat noemt men ook wel "censuur". Een ander die voor je gaat bepalen hoe je in een rijtje moet gaan looen als een stel schapen en die sociale normen en waarden voor je opstelt, of je het er nou nee ens bent of niet.
Ik ben maar al te blij dat mensen het oneens met me kunnen zijn, maar vroeg of laat wordt ook u dat afgenomen via censuur zoals deze.
Wat noemt men censuur? Verkeerd gepost?
15-12-2025, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het gaat de goede kant op maar nog veel te langzaam: https://social.overheid.nl/

Zeker een stapje, maar het zou nog beter zijn om te volgen zonder account.

Je kan de berichten op Mastodon Overheid volgen zonder account, zie: https://social.overheid.nl/public/local.

Dat staat ook in het antwoord onder "2. Hoe volg ik overheidsorganisaties of berichten?" op https://social.overheid.nl/about.

Je kan Mastodon-accounts zelfs ook volgen als RSS-feeds. Dat kan bijv. in je mailprogramma zoals Thunderbird of Outlook.
Door .rss achter de accountnaam te plakken krijg je de RSS-feed, bijvoorbeeld:
- https://ec.social-network.europa.eu/@EUCommission.rss
- https://social.overheid.nl/@knmi.rss
- https://mastodon.nl/@ibestuur.rss
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.