image

Geert Potjewijd wordt nieuwe voorzitter van Autoriteit Persoonsgegevens

woensdag 13 mei 2026, 13:56 door Redactie, 7 reacties
Laatst bijgewerkt: 13-05-2026, 14:04

Geert Potjewijd wordt vanaf 1 augustus dit jaar de nieuwe voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en volgt daarmee Aleid Wolfsen op, die deze functie de afgelopen tien jaar bekleedde. Potjewijd werkte 27 jaar voor advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek en was daar co-hoofd van de praktijk Gegevensbescherming en Cyberveiligheid. Als advocaat stond hij onder andere grote techbedrijven en maatschappelijke organisaties bij.

"De digitale samenleving en de groei van artificiële intelligentie raken ons allemaal. De AP heeft daarin als toezichthouder een belangrijke rol. Ik voel me vereerd nu als voorzitter aan de slag te gaan", aldus Potjewijd. Die zal als nieuwe voorzitter leiding en richting aan de toezichthouder moeten geven. "De voorzitter van de AP moet keuzes durven maken in een complexe omgeving, met beperkte middelen en toenemende maatschappelijke verwachtingen", zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens zelf weten.

De toezichthouder voegt toe dat de aankomende voorzitter zich ook gaat bezighouden met het verder professionaliseren van de organisatie en het versterken van de samenwerking met andere toezichthouders. Op voordracht van de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Claudia van Bruggen, heeft de ministerraad ingestemd met de benoeming van Potjewijd als voorzitter van de AP. De benoeming is voor een periode van vijf jaar.

Reacties (7)
Nadat de Ierse autoriteit een iemand in hun governing board heeft benoemt die rechtstreeks bij een big tech toko vandaan kwam, krijgen wij als voorzitter van het AP een ex-advocaat die de belangen van diezelfde sector heeft behartigd.
Ik weet niet hoor, maar dit voelt toch wat ongemakkelijk.
Zeker gezien te tech lobby, samen met het witte huis, toch al de agenda op dit onderwerp wenst te bepalen.
14-05-2026, 09:00 door Anoniem
Wat zou hier mis kunnen gaan....
De AP van foei fluisterende papieren tijger naar zwijgende papier pulp massa....
Worden zelfs de consigliere van de data mafia, APviesbureau?

Of komt er eindelijk een bijtende pitbul omdat deze alle geitenpaadjes kent en kan sluiten.

Dat de voordracht op advies van minister van Justitie is geeft niet meer vertrouwen, vanuit die hoek wordt privacy al een jaar of 20 onder vuur genomen.
14-05-2026, 09:34 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: Nadat de Ierse autoriteit een iemand in hun governing board heeft benoemt die rechtstreeks bij een big tech toko vandaan kwam, krijgen wij als voorzitter van het AP een ex-advocaat die de belangen van diezelfde sector heeft behartigd.
Ik weet niet hoor, maar dit voelt toch wat ongemakkelijk.
Zeker gezien te tech lobby, samen met het witte huis, toch al de agenda op dit onderwerp wenst te bepalen.
Er zijn inderdaad mensen met als agenda dat ze belangen van bepaalde partijen behartigen. Er zijn ook mensen die zich inzetten voor wat hun opdracht is en daar met volle overtuiging werk van maken. Past hij in het eerste beeld dan kan hij een paard van Troje zijn, past hij in het tweede beeld dan kan hij juist een zeer waardevolle aanwinst zijn die niet alleen big tech aanpakt maar die ook weet hoe hij dat moet doen.

Conclusie? Heb ik niet, ik heb geen idee hoe ik dit kan beoordelen.
15-05-2026, 07:47 door Anoniem
Nou ja, het was al niks. Worst-case wordt het niet beter.
Dat is natuurlijk wel in het belang van de overheid - AP is alleen maar lastig.
15-05-2026, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem: Nou ja, het was al niks. Worst-case wordt het niet beter.
Dat is natuurlijk wel in het belang van de overheid - AP is alleen maar lastig.
Zo lastig was de AP (voorheen CBP) in de afgelopen twintig jaar niet. De AP liet de datagraaiers zoveel mogelijk ongehinderd hun gang gaan. Na de invoering van de AVG (2018) is dat niet veranderd.
De AP is er vooral om de schijn te wekken dat er wat aan privacybescherming wordt gedaan, om de mensen in slaap te sussen. En om tegelijk formeel aan een wettelijke verplichting van de EU te voldoen.

Het motto van de AP is: "Bescherming in een digitale wereld." Alsof mensen digitale wezens zouden zijn. Alsof computers digitale codes zouden zijn en geen fysieke apparaten. Alsof onze maatschappij en onze sociale contacten "digitaal" zouden zijn.

Wat de AP absoluut niet wil, is mensen beschermen in de echte, niet-virtuele wereld.

Gaat dat onder deze nieuwe voorzitter veranderen? Waarom zou het? Omdat hij na het verdedigen van het datagraaien van allerlei big tech-bedrijven financieel binnen is en opeens een geweten ontwikkelt en het omgekeerde gaat doen?

Waarom zou hij zijn tech-vriendjes willen kwijtraken?

Daarom eens met:
Door Drs Security en Privacy: Nadat de Ierse autoriteit een iemand in hun governing board heeft benoemt die rechtstreeks bij een big tech toko vandaan kwam, krijgen wij als voorzitter van het AP een ex-advocaat die de belangen van diezelfde sector heeft behartigd.
Ik weet niet hoor, maar dit voelt toch wat ongemakkelijk.
Zeker gezien te tech lobby, samen met het witte huis, toch al de agenda op dit onderwerp wenst te bepalen.
15-05-2026, 13:56 door Anoniem
Het motto van de AP is: "Bescherming in een digitale wereld." Alsof mensen digitale wezens zouden zijn. Alsof computers digitale codes zouden zijn en geen fysieke apparaten. Alsof onze maatschappij en onze sociale contacten "digitaal" zouden zijn.

Wat de AP absoluut niet wil, is mensen beschermen in de echte, niet-virtuele wereld.

Gaat dat onder deze nieuwe voorzitter veranderen? Waarom zou het? Omdat hij na het verdedigen van het datagraaien van allerlei big tech-bedrijven financieel binnen is en opeens een geweten ontwikkelt en het omgekeerde gaat doen?

Waarom zou hij zijn tech-vriendjes willen kwijtraken?

Dit wordt ook wel 'capture' genoemd. De toezichthouder is via een stroman gekaapt door de organisaties waarop hij toezicht moet houden. Net als bij die Ierse toezichthouder.
19-05-2026, 14:06 door Anoniem
Door Anoniem: Nou ja, het was al niks. Worst-case wordt het niet beter.
Dat is natuurlijk wel in het belang van de overheid - AP is alleen maar lastig.
Oneensch.
En aan Aleid Wolfsen heeft dat niet gelegen.
Dus als je klaagt, richt dan je peilen op de zere plek.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.