Door Anoniem: Door Anoniem: Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken. De burgers zijn de baas, niet de bureaucraten. De bange Nederlanders die zich willen vastklampen aan de overheid gaan maar eens volwassen worden.
Je hebt een nogal idioot beeld van ambtenaren en de overheid.
Die ambtenaren zijn doodgewone mensen die voor een ander type werkgever werken. Mensen die bewust kiezen om het algemeen belang te dienen zullen alleen gemiddeld vaker voor de overheid dan voor een commercieel bedrijf kiezen als werkgever.
Helaas halen de meeste ambtenaren het "algemene belang" en hun persoonlijke eigenbelang structureel door elkaar. Ze gaan dus voor salaris, promotie, aflossing hypotheek, goed liggen bij de baas, doen wat Den Haag wil, het opportunistisch meebuigen met de waan van de dag. Dat noemen ze dan "het algemeen belang".
De overheid (of eigenlijk overheden, er is een heel stelsel van) is een organisatie om zaken die het algemeen belang dienen geregeld te krijgen, met name dingen die voor commerciële bedrijven niet interessant zijn omdat ze weinig winst of zelfs verlies zouden opleveren. In tegenstelling tot bij commerciële bedrijven heb je daar via het democratische stelsel en verkiezingen inspraak in en worden beslissingen veel meer publiek genomen.
Dat is de theorie, maar niet de realiteit. Iedereen die de afgelopen tien, twintig, dertig jaar heeft gevolgd wat er gebeurt, weet dat.
Dat betekent echt niet meteen dat het een utopie is waar alleen maar heiligen werken en waar nooit iets misgaat, verre van dat, er gaat zat mis en er komen zoals overal ook daar mispunten terecht, maar toch dekt het wel degelijk dingen die de samenleving nodig heeft.
Dit is het grootste, bijna misdadige understatement, een soort cliché van Buurman en Buurman ("Soms gaat er eens wat mis... maar dat lossen wij dan samen op"), waarmee de problemen tandeloos worden voorgesteld en worden gebagatelliseerd door struisvogels die hun kop in het zand steken. Er is veel meer aan de hand.
De markt lost echt niet alle problemen op, de hedendaagse markt levert een enorme motivatie op om de kantjes eraf te sjoemelen en alleen maar te doen of de producten en diensten goed zijn in plaats van ze werkelijk goed te maken. In onze hoogtechnologische samenleving zijn we allang niet meer in staat om te beoordelen of een product of dienst werkelijk zo goed is als die lijkt, en geavanceerde marketing lijkt meer de vraag te sturen dan dat de vraag het aanbod stuurt.
Mee eens. Maar dat zou niet tot een gemakzuchtige, stupide acceptatie van overheidswanen moeten leiden. Inclusief de al vijfentwintig jaar lang steeds toenemende neiging van de overheid om ons leven meer en meer te controleren en te sturen, ten koste van onze eigen verantwoordelijkheid, vrijheid en geestelijke zelfstandigheid. Het beleid is steeds gericht op het verder infantiliseren van burgers. Zelfs onder het mom van zg. "eigen verantwoordelijkheid" van burgers, waarmee eigenlijk bedoeld wordt: "gehoorzaamheid" van burgers. Want wie niet gehoorzaamt, wordt als "onverwantwoordelijk" betiteld. Een soort karaktermoord die al vijfentwintig jaar lang dag in, dag uit op burgers wordt gepleegd, vooral ook door de overheid. Als excuus voor het steeds verder toenemende machtsmisbruik van de overheid.
Niet dat de overheid alleen maar goed is, ik gaf al aan dat dat echt niet zo is, maar die biedt daar toch een tegenwicht tegen en doet toch dingen die anders helemaal niet gedaan zouden worden. ...
Er is niet of nauwelijks nog sprake van "tegenwicht", maar voor 90% van "partnership in crime" tussen overheden en grote, monopolistische commerciële bedrijven. Met de burgers als slachtoffer.
Weet je wat zou krijgen als je helemaal geen overheid meer zou hebben?
Helemaal geen overheid zou weer het andere uiterste zijn. Dat willen maar heel weinig mensen. Het is niet zo zwart wit als jij hier voorstelt.
Dan gaan de mispunten die naar macht streven die zich nu redelijk koest houden de macht grijpen in het ontstane vacuüm, zonder dat dat nog enigszins in goede banen wordt geleid door democratische structuren. Dan krijg je warlords, en weet je wat? Dat is dan je nieuwe overheid, maar nu een waar je geen donder meer in te brengen hebt en waar je compleet naar je rechten kan fluiten, dan heb je pas echt een dictatuur.
Probleem is dat de huidige beslissers bij de overheid zich ook steeds meer als warlords gedragen. Uiteraard vermomd achter allerlei "communicatie"-campagnes d.w.z. misleidende propaganda.
De overheid als iets zien dat zinvol is en waarde heeft in een samenleving is iets wezenlijk anders dan bang zijn en niet volwassen willen worden.
Bizarre tegenstelling, waarmee je meedoet aan dat infantiliseren van burgers. Ze meteen maar even beschuldigen dat ze niet volwassen willen worden als ze kritiek hebben op de uit zijn voegen gegroeide en disfunctionerende overheid.
Maar misschien zie jij meer in mispunten die de rest domineren omdat je zelf wel bij die mispunten terecht denkt te komen. Misschien ben je wel zo incapabel om goede motieven bij mensen te onderkennen dat je in een overheid alleen maar een verkapte, stiekeme en dus hypocriete vorm van macht uitoefenen kan zien. Misschien ben je zelf wel bang en moet je zelf eens volwassen worden.
Je gaat hier lekker op de psychologische toer om serieuze kritiek verdacht en belachelijk te maken. Erg paternalistisch. In heel wat landen, ook zogenaamd democratische landen, zijn in de loop der tijd kritische inwoners in gekkengestichten gestopt of gewoon voor gek verklaard en verder genegeerd. Jij lijkt ook op zo'n regent-apparatsjik, je vindt je eigen inzicht geweldig en wie er anders over denkt, is volgens jou "niet volwassen".
Hou toch een keer op met het in slaap sussen van burgers. "Gaat u maar rustig slapen, want Vadertje Staat zorgt best redelijk goed voor u. En als u een keertje niet meer wakker wordt? Nou, dan heeft u toch ook geen probleem? Dan is er gewoon een 'volwassen' oplossing gevonden. Dat is voor iedereen het beste."