Privacy - Wat niemand over je mag weten

Wat te doen tegen de steeds grotere dreiging vanuit de overheden voor je privacy en veiligheid

02-06-2026, 16:30 door Anoniem, 30 reacties
Wereldwijd zijn overheden in toenemende mate bezig wetsvoorstellen erdoorheen te drukken die een directe en ernstige inbreuk maken op de online privacy en veiligheid van burgers. Vaak worden deze voorstellen verpakt in goede bedoelingen, zoals "het beschermen van de kinderen" of "online pesten tegengaan" of "misdaad bestrijden". In de praktijk komt het echter vaak neer op voorstellen die de anonimiteit van iedereen op internet willen afnemen en een eind willen maken aan private online communicatie. Hierdoor worden juist de mensen geraakt die de overheid zegt te willen beschermen.

In mijn ogen is het zeer onverstandig om overheden zoveel macht te geven "om ons te beschermen". Het gevaar van misbuik en function creep ligt op de loer. De concentratie van macht en data bij een centraal orgaan leidt altijd tot misbuik door de machthebbers. Ook wordt het gevaar voor en de impact van datalekken groter.

En mensen die hun data en deze macht wel toevertrouwen aan de huidige overheid, vergeten dat er over 5-10 jaar een heel andere overheid kan zitten die ze niet zien zitten en die vervolgens over dezelfde machtsmiddelen beschikt.

Een aantal voorstellen die recent in het nieuws zijn: chatcontrole (de overheid wil alle prive-berichten van mensen scannen en automatisch rapporteren als de inhoud volgens de overheid niet oke is), "leeftijdsverificatie" ofwel, identificatieplicht op internet (de overheid wil een einde maken aan anonieme accounts op social media en communicatieapps (mail, chat, etc.) om altijd te kunnen achterhalen aan welke identiteit dit gekoppeld kan worden), digitale IDs waaraan het hele leven van burgers wordt gekoppeld (met het gevaar dat data geconcentreerd raakt en misbuikt wordt, of dat je toegang tot X wordt ontzegd als je bij Y een bepaalde voorwaarde niet hebt behaald), centrale patientendossiers (waarbij het gevaar op grote datalekken met gevoelige medische gegevens toeneemt en eveneens het gevaar op misbuik), enzovoort.

Hieronder een kleine greep uit alleen al het nieuws van de afgelopen dag:

https://www.security.nl/posting/938800/EDRi%3A+digitaliseringsproject+Brussel+leidt+tot+surveillance%2C+controle+en+uitsluiting

https://www.security.nl/posting/939027/Vpn-provider+Mullvad+vreest+dat+%27identiteitsverificatie%27+einde+vrije+internet+is

https://www.security.nl/posting/939008/EU-voorzitter+Cyprus+werkt+aan+nieuw+compromisvoorstel+voor+chatcontrole

https://www.security.nl/posting/938975/Belgische+minister+wil+anonieme+accounts+op+social+media+aanpakken

https://www.security.nl/posting/938919/Overheidswallet+voor+Europese+digitale+ID+vereist+Apple-+of+Google-account

https://www.security.nl/posting/938781/Maleisi%C3%AB+verplicht+online+leeftijdsverificatie+voor+gebruik+social+media

Daarnaast lijkt het probleem dat er nooit meer een goed geinformeerd debat over plaatsvindt in een nationaal parlement. Het lijkt allemaal maar even besloten te worden door de overheden. Neem bijvoorbeeld de EU, waarbij het parlement zelf geen initiatiefrecht heeft en de meeste verordeningen en richtlijnen vrijwel per decreet te lijken worden afgevaardigd door de voorzitter van de Europese Commissie. Vaak op onderwerpen waarover het strikt genomen geen mandaat heeft, maar het alsnog onder "de interne markt" schuift. Vervolgens wordt er handjeklap gedaan met de ministers van de lidstaten in de Europese Raad en vind er nog een fake stemming met een aantal eurofiele parlementsleden plaats. Of men brengt het gewoon niet in stemming als er geen meerderheid lijkt te zijn en probeert het er weer via een andere weg doorheen te duwen.

Deze supranationale overheden (zoals de EU) zijn heel handig voor politici om hun wensen erdoorheen te drukken, juist door het lage democratische gehalte en het feit dat verordeningen directe werking hebben in de lidstaten en boven nationale wetten gaan. In Nederland kunnen we EU verordeningen niet eens toetsen aan onze grondwet, want deze wordt totaal buiten spel gezet. Handig voor policiti, want dit scheelt een hoop gedoe. Handjeklap in Brussel is makkelijker dan een moeilijk nationaal debat in het nationale parlement. Overigens hoeven ministers nauwelijks verantwoording af te leggen in het nationale parlement over wat ze in Brussel doen (kijk als voorbeeld naar de motie van de Nederlandse 2e kamer tegen het digitale ID op EU-niveau, die de minister gewoon naast zich neerlegde).

De insteek van dit topic is: wie maakt zich hier nog meer enorme zorgen over, wat zijn de gevaren van deze maatregelen en wat is ertegen te doen (zowel politiek als technische oplossingen). Want ik vrees dat veel mensen slecht geinformeerd zijn. Hun eerste reactie zal zijn "oh, ja, wel goed dat mijn kind niet meer de hele dag op social media kan", zonder te beseffen wat ze daarmee weggooien aan vrijheid en privacy voor iedereen. Bovendien hebben kinderen ook gewoon recht op veiligen end-2-end versleutelde communicatie, zonder dat de overheid meeleest en alles wat ze doen op jonge leeftijd voor altijd vastgelegd kan worden aan hun echte identiteit. Tieners moeten ook kunnen experimenteren en fouten kunnen maken. Iedereen heeft recht op vrije informatievergaring en private communicatie. Het gaat de overheid niks aan wat ik bespreek met mijn partner of kinderen of ouders.

En ja, iedereen heeft wat te verbergen. Je moet zelf kunnen bepalen aan wie je welke informatie openbaart. Je vertelt je collega's ook niet wat je gisteren bij de huisarts hebt besproken en je laat je buurman ook niet zomaar je banksaldo zien. Dat is heel normaal. En een "betrouwbare" overheid bestaat niet. Een overheid zoveel macht geven is geen goed idee. Het leidt tot functon creep en een overheid die wel al deze informatie van jou zou moeten mogen inzien en bovendien allemaal digitale poortjes in je leven zou kunnen plaatsen die het vervolgens kan controleren leidt tot een digitale gevangenis.

Dank u wel.
Reacties (30)
02-06-2026, 18:21 door Anoniem
Wat dacht je om te gaan verhuizen?
02-06-2026, 19:29 door Anoniem
Door Anoniem: Wat dacht je om te gaan verhuizen?
Naar de maan bedoel je?
02-06-2026, 19:30 door Anoniem
Grootste gevaar voor privacy en veiligheid komt volgens mij momenteel uit de hoek van beroepscriminaliteit. Laatst weer groot datalek bij hotels, het is bekend hoe eenvoudig het systeem van de toegangsdeuren waarmee deuren van kamers te openen zijn, misbruikt kan worden, dus als het om veiligheid gaat, je echte persoonlijke veiigheid, dan komt dat uit die criminele hoek.
02-06-2026, 20:04 door Anoniem
Tja, we blijven ook in meerderheid stemmen op partijen die dat willen, dan kan je ze ook niet kwalijk nemen dat ze dat doen. Hele volksstammen stemmen op "law and order" partijen, en nog ongeacht wat jij en ik zelf stemmen, dit is wat de meeste Nederlanders willen blijkbaar, want keer op keer eindigen die partijen weer in de hoge zetel aantallen. Hang alles maar vol met camera's, liefst met de nodige AI zooi eraan gekoppeld zodat we zo veel mogelijk data hebben, we willen alles controleren, want we willen absolute veiligheid bereiken terwijl iedereen natuurlijk weet dat dat niet gaat.

Wat mij betreft is de zorg nog veel omvangrijker dan dat:
De doen steeds meer en meer online. Gegevens worden gedeeld/verhandeld, we maken ons afhankelijk van vanalles en nogwat, het gaat maar door.
Aan de andere kant zie je dat de IT in algemene zin, hoe oud die inmiddels ook is, en in jaren al ruim volwassen, eigenlijk nog steeds niet rijp is voor die taken: Kwetsbaarheden zijn aan de orde van de dag, en niet per se andere kwetsbaarheden dan 15 jaar geleden dus het lerend vermogen ligt er laag, beveiliging is nog steeds het ondergeschoven kindje met nog meer gevolgen voor de data die in de datahonger bij elkaar gegraaid was.
Daarnaast heb je natuurlijk de wetgeving die vele malen langzamer gaat dan de ontwikkelingen bij de grote toko's, en er overal zo veel mogelijk bij data bij elkaar gegraaid wordt, liefst zonder de "gebruiker" (eigenlijk het product) in- en voor te lichten, want als je ze echt zou vertellen wat je doet met de data zouden ze nooit op die "ik ga akkoord" knop drukken natuurlijk. Denk hierbij niet alleen aan de standaard online diensten, maar ook aan spionerende TV's, auto's, deurbellen, enz.
02-06-2026, 20:26 door Anoniem
Door Anoniem: Grootste gevaar voor privacy en veiligheid komt volgens mij momenteel uit de hoek van beroepscriminaliteit. Laatst weer groot datalek bij hotels, het is bekend hoe eenvoudig het systeem van de toegangsdeuren waarmee deuren van kamers te openen zijn, misbruikt kan worden, dus als het om veiligheid gaat, je echte persoonlijke veiigheid, dan komt dat uit die criminele hoek.

Politici volgen dan alsnog met stip op 2 met al hun anti-privacy en onveilige maatregelen.
Vooral de kinderen EN volwassenen die ze zo alsnog in gevaar gaan brengen.
En ze faciliteren met die maatregelen de beroepscriminelen en statelijke actoren (voor zover daar nog enig verschil in zit).
Dus misschien zelfs wel op de eerste plaats.
03-06-2026, 10:01 door Anoniem
Een zeer interessante vraag van TS. Ik zou er haast aan toe willen voegen: "wat verwacht u van een overheid? ". Is een betrouwbare overheid een overheid die u niet op te vingers kijkt maar wel komt 'redden' als u een probleem heeft ? Ik tref in mijn werk helaas veel mensen die geen overheidsbemoeienis willen maar wel miepen zodra ze een fout maken, wanneer zij bijvoorbeeld worden opgelicht en zelf geld overmaken naar een scammer, en dan klagen dat "de overheid" illegale transacties niet automatisch blokkeert. Wel de lusten, niet de lasten. Dat type burger. Klagen maar zelf niks oplossen. Wat voor zin, vraag ik me dan af?

Kijk, je kunt wel verhuizen zoals iemand hier suggereert. Maar waar heen? Naar de VS of Australie of UK , of een ander FVEY land , waar je bij ongewenst gedrag (bijv kritiek op overheid , teveel complotfilmpjes kijken online - entertainment of niet) wordt gemarkeerd en eventueel wordt aangemeld voor een gedragscorrectie ala "cyberstalking" , "groepstalking" , of andere vorm van organized harassment of andere vorm van 5th generational warfare [1]

Neen , ik prijs me gelukkig dat ik in Nederland woon (gekscherend soms ook NeeDDRland genennt , wij zeggen hier namelijk Nee tegen dat soort praktijken in een functionele en werkende democratie. Ik zou TS bijna willen zeggen, prijs jezelf gelukkig want je weet niet wat je hebt tot je het kwijt bent.

Gelukkig mogen wij nog steeds onze vrije mening duiden, vrij internetten, al hoewel de leeftijdsverificaties, VPN verboden en soortgelijke ontwikkelingen lichtjes aan onze verworven vrijheden tornen.

vriendelijke groet,

Ricardo


[1] https://roundingtheearth.substack.com/p/mindwar-not-fifth-generation-warfare
03-06-2026, 11:32 door Anoniem
Zorg voor heel veel conflicterende data over jezelf.
Een app oid die constant allerlei random websites bezoekt, data verstuurd enz,
Dan wordt het erg lastig voor ze.
Maar ja wie doet dat ?
03-06-2026, 12:19 door Anoniem
Het aantal slimme ideeën valt me een beetje tegen op dit forum.

Wat te denken van een Wireguard VPN mesh network tussen al je familieleden. Met daarin op zijn minst een self-hosted chat server met video calls. Op die manier kun je binnen je eigen layover network met open source software not privé en end-to-end versleuteld communiceren met je familie. Daarbuiten wordt lastiger.
Dit kun je inzetten voor chats, e-mail, videobellen, hosten van media, collaboration tools, etc. Alles open source zonder overheid die erin zit en gehost binnen je mesh netwerk, zoals met Tailscale. Eventueel kun je de coordination service ook self hosting doen, om zo min mogelijk afhankelijkheden te hebben.

Meer ideeen? Volgens mij lopen er best wat technische mensen rond hier.
03-06-2026, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: Een zeer interessante vraag van TS. Ik zou er haast aan toe willen voegen: "wat verwacht u van een overheid? ". Is een betrouwbare overheid een overheid die u niet op te vingers kijkt maar wel komt 'redden' als u een probleem heeft ? Ik tref in mijn werk helaas veel mensen die geen overheidsbemoeienis willen maar wel miepen zodra ze een fout maken, wanneer zij bijvoorbeeld worden opgelicht en zelf geld overmaken naar een scammer, en dan klagen dat "de overheid" illegale transacties niet automatisch blokkeert. Wel de lusten, niet de lasten. Dat type burger. Klagen maar zelf niks oplossen. Wat voor zin, vraag ik me dan af?

Kijk, je kunt wel verhuizen zoals iemand hier suggereert. Maar waar heen? Naar de VS of Australie of UK , of een ander FVEY land , waar je bij ongewenst gedrag (bijv kritiek op overheid , teveel complotfilmpjes kijken online - entertainment of niet) wordt gemarkeerd en eventueel wordt aangemeld voor een gedragscorrectie ala "cyberstalking" , "groepstalking" , of andere vorm van organized harassment of andere vorm van 5th generational warfare [1]

Neen , ik prijs me gelukkig dat ik in Nederland woon (gekscherend soms ook NeeDDRland genennt , wij zeggen hier namelijk Nee tegen dat soort praktijken in een functionele en werkende democratie. Ik zou TS bijna willen zeggen, prijs jezelf gelukkig want je weet niet wat je hebt tot je het kwijt bent.

Gelukkig mogen wij nog steeds onze vrije mening duiden, vrij internetten, al hoewel de leeftijdsverificaties, VPN verboden en soortgelijke ontwikkelingen lichtjes aan onze verworven vrijheden tornen.

vriendelijke groet,

Ricardo


[1] https://roundingtheearth.substack.com/p/mindwar-not-fifth-generation-warfare


Ik verwacht helemaal niks van de overheid wat dat betreft. Nederlanders zijn wel een volkje die willen profiteren als het goed gaat, maar als het tegen zit kijken ze allemaal als schapen naar de overheid.

Ik denk dat het belangrijker is om veel meer zelf veerkrachtig te zijn. Hoe meer overheid, hoe slechter we het gaan hebben. Uiteindelijk komt welvaart toch echt vanuit ondernemerschap en goede ideeën. Niet een overheid die weer iets bedenkt.

Bescherming vanuit de overheid zou helemaal taboe moeten zijn als dat betekent dat iedereen altijd en overal gecontroleerd dient te worden.

De overheid zou wel moeten zorgen voor fysieke veiligheid, aangezien burgers geen wapens mogen dragen en het geweldsmonopolie bij de overheid is gelegd, maar helaas slaagt de overheid daar steeds minder in. Het wordt steeds gevaarlijker in de straten in de steden in NL door fout beleid.
03-06-2026, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem: Het aantal slimme ideeën valt me een beetje tegen op dit forum.

Wat te denken van een Wireguard VPN mesh network tussen al je familieleden. Met daarin op zijn minst een self-hosted chat server met video calls. Op die manier kun je binnen je eigen layover network met open source software not privé en end-to-end versleuteld communiceren met je familie. Daarbuiten wordt lastiger.
Dit kun je inzetten voor chats, e-mail, videobellen, hosten van media, collaboration tools, etc. Alles open source zonder overheid die erin zit en gehost binnen je mesh netwerk, zoals met Tailscale. Eventueel kun je de coordination service ook self hosting doen, om zo min mogelijk afhankelijkheden te hebben.

Meer ideeen? Volgens mij lopen er best wat technische mensen rond hier.
Wel er werdt volgens mij niet echt gevraagd om technische oplossingen maar was de insteek wie maakt zich hier zorgen om. Daarop kan ik eerlijk zijn ik maak me er geen zorgen om ik ben er namelijk al jaren *helaas* op voorbereid.
Dus hier even een van mijn technische oplossingen die ik zelf al in productie heb.

Ik draai mijn eigen messenger service met one time readable berichten over een noglogging server in eigen beheer. Berichten zijn enkel te zien met een per thread uniek wachtwoord en elk bericht dus eenmalig. Het enige dat een chat dienst dus ziet als het privacy gevoelige informatie is een hele reeks aan randomized links tussen reguliere chats en ik heb er een canary in een coalmine op zitten waarbij er constant een los bericht wordt doorgestuurd die niet bedoeld is om te lezen. Zodra daar een open file state op gedetecteerd wordt krijg ik een premade alert dat er dus over de lijn gemonitored is. Dat is op heden niet het geval maar zit erop voor geval dat.

Ik heb genoeg te verbergen voor anderen en van anderen wat niet van illegale nature is ook met het oog op dat er gelobbied wordt op AI bedrijven recht te geven alle informatie te indexeren voor model verbetering wegens landelijk economisch belang zonder inachtname van copyright. En als iemand die zijn eigen lokale AI modellen draait via KoboldCPP ben ik me als te goed bewust wat voor data manipulatie je kan doen van media en verbanden kan leggen tussen openbare records met zelfs kleine modellen van bijvoorbeeld 8 tot 14 biljoen parameters.

Granted mijn eigen oplossing werkt natuurlijk niet als er op bit niveau meegekeken wordt door een eventuele staats actor maar ik betwijfel ten zeerste dat een carrierhotel ingerichte server die geen commerciele diensten biedt ooit onderhevig wordt aan een gag order. Als ooit zover komt dat ze alle verkeer lokaal uitlezen heb ik wel hardening strategieen klaarliggen. Maar heb altijd geleerd maak je infra niet ingewikkelder dan op dat moment nodig is.

Dit laat ook meteen de onzin zien van de monitoring want ik als beetje handiger ITer met minieme kosten zo de boel kan omzeilen wat denk je dat iemand met slechte bedoelingen kan.

Dit raakt gewone burgers en niet criminelen er zit een rottig spelletje achter van lobyisten die politici omkopen in een echte democratie was dit niet gebeurd. Maar die illusie hebben vele al niet meer al nog te weinig want meer dan de helft loopt als schaapjes braaf achter de kudde aan richting de afgrond. Ik ben al decenia geleden gestopt met overtuigen van die groep complete tijdverspilling ik beperk de impact voor mezelf en niet meer voor anderen.

Ik heb mijn eigen oplossing ontwikkeld dus ik deel de code dan ook niet maar als je beetje behendig bent in programmeren dan kan je aan de hand van wat ik heb beschreven prima een basis concept op papier zetten. En niet zo handig ermee dan query even een AI voor how to setup a OTS messenger service, server

Maar onthoud wel dat vibecoding eigen risico is ik zou er niet aan beginnen als het om privacy gevoelige connecties gaat. Maar dat risico moet je zelf wegen. Ik zou hoe dan ook niet vertrouwen op enige commerciele oplossing. En nee dit is allemaa niet paranoia ingegeven ik heb zelf OSINT werkzaamheden gedaan in verleden ik ben me als te goed bewust ervan hoeveel data er voor het grijpen ligt daarom dat ik ook al meer dan twintig jaar geen social media heb buiten noodzakelijke connecties voor werk er is nagenoeg geen info van mij ergens publiekelijk online maar als je daar vanaf het moment dat je internet op ging al niet op bewust was dan kun je enkel damage control doen.

Daarom heeft de huidige generatie en toekomstige helaas ook flinke privacy achterstand op mijn generatie omdat ik pas internet ontdekte toen ik al jong volwassen was en ben nagenoeg digitaalloos opgegroeid met een dumpphone en dus nooit geindoctrineerd tot het gebruik van apps, socialmedia en overal account hebben vanaf peuter af aan via invloed van de ouders en omgeving. Iets wat ook de huidige generatie steeds meer doorkrijgt dat ze digitaal moeten detoxen maar de realiteit is wel dat het voor je privacy al veel te laat dan is. Maar iedergeval is het nog wel goed voor je mentale gezondheid om te detoxen.
03-06-2026, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem: Het aantal slimme ideeën valt me een beetje tegen op dit forum.

Wat te denken van een Wireguard VPN mesh network tussen al je familieleden. Met daarin op zijn minst een self-hosted chat server met video calls. Op die manier kun je binnen je eigen layover network met open source software not privé en end-to-end versleuteld communiceren met je familie. Daarbuiten wordt lastiger.
Dit kun je inzetten voor chats, e-mail, videobellen, hosten van media, collaboration tools, etc. Alles open source zonder overheid die erin zit en gehost binnen je mesh netwerk, zoals met Tailscale. Eventueel kun je de coordination service ook self hosting doen, om zo min mogelijk afhankelijkheden te hebben.

Meer ideeen? Volgens mij lopen er best wat technische mensen rond hier.

Hoe leg je dit verhaal in duidelijke taal uit aan de dagelijkse jan alleman zonder jargon?
03-06-2026, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het aantal slimme ideeën valt me een beetje tegen op dit forum.

Wat te denken van een Wireguard VPN mesh network tussen al je familieleden. Met daarin op zijn minst een self-hosted chat server met video calls. Op die manier kun je binnen je eigen layover network met open source software not privé en end-to-end versleuteld communiceren met je familie. Daarbuiten wordt lastiger.
Dit kun je inzetten voor chats, e-mail, videobellen, hosten van media, collaboration tools, etc. Alles open source zonder overheid die erin zit en gehost binnen je mesh netwerk, zoals met Tailscale. Eventueel kun je de coordination service ook self hosting doen, om zo min mogelijk afhankelijkheden te hebben.

Meer ideeen? Volgens mij lopen er best wat technische mensen rond hier.

Hoe leg je dit verhaal in duidelijke taal uit aan de dagelijkse jan alleman zonder jargon?
Niet dat is het eerlijke antwoord:
Je krijgt dan sht als dit:

"Ik vind dat er weinig slimme ideeën op dit forum staan. Waarom bouwen we niet een eigen, geheim digitaal netwerk met onze familie?Hiermee kunnen we praten, videobellen en foto's delen via een soort onzichtbare, ondergrondse kabel tussen onze huizen. Alles is superveilig gecodeerd. We gebruiken hiervoor software die gratis en voor iedereen beschikbaar is.Het grote voordeel is dat we geen grote bedrijven (zoals WhatsApp of Google) of overheden nodig hebben. We bewaren alle berichten en foto's gewoon zelf op onze eigen computers thuis. We bepalen alles helemaal zelf en zijn van niemand afhankelijk."

Daar kan je nog minder mee dan als je vakjargon toepast want nu snapt zelfs een ITer niet wtf voor communicatie protocol je het over hebt. VPN, Onionrouting I2P, Yggdrasil, Janus no ffing clue.

In dat soort gevallen is het enige dat je kan doen voor je eigen sanity is zeggen dat je je zorgen maakt om de privacy van je famillie en dat je als ze willen een privacy vriendelijkere methode kan aanbieden. En als ze uitleg vragen zeg je gewoon van hoeveel uur heb je de tijd om eerst de basis van IT zaken te leren voor ik je het uitleg?


OPSEC staat en valt bij trust van de gebruikers met de diensten. Vertrouwt je famillie je hier niet mee dan is dat hun goed recht maar als ze uitleg willen hierover dan is het eerlijke antwoord dat ze niet gekwalificeerd zijn om het technische plan ook maar in de basis te beoordelen.

Daarom dat ik ook dit soort dingen enkel selfhost en voor communicatie van mezelf en paar andere die of mij vertrouwen wegens vele jaren goede dienst levering of technisch snappen wat ik lever. Maar famillie forget it daar wil ik nog niet eens aan gaan beginnen om het aan te bieden. Het enige dat ik daarmee creeer is meer risico voor mezelf en daar pas ik voor.
Zolang famillie het nodig vind om de vakantie kiekjes op FB, insta te plaatsen komen ze never nooit in mijn infra terecht. Mijn privacy gaat boven die van ieder ander dat is egoistisch maar wel hoe je moet denken omtrent OPSEC.
04-06-2026, 09:10 door Anoniem
Tja, voor iedere privavy minded gek is er deze video: https://www.youtube.com/watch?v=CN_EMMoycjM

Misschien zit er alang een backdoor in je computer, smarthone, tablet, toetsenbord, muis en weet ik veel.

Ook al heb je een smartphone met GrapheneOS,of Linux het maakt geen reet uit, zolang de hardware niet open-source is
kan een overheid / nsa dienst precies volgen wat je doet.

Privacy c.q. anonimiteit bestaat niet op vandaag.Misschien vinden jullie dat ik doorsla maar denk er maar eens goed over
na. Eward Snowden heeft immers al een hoop aangetoond en dat is al jaren geleden.

Mijn advies is, maak je wat minder druk want je kunt er toch niks tegen doen. Weleven maar een keer dus geniet van
de jaren die je nog hebt, en breng wat minder tijd door op het verdomde internet met of zonder smartphone.
04-06-2026, 11:18 door Anoniem
Alles wat je niet digitaal deelt, kan later niet tegen je gebruikt worden.
04-06-2026, 11:33 door Anoniem
Daarnaast lijkt het probleem dat er nooit meer een goed geinformeerd debat over plaatsvindt in een nationaal parlement. Het lijkt allemaal maar even besloten te worden door de overheden. Neem bijvoorbeeld de EU, waarbij het parlement zelf geen initiatiefrecht heeft en de meeste verordeningen en richtlijnen vrijwel per decreet te lijken worden afgevaardigd door de voorzitter van de Europese Commissie. Vaak op onderwerpen waarover het strikt genomen geen mandaat heeft, maar het alsnog onder "de interne markt" schuift. Vervolgens wordt er handjeklap gedaan met de ministers van de lidstaten in de Europese Raad en vind er nog een fake stemming met een aantal eurofiele parlementsleden plaats. Of men brengt het gewoon niet in stemming als er geen meerderheid lijkt te zijn en probeert het er weer via een andere weg doorheen te duwen.

Deze supranationale overheden (zoals de EU) zijn heel handig voor politici om hun wensen erdoorheen te drukken, juist door het lage democratische gehalte en het feit dat verordeningen directe werking hebben in de lidstaten en boven nationale wetten gaan. In Nederland kunnen we EU verordeningen niet eens toetsen aan onze grondwet, want deze wordt totaal buiten spel gezet. Handig voor policiti, want dit scheelt een hoop gedoe. Handjeklap in Brussel is makkelijker dan een moeilijk nationaal debat in het nationale parlement. .

Tja, we blijven ook in meerderheid stemmen op partijen die dat willen, dan kan je ze ook niet kwalijk nemen dat ze dat doen. Hele volksstammen stemmen op "law and order" partijen, en nog ongeacht wat jij en ik zelf stemmen, dit is wat de meeste Nederlanders willen blijkbaar, want keer op keer eindigen die partijen weer in de hoge zetel aantallen.

Welke oplossing stellen jullie voor?
Stemmen op partijen die vinden dat onze eigen overheid zich niet met onze data mag bemoeien, maar de russische overheid deste meer?
Stemmen op partijen die vinden dat we vooral niets samen moeten doen met andere Europese landen, zodat we per definitie nooit meer een deuk in een pakje boter kunnen slaan richting een VS, China of rusland?
Ons verbeelden dat een nationale overheid (of nog 'beter', de eigen gemeente "want zo min mogelijk bevoegdheden naar de vermaldedijde 'elite' in den haag") een klein flutlandje als Nederland in z'n eentje wel bij datagrazende multinationals gaat afdwingen dat ze onze data niet aan jan en alleman doorverkopen?
04-06-2026, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast lijkt het probleem dat er nooit meer een goed geinformeerd debat over plaatsvindt in een nationaal parlement. Het lijkt allemaal maar even besloten te worden door de overheden. Neem bijvoorbeeld de EU, waarbij het parlement zelf geen initiatiefrecht heeft en de meeste verordeningen en richtlijnen vrijwel per decreet te lijken worden afgevaardigd door de voorzitter van de Europese Commissie. Vaak op onderwerpen waarover het strikt genomen geen mandaat heeft, maar het alsnog onder "de interne markt" schuift. Vervolgens wordt er handjeklap gedaan met de ministers van de lidstaten in de Europese Raad en vind er nog een fake stemming met een aantal eurofiele parlementsleden plaats. Of men brengt het gewoon niet in stemming als er geen meerderheid lijkt te zijn en probeert het er weer via een andere weg doorheen te duwen.

Deze supranationale overheden (zoals de EU) zijn heel handig voor politici om hun wensen erdoorheen te drukken, juist door het lage democratische gehalte en het feit dat verordeningen directe werking hebben in de lidstaten en boven nationale wetten gaan. In Nederland kunnen we EU verordeningen niet eens toetsen aan onze grondwet, want deze wordt totaal buiten spel gezet. Handig voor policiti, want dit scheelt een hoop gedoe. Handjeklap in Brussel is makkelijker dan een moeilijk nationaal debat in het nationale parlement. .

Tja, we blijven ook in meerderheid stemmen op partijen die dat willen, dan kan je ze ook niet kwalijk nemen dat ze dat doen. Hele volksstammen stemmen op "law and order" partijen, en nog ongeacht wat jij en ik zelf stemmen, dit is wat de meeste Nederlanders willen blijkbaar, want keer op keer eindigen die partijen weer in de hoge zetel aantallen.

Welke oplossing stellen jullie voor?
Stemmen op partijen die vinden dat onze eigen overheid zich niet met onze data mag bemoeien, maar de russische overheid deste meer?
Stemmen op partijen die vinden dat we vooral niets samen moeten doen met andere Europese landen, zodat we per definitie nooit meer een deuk in een pakje boter kunnen slaan richting een VS, China of rusland?
Ons verbeelden dat een nationale overheid (of nog 'beter', de eigen gemeente "want zo min mogelijk bevoegdheden naar de vermaldedijde 'elite' in den haag") een klein flutlandje als Nederland in z'n eentje wel bij datagrazende multinationals gaat afdwingen dat ze onze data niet aan jan en alleman doorverkopen?


Nederland is geen flut landje. Als je dat geloofd laat je je echt inpakken door die dogma’s van de media en politiek.

Eerder andersom. We worden als land naar beneden getrokken door de EU met haar enorme kosten, regeldruk en daarnaast het monetaire beleid van de ECB dat ons verarmd. Het is echt niet zo dat alleen “domme mensen” dit roepen. Er zijn heel intelligente mensen die dezelfde analyse maken en conclusie trekken, alleen die hoor jij niet in jouw beperkte wereldje.
04-06-2026, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast lijkt het probleem dat er nooit meer een goed geinformeerd debat over plaatsvindt in een nationaal parlement. Het lijkt allemaal maar even besloten te worden door de overheden. Neem bijvoorbeeld de EU, waarbij het parlement zelf geen initiatiefrecht heeft en de meeste verordeningen en richtlijnen vrijwel per decreet te lijken worden afgevaardigd door de voorzitter van de Europese Commissie. Vaak op onderwerpen waarover het strikt genomen geen mandaat heeft, maar het alsnog onder "de interne markt" schuift. Vervolgens wordt er handjeklap gedaan met de ministers van de lidstaten in de Europese Raad en vind er nog een fake stemming met een aantal eurofiele parlementsleden plaats. Of men brengt het gewoon niet in stemming als er geen meerderheid lijkt te zijn en probeert het er weer via een andere weg doorheen te duwen.

Deze supranationale overheden (zoals de EU) zijn heel handig voor politici om hun wensen erdoorheen te drukken, juist door het lage democratische gehalte en het feit dat verordeningen directe werking hebben in de lidstaten en boven nationale wetten gaan. In Nederland kunnen we EU verordeningen niet eens toetsen aan onze grondwet, want deze wordt totaal buiten spel gezet. Handig voor policiti, want dit scheelt een hoop gedoe. Handjeklap in Brussel is makkelijker dan een moeilijk nationaal debat in het nationale parlement. .

Tja, we blijven ook in meerderheid stemmen op partijen die dat willen, dan kan je ze ook niet kwalijk nemen dat ze dat doen. Hele volksstammen stemmen op "law and order" partijen, en nog ongeacht wat jij en ik zelf stemmen, dit is wat de meeste Nederlanders willen blijkbaar, want keer op keer eindigen die partijen weer in de hoge zetel aantallen.

Welke oplossing stellen jullie voor?
Stemmen op partijen die vinden dat onze eigen overheid zich niet met onze data mag bemoeien, maar de russische overheid deste meer?
Stemmen op partijen die vinden dat we vooral niets samen moeten doen met andere Europese landen, zodat we per definitie nooit meer een deuk in een pakje boter kunnen slaan richting een VS, China of rusland?
Ons verbeelden dat een nationale overheid (of nog 'beter', de eigen gemeente "want zo min mogelijk bevoegdheden naar de vermaldedijde 'elite' in den haag") een klein flutlandje als Nederland in z'n eentje wel bij datagrazende multinationals gaat afdwingen dat ze onze data niet aan jan en alleman doorverkopen?

Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken. De burgers zijn de baas, niet de bureaucraten. De bange Nederlanders die zich willen vastklampen aan de overheid gaan maar eens volwassen worden.

Vrijheden en privacy dienen in het wensten niet-onderhandelbaar te zijn. Het is überhaupt belachelijk dat wij discussies moeten voeren over chat control of digitale IDs. Politici moeten zich diep schamen. En die autocraten in Brussel kunnen ophoepelen.

Ik ben het echt zat dat we telkens gesloopt worden door de overheid door een paar huilebalken.
04-06-2026, 18:01 door Anoniem

Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken.
En wie moet die nieuwe regels dan weer uitvoeren.
Jawel die ambtenaren, wat een onzinverhaal.
05-06-2026, 08:56 door Anoniem
Door Anoniem: Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken. De burgers zijn de baas, niet de bureaucraten. De bange Nederlanders die zich willen vastklampen aan de overheid gaan maar eens volwassen worden.
Je hebt een nogal idioot beeld van ambtenaren en de overheid.

Die ambtenaren zijn doodgewone mensen die voor een ander type werkgever werken. Mensen die bewust kiezen om het algemeen belang te dienen zullen alleen gemiddeld vaker voor de overheid dan voor een commercieel bedrijf kiezen als werkgever.

De overheid (of eigenlijk overheden, er is een heel stelsel van) is een organisatie om zaken die het algemeen belang dienen geregeld te krijgen, met name dingen die voor commerciële bedrijven niet interessant zijn omdat ze weinig winst of zelfs verlies zouden opleveren. In tegenstelling tot bij commerciële bedrijven heb je daar via het democratische stelsel en verkiezingen inspraak in en worden beslissingen veel meer publiek genomen. Dat betekent echt niet meteen dat het een utopie is waar alleen maar heiligen werken en waar nooit iets misgaat, verre van dat, er gaat zat mis en er komen zoals overal ook daar mispunten terecht, maar toch dekt het wel degelijk dingen die de samenleving nodig heeft.

De markt lost echt niet alle problemen op, de hedendaagse markt levert een enorme motivatie op om de kantjes eraf te sjoemelen en alleen maar te doen of de producten en diensten goed zijn in plaats van ze werkelijk goed te maken. In onze hoogtechnologische samenleving zijn we allang niet meer in staat om te beoordelen of een product of dienst werkelijk zo goed is als die lijkt, en geavanceerde marketing lijkt meer de vraag te sturen dan dat de vraag het aanbod stuurt.

Niet dat de overheid alleen maar goed is, ik gaf al aan dat dat echt niet zo is, maar die biedt daar toch een tegenwicht tegen en doet toch dingen die anders helemaal niet gedaan zouden worden. Dat de wegen waarover je rijdt niet vol kuilen zitten, dat de straatverlichting nagenoeg altijd gewoon werkt, dat je vuilnis wordt opgehaald en verwerkt, dat er openbaar vervoer is, dat zijn geen dingen die vanzelf goed gaan maar die georganiseerd en uitgevoerd worden. En uitbesteed aan commerciële partijen, maar het organiseert zich niet vanzelf zonder een partij die het weliswaar uitbesteedt maar die dat onvoorwaardelijk doet en die niet voor iets lucratievers kiest als dat zich aandient.

Weet je wat zou krijgen als je helemaal geen overheid meer zou hebben? Dan gaan de mispunten die naar macht streven die zich nu redelijk koest houden de macht grijpen in het ontstane vacuüm, zonder dat dat nog enigszins in goede banen wordt geleid door democratische structuren. Dan krijg je warlords, en weet je wat? Dat is dan je nieuwe overheid, maar nu een waar je geen donder meer in te brengen hebt en waar je compleet naar je rechten kan fluiten, dan heb je pas echt een dictatuur.

De overheid als iets zien dat zinvol is en waarde heeft in een samenleving is iets wezenlijk anders dan bang zijn en niet volwassen willen worden. Maar misschien zie jij meer in mispunten die de rest domineren omdat je zelf wel bij die mispunten terecht denkt te komen. Misschien ben je wel zo incapabel om goede motieven bij mensen te onderkennen dat je in een overheid alleen maar een verkapte, stiekeme en dus hypocriete vorm van macht uitoefenen kan zien. Misschien ben je zelf wel bang en moet je zelf eens volwassen worden.
05-06-2026, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:

Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken.
En wie moet die nieuwe regels dan weer uitvoeren.
Jawel die ambtenaren, wat een onzinverhaal.

Je snapt het niet. Grondrechten zijn er om burgers te beschermen tegen de overheid.
Er zijn geen regels nodig om dat te handhaven. Er zijn juist minder regels nodig om daaraan te voldoen.
Hoe minder overheid is per definitie beter in dat opzicht.

Afgezien van een paar publieke goederen.

Je schiet te snel in het reflect dat een overheid weer nodig is om ons tegen de overheid te beschermen?
05-06-2026, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken. De burgers zijn de baas, niet de bureaucraten. De bange Nederlanders die zich willen vastklampen aan de overheid gaan maar eens volwassen worden.
Je hebt een nogal idioot beeld van ambtenaren en de overheid.

Die ambtenaren zijn doodgewone mensen die voor een ander type werkgever werken. Mensen die bewust kiezen om het algemeen belang te dienen zullen alleen gemiddeld vaker voor de overheid dan voor een commercieel bedrijf kiezen als werkgever.

De overheid (of eigenlijk overheden, er is een heel stelsel van) is een organisatie om zaken die het algemeen belang dienen geregeld te krijgen, met name dingen die voor commerciële bedrijven niet interessant zijn omdat ze weinig winst of zelfs verlies zouden opleveren. In tegenstelling tot bij commerciële bedrijven heb je daar via het democratische stelsel en verkiezingen inspraak in en worden beslissingen veel meer publiek genomen. Dat betekent echt niet meteen dat het een utopie is waar alleen maar heiligen werken en waar nooit iets misgaat, verre van dat, er gaat zat mis en er komen zoals overal ook daar mispunten terecht, maar toch dekt het wel degelijk dingen die de samenleving nodig heeft.

De markt lost echt niet alle problemen op, de hedendaagse markt levert een enorme motivatie op om de kantjes eraf te sjoemelen en alleen maar te doen of de producten en diensten goed zijn in plaats van ze werkelijk goed te maken. In onze hoogtechnologische samenleving zijn we allang niet meer in staat om te beoordelen of een product of dienst werkelijk zo goed is als die lijkt, en geavanceerde marketing lijkt meer de vraag te sturen dan dat de vraag het aanbod stuurt.

Niet dat de overheid alleen maar goed is, ik gaf al aan dat dat echt niet zo is, maar die biedt daar toch een tegenwicht tegen en doet toch dingen die anders helemaal niet gedaan zouden worden. Dat de wegen waarover je rijdt niet vol kuilen zitten, dat de straatverlichting nagenoeg altijd gewoon werkt, dat je vuilnis wordt opgehaald en verwerkt, dat er openbaar vervoer is, dat zijn geen dingen die vanzelf goed gaan maar die georganiseerd en uitgevoerd worden. En uitbesteed aan commerciële partijen, maar het organiseert zich niet vanzelf zonder een partij die het weliswaar uitbesteedt maar die dat onvoorwaardelijk doet en die niet voor iets lucratievers kiest als dat zich aandient.

Weet je wat zou krijgen als je helemaal geen overheid meer zou hebben? Dan gaan de mispunten die naar macht streven die zich nu redelijk koest houden de macht grijpen in het ontstane vacuüm, zonder dat dat nog enigszins in goede banen wordt geleid door democratische structuren. Dan krijg je warlords, en weet je wat? Dat is dan je nieuwe overheid, maar nu een waar je geen donder meer in te brengen hebt en waar je compleet naar je rechten kan fluiten, dan heb je pas echt een dictatuur.

De overheid als iets zien dat zinvol is en waarde heeft in een samenleving is iets wezenlijk anders dan bang zijn en niet volwassen willen worden. Maar misschien zie jij meer in mispunten die de rest domineren omdat je zelf wel bij die mispunten terecht denkt te komen. Misschien ben je wel zo incapabel om goede motieven bij mensen te onderkennen dat je in een overheid alleen maar een verkapte, stiekeme en dus hypocriete vorm van macht uitoefenen kan zien. Misschien ben je zelf wel bang en moet je zelf eens volwassen worden.


Conclusie: minstens te helft van de ambtenaren kan weg, laten we er een paar zitten om wat publieke goederen te regelen: bruggen, dijken, paspoorten, etc.

Ik ben blij dat we het eens zijn

U werkt voor de overheid wellicht als ik uw betoog zo lees?
05-06-2026, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Oplossing = de helft van alle ambtenaren eruit, want die duurbetaalde mensen bestaan alleen om meer regels en onheil te maken voor ondernemers die zorgen voor welvaart. Daarnaast keiharde grondrechten voor burgers vastleggen waar geen ruimte in zit op het gebied van privacy en vrijheden om te voorkomen dat de overheid ook maar enige stap kan zetten om deze in te perken. De burgers zijn de baas, niet de bureaucraten. De bange Nederlanders die zich willen vastklampen aan de overheid gaan maar eens volwassen worden.
Je hebt een nogal idioot beeld van ambtenaren en de overheid.

Die ambtenaren zijn doodgewone mensen die voor een ander type werkgever werken. Mensen die bewust kiezen om het algemeen belang te dienen zullen alleen gemiddeld vaker voor de overheid dan voor een commercieel bedrijf kiezen als werkgever.
Helaas halen de meeste ambtenaren het "algemene belang" en hun persoonlijke eigenbelang structureel door elkaar. Ze gaan dus voor salaris, promotie, aflossing hypotheek, goed liggen bij de baas, doen wat Den Haag wil, het opportunistisch meebuigen met de waan van de dag. Dat noemen ze dan "het algemeen belang".

De overheid (of eigenlijk overheden, er is een heel stelsel van) is een organisatie om zaken die het algemeen belang dienen geregeld te krijgen, met name dingen die voor commerciële bedrijven niet interessant zijn omdat ze weinig winst of zelfs verlies zouden opleveren. In tegenstelling tot bij commerciële bedrijven heb je daar via het democratische stelsel en verkiezingen inspraak in en worden beslissingen veel meer publiek genomen.
Dat is de theorie, maar niet de realiteit. Iedereen die de afgelopen tien, twintig, dertig jaar heeft gevolgd wat er gebeurt, weet dat.

Dat betekent echt niet meteen dat het een utopie is waar alleen maar heiligen werken en waar nooit iets misgaat, verre van dat, er gaat zat mis en er komen zoals overal ook daar mispunten terecht, maar toch dekt het wel degelijk dingen die de samenleving nodig heeft.
Dit is het grootste, bijna misdadige understatement, een soort cliché van Buurman en Buurman ("Soms gaat er eens wat mis... maar dat lossen wij dan samen op"), waarmee de problemen tandeloos worden voorgesteld en worden gebagatelliseerd door struisvogels die hun kop in het zand steken. Er is veel meer aan de hand.

De markt lost echt niet alle problemen op, de hedendaagse markt levert een enorme motivatie op om de kantjes eraf te sjoemelen en alleen maar te doen of de producten en diensten goed zijn in plaats van ze werkelijk goed te maken. In onze hoogtechnologische samenleving zijn we allang niet meer in staat om te beoordelen of een product of dienst werkelijk zo goed is als die lijkt, en geavanceerde marketing lijkt meer de vraag te sturen dan dat de vraag het aanbod stuurt.
Mee eens. Maar dat zou niet tot een gemakzuchtige, stupide acceptatie van overheidswanen moeten leiden. Inclusief de al vijfentwintig jaar lang steeds toenemende neiging van de overheid om ons leven meer en meer te controleren en te sturen, ten koste van onze eigen verantwoordelijkheid, vrijheid en geestelijke zelfstandigheid. Het beleid is steeds gericht op het verder infantiliseren van burgers. Zelfs onder het mom van zg. "eigen verantwoordelijkheid" van burgers, waarmee eigenlijk bedoeld wordt: "gehoorzaamheid" van burgers. Want wie niet gehoorzaamt, wordt als "onverwantwoordelijk" betiteld. Een soort karaktermoord die al vijfentwintig jaar lang dag in, dag uit op burgers wordt gepleegd, vooral ook door de overheid. Als excuus voor het steeds verder toenemende machtsmisbruik van de overheid.

Niet dat de overheid alleen maar goed is, ik gaf al aan dat dat echt niet zo is, maar die biedt daar toch een tegenwicht tegen en doet toch dingen die anders helemaal niet gedaan zouden worden. ...
Er is niet of nauwelijks nog sprake van "tegenwicht", maar voor 90% van "partnership in crime" tussen overheden en grote, monopolistische commerciële bedrijven. Met de burgers als slachtoffer.

Weet je wat zou krijgen als je helemaal geen overheid meer zou hebben?
Helemaal geen overheid zou weer het andere uiterste zijn. Dat willen maar heel weinig mensen. Het is niet zo zwart wit als jij hier voorstelt.

Dan gaan de mispunten die naar macht streven die zich nu redelijk koest houden de macht grijpen in het ontstane vacuüm, zonder dat dat nog enigszins in goede banen wordt geleid door democratische structuren. Dan krijg je warlords, en weet je wat? Dat is dan je nieuwe overheid, maar nu een waar je geen donder meer in te brengen hebt en waar je compleet naar je rechten kan fluiten, dan heb je pas echt een dictatuur.
Probleem is dat de huidige beslissers bij de overheid zich ook steeds meer als warlords gedragen. Uiteraard vermomd achter allerlei "communicatie"-campagnes d.w.z. misleidende propaganda.

De overheid als iets zien dat zinvol is en waarde heeft in een samenleving is iets wezenlijk anders dan bang zijn en niet volwassen willen worden.
Bizarre tegenstelling, waarmee je meedoet aan dat infantiliseren van burgers. Ze meteen maar even beschuldigen dat ze niet volwassen willen worden als ze kritiek hebben op de uit zijn voegen gegroeide en disfunctionerende overheid.

Maar misschien zie jij meer in mispunten die de rest domineren omdat je zelf wel bij die mispunten terecht denkt te komen. Misschien ben je wel zo incapabel om goede motieven bij mensen te onderkennen dat je in een overheid alleen maar een verkapte, stiekeme en dus hypocriete vorm van macht uitoefenen kan zien. Misschien ben je zelf wel bang en moet je zelf eens volwassen worden.
Je gaat hier lekker op de psychologische toer om serieuze kritiek verdacht en belachelijk te maken. Erg paternalistisch. In heel wat landen, ook zogenaamd democratische landen, zijn in de loop der tijd kritische inwoners in gekkengestichten gestopt of gewoon voor gek verklaard en verder genegeerd. Jij lijkt ook op zo'n regent-apparatsjik, je vindt je eigen inzicht geweldig en wie er anders over denkt, is volgens jou "niet volwassen".

Hou toch een keer op met het in slaap sussen van burgers. "Gaat u maar rustig slapen, want Vadertje Staat zorgt best redelijk goed voor u. En als u een keertje niet meer wakker wordt? Nou, dan heeft u toch ook geen probleem? Dan is er gewoon een 'volwassen' oplossing gevonden. Dat is voor iedereen het beste."
05-06-2026, 19:26 door Anoniem

Tja, we blijven ook in meerderheid stemmen op partijen die dat willen, dan kan je ze ook niet kwalijk nemen dat ze dat doen. Hele volksstammen stemmen op "law and order" partijen, en nog ongeacht wat jij en ik zelf stemmen, dit is wat de meeste Nederlanders willen blijkbaar, want keer op keer eindigen die partijen weer in de hoge zetel aantallen.

Welke oplossing stellen jullie voor?
Stemmen op partijen die vinden dat onze eigen overheid zich niet met onze data mag bemoeien, maar de russische overheid deste meer?
Stemmen op partijen die vinden dat we vooral niets samen moeten doen met andere Europese landen, zodat we per definitie nooit meer een deuk in een pakje boter kunnen slaan richting een VS, China of rusland?
Waarom direct die tegenstelling naar Rusland? Er zijn ook partijen die gewoon wel om privacy geven. Er is natuurlijk nooit een partij die alles precies zo doet zoals jij wil, als je dat wel zou willen zijn er waarschijnlijk zo'n 17 miljoen partijen nodig. Een stem is dus altijd een compromis van de dingen die je het belangrijkst vind, en blijkbaar staat privacy dan bij de meesten niet bovenaan. Dat is op zich consistent met het enorme gebruik van diensten van meta en google.

Ons verbeelden dat een nationale overheid (of nog 'beter', de eigen gemeente "want zo min mogelijk bevoegdheden naar de vermaldedijde 'elite' in den haag") een klein flutlandje als Nederland in z'n eentje wel bij datagrazende multinationals gaat afdwingen dat ze onze data niet aan jan en alleman doorverkopen?
Volgens mij hadden we het over dataverzameling door de overheid, en niet door de grote datagraaiers van internet. Die zorg moet je anders aanpakken, en gezien de omvang van het probleem is waarschijnlijk europees niveau het meest effectief, maar ook het traagst in besluitvorming.
Gisteren, 04:16 door Anoniem
Zie eerder bericht > 04-06-2026, 09:10 door Anoniem

Tja, voor iedere privavy minded gek is er deze video: https://www.youtube.com/watch?v=CN_EMMoycjM

Misschien zit er alang een backdoor in je computer, smarthone, tablet, toetsenbord, muis en weet ik veel.

Ook al heb je een smartphone met GrapheneOS,of Linux het maakt geen reet uit, zolang de hardware niet open-source is
kan een overheid / nsa dienst precies volgen wat je doet.

Privacy c.q. anonimiteit bestaat niet op vandaag.Misschien vinden jullie dat ik doorsla maar denk er maar eens goed over
na. Eward Snowden heeft immers al een hoop aangetoond en dat is al jaren geleden.

Mijn advies is, maak je wat minder druk want je kunt er toch niks tegen doen. Weleven maar een keer dus geniet van
de jaren die je nog hebt, en breng wat minder tijd door op het verdomde internet met of zonder smartphone.

SOMMIGE MENSEN ZIJN TE PARANOIDE AAN HET WORDEN IN ONS MOOIE NEDERLAND
Gisteren, 14:03 door Anoniem
Er zijn denk ik twee verschillende dingen.

1) Overheid die veel van je wil weten/kan monitoren. Wat je kan doen: Stem op partijen die privacy wel belangrijk vinden, ga desnoods demonstreren, enz.

2) Big tech bedrijven die veel van je willen weten. Wat kan kan doen: Zo veel mogelijk blokkeren, en dat vraagt vaak ook om concessies doen in functionaliteit. Heeft iemand een website ondergebracht bij google? Jammer, kan ik niet bekijken, their loss.
Vandaag, 07:44 door Anoniem
Ja, vroeger had je radio-distributie en de bakkie-tijd.

Nu word je leeggetrokken van je info die goud waard is voor ......

All Fingerprint Defender, Ad Nauseam, Disconnect, Copyleaks, Analytics & Adblocker, Check IP on AbuseIPDB
of een soortgelijk aantal browser-extensies naast MBAM. Maar dan ben je ook weer beter te profilen.
Vandaag, 08:11 door Anoniem
De meest privacy-onvriendelijke website in geval van een adblocker in de browser is wel die van De Telegraaf
Dan werkt deze webpagina gewoon niet meer en krijg je dit te zien: een donkere pagina met als tekst:
"Application error: a client-side exception has occurred (see the browser console for more information)".

Zo erg is het op overheidssites nog niet, maar we naderen zo ongeveer dit stadium wel.
Overheid hand in voet met Big Tech Commerce en kennelijk niet veel, die zich er druk over maken.
Vandaag, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: Zie eerder bericht > 04-06-2026, 09:10 door Anoniem

Tja, voor iedere privavy minded gek is er deze video: https://www.youtube.com/watch?v=CN_EMMoycjM

Misschien zit er alang een backdoor in je computer, smarthone, tablet, toetsenbord, muis en weet ik veel.

Ook al heb je een smartphone met GrapheneOS,of Linux het maakt geen reet uit, zolang de hardware niet open-source is
kan een overheid / nsa dienst precies volgen wat je doet.

Privacy c.q. anonimiteit bestaat niet op vandaag.Misschien vinden jullie dat ik doorsla maar denk er maar eens goed over
na. Eward Snowden heeft immers al een hoop aangetoond en dat is al jaren geleden.

Mijn advies is, maak je wat minder druk want je kunt er toch niks tegen doen. Weleven maar een keer dus geniet van
de jaren die je nog hebt, en breng wat minder tijd door op het verdomde internet met of zonder smartphone.

SOMMIGE MENSEN ZIJN TE PARANOIDE AAN HET WORDEN IN ONS MOOIE NEDERLAND

Als je door pech aan de verkeerde kant van de streep terecht komt, is Nederland een keihard land, helemaal niet mooi. Niet voor niets zijn er steeds meer daklozen en mensen met zware psychische problemen en verslavingsproblematiek.
Blijf jij maar mooi weer spelen.
Vandaag, 10:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zie eerder bericht > 04-06-2026, 09:10 door Anoniem

Tja, voor iedere privavy minded gek is er deze video: https://www.youtube.com/watch?v=CN_EMMoycjM

Misschien zit er alang een backdoor in je computer, smarthone, tablet, toetsenbord, muis en weet ik veel.

Ook al heb je een smartphone met GrapheneOS,of Linux het maakt geen reet uit, zolang de hardware niet open-source is
kan een overheid / nsa dienst precies volgen wat je doet.

Privacy c.q. anonimiteit bestaat niet op vandaag.Misschien vinden jullie dat ik doorsla maar denk er maar eens goed over
na. Eward Snowden heeft immers al een hoop aangetoond en dat is al jaren geleden.

Mijn advies is, maak je wat minder druk want je kunt er toch niks tegen doen. Weleven maar een keer dus geniet van
de jaren die je nog hebt, en breng wat minder tijd door op het verdomde internet met of zonder smartphone.

SOMMIGE MENSEN ZIJN TE PARANOIDE AAN HET WORDEN IN ONS MOOIE NEDERLAND

Als je door pech aan de verkeerde kant van de streep terecht komt, is Nederland een keihard land, helemaal niet mooi. Niet voor niets zijn er steeds meer daklozen en mensen met zware psychische problemen en verslavingsproblematiek.
Blijf jij maar mooi weer spelen.

Dat heeft alleen wel een andere oorzaak dan privacy.
Vandaag, 17:42 door Anoniem
"Maak je niet druk want je kan het toch niets aan doen" is de typische stelregel van stoïcijnen.

Twee vragen:

1. Waar ligt voor jou dan de grens, wat is dan wel de moeite waard?
(Met het relatief recente WO2 in het achterhoofd.)

2. Hoe weet je van te voren absoluut zeker dat je er echt helemaal niets aan kunt doen?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.