image

Belgische banken vergoeden fraudeslachtoffers niet na terechte klacht

woensdag 15 mei 2024, 14:39 door Redactie, 5 reacties

Klanten van Belgische banken die slachtoffer van fraude worden, bijvoorbeeld omdat de detectiesystemen van de bank tekortschieten, krijgen de schade niet vergoed en draaien hier zelf voorop. Dat stelt Ombudsfin, de Belgische Ombudsman voor financiële diensten. Belgische banken horen slachtoffers van fraude te vergoeden, tenzij er sprake is van 'grove nalatigheid'.

In de meeste gevallen van slachtoffers die bij de Ombudsman aanklopten gaan banken niet over tot een vergoeding, terwijl dat wel zou moeten. In meer dan 67 procent van de gevallen met een terechte klacht draaiden slachtoffers zelf op voor de schade. Volgens de Ombudsman hanteren de banken een 'verschillende interpretatie' van het begrip grove nalatigheid en de doeltreffendheid van de fraudedetectiesystemen. "Wij stellen vast dat banken in deze discussie het been vaak stijf houden en het begrip grove nalatigheid ruim interpreteren."

Ook stelde Ombudsfin in meerdere dossiers vast dat de fraudedetectiesystemen van de bank tekortschoten. In deze gevallen slaagde de fraudeur erin tal van handelingen te bevestigen, zonder dat dit opgemerkt werd door de fraudedetectiesystemen van de bank, of veel te laat. Toch werden slachtoffers ook in deze gevallen niet vergoed.

"Helaas worden de adviezen van Ombudsfin op dit gebied, net als in voorgaande jaren, weinig gevolgd door de financiële instellingen: slechts 32,7 procent van de gegrond bevonden dossiers resulteerde in een (volledige of gedeeltelijke) tussenkomst van de financiële instellingen", concludeert de Ombudsman (pdf).

Reacties (5)
15-05-2024, 20:38 door Erik van Straten
Eerst hebben de banken iedereen overgehaald om te gaan internetbankieren (met nul vertraging en met vanhnetten) maar nu bijna iedereen internetbankiert worden de vangnetten weggeknipt.

Oh ja, "ABN AMRO heeft zijn winst afgelopen kwartaal zien groeien naar 674 miljoen euro" https://www.nu.nl/economie/6312911/.
15-05-2024, 22:57 door Anoniem
Banken faciliteren niet. Grootste manco van de banco. Als het effe tegezit dan staan ze niet achter je. Dan gaat het enkel over halen

Ik ga regelmatig even pinnen en ontvang het liefste cash

Je kunt ze niet vertrouwen, veilig als de bank bestaat niet en is alleen maar erger geworden. Sinds ze gered moesten worden helemaal. Met alle privileges die ze met hun vergunning hebben. Red ze maar niet meer want als je zelf effies klem zit, zij jou nog minder. Volgende keer niet meer redden. Want dan komen de koopjes op de markt en dat is dan wél weer goed voor de economie.
16-05-2024, 10:07 door PiQui
Banken zijn witteboorden criminelen. Wel halen en het liefst nooit betalen. Ik ben door ING opgelicht met rentes gedurende 20 jaar en heb nog steeds niets gehoord van hun compensatie regeling, die zou in 2022 gedaan worden en is nu al uitgesteld tot eind 2024. Aangetekende brieven reageren ze niet op, volgens advocaten krijg ik enkele duizenden euro's terug maar bij de ING bank geen gehoor. En altijd naar de civiele rechter stappen als je gaat procederen zolas ik nu ga doen, KIFID is van de banken zelf en beslist in 85% van de gevallen negatief voor de consument. Bij de civiele rechter is dat net andersom(RADAR, rijdende rechter). daar wordt de consument 85% van de gevallen in het gelijk gesteld.
16-05-2024, 14:48 door Anoniem
Wanneer komt er in Nederland een ombudsman voor financiële diensten? Het is hoog tijd want er gaat veel mis.
16-05-2024, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer komt er in Nederland een ombudsman voor financiële diensten? Het is hoog tijd want er gaat veel mis.
Ja, mensen doen veel dingen zelf, maar verwijten banken, dat zij het niet tegenhouden. Tegelijkertijd klagen we over bemoeienis van de banken in verband met privacy.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.