Je hebt een klacht over de onderstaande posting:
Het artikel geeft een summiere beschrijving van het cyberincident bij Orange, maar laat cruciale details achterwege die nodig zijn om de ernst en technische impact te beoordelen. Dat Orange slechts spreekt van "één van de eigen systemen" roept vragen op: gaat het om kernsystemen (bijvoorbeeld netwerkbeheer of klantportalen) of perifere services? Het verschil tussen een DDoS-aanval, ransomware of een kwetsbaarheid in interne software is aanzienlijk en bepaalt zowel de risico’s als de herstelstrategie. De claim dat er "vooralsnog geen aanwijzingen zijn dat er interne of klantgegevens zijn buitgemaakt" klinkt geruststellend, maar zonder informatie over welke detectie- en monitoringtools zijn ingezet, blijft dit een onbewezen aanname. Cyberaanvallen worden vaak pas weken later volledig in kaart gebracht, vooral bij complexe intrusies. Ook de melding dat getroffen systemen "morgen" weer hersteld zouden moeten zijn, kan duiden op een te optimistische tijdsinschatting. Het herstellen van productieomgevingen ...
Beschrijf je klacht (Optioneel):