Abuse Melding

Je hebt een klacht over de onderstaande posting:

02-09-2025, 14:46 door Anoniem

Ryanair is volgens de Consumentenbond de enige luchtvaartmaatschappij die vergaande identiteitscontroles van te voren verplicht. "Het bedrijf zegt zeker te willen weten dat het de juiste contactinformatie heeft voor reisupdates, terugbetalingen en veilige en snelle check-ins. Merkwaardig is dat andere vliegmaatschappijen prima zonder check vooraf kunnen functioneren." "Elke onnodige verificatie waarbij je gevoelige gegevens zoals kopie-ID en gezichtsscan moet delen, kun je beter vermijden. En deze verificatie lijkt ons niet noodzakelijk", aldus de bond over de controle door Ryanair. Het is Ryanair die de noodzakelijkheid of gerechtvaardigdheid van die gegevensverwerking zou moeten aantonen (artikel 5.2 AVG). Als Ryanair dat niet kan, is Ryanair in overtreding van de AVG zodra deze luchtvaartmaatschappij reizen binnen de EU aanbiedt. Het valt natuurlijk heel moeilijk (dus: niet) aan te tonen, als het voor andere luchtvaartmaatschappijen niet nodig is. Waarom dient de Consumentenbond hier niet een klacht ...

Beschrijf je klacht (Optioneel):

captcha