Je hebt een klacht over de onderstaande posting:
De beleidsnota (verplichtend) "Nederland open in Verbinding" (NoiV) dateert uit 2007. Essentie: gebruik FOSS en gebruik open standaarden onder de voorwaarde "comply or explain". Kort daarop werd voor MS Windows en MS Office (toen nog zonder strikte implementatie van een OSI bestandsformaat) gekozen als basis voor Desktop Goud, de standaard desktop voor heel veel ambtenaren. Sindsdien zijn alle aanbestedingen een flagrante inbreuk op NoiV gebleken. Gezien aantoonbare onrechtmatige praktijken van Microsoft in het verleden bij het promoten van haar producten (o.a. bij het verheffen van OpenXML tot OSI standaard, vermoeden van omkoping*) lijkt een parlementaire enquête in hoe de overheid heeft aanbesteed geen idioot idee. * zie o.a. - https://web.archive.org/web/20240528204034/http://groklawstatic.ibiblio.org/staticpages/index.php%3fpage=20080719233709726 - https://en.wikipedia.org/wiki/Standardization_of_Office_Open_XML
Beschrijf je klacht (Optioneel):