image

Computerwinkel steelt inloggevens internetbankieren

donderdag 23 juli 2009, 10:18 door Redactie, 9 reacties

Consumenten die hun computer wegens een defect of probleem naar de winkel terugbrengen, kunnen beter hun harde schijf eerst verwijderen. De Britse televisiezender Sky deed onderzoek naar hoe computerwinkels met de laptops van klanten omgaan. Via een programma werden niet alleen de toetsaanslagen en andere acties van het personeel in de gaten gehouden, maar was ook de webcam ingeschakeld. Als "testcase" was in de laptop de geheugenchip losgemaakt. De winkel liet echter weten dat het moederbord defect was en vervangen moest worden.

Toen de geheugenchip weer was teruggezet, begon het personeel de persoonlijke bestanden op de schijf te bekijken. Een van de medewerkers besloot zelfs de gevonden foto's en inloggegevens voor Facebook, Hotmail en een online bankrekening naar zijn USB-stick te kopiëren. Vervolgens probeerde hij verschillende malen op de online bankrekening van de klant in te loggen. Verder bleek dat slechts één van de vijf winkels het probleem van de losse chip op een eerlijke manier oploste en hier geen rekening voor in kaart bracht. Bij de andere winkels werd het probleem of niet gevonden of kreeg men een onterecht hoge rekening.

Reacties (9)
23-07-2009, 10:33 door Anoniem
Haha, toen mijne kapot was hadden ze een aantal onderdelen vervangen en stond er dat ze verder geen check konden doen omdat m´n HDD ge-encrypt is en de bios een bootpassword had, geen inloggegevens gejat bij mij :) PC werkte overigens ondanks niet kunnen checken weer 100%
23-07-2009, 10:41 door SirDice
Beroeps ethiek is soms ver te zoeken :(
23-07-2009, 11:05 door Anoniem
Het grootste drama van de automatisering is dat we allemaal permanent gegijzeld worden door een beroepsgroep waarin het woord "moraal" óf totaal onbekend is, of slechts een medelijdend lachje opwekt.
23-07-2009, 11:23 door Anoniem
Kwestie van goede afspraken maken, als in de overeenkomst staat dat dit niet mag heeft de consument nog een poot om op te staan.

Helaas geld dit ook niet voor de lokale computer boer, maar ook voor grote bedrijven.
Me nicht had een laptop ter reparatie opgestuurd (naar de officiële fabrikant wel te verstaan! ): Kreeg hem terug met de nodige beschadiging en de Windows Licentie stikker ontbrak.

En ander verhaal van iemand op TV bij Kassa: Ze had haar computer ter reparatie op gestuurd naar Packerd Bell.
De derde keer toen ze hem opstuurde (omdat het probleem compleet niet was opgelost), kreeg ze de computer terug zonder kap en met een losse hardenschijf! met een briefje 'GET A LIVE LOSER' :| nou ben je dan klantvriendelijk...
Nu laakt Packerd Bell wel in meer dingen, maar dat is een ander verhaal.
23-07-2009, 11:35 door cyberpunk
Het is niet de eerste keer dat zoiets is gebeurd en het zal ook niet de laatste keer zijn. Ik herinner me een Nederlands onderzoek naar zgn. "PC dokters" die aan huis kwamen. De journalist in kwestie had een vijftal dingen (software: o.a. spyware en verkeerde instelling in Outlook Express, internetverbinding verkeerd ingesteld enz.) aangepast op de PC van een wat oudere vrouw (type: digibeet). Ook hier half werk en een dure factuur.

In andere sectoren hetzelfde liedje met verborgen camera: een "beschadigde" wasmachine, een videorecorder of een auto die het niet meer doen. In alle gevallen gewoon een onderdeel dat opzettelijk was losgemaakt. En in praktisch alle gevallen werd de consument opgelicht, plus ook nog eens een gepeperde rekening. Dit is dus niet nieuw; het grote verschil met een PC/laptop is dat het daar ook om privégegevens gaat.
23-07-2009, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem: Het grootste drama van de automatisering is dat we allemaal permanent gegijzeld worden door een beroepsgroep waarin het woord "moraal" óf totaal onbekend is, of slechts een medelijdend lachje opwekt.
Helaas is dat ook te zeggen over de samenleving in het algemeen.
23-07-2009, 22:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-07-2009, 10:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-07-2009, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem: Haha, toen mijne kapot was hadden ze een aantal onderdelen vervangen en stond er dat ze verder geen check konden doen omdat m´n HDD ge-encrypt is en de bios een bootpassword had, geen inloggegevens gejat bij mij :) PC werkte overigens ondanks niet kunnen checken weer 100%
het is natuurlijk vrij aan de klant om zijn gehele systeem "onbruikbaar" te maken, maar als je die pc bij mij gebracht had en het probleem heeft met software te maken dan kan ik je toch echt niet helpen ;)
ook maak je jezelf nogal verdacht op die manier, alle gevallen die ik gezien heb waarbij er zeer veel moeite gedaan werd om vooral alles geheim te houden waren toch wel een beetje verdacht te noemen, elk jaar op vakantie naar thailand enz ;)
als het probleem kapot geheugen is dan is het natuurlijk goed op te lossen zonder wachtwoorden, maar als de videokaart kapot is en je wilt dat ik m installeer dan moet ik toch echt in je systeem zijn, en ook de bios heb je nog wel eens nodig, vooral voor het opstarten van bootcd's

maar voor de rest schokkend, dat er gezocht word naar inloggegevens is al absurd, maar dat ook nog het gekopieerd word is helemaal onvoorstelbaar, ik zie het juist ook deels als mijn taak om de computergebruiker uit te leggen hoe hij dat soort ellende voorkomt, en waarschuw ook altijd even als ik het vermoeden heb dat er een serieuze poging gedaan is creditcard/bankgegevens te bemachtigen. (phishing, mitm enz)

als ik een wachtwoord nodig heb dan vraag ik dat gewoon, wil men het niet geven dan houd het op.
emailgegevens vraag ik ook alleen maar als ik ze nodig heb, en het wachtwoord heb ik eigenlijk niet eens nodig, al is het wel handig en ook aan te raden even te checken of het wachtwoord wel klopt, maar de emailaccounts zijn ook prima in te stellen zonder.
telebankieren laat ik alleen zien hoe het werkt met de klant erbij, en ook echt alleen maar op verzoek van de klant zelf, vraagt hij er niet om dan vraag ik er ook niet naar.
backups van documenten en email doe ik ook alleen in overleg, en in veel gevallen spreek ik met de klant af dat hij dit zelf al doet, scheelt mij tijd en hem geld, wat wil je nog meer :)
in de gevallen dat ik een backup moet maken dan is het natuurlijk wel noodzakelijk dat ik zie wat ik kopieer, want je verwonderd je er over waar mensen soms hun documenten weten te laten, en ik weet heel erg zeker dat als ik niet zoek in die gevallen heel wat particulieren en bedrijven nu hun gegevens kwijt zouden zijn...

wat de bedrijven uit dat artikel gedaan hebben kan gewoon niet, maar meteen je hele pc versleutelen is ook wel een beetje overdreven hoor, er is wel degelijk nog een deel van de mensheid die wel redelijk te vertrouwen is;)

ik heb ooit zelfs een klant geweigerd om die reden, ik werd al ongeveer aangevallen voordat ik zijn pc aangenomen had, en mijn werkgever zag de bui ook al hangen, als je me niet vertrouwt wat doe je hier dan?
ik zie het juist als mijn plicht om de minder onderlegde gebruiker niet alleen te helpen maar ook voor te lichten, en zou er nooit eens bij stilstaan om mijn positie te misbruiken waardoor ik mijn eigen naam en mijn broodwinning naar de kloten zou helpen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.