Archief - De topics van lang geleden

SCHEMA: Hoe Windows XP zo goed mogelijk Inrichten, Beveiligen, Onderhouden & Beheren ?

25-05-2005, 15:31 door Anoniem, 21 reacties
Hoi,

Ik ben van plan om op een PC Windows XP te installeren.
Echter moet ik er zeker van kunnen zijn dat Windows XP daar
minstens 2 jaar zonder problemen op kan blijven, helaas kan
ik slechts 1x per maand op deze pc dus dan zullen ook de
onderhouds en beheerderstaken worden uitgevoerd. Dit systeem
is bedoelt voor thuisgebruik. Nu begin ik me af te vragen
hoe ik dit het beste kan doen.

Dit is hoe ik mijn systeem nu wil inrichten:

Inrichten:
-Partities-
Maxtor 80 GB HDD,
C: NTFS 20 GB (WINDOWS)
D: FAT32 60 GB (DATA)

C: Hier draait Windows op (C:WINDOWS), met diverse
programma's (Program Files, zie bij Software), ook zullen er
Word Documenten op worden gezet. Ik heb gekozen voor NTFS
omdat hiermee de beste systeemprestaties kunnen worden
neergezet aangezien XP op de NT-kernel is gebaseerd.
D: Hier komt DATA op te staan die los staat van Windows,
zoals zip-, setupfiles van software, backups, verzamelde
informatie over bepaalde onderwerpen,enz.

Software
- Veiligheid -
1. AntiVirus (=waarschijnlijk NOD32) (Preventie virussen)
2. Zone Alarm (Firewall)
3. Mozilla Firefox (Secure browser)
4. Microsoft Anti-Spyware (Preventie spyware)
- Onderhoud & Beheer -
1. Diskeeper 8 (Defragmentatie)
2. RegSupreme (RegCleaner)
3. Window Washer (TempCleaner)
4. HitMan Pro (Spyware remove)
5. BootVis (Snel Booten)
- Drivers -
1. NVIDIA (Videokaart)
2. Sound Blaster (Geluidskaart)
3. LiteOn (Beeldscherm)
4. 3COM 3C905c-TX (Netwerkkaart)
5. Intel Application Accelerator (Versnellen hardware
communicatie)


Eindgebruikers
Software
- Basis -
1. Microsoft Office 2003 (Word-Excel-PowerPoint-FrontPage)
2. MSN7 (MSN Chat)
3. WinRAR (Unrar/unzip/..)
4.Mozilla Thunderbird (Mail Checker)
5.Hotmail Popper (Mail Checker)
- Gebruik: Soms -
1. Download Accelerator Plus (Download Manager)
2. K-Lite Mega Codec Pack (Codecs Installeren)
3. mIRC (IRC Chat Client)
4. Nero 6 (CD/DVD's burnen)
5. Van Dale Woordenboek DU/NL/EN (Woordenboeken)

- Gebruik: Nauwelijks -
1.Alcohol 120% (CD/DVD Emulation)
2.DreamWeaver PACK (Webdesign)
3. Acrobat Reader (PDF Files lezen)
4. WinDVD (DVD's kijken)

Geen Guestaccount omdat, bang, voor incompatabiliteitsproblemen
Services uitschakelen
Visual Effects uitzetten
Batch Clean Up file (Cleanmgr,remove
thumbs.db,tmp.log,gid,fts,cnt,old,diz,bak,tmp,chk,dmp,00?,..)
Auto Login XP
Swapfile 256-256
Swapfile opschonen

Maandelijkse Onderhoud:
1. Windows/Office/Software Updates
4. Batch File voor CleanUP HDD (C:WindowsPrefetch, en
tempfiles)
5. Swapfile opschonen en defragmenteren
6. Onderhoud & Beheer programma's uitvoeren
7. Systeem Backup maken met SystemRescue CD en dan over het
netwerk transferren + op D schijf zetten (ALLEEN Backup van C:)

Ik ben trouwens nog opzoek naar een programma die tijdelijk
een soort backupje van m'n register kan maken zodat er af en
toe applicaties op mijn systeem kunnen worden geinstalleerd,
en als ik vlak na de installatie het programmatje niet
nuttig vind dat ik m'n systeem min of meer weer kan
restoren, door de oude register backups te pakken en de
geinstalleerde files van m'n hdd te verwijderen

Weet iemand voor de rest nog aanvullingen hoe ik mijn
systeem kan inrichten/onderhouden/beheren/beveiligen?
Reacties (21)
25-05-2005, 15:56 door SirDice
2 jaar draaien, 1 x per maand gebruiken voor thuis? Huh?
Staat de machine de rest van de tijd uit?
Wat dacht je van autoupdate van diverse componenten (incl.
windows)?

Ik ben trouwens nog opzoek naar een programma die tijdelijk een soort backupje van m'n register kan maken zodat er af en toe applicaties op mijn systeem kunnen worden geinstalleerd, en als ik vlak na de installatie het programmatje niet nuttig vind dat ik m'n systeem min of meer weer kan
restoren, door de oude register backups te pakken en de geinstalleerde files van m'n hdd te verwijderen
Dat heet "Systeem herstel"/"System Restore" en zit standaard in XP.
25-05-2005, 16:14 door Anoniem
Wat een bullshit. Je gaat dit toch niet echt in een bestaand bedrijf
implementeren hoop ik he? Alleen in je gedachten...toch..???
25-05-2005, 16:50 door Anoniem
Prima hoor, alleen zo'n hotmail-proxy is een joekel van een beveiligingsgat
dus dat moet je echt niet doen. Dan maar gewoon met Firefox je webmail
lezen maar geen hotmail-popper, echt niet doen.
Als je maar één account hebt en geen netwerk of server draait dan is fat32
voor de c-schijf sneller en in geval van problemen beter te benaderen,
maar dit is een kwestie van smaak.
Voor je register backup kan je "erunt" gebruiken van Lars Hederer. fff
googlen of op snapfiles kijken. Succes
25-05-2005, 16:54 door Anoniem
Door SirDice
2 jaar draaien, 1 x per maand gebruiken voor thuis? Huh?
Staat de machine de rest van de tijd uit?
Wat dacht je van autoupdate van diverse componenten (incl.
windows)?

Ik ben trouwens nog opzoek naar een programma die
tijdelijk een soort backupje van m'n register kan maken
zodat er af en toe applicaties op mijn systeem kunnen worden
geinstalleerd, en als ik vlak na de installatie het
programmatje niet nuttig vind dat ik m'n systeem min of meer
weer kan
restoren, door de oude register backups te pakken en de
geinstalleerde files van m'n hdd te verwijderen
Dat heet "Systeem herstel"/"System Restore" en zit standaard
in XP.

sorry ik bedoelde dat IK 1x per maand op die pc kan gaan,
terwijl m'n ouders er vrijwel dagelijks opzitten.
Over dat Systeemherstel, dat wist ik al maar ik ben
eigenlijk opzoek naar een ander programma die dit kan doen
aangezien ik geen goede ervaringen met systeemherstel heb.


Door Anoniem
Wat een bullshit. Je gaat dit toch niet echt in een bestaand
bedrijf
implementeren hoop ik he? Alleen in je
gedachten...toch..???

Nee natuurlijk niet, het is bedoelt voor m'n
ouders/thuisgebruik.
25-05-2005, 17:01 door Anoniem
Ziet er mooi uit, maar diskeeper lijkt me niet nodig, dat doet xp
tegenwoordig heel goed zelf.
25-05-2005, 17:11 door SirDice
Door Anoniem
Wat een bullshit. Je gaat dit toch niet echt in een bestaand
bedrijf
implementeren hoop ik he? Alleen in je
gedachten...toch..???
Pfff. Somige mensen hebben echt moeite met lezen:
Dit systeem is bedoelt voor thuisgebruik.
25-05-2005, 17:34 door SirDice
Als het je puur om een backup van het registry gaat dan kun
je dat natuurlijk ook gewoon met regedit doen. Dat levert een mooi tekst bestandje op. Kun je ook gebruiken om te zien wat een programma allemaal aanpast. Backup voor en na en dan met (win)diff kijken wat de verschillen zijn.
25-05-2005, 18:17 door Anoniem
25-05-2005, 20:00 door Anoniem
Door Anoniem
Ziet er mooi uit, maar diskeeper lijkt me niet nodig, dat
doet xp
tegenwoordig heel goed zelf.


welk programma zou ik dan volgens jou kunnen gebruiken?
25-05-2005, 21:28 door Anoniem
Wat een teringzooi op die computer zeg. Ben benieuwd of je klachten krijgt
dat het systeem zo traag werkt...

Ik zou lekker een image maken met ghost en bij klachten terug zetten.
26-05-2005, 07:16 door Anoniem
mja zoveel software is 't toch ook weer niet?
26-05-2005, 07:22 door Anoniem
nog meer tips ?
26-05-2005, 09:16 door Wietse
trillian lite ipv MSN?

http://www.trillian.cc
Wat uitgebreider en ondersteund ook icq en aol. Niet omdat het veiliger is
maar omdat het wat meer kan. Zit ook IRC in dus kan je 2 programma's
vervangen door 1 en je krijgt er nog wat extra's bij.
26-05-2005, 11:09 door Anoniem
je ouders laten inloggen als Gebruiker
26-05-2005, 13:27 door Anoniem
Ja, maar hoe zit dat dan als ik software op hun pc wil
installeren, krijg ik dan problemen met rechten e.d.?

Stel je voor dat ik iets installeer onder het Administrator
Account (Office)

Kunnen ze dit programma dan gewoon onder 'hun' account
gebruiken ?
26-05-2005, 13:55 door SirDice
Ja, dat kan en dat is precies wat er in een fatsoenlijk
ingericht bedrijfsnetwerk gebeurd. Administrators
installeren de software en de gebruikers gebruiken het.

Heb je zelf trouwens een PC met Internet? Anders is MSN misschien nog een optie. Via MSN kun je iemand (jij dus) om hulp vragen. Dan kun je de PC van je ouders via Internet "overnemen" en zo remote eventuele problemen oplossen. Zo doe ik het ook bij mijn ouders. Wel zo makkelijk....
Overigens hoeft dit niet perse via MSN te gaan. Je hoeft alleen "beheer op afstand" aan te zetten. Zelf gebruik ik altijd rdesktop/tsclient. Dat is een un*x RDP client. Daarmee kun je prima een windows 2000/2003/XP machine op afstand mee beheren.
26-05-2005, 15:41 door Anoniem
Ja, dat heb ik, misschien is het inderdaad een goed idee om
ze af en toe op afstand te helpen als er wat misgaat.
27-05-2005, 12:46 door Anoniem
Nog meer tips? :)
27-05-2005, 13:52 door Anoniem
1:Poorten voor bestandsoverdracht dmv messengerprogramma's sluiten.
2:Shoot the messenger van grc.com downloaden en uitvoeren
3:naomi contentfilter downloaden en uitvoeren http://radiant.altervista.org
28-05-2005, 13:13 door Anoniem
ah ok, hartstikke bedankt :D
28-05-2005, 15:56 door Bitwiper
Anoniem,

Maak je ouders inderdaad lid van Gebruikers (Users). Kies
een erg moelijk password voor Administrator en schrijf dit
op een sticker onder het toetsenbord; mocht het nodig zijn
om je ouders via de telefoon iets te laten updaten of
installeren dan kun je ze er doorheen praten. Het is dan wel
erg handig als je thuis een zeer vergelijkbare setup
hebt (zelfde taal liefst, ik word hier gek van, heb zelf
alles Engels). N.B. geen admin password is onder XPSP2 beter
dan een slecht password (zonder password geen toegang via
het netwerk).

Kies bij voorkeur een extern modem met NAT en liefst met
ingebouwde firewall (en vergeet niet daar een goed
wachtwoord op te zetten, en ergens terug-vindbaar op te
schrijven). Zet zomogelijk voor remote desktop alleen
poorten open naar jouw IP adres.

Maak de D: schijf ook NTFS, 60GB is zowiezo erg veel voor
FAT32. Als ik me niet vergis weigert XP om een FAT32
partitie groter dan 32GB aan te maken (maar kan, als je dat
onder W9X of mogelijk DOS7 gedaan hebt, er wel mee omgaan).
Op zulke grote FAT partities worden de FAT-tabellen erg
groot, en ook de clusters, waardoor je nogal wat
schijfruimte verspilt. En het is toch wel erg prettig om
voor bepaalde directories write-access (schrijf-toegang)
niet over en weer overal mogelijk te maken (maar dit goed
opzetten vereist studie en testen).

Maak bij voorkeur subdirs aan D:Piet en D:Marie (alleen
als je ouders zo heten natuurlijk :), Microsoft (of was het
DR met CP/M?) heeft ooit de blunder gemaakt om directories
NIET ALTIJD met een af te sluiten (met de rootdir nu als
enige uitzondering). Ik heb problemen gezien (wel jaren
terug) waarbij ik "Mijn Documenten" op D: had gezet; in de
registry en in de environment variabele HOMEPATH eindigt
deze dan op terwijl dat anders niet zo is (sommige
programma's maken zelf subdirs of files aan en struikelen
vervolgens over D:\naam; bijv. MS Paint onder NT4 verdween
zo spoorloos van je scherm op het moment dat je een plaatje
probeerde te saven).

Ga je voor NTFS: als je gebruiker Piet "full control" (zal
in NL wel "volledige toegang" zijn o.i.d.") geeft op
D:Piet en de groep "Everyone" ("Iedereen"?) leesrechten
daarop, kun je bijv. een map D:Brieven maken waar wel
iedereen in kan lezen en schrijven.

Overigens, als de D: schijf zo groot wordt kan een backup
DAARVAN wel eens lastig worden. Hoe ga je de bestanden van
je ouders backuppen? (brieven, email, belasting
aangifte etc.). Ik zou de C schijf wat groter maken en daar
de persoonlijke browser caches zetten (en die niet backuppen
natuurlijk).

Persoonlijk ben ik gek op een een kleine "werk" schijf (je
wordt gedwongen regelmatig te archiveren) en een grote,
aparte, "archief" partitie, die je alleen maar hoeft te
backuppen na wijzigingen. Maar die wel handig is om online
te hebben natuurlijk. Extra drive-letters worden echter door
velen als extreem lastig beschouwd.

Verder, als je swapfiles fixed size maakt hoef je ze niet te
defragmenteren (en er zijn zat grotere zorgen dan een beetje
fragmentatie, zeker op een doorsnee thuissysteem).

Nog een tip: zet een CD/DVD speler direct na install op
letter "R:" (van ROM) o.i.d. zodat als je later een drive
en/of partities toevoegt deze letter niet aan de wandel
gaat, zo voorkom je dat je dan bijv. Encarta (of de
woordenboeken die je noemde) opnieuw moet installeren.

Ten slotte m'n complimenten voor je vraag en hoe je die
geschreven hebt, velen zitten hiermee maar de meesten zijn
te lui om zo'n voorstel te schrijven!

Succes,
Erik van Straten
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.