Archief - De topics van lang geleden

Overheid maakt burger onnodig bang met terrorisme campagne

03-10-2005, 12:09 door Redactie, 19 reacties

De overheid maakte vorige week bekend dat er een publiekscampagne komt om burgers te informeren over terrorisme en terrorismebestrijding. De voorbereidingen hiervoor zijn reeds in gang gezet. Volgens de regering zou de terroristische dreiging voor Nederland nog steeds substantieel zijn. Hoewel de dreiging op onderdelen is veranderd, staat Nederland onverminderd in de belangstelling van potentiële terroristen, zo is de overheid van mening.

Nu is het belangrijk om alert te blijven, de overheid lijkt alles opzij te schuiven in de bestrijding van terrorisme, terwijl er ook andere dreigingen in dit land de aandacht vereisen. Terrorisme wordt tegenwoordig te pas en te onpas genoemd en gebruikt. Het is ook de vraag wat de campagne verder oplevert behalve het angstig maken van de Nederlandse burger. Iedereen ziet straks achtergelaten rugzakken als potentiele bommen en bekijkt elkaar als mogelijke terrorist. Deze nieuwe waakzaamheid lijkt dan ook weinig bij te dragen aan een veiligere samenleving. Onze stelling luidt derhalve: Overheid maakt burger onnodig bang met terrorisme campagne

Reacties (19)
03-10-2005, 12:40 door Anton
Het is wel goed dat het er komt en welke bedreigingen er zijn. Maar ik denk
dat er zeker ergens iets commercieels aan zit om security te verkopen
zoals firewalls, IDS, etc.

Want we hebben sinds het millennium geen boeming verkoop gehad voor
netwerk en security producten.

AJ
03-10-2005, 12:48 door hzlz
Fear Uncertainty & Doubt (FUD) zijn ideale 'drivers' voor de verkoop van
produkten, diensten en boodschappen.
03-10-2005, 14:37 door almark
Ik ben het eens met de stelling dat de overheid haar burgers
onnodig bang maakt voor de terreurdreiging. De kans op een
verkeersongeluk of een ongeluk in huis is vele malen groter,
jaarlijks circa 1000 doden en een veelvoud aan gewonden.
Afgelopen jaar precies 1 dodelijk terreurslachtoffer.
03-10-2005, 15:23 door G-Force
Bij de allerlaatste aanslag in Bali (2 oktober 2005) liep een jonge man in
een zwarte T-shirt en met een donkere rugzak het restaurant binnen. De
camera laat nog even een glimp zien en draait weg.....dan volgt een hevige
explosie die de terrorist in stukken blaast.

Dit is nu het gevolg van het opheffen van de beveiligingsmaatregelen die
voorheen in 2002 in Bali waren opgezet. In plaats de beveiliging goed op
orde te houden, werd die opgeheven (een fundamentele fout). Het gevolg
is nu : doden en vele gewonden die nu in het ziekenhuis liggen te creperen
van de pijn wegens de gevolgen van blast verschijnselen

Van mijn kant af (als voormalig terreurbestrijder) gaat de overheid - en dus
ook de Nederlandse overheid - niet ver genoeg om deze terreurgolf met
wortel en tak uit te roeien.
03-10-2005, 15:24 door jeed
Door hzlz
Fear Uncertainty & Doubt (FUD) zijn ideale 'drivers' voor de
verkoop van
produkten, diensten en boodschappen.

Helemaal mee eens, Donner heeft nogal wat ideeen die hij
anders beslist niet kan verkopen.
03-10-2005, 15:36 door Redz
De zogenaamde experts die zich met de terroristen-materie
bezig houden weten dat ze feitelijk gezien een onmogelijke
positie innemen. Wie naar de feiten kijkt moet concluderen
dat terrorisme niet meer is dan een risicovolle hobby van
een groep hangjongeren. Altijd gerelateerd aan lokale
ongenoegens
.

Experts hebben er dus niets aan als ze op een redelijke
manier over terrorisme praten. Want iedereen die op een
redelijke manier, met de nodige nuance, naar deze zogenaamde
dreiging kijkt, moet concluderen dat hij niet bestaat. De
buitenproportionele maatregelen die worden genomen zijn niet
nodig

Dus verzinnen de experts verhalen. Sprookjes, fabels, vol
met dieren met onuitspreekbare namen, over landen waar de
zon altijd schijnt behalve 's nachts.

Ze moeten overdrijven, moeten gedramatiseerde verhalen
vertellen, anders gelooft niemand hun verzonnen theoriën.
Zonder in te spelen op de emotie zullen de
terrorisme-experts nooit voet aan de grond krijgen.

Dus spelen ze in op Angst. De sterkste van alle emoties.
Angst laat mensen de rede verliezen. Laat mensen de nuance
begraven. Angst blikt altijd teruguit, nooit naar voren,
nooit naar de toekomst.

De kleuters uit het kinderspeelparadijs van de vaderlandse
politiek vinden al die verhalen prachtig. Na de vraag "en
wat deed het terroristje dan?" gillen ze opgewonden de meest
afgrijselijke verzinsels door elkaar. Wat kan die meneer met
die rode neus goed verhalen vertellen! Wat is het leuk op de
speelplaats!

Je zou bijna wensen dat al die onzin nog eens waarheid
wordt. Dat zal ze leren.
03-10-2005, 15:41 door Redz
@Peter V.: Wederom laat je met je ongenuanceerde
opmerking zien dat je tot het leger der clowns behoort. De opname
die je aanhaalt blinkt uit in schimmigheid, zit vol met
suggestie, maar bevat geen bewijs.

De opmerking dat deze aanslag het gevolg is van het opheffen
van de beveiligingsmaatregelen
laat al zien dat je
correlatie en causaliteit niet uit elkaar kunt houden. Een
bekende fout van peuters en kleuters.

Het zal dus wel niet voor niets zijn dat je een voormalig
terreurbestrijder bent.
03-10-2005, 17:32 door SirDice
Door Peter V.
Bij de allerlaatste aanslag in Bali (2 oktober 2005) liep
een jonge man in
een zwarte T-shirt en met een donkere rugzak het restaurant
binnen. De
camera laat nog even een glimp zien en draait weg.....dan
volgt een hevige
explosie die de terrorist in stukken blaast.

Dit is nu het gevolg van het opheffen van de
beveiligingsmaatregelen die
voorheen in 2002 in Bali waren opgezet. In plaats de
beveiliging goed op
orde te houden, werd die opgeheven (een fundamentele fout).
Het gevolg
is nu : doden en vele gewonden die nu in het ziekenhuis
liggen te creperen
van de pijn wegens de gevolgen van blast verschijnselen

Van mijn kant af (als voormalig terreurbestrijder) gaat de
overheid - en dus
ook de Nederlandse overheid - niet ver genoeg om deze
terreurgolf met
wortel en tak uit te roeien.
Misschien ben ik een leek op het gebied van de terreur
bestrijding maar hoe had je dit tegen kunnen houden?
Iedereen oppakken die met een zwart shirt en dito rugtas
rond loopt? En wat nu als de heren/dames terroristen dit
door hebben? Dan maar iedereen met een wit shirt en witte
rugtas oppakken?

Ik blijf erbij... Tegen een enkele fanatieke idioot valt
niets te doen...
04-10-2005, 09:30 door Albert H.
Mee eens, het is een simpele "het doel heiligt de middelen"
campagne:

De VS hebben een Patriot Act geaccepteerd, waardoor mensen
zonder vorm van proces kunnen worden opgepakt.
Alles in het kader van 'veiligheid'.

Maar veiligheid begint niet bij het verruimen van de
mogelijkheden van de overheid, wordt niet bevordert door het
aftappen van internetverkeer. Iemand die echt iets van plan
is zal dit doen omgeven met voorzichtigheid, gecodeerd en
wat al niet meer.
Minister Donner, maar vooral de diensten die onder hem
resorteren willen graag wat meer bevoegdheden. Langs deze
weg is er een "hofstadgroep" ontstaan. Van deze groep zijn
ehter géén notulen, geen emails, alleeen maar verhoren.
Er is er één man die men niet gevaarlijk achtte, en díe
bleek juist een aanslag te plegen.
Zou extra bevoegdheden dit beoordelingsvermogen verbeteren?


Door SirDice
Door Peter V.
Bij de allerlaatste aanslag in Bali (2 oktober 2005) liep
een jonge man in
een zwarte T-shirt en met een donkere rugzak het restaurant
binnen. De
camera laat nog even een glimp zien en draait weg.....dan
volgt een hevige
explosie die de terrorist in stukken blaast.

Dit is nu het gevolg van het opheffen van de
beveiligingsmaatregelen die
voorheen in 2002 in Bali waren opgezet. In plaats de
beveiliging goed op
orde te houden, werd die opgeheven (een fundamentele fout).
Het gevolg
is nu : doden en vele gewonden die nu in het ziekenhuis
liggen te creperen
van de pijn wegens de gevolgen van blast verschijnselen

Van mijn kant af (als voormalig terreurbestrijder) gaat de
overheid - en dus
ook de Nederlandse overheid - niet ver genoeg om deze
terreurgolf met
wortel en tak uit te roeien.
Misschien ben ik een leek op het gebied van de terreur
bestrijding maar hoe had je dit tegen kunnen houden?
Iedereen oppakken die met een zwart shirt en dito rugtas
rond loopt? En wat nu als de heren/dames terroristen dit
door hebben? Dan maar iedereen met een wit shirt en witte
rugtas oppakken?

Ik blijf erbij... Tegen een enkele fanatieke idioot valt
niets te doen...
04-10-2005, 10:49 door gelul
hahaha die peterv toch,
in amsterdam lopen duizende mensen met met zwarte t shirts
en rugzaken rond.
moeten die nu allemaal door security mensen door hun hoofd
worden geschoten zodra ze een cafe of ehhh metro binnen lopen?

ga eens nadenken man, als een mafketel iets op straat wil
opblazen dan zal dat gewoon lukken, ongeacht hoeveel
maaatregelen je neemt.

kijk naar israel, veel 'securder' dan daar kan het bijna niet en toch hebben terroristen het daar altijd voor elkaar gekregen om zich in overvolle bussen op te blazen.

het is de frustratie door deze zogenaamde machteloosheid die regeringen rare maatregelen laat nemen.

het feit dat er daadwerkelijk mensen toe komen om zoiets waanzinnigs te gaan ondernemen als een aanslag zegt iets... het zegt dat er een groep is die in iedergeval denkt een groot punt te hebben. probeer daar iets aan te doen en ga niet je eigen welwillende burgers het leven zuur maken met al die onnozele maatregelen die kant nog wal raken.
04-10-2005, 12:05 door goestin
Ja ik vind van wel, als ik zie dat een kennis van mij niet
meer naar een grote stad durft (ik leef in het oosten des
lands :) ) dan denk ik bij mezelf... wtf? en door al dat
geneuzel over terrorisme word iedereen maar gestressed en
achterdochtig, je bent nu bij wijze van spreken al bij
voorbaat schuldig als je met je koffer schiphol
binnenwandelt en je brabbelt wat in het boekaramees(of iets
in die geest).

dus voor mijn part: Hou is op met dat geouwehoer en geef dat
geld is uit aan $dingen zodat het leven goedkoper word en
dus werken niet zo'n crime is voor de meeste mensen omdat
het dan rendabeler is om te gaan werken en mensen wat meer
rrelaxter worden ipv zo opgefucked over de (fictieve?)
slechte economie.....

*tring tring tring* wekker...... en weg was mn dagdroom...
04-10-2005, 12:52 door hzlz
Wie hebben er hier allemaal nog meer een zwarte rugtas?
04-10-2005, 14:01 door SirDice
Door goestin
Ja ik vind van wel, als ik zie dat een kennis van mij niet
meer naar een grote stad durft (ik leef in het oosten des
lands :) ) dan denk ik bij mezelf... wtf?
In Rotterdam loop je een groter risico tijdens een overval
neergeschoten of gestoken te worden.. Dit ondanks regelmatig
preventief fouilleren.. Daar maak ik me meer zorgen om dan
die 'onzichtbare' terroristische dreiging.

Door hzlz
Wie hebben er hier allemaal nog meer een zwarte rugtas?
Ik.. En ik loop ook regelmatig op het Centraal Station...
Oeps... Straks word ik herkent en preventief afgeschoten..
05-10-2005, 11:30 door Rody Korthout
Door SirDice
Door goestin
Ja ik vind van wel, als ik zie dat een kennis van mij niet
meer naar een grote stad durft (ik leef in het oosten des
lands :) ) dan denk ik bij mezelf... wtf?
In Rotterdam loop je een groter risico tijdens een overval
neergeschoten of gestoken te worden.. Dit ondanks regelmatig
preventief fouilleren.. Daar maak ik me meer zorgen om dan
die 'onzichtbare' terroristische dreiging.

Door hzlz
Wie hebben er hier allemaal nog meer een zwarte rugtas?
Ik.. En ik loop ook regelmatig op het Centraal Station...
Oeps... Straks word ik herkent en preventief afgeschoten..

Je bent niet de enigste.

Tellen grijzen rugzakken ook mee.
En ook ik loop regelmatig op Centraal Station en heb niet elke ochtend zin
om me eigen te scheren en heb dus wel eens een snor en een sik staan.
Daarbij zit me tas vol met bedrading, zou ik aangehouden worden omdat ik
verdacht lijk.

Kan ik elke keer gaan staan uitleggen dat ik systeem, netwerkbeheerder
ben die met meet spullen loop te sjouwen.
05-10-2005, 11:55 door SirDice
Door Rody Korthout
Tellen grijzen rugzakken ook mee.
En ook ik loop regelmatig op Centraal Station en heb niet elke ochtend zin
om me eigen te scheren en heb dus wel eens een snor en een sik staan. Daarbij zit me tas vol met bedrading, zou ik aangehouden worden omdat ik verdacht lijk.
Wil je die tas a.u.b. niet onbeheerd achter laten? Anders kom ik te laat op mijn werk omdat ze zo nodig het station moeten ontruimen en de EOD langs moet komen.. Dan ben je toch zo weer een paar uur verder..
05-10-2005, 17:05 door Redz
Door hzlz
Wie hebben er hier allemaal nog meer een zwarte rugtas?
Ik. Twee. En een t-shirt met daarop suicide bomber.

Nog nooit aangehouden.
07-10-2005, 13:30 door Jochem86
Door Redz
Door hzlz
Wie hebben er hier allemaal nog meer een zwarte rugtas?
Ik. Twee. En een t-shirt met daarop suicide bomber.

Nog nooit aangehouden.


LOL eigenlijk zou een moslim voor de grap deze t-shirt
aanmoeten trekkenen dan centraal station inlopen met een
"verdacht koffertje" daarin een brief Gotcha!! kijken hoe
snel hij word aangesproken door de politie en alleen al
opletten hoe de mensen hem aankijken :D LOL kan de politie
nog lachen ook als ze de koffer openmaken :D
08-10-2005, 00:07 door Cop
Door Peter V.
Bij de allerlaatste aanslag in Bali (2 oktober 2005) liep een jonge man in
een zwarte T-shirt en met een donkere rugzak het restaurant binnen. De
camera laat nog even een glimp zien en draait weg.....dan volgt een hevige
explosie die de terrorist in stukken blaast.

Dit is nu het gevolg van het opheffen van de beveiligingsmaatregelen die
voorheen in 2002 in Bali waren opgezet. In plaats de beveiliging goed op
orde te houden, werd die opgeheven (een fundamentele fout). Het gevolg
is nu : doden en vele gewonden die nu in het ziekenhuis liggen te
creperen
van de pijn wegens de gevolgen van blast verschijnselen

Van mijn kant af (als voormalig terreurbestrijder) gaat de overheid - en dus
ook de Nederlandse overheid - niet ver genoeg om deze terreurgolf met
wortel en tak uit te roeien.


Absoluut met je oneens Peter. Ben als ervaringsdeskundige regelmatig
bezig met de gevolgen van de propagandamachine van Donner c.s. en
geloof mij, de grootste onrust wordt veroorzaakt door Den Haag. Niet door
die paar zielige extremistische jongeren.
09-11-2005, 21:43 door Anoniem
Ik denk dat het de volgende jaren alleen maar erger zal worden, tot we het
niet meer pikken. Er zijn zo veel jongeren ( ik ben er zelf ook een van ) die
gewoon gefrustreerd worden van de media en hoe ze dingen opblazen. IN
NEDERLAND GEBEURT WEINIG, deal with it ffs. Als er dan een zo ge
naamde hofstad groep is ( ik verwacht dat ze nog veroordeelt gaan worden
ook -_- ) is het meteen weekenlang landelijk nieuws. Al het nieuws van
deze tijd is negatief trouwens. Vaak hoor ik verhalen van mijn ouders die
mij vertellen hoe het anders was, maar ik dwaal af.
Ik ben zelf van nederlandse afkomst maar word toch bijna elke keer
gevraagt om mijn schooltas te openen bij het verlaten van een winkel.
Ik zie deze dingen ook gebeuren bij mijn vrienden, dan heb ik het nog niet
over de Islamitische klasgenoten van mij, de personen die enige kleding
van eigen land aan hebben. Deze personen worden regelmatig aan
gekeken of ze spontaan iets zullen opblazen, vooral door ouderen. Maar
kan je het ze kwalijk nemen: Nee..... Het is de media die vanalles opblaast,
de regering ( en de grote meerderheid van de rest van de kamer ook
trouwens ) die van allerlei onzin uitkraamt dat nederland een doelwit zou
zijn van terroristen. Kom op zeg met dat soort uitspraken zal je het alleen
maar erger maken.
De jeugd zal zich ook afkeren en mogelijk franse kenmerken gaan
vertonen ( zie rellen parijs ). De allochtone jeugd is een tikkende bom, als
ze deze groep zullen blijven kleineren door ze "terroristen in the making" te
noemen zal deze ontplossen door wahoop en woede.
Wat zal de politiek dan zeggen, dat Allochtone jongeren een gevaar zijn
voor onze maatschappij. Zodra dat gebeurt ga ik de straat op en steek zelf
een paar auto's in de brand, al is het alleen om te laten zien dat het een
multi-culturele frustratie is.

Freek S.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.