image

Blunder onthult commerciele insteek security campagne

vrijdag 28 oktober 2005, 14:45 door Redactie, 8 reacties

Een per ongeluk verstuurd Word document heeft onthuld dat alleen bedrijven die tussen de 75.000 euro en 225.000 euro betalen mogen meedoen aan de pas gestarte Engelse security campagne "Get Safe Online".

Om geld binnen te halen ging de Engelse Hi-Tech Crime Unit langs met een aantrekkelijk voorstel, waarbij sponsoren het recht krijgen om hun produkten en diensten tijdens de campagne te promoten. In de prospectus, die alleen bedoeld was voor potentiele sponsoren, maar door een foutje terecht kwam bij de Engelse IT-site Silicon.com, stond dat BT, Dell, eBay, HSBC, Lloyds TSB, MessageLabs en Microsoft elk 275.000 euro betaalden om het initiatief te "sponsoren".

De best betalende sponsoren mogen links op de Get Safe Online website plaatsen, waardoor "cross-selling" van produkten en diensten mogelijk is. Naast het logo dat op al het materiaal van de campagne wordt geplaatst, mag men ook speciale evenementen organiseren die met het iniatief verband houden.

Volgens concurrenten van de sponsoren is men niet bang dat de informatie die in de campagne wordt aangeboden gekleurd zal zijn. Mocht de campagne sponsoren wel voortrekken, dan zal men dit zeker laten weten, aldus Graham Cluley van Sophos.

Update: bedrag aangepast

Reacties (8)
28-10-2005, 15:36 door Anoniem
Het ergste vind ik dat veiligheid promoten dus
daadwerkelijk alleen mogelijk lijkt te zijn als bedrijven er
geld in zien. Het gaat niet om de veiligheid maar om de
commercie. Bedrijven hebben geen belang bij veiligheid van
cosumenten en andere bedrijven.
28-10-2005, 15:40 door Redz
Hoe zit dat met de nederlandse 'Surf-op-safe' campagne?
28-10-2005, 18:02 door Anoniem
150.000 pond is ca 220.000 euro, niet 275.000 euro.
28-10-2005, 19:00 door Anoniem
het zou geweldig zijn als "we" met vele tegelijk gaan
"lobbyen" bij onze overheid om zo een "non
comercieel" beveiligingsbeleid proberen af te dwingen.
30-10-2005, 01:46 door G-Force
Pecunia non olet...
30-10-2005, 02:45 door Anoniem
Door Peter.VPecunia non olet...
Op grond van geld inbreng een selectie maken van
voorlichters over veiligheid maakt het wel degelijk stinkend.
31-10-2005, 08:35 door Albert H.
Dus sponsoren de 'besten in IT-Security zoals. Microsoft,
Dell en EBAY een evenement Get-Safe-Online'.
Hmmm, wordt een wat voorspelbare advisering, niet?

Was leuker geweest als er wat onafhankelijke auditors hun
(ongezouten) mening gaven.
31-10-2005, 11:39 door Jack2
Het gebeurt ook nog regelmatig dat de metadata in een Word
document niet verwijderd wordt zodat de ontvanger geschrapte
zinnen kan terughalen. Zoals onlangs nog gebeurde met het VN
rapport over de vermoorde Libanese president Hariri:
http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/10/21/lebanon.hariri/

Op het laatste moment werden de namen van de vermoedelijke
daders uit het rapport verwijderd voordat het rapport naar
de media werd gestuurd maar o.a. CNN wist deze namen via
Word te achterhalen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.