image

Wanhopige tiener "hackt" draadloos netwerk van buren

donderdag 26 januari 2006, 15:40 door Redactie, 31 reacties

Sommige mensen doen er alles aan om een internetverbinding te krijgen, zo ook een Amerikaanse tiener. Haar ouders wilden niet dat ze 's avonds nog ging "internetten" en stelden een tijdklok op de modem in. De 16-jarige dochter ontdekte echter hoe ze via het access point van de buren toch het internet op kan. De ouders zagen als enige optie om haar Wi-Fi kaart in beslag te nemen, maar zijn ook op zoek naar andere mogelijkheden, zoals ze hier laten weten.

In de discussie naar aanleiding van de ingezonden brief worden allerlei technische oplossingen gegeven, maar iemand merkt terecht op dat het niet om de oplossingen, maar verantwoordelijkheid gaat. Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding van iemand anders te kapen.

Reacties (31)
26-01-2006, 16:06 door Niels B.
Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding
van iemand anders te kapen.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...

Als iemand een biefstuk op de aanrecht legt en de deur open laat staan...
moet ik me dan ook schuldig voelen als mijn kat een lekkere maaltijd
nuttigt?
26-01-2006, 16:08 door Anoniem
Hmmm niet mee eens anoniem! Mijn tuinhekje staat ook niet op
slot! Toch mag je niet mij tuin in ;)
26-01-2006, 16:14 door egeltje
Door Niels B.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...
Dat is nu nog niet strafbaar, want de wet (art 138a Sr) spreekt van het
doorbreken van enige beveiliging. In de nieuwe wet computercriminaliteit
is dit vooralsnog wel strafbaar gesteld (beveiligingseis wordt weggehaald).

Afgezien van het wel of niet strafbaar zijn, is het imho onbeschoft om op die
manier mensen de toegang tot hun eigen spullen te ontnemen, maar dat
is een andere discussie. Als iemand zijn deur open laat staan, hoef jij nog
niet meteen de sloten te vervangen en de deur dicht te doen.
26-01-2006, 16:27 door Anoniem
Door egeltje
Door Niels B.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files
natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router
konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...
Dat is nu nog niet strafbaar, want de wet (art 138a Sr)
spreekt van het
doorbreken van enige beveiliging. In de nieuwe wet
computercriminaliteit
is dit vooralsnog wel strafbaar gesteld (beveiligingseis
wordt weggehaald).

Afgezien van het wel of niet strafbaar zijn, is het imho
onbeschoft om op die
manier mensen de toegang tot hun eigen spullen te ontnemen,
maar dat
is een andere discussie. Als iemand zijn deur open laat
staan, hoef jij nog
niet meteen de sloten te vervangen en de deur dicht te doen.

Het "kapen" is onbeschoft.
Het meeliften op de internetverbinding die als "Hot Spot"
voor jan en alleman staat ingesteld (lees: niet
geconfigureerd) nodigt uit om er gebruik van te maken.
Zo heb ik zelf eens bij mensen per ongeluk op het AP van de
buren ge-internet.... na 5 minuten vroeg ik me ineens af hoe
de fuk ik erop was gekomen zonder wachtoowrd/keys etc....
ook wel lachen eigenlijk :)
26-01-2006, 16:40 door Anoniem
Door Niels B.
Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding
van iemand anders te kapen.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...

Als iemand een biefstuk op de aanrecht legt en de deur open laat staan...
moet ik me dan ook schuldig voelen als mijn kat een lekkere maaltijd
nuttigt?

Tjonge jonge, wat een mentaliteit !
Als bij jou thuis ingebroken wordt, dan heb je dat ook mooi aan jezelf te
wijten, want je had een betere beveiliging moeten nemen, nietwaar Niels B.
26-01-2006, 16:53 door Niels B.
Door egeltje
Dat is nu nog niet strafbaar, want de wet (art 138a Sr) spreekt van het
doorbreken van enige beveiliging. In de nieuwe wet computercriminaliteit
is dit vooralsnog wel strafbaar gesteld (beveiligingseis wordt weggehaald).

Afgezien van het wel of niet strafbaar zijn, is het imho onbeschoft om op die
manier mensen de toegang tot hun eigen spullen te ontnemen, maar dat
is een andere discussie. Als iemand zijn deur open laat staan, hoef jij nog
niet meteen de sloten te vervangen en de deur dicht te doen.

Onbeschoft… misschien… maar toch, zonder beveiliging vraag je er
gewoon om. Hebben ze nog geluk gehad dat ik het was, en niet iemand
die achter persoonlijke informatie aan zit oid.

Als iemand op zijn deur open laat staan, ik vervang de sloten en doe de
deur dicht. Heeft hij nog wel zijn spullen staan. Zou hij eigenlijk dankbaar
voor moeten zijn.

Waar je wel gelijk in hebt, en ik weet dat je dit bedoelt, ik had het gewoon
even tegen hen moeten zeggen en hun moeten helpen met het beveiligen
van hun netwerk. Maar dat zou alleen een optie zijn als het geen eikel was.
Voel me totaal niet schuldig.

Inmiddels heeft hij een nieuwe (betere) router gekocht en deze wel
beveiligd, ik ben verhuisd, en we leven nog lang en gelukkig… The End.
26-01-2006, 17:03 door Anoniem
[

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar??

Jazeker. Dat valt onder vernieling conform het WvS. "Hij die opzettelijk en
wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort,
vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt". Maximum straf is vier
jaar. Nog vragen? Nee? Gaan we door.
26-01-2006, 18:06 door Anoniem
Als ik min PDA aanzet met de standaard software, dan is het moeilijk om
*geen* kontakt te maken met een open AP.
Als ik in de bus door Leiden rijdt, kan ik gemakkelijk even de
krantenpagina's ophalen, of security.nl.
De wetgever verzint natuurlijk van alles om techneuten strafbaar te maken,
ze doen maar...
26-01-2006, 18:34 door G-Force
Door Niels B.
Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding
van iemand anders te kapen.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...

Als iemand een biefstuk op de aanrecht legt en de deur open laat staan...
moet ik me dan ook schuldig voelen als mijn kat een lekkere maaltijd
nuttigt?

Nee hoor, het is gewoon kapen. Ook onbeveiligde schepen die geënterd
worden door piraten heet "kapen".
26-01-2006, 20:00 door Constant
Weer zo'n typische manier van Amerikaans opvoeden, in plaats van je
dochter met argumenten overtuigen, grijpt men weer naar de techniek. Je
ziet het al bij 2 jarige kinderen die aan een lijn worden uitgelaten, als je in
de VS op vakantie bent dan zie met regelmaat ouders die hun kinderen
uitlaten. In plaats van opvoeden, grijp men naar de makkelijke cq idiote
middelen.

En wat een gezeur, zet die laptop gewoon beneden in de huiskamer.
26-01-2006, 20:50 door Anoniem
Misschien tijd voor meer sociale IT'ers, vertel en help je
buur als je constateerd dat deze onbeveiligd bezig is(
ZONDER daar misbruik van te maken...........). Het zijn de
(toekomstige) OUDERS van NU die hun kind(eren) opvoeden, aan
de reactie's te lezen zijn de toekomstige ouders Amerikaans
bezig. Spiegeltje Spiegeltje aan de wand, wie is het
sociaalste van het land..........

Maar ja, in NL is het "gebruikelijk" om je buur het
criminele pad op te sturen (eigen belang) dan de een eerbaar
hulpvoorstel te doen.
27-01-2006, 04:52 door Anoniem
Door Niels B.
Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding
van iemand anders te kapen.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...

Als iemand een biefstuk op de aanrecht legt en de deur open laat staan...
moet ik me dan ook schuldig voelen als mijn kat een lekkere maaltijd
nuttigt?
----------------------
dus als ik bij jou in de buurt woon en vergeet mijn auto af te sluiten en de
sleutel erin laat dan heb ik dat ding niet beveiligd en mag jij er je
boodschappen mee gaan doen
dus zo denkt iedereen om mij heen
ff kijken of mijn buufje der fiets niet op slot heeft staan dan ga ik er
zometeen mee naar mijn werk
27-01-2006, 04:56 door Anoniem
oja dat vergat ik
het is iets dat met mijn en dijn te maken heeft
en daar vergissen jullie je in
wat mijn is is niet dijn
of ik moet het je toestaan
dus je mag mijn auto gebruiken als je er om vraagt
zonder ben je bezig met huisvrede breuk
je doet de deur open en breekt in
gewoon afblijven van andermans bezit
of vragen
it's simple
27-01-2006, 08:31 door Anoniem
Sindz Wanneer heb jij eigenlijk een kat Niels B.
27-01-2006, 08:51 door Anoniem
Door Niels B.
Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding
van iemand anders te kapen.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...

Als iemand een biefstuk op de aanrecht legt en de deur open laat staan...
moet ik me dan ook schuldig voelen als mijn kat een lekkere maaltijd
nuttigt?

My name is bond... n. bond....
27-01-2006, 09:11 door Anoniem
Is dit de mentaliteit tegenwoordig?
Een beetje vervagen van normen en waarden.

Idd het is onbeschoft en is een bewijs van een gebrek aan respect voor
iemand zijn privacy.
Dus als jou tuinhok niet op slot is mag iedereen maar aan je spullen zitten
en een nieuw slot plaatsen.
27-01-2006, 09:27 door Anoniem
Niels B en gelijkdenkenden zouden eens art 550bis en ter van
het strafwetboek moeten lezen ... kort samengevat gaat het
over de strafbaarstelling van het ongeoorloofd toegang nemen
tot een informaticasysteem (zeker het geval als je een PW
instelt), zich er in handhaven (gebruik van maken) EN de
poging hiertoe. Er dient GEEN beveiligingsmaatregel actief
te zijn/omzeild te worden.

Even voortborduren op de vergelijking met die sloten : Als
de sloten door een "bezorgd persoon" vervangen worden hoe
moet hij dan binnen raken of kunnen afsluiten als hij
vertrekt ... tenzij hij onmiddelijk in het bezit gesteld
wordt van de sleutels ...

En dat hij "een eikel" is is maar een pover argument. Maar
we blijven jammer genoeg mensen met onze gebreken en
tekortkomingen (wat in deze nog eens bewezen wordt).
27-01-2006, 09:27 door Anoniem
Ik zelf zou er ook niet naar luisteren als mijn ouders
zouden zeggen dat ik na een bepaalde tijd niet mocht
internetten toen ik jong was... Als 16 jarige ben je nu
eenmaal rebels! :-)

Als mij het was overkomen had ik waarschijnlijk precies
hetzelfde gedaan. Ik keur het echter niet goed. Helemaal
niet als je mensen het leven moeilijk gaat maken door
wachtwoorden te veranderen en dergelijke.

Zelf heb ik mijn netwerk niet beveiligd op wat voor
manier dan ook. Als mijn buren op mijn internet verbinding
willen internetten, moeten ze vooral hun gang gaan. Ik heb
mijn PC's wel beveiligd. Ze kunnen niet op mijn PC's komen.
Erg persoonlijke dingen als bankzaken en email zijn allemaal
via HTTPS, dus veilig genoeg. Ik heb wel 1 open share in
mijn netwerk met films en software. Ik heb hier ook een .txt
file met het verzoek als mensen er wat van downloaden, of ze
er dan ook iets voor terug willen zetten. Al is het maar een
bedank txt filetje... Nog nooit gebeurd....
27-01-2006, 09:30 door Anoniem
art 550bis en ter = BELGISCH strafwetboek
27-01-2006, 09:38 door Anoniem
Nee, Niels B stelt en duidelijke voorwaarde.... alleen als de burmnan
een "eikel" is. Dan is het goed........

Maar ik ben het met Niels zijn biefstuk voorbeeld eens; als zijn kat het
onbeveiligde AP van de burean had gebruikt, zou ik er geen probleem mee
hebben.
27-01-2006, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem
...
wat mijn is is niet dijn
of ik moet het je toestaan
dus je mag mijn auto gebruiken als je er om vraagt
zonder ben je bezig met huisvrede breuk
...
Ik weet het niet precies hoor maar volgens mij zitten die protocollen toch
vrij aardig in elkaar op dat gebied.

Mijn netwerkkaart 'ziet' een accesspoint en vraagt netjes of ie een IP adres
mag hebben wat vervolgens wordt uitgegeven door het AP van mijn
buurman. Hij geeft daar ook een DNS en default gateway bij zodat als ik
naar http://www.security.nl ga ik netjes wordt verder geholpen.

Wat is dan het probleem, ik heb netjes op de deur geklopt en toegang
gevraagd. Als de buurman niet langer wil dat ik er gebruik van maak dan
zet ie de lease toch gewoon korter?

Het lijkt ook een beetje op dat ik een security beambte inhuur die
vervolgens iedereen binnen laat in mijn huis en dat ik daar dan over ga
zitten zeuren naar diegenen die door mijn security beambte zijn
binnengelaten. Volgens mij heb ik dan mijn security beambte niet goed
geïnstrueerd toch?
27-01-2006, 10:32 door Niels B.
Door Peter V.
Nee hoor, het is gewoon kapen. Ook onbeveiligde schepen die geënterd
worden door piraten heet "kapen".
Dit heet uitlokkerij.

Als ik mijn laptop op mijn pasagiers stoel van de auto laat liggen en dan de stad in ga, is het toch ook mijn schuld dat hij weg is (tuurlijk moet een boefje van mijn spullen blijven, maar hey... we leven niet meer in grootmoeders tijd)

Deze hele website zou zinloos zijn als iedereen zich aan de "regeltjes" hield, waarom heeft iedereen het dan altijd maar over beveiliging dit en beveiliging dat.

Over het voorbeeld waar deze discussie over losgebroken is, om even weer ontopic te geraken, is het nou echt de schuld van de tiener dat ze andere wegen zoekt om te internetten als haar ouders het haar verbieden? ik vind van niet, haar ouders moeten naar mijn mening het probleem van een andere kant benaderen. Ten eerste zorgen dat de buurman wat doet aan zijn AP, en daarna hun opvoeding zo aanpassen dat de tiener in gaat zien dat ze beter kan gaan slapen. Neem haar een keertje mee naar Dr. Phil oid.
27-01-2006, 10:42 door Anoniem
Ik begrijp de mijn en dijn moraal opmerkingen wel maar ze zijn niet zo
reeel als je het mij vraagt. Gelijk hebben is ook iets anders als gelijk
krijgen.

Volgens mij heb je tegenwoordig in Amerika ook de plicht een wachtwoord
op je router te zetten al weet ik niet zeker of dat ook al voor particulieren
geldt. "Due care" noemen ze dat.

Zal wel niet lang duren voordat Nederland ook zoiets invoert, mmm...
Nee, die referentie naar het WvS gaat in dit geval niet op, het apparaat is
toch nog steeds bruikbaar?
27-01-2006, 10:42 door Anoniem
Door Niels B.
Daarnaast is het in Amerika zelfs strafbaar om de internetverbinding
van iemand anders te kapen.
Ik vind dat het geen kapen is als de AP onbeveiligd is.

Heb ook wel eens op een AP van buren gezeten log files natuurlijk uitgezet
en een paswoord geplaatst zodat zij niet meer in de router konden zonder
een reset. Is dit strafbaar?? Ik vind van niet...

Als iemand een biefstuk op de aanrecht legt en de deur open laat staan...
moet ik me dan ook schuldig voelen als mijn kat een lekkere maaltijd
nuttigt?

Ik ben het er helemaal mee eens. Je weet nu eenmaal dat je in de huidige
tijd niets onbeveiligd kan laten. Net als je auto niet op slot doen dan kun je
ervan uit gaan dat hij even geleend wordt bv..
27-01-2006, 10:59 door Anoniem
Door Niels B.
Dit heet uitlokkerij.
Uitlokkerij? Ik zou het slopen van andermans eigendom waar
diegene niet 100% perfect mee om kan gaan "vandalisme"
noemen. Vraagje.
Stel een klein kind valt van zijn fiets op de weg. Lokt hij
het dan ook uit om een paar keer overreden te worden? "Had
ie maar moeten leren fietsen"....
27-01-2006, 11:52 door Niels B.
Door Anoniem
Door Niels B.
Dit heet uitlokkerij.
Uitlokkerij? Ik zou het slopen van andermans eigendom waar
diegene niet 100% perfect mee om kan gaan "vandalisme"
noemen. Vraagje.
Stel een klein kind valt van zijn fiets op de weg. Lokt hij
het dan ook uit om een paar keer overreden te worden? "Had
ie maar moeten leren fietsen"....
je vergeet dat ik de buurman in kwestie niet afgesloten heb van zijn
internet, ik heb alleen ongemerkt meegesurft op zijn verbinding... en zijn
instellingen zo gezet dat dat niet 1,2,3 na te gaan is wie er heeft mee
gesurft. zoals een andere anoniem zei om 10:42 "het apparaat is
toch nog steeds bruikbaar"

Van mij mag je best van mening verschillen met mij, maar als je een
vergelijking wil gebruiken om je standpunt duidelijk te maken... zorg dat
wel dat het TE vergelijken is

ik zet dus vraagtekens bij jouw overdreven "Slopen", "100%"
en "vandalisme". En een kind overrijden met zoiets vergelijken... muah...
geef het zelf maar een naampje.
27-01-2006, 15:16 door Anoniem
Door Niels B.
Door Anoniem
Door Niels B.
Dit heet uitlokkerij.
Uitlokkerij? Ik zou het slopen van andermans eigendom waar
diegene niet 100% perfect mee om kan gaan "vandalisme"
noemen. Vraagje.
Stel een klein kind valt van zijn fiets op de weg. Lokt hij
het dan ook uit om een paar keer overreden te worden? "Had
ie maar moeten leren fietsen"....
je vergeet dat ik de buurman in kwestie niet afgesloten heb
van zijn
internet, ik heb alleen ongemerkt meegesurft op zijn
verbinding... en zijn
instellingen zo gezet dat dat niet 1,2,3 na te gaan is wie
er heeft mee
gesurft. zoals een andere anoniem zei om 10:42 "het apparaat is
toch nog steeds bruikbaar"

Van mij mag je best van mening verschillen met mij, maar als
je een
vergelijking wil gebruiken om je standpunt duidelijk te
maken... zorg dat
wel dat het TE vergelijken is

ik zet dus vraagtekens bij jouw overdreven "Slopen", "100%"
en "vandalisme". En een kind overrijden met zoiets
vergelijken... muah...
geef het zelf maar een naampje.

Dat je meesurft op hun internet verbinding kan ik mij nog
voorstellen maar om instellingen te veranderen zodat JIJ
ongemerkt kan surfen en de buren er alleen er achter komen
als ze iemand met verstand van zaken erbij halen slaat echt
nergens op.
En dat moet je natuurlijk niet goed gaan zitten praten je
had uiteraard ook even naar de buren kunnen lopen en zeggen
dat ze iets aan hun onbeveiligde verbinding moesten doen .
27-01-2006, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
...
wat mijn is is niet dijn
of ik moet het je toestaan
dus je mag mijn auto gebruiken als je er om vraagt
zonder ben je bezig met huisvrede breuk
...
Ik weet het niet precies hoor maar volgens mij zitten die protocollen toch
vrij aardig in elkaar op dat gebied.

Mijn netwerkkaart 'ziet' een accesspoint en vraagt netjes of ie een IP adres
mag hebben wat vervolgens wordt uitgegeven door het AP van mijn
buurman. Hij geeft daar ook een DNS en default gateway bij zodat als ik
naar http://www.security.nl ga ik netjes wordt verder geholpen.

Wat is dan het probleem, ik heb netjes op de deur geklopt en toegang
gevraagd. Als de buurman niet langer wil dat ik er gebruik van maak dan
zet ie de lease toch gewoon korter?

Het lijkt ook een beetje op dat ik een security beambte inhuur die
vervolgens iedereen binnen laat in mijn huis en dat ik daar dan over ga
zitten zeuren naar diegenen die door mijn security beambte zijn
binnengelaten. Volgens mij heb ik dan mijn security beambte niet goed
geïnstrueerd toch?
------------------------
het ging dacht ik om het onrechtmatig gebruik maken van iets dat niet van
jou is
dus je zou kunnen denken dan ik jou wifi gebruik om balkend einde een
kogelbrief te sturen en dan ben jij het haasje
dus mijn en dijn is iets anders dan jij denkt dat dat is
of ik moet van mijn geloof vallen
27-01-2006, 15:22 door Anoniem
quote
Deze hele website zou zinloos zijn als iedereen zich aan de "regeltjes"
hield, waarom heeft iedereen het dan altijd maar over beveiliging dit en
beveiliging dat.
-------------------------
als ik dit lees denk ik dat je het jammer zou vinden als iedereen eerlijk zou
worden
misschien verdien jij er je brood wel mee
28-01-2006, 17:48 door Bytebuster
Inventieve meid, toch? :).
Geweldig, lang niet meer zo hard gelachen, vooral om de vergelijkingen,
bedankt allemaal! :)
30-01-2006, 18:39 door Anoniem
gewoon met een kabel blijven werken en beveiliging - firewall - goed
instellen

(probleem opgelost )

fat domino
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.