image

Digitale postzegel voor zakelijke e-mail

maandag 6 februari 2006, 10:30 door Redactie, 7 reacties

Bedrijven die zeker willen zijn dat hun e-mail op de plaats van bestemming arriveert moeten binnenkort een digitale postzegel aanschaffen. America Online en Yahoo, twee van de grootste e-mail providers ter wereld, gaan een systeem gebruiken dat e-mail van bedrijven die 0,25 cent per bericht betalen, met voorrang behandelt. De afzenders moeten wel beloven dat ze alleen personen mailen die toestemming voor de e-mail hebben gegeven.

Volgens beide bedrijven zou het systeem helpen bij het identificeren van legitieme e-mail en bestrijden van spam, phishing scams en andere e-mailplagen. Daarnaast is het een leuke verdienste die de bedrijven miljoenen dollars per jaar op kan leveren.

AOL en Yahoo accepteren nog steeds e-mail van afzenders die niet betalen, maar die berichten zullen geen "speciale behandeling" ontvangen. Bij AOL zullen de berichten meteen worden afgeleverd in het postvak van de gebruiker en niet op spam worden gescand.

"De laatste keer dat ik controleerde, had de post een soortgelijk systeem dat verschillende opties biedt. Zoals aangetekende post, waarbij je de verzekering krijgt dat jouw post wordt afgeleverd op een andere manier dan bij normale post" aldus een AOL woordvoerder.

Critici zijn echter bang dat het systeem de openheid van het internet in gevaar kan brengen en dat het abonnees en bedrijven die e-mail versturen van elkaar zal vervreemden.

In de Amerikaanse senaat zal deze week een hoorzitting over "net neutraliteit" plaatsvinden, waarbij het verboden wordt voor service providers om content aanbieders met voorrang te behandelen, zoals de e-mailplannen van beide providers. (New York Times)

Reacties (7)
06-02-2006, 11:01 door Anoniem
Is dit vooruitgang? Dit lijkt eerder een vermindering van service te zijn dan
vermeerdering. Als je du belt met de klacht dat je e-mail niet of laat is
aangekomen wordt je dus gewezen op het feit dat je er niet (extra) voor
hebt betaald?

Je mag toch gewoon verwachten dat je e-mail snel bezorgd wordt zonder
extra kosten? Daar betaal je immers al voor bij je ISP.
06-02-2006, 11:44 door Anoniem
Postzegels is niet de oplossing voor een protocol wat niet is ontworpen om
reklame mail efficient tegen te gaan, ik vind dat het tijd is voor SMTP-2
06-02-2006, 12:37 door Crickey
Welk zelfrespecterend bedrijf maakt er nu gebruik van gratis
email diensten zoals Yahoo? :rolleyes:
Die hebben hun eigen mailservers toch wel zeker.
06-02-2006, 12:46 door Niels B.
$$€€ Katsjing !!!!

leuk bedacht, maar nee, doe maar niet... stelletje geldkloppers...
06-02-2006, 13:30 door xippie
Die ene of 10 minuten dat mijn e-mail later aankomt is nog
altijd sneller dan een normale brief.
Ik zal er nooit voor betalen, ook al krijg ik dan zogenaamd
minder e-mail, (Zal wel meevallen)
06-02-2006, 16:07 door Crickey
Door xippie
Die ene of 10 minuten dat mijn e-mail later aankomt is nog
altijd sneller dan een normale brief.
Ik zal er nooit voor betalen, ook al krijg ik dan zogenaamd
minder e-mail, (Zal wel meevallen)

Het gaat hier over bedrijven, niet particulieren.
06-02-2006, 20:32 door 7.12 E
Hmm, de US of A
Als het gratis is mag het wat trager zijn en heeft niemand er problemen
mee. Liever betalen en 'zeker' zijn van een speciale behandelng bij email??
Zullen ze de niet betalende afzender even ergens in een postzak laten
zitten?
Naar alle waarschijnlijkheid is men een beetje jaloers op de snailmail die,
tegen alle verwachtingen in, eerder toe dan afneemt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.