image

Nasa hacker maakt nog steeds kans op Guantanamo Bay

donderdag 13 april 2006, 10:24 door Redactie, 14 reacties

De Engelse systeembeheerder die 58 computers van Nasa, de Amerikaanse luchtmacht, marine en landmacht hackte, weet nog steeds niet of hij aan de Verenigde Staten wordt uitgeleverd. Gary McKinnon moest gisteren voor de rechter verschijnen. Volgens zijn verdediging kan de 40-jarige Brit, mocht hij worden uitgeleverd, onder de strenge anti-terrorisme wetgeving van de VS veroordeeld worden. McKinnon kan naar de beruchte gevangenis Guantanamo Bay worden gestuurd en een celstraf van 60 jaar krijgen.

De aanklagers lieten tijdens de hoorzitting een briefje van de Amerikaanse ambassade zien waarop stond dat McKinnon niet onder de strenge wetgeving wordt veroordeeld. Het briefje was echter niet ondertekend.

Volgens de VS heeft de amateurhacker voor 700.000 dollar schade gezorgd. McKinnon liet gisteren weten dat dit bedrag verzonnen is en dat hij geen schade heeft veroorzaakt. Voor vergrijpen waarbij minder dan 5000 dollar schade is levert Engeland geen burgers uit aan de VS, vandaar het hoge schadebedrag.

De rechter nam gisteren geen besluit, dat staat nu gepland voor 10 mei.

Reacties (14)
13-04-2006, 11:44 door Anoniem
Ben zelf geen websitebouwer maar wat mij betreft mag er een online petite
komen om te laten horen dat mensen het niet eens zijn met uitlevering.

Ik vermoed dat er nog genoeg andere mensen zijn dit zouden willen
tekenen..
13-04-2006, 12:20 door fd0
Door Anoniem
Ben zelf geen websitebouwer maar wat mij betreft mag er een
online petite
komen om te laten horen dat mensen het niet eens zijn met
uitlevering.

Ik vermoed dat er nog genoeg andere mensen zijn dit zouden
willen
tekenen..

Gewoon niet "enige beveiliging omzeilen" dan is er ook niets
aan de hand. Deze persoon is niet zo maar een systeem
binnengewandeld, maar heeft moedwillig handelingen uitgevoerd.

Wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten
13-04-2006, 12:55 door Section
Wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten

Geheel mee eens!
13-04-2006, 13:32 door Anoniem
Door fd0
Gewoon niet "enige beveiliging omzeilen" dan is er ook niets
aan de hand. Deze persoon is niet zo maar een systeem
binnengewandeld, maar heeft moedwillig handelingen uitgevoerd.

Wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten

Hij maakte gebruik van LEGE wachtwoorden en heeft
hierdoor GEEN enkele beveiliging omzeilt, deze was erg
simpelweg niet.

Dat een "open deur" niet vanzelfsprekend een uitnodiging is
om binnen te komen is waar, maar er is geen software of
script etc. gebruikt om de beveiliging te omzeilen / kraken.
Er was GEEN beveiliging!

Het is dus gewoon gezichtsverlies van een US overheid die
haar nalatigheid op deze wijze in de doofpot wil houden.
13-04-2006, 15:15 door d.lemckert
Door Anoniem
Hij maakte gebruik van LEGE wachtwoorden en heeft
hierdoor GEEN enkele beveiliging omzeilt, deze was erg
simpelweg niet.

Doet niet ter zake.

Ja, de US is dom geweest de machine niet adequaat te beveiligen, correct.

Echter, de wetgeving hier in Nederland is vrij helder: Een mededeling bij
het benaderen van een machine (motd o.i.d.) waarin staat dat
ongeautoriseerd gebruik niet is toegestaan is voldoende om op
aangeklaagd te kunnen worden.

Vergelijk het met het blauwe 'verboden toegang' bordje. Alleen een bordje
op een paaltje, geen hek, geen slagboom whatever, MAAR JE
OVERTREEDT DE WET EN BENT STRAFBAAR. De afwezigheid van
maatregelen is geen excuus.

Ik durf zomaar aan te nemen dat in de Engelse en US wetgeving dergelijke
bepalingen ook bestaan.

Blijft het feit, dat hem veroordelen onder de 'anti-terrorisme' wetten een
beetje over the top is.
13-04-2006, 15:19 door jeed
Maakt kans op enkele reis Guantanomo Bay? 60 jaar? Ik wist
niet dat ze daar aan rechtspraak deden.

Lopen wij niet allemaal dat risico?
13-04-2006, 15:54 door Anoniem
Het bedrag van die schade die hij veroorzaakt heeft is ook
gewoon verzonnen... Maar dat wil nog niet zeggen dat hij
niet veroordeeld hoeft te worden.
13-04-2006, 17:22 door Anoniem
Dat hij fout geweest is, is duidelijk.
De vraag is of de straf evenredig is aan het vergrijp.
Dat is volgens mij niet zo. 60 jaar voor een beveiliging omzeilen staat
gewoon niet in verhouding tot de overtreding.

Dus niet uitleveren die hap. Laat hem daar zijn cel/taakstraf ondergaan.
Waarom iemand zijn leven verpesten voor zo'n relatief klein vergrijp?
13-04-2006, 19:46 door Anoniem
Je moet gewoon niemand uitleveren aan de VS doen ze zelf ook
niet anders zouden ze het internationale gerechtshof ook wel
respecteren,maar nee 1 amerikaan vastzetten en we kunnen een
amerikaanse inval verwachten.

Guantanamo Bay =Gerechtigheid ??? laat mij niet lachen wij
Europeanen moeten stoppen met die belachelijke Amerikaanse
opstelling.
Als deze man al berecht moet worden dan MOET dat maar naar
onze maatstaven dus effe schoffelen en klaar we moeten het
ook niet gaan overdrijven de gemiddelde scripkidd kan meer
schade veroorzaken ook naar Guantanamo Bay??
14-04-2006, 00:37 door Anoniem
@d.lemckert,

Dan zou ik mijn voordeur open kunnen laten met een duidelijk
bordje "geen toegang art... wb van strafrecht" en dan bij
diefstal toch aanspraak mogen maken op vergoeding door mijn
inboedel-verzekeraar?

Bij GROVE NALATIGHEID kan en mag men naar mijn (bescheiden)
mening een eventuele straf alleen in gelijke proporties
worden verdeelt tussen de overtreder alsmede de
eindverantwoordelijke die de beveiliging niet op orde had en
zodoende staatsgevoelige informatie voor kwaadwillenden
beschikbaar stelde, waarvoor op zich al een hoge straf zou
moeten staan!

Enne, misschien heeft hij zonder het zelf te weten ontdekt
dat er echt contact is met buitenaardse
venusuelanen...........;-P (Chavez)
14-04-2006, 13:10 door Anoniem
Nalatigheid, geheel mee eens!!!.
Bekijk gemiddelde systeembeheerder=nalatigheid
18-04-2006, 09:31 door d.lemckert
Wat trager n.a.v. de paasdagen:

Door Anoniem
@d.lemckert,

Dan zou ik mijn voordeur open kunnen laten met een duidelijk
bordje "geen toegang art... wb van strafrecht" en dan bij
diefstal toch aanspraak mogen maken op vergoeding door mijn
inboedel-verzekeraar?

Twee verschillende zaken:
Ja, de inbreker is strafbaar en vervolgbaar
nee, je krijgt geen cent van de verzekeraar vanwege je eigen nalatigheid.
Ga maar civielrechtelijk procederen om de schade op de dader te verhalen.


Bij GROVE NALATIGHEID kan en mag men naar mijn (bescheiden)
mening een eventuele straf alleen in gelijke proporties
worden verdeelt tussen de overtreder alsmede de
eindverantwoordelijke die de beveiliging niet op orde had en
zodoende staatsgevoelige informatie voor kwaadwillenden
beschikbaar stelde, waarvoor op zich al een hoge straf zou
moeten staan!

Door nalatigheid lekken van staatgeheimen kan je inderdaad tussen de 1
en vier jaar kosten. ECHTER IS DAT VOOR DE DADER/DIEF GEEN
VRIJBRIEF OM HET TE JATTEN!!!!!
18-04-2006, 12:03 door SirDice
Door d.lemckert
Echter, de wetgeving hier in Nederland is vrij helder:
De wetgeving in Nederland is in deze totaal niet relevant aangezien het hier een Brit betreft die in Amerikaanse systemen heeft gezeten..

Een mededeling bij het benaderen van een machine (motd o.i.d.) waarin staat dat ongeautoriseerd gebruik niet is toegestaan is voldoende om op aangeklaagd te kunnen worden.
Voor zover mij bekend is dit nog een voorstel om de bestaande wet aan te passen en nog niet doorgevoerd..


Guantanamo Bay kan echt niet.. Ook terroristen zijn mensen en behoren netjes volgens de rechten van de mens behandeld te worden.. De US lapt hiermee gewoon alle internationale afspraken aan z'n laars.. Wat ik echt vreemd vind is dat het merendeel van de westerse wereld dat gewoonweg accepteerd..
18-04-2006, 13:23 door d.lemckert
Door SirDice
Door d.lemckert
Echter, de wetgeving hier in Nederland is vrij helder:
De wetgeving in Nederland is in deze totaal niet relevant aangezien het hier
een Brit betreft die in Amerikaanse systemen heeft gezeten..
Correct. Is inderdaad niet echt relevant. Ik ben echter niet op de hoogte van
de engelse en amerikaanse regelgeving in zaken als hier benoemd.
Vandaar het voorbeeld conform nederlandse wetgeving en verderop in de
tekst de 'aanname' dat de engelse/US wetgeving soortgelijke claususles
kennen.


Voor zover mij bekend is dit nog een voorstel om de bestaande wet aan te
passen en nog niet doorgevoerd..
Voor zover mij bekend is dit geen voorstel meer, maar in de WCC II (wat
overigens niet echt een wet is, maar meer een verzameling toegevoegde
artikelen in heel wat andere wetten) opgenomen en actief sinds 2004


Guantanamo Bay kan echt niet.. Ook terroristen zijn mensen en behoren
netjes volgens de rechten van de mens behandeld te worden.. De US lapt
hiermee gewoon alle internationale afspraken aan z'n laars.. Wat ik echt
vreemd vind is dat het merendeel van de westerse wereld dat gewoonweg
accepteerd..
Hiermee verwoord je denk ik de algemene consensus in deze discussie.
Ook ik ben van mening: 'Do the crime, do the time', maar overal en nergens
het labeltje 'terrorist' opplakken omdat dat beter uitkomt is over the top.

--quote probleempje.. tekst aangepast --
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.