image

Consumentenbond maakt internet veilig

maandag 12 februari 2007, 12:24 door Redactie, 19 reacties

Niet alleen anti-virusaanbieders hebben een waarschuwing voor aanstaande Valentijnsdag afgegeven, ook de Consumentenbod waarschuwt voor virale Valentijnskaarten.

"Het openen van een mailtje van een anonieme afzender en zeker de bijlage daarbij, of het bezoeken van een website waarnaar in het mailtje verwezen wordt, kan gevaarlijk zijn. Dat kun je beter niet doen, want dan loop je de kans op een besmetting van je computer. Internetcriminelen willen privé-gegevens van banknummers en creditkaarten stelen", zo is op de website te lezen.

Op de vraag waarom de Consumentenbond opeens gaat waarschuwen voor mogelijke virusmails laat woordvoerder Ewald van Kouwen tegenover Security.NL weten dat men woensdag een nieuw onderzoek naar virusscanners presenteert. Er zijn verschillende internet-beveiligingspakketten getest, waaronder die van Microsoft. De bond start woensdag ook met een aantal nieuwe acties in het kader van een campagne over digitale veiligheid.

Zo spreekt men bekende bedrijven aan op de prestaties van hun beveiligingssoftware, lanceert men een telefonische advieslijn voor mensen die hulp nodig hebben bij het beveiligen van de computer en wordt er een meldpunt geopend waar mensen bijvoorbeeld concrete verhalen over schade door virussen en wormen kwijt kunnen.

Voor gebruikers die willen controleren of hun beveiliging goed geregeld is, heeft de Consumentenbond deze pagina online gezet.

Reacties (19)
12-02-2007, 12:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-02-2007, 12:43 door Anoniem
Door rookie
Deze samenleving van ons is zo Extreem Comfortabel, dat wij
burgers snel iets als een dreiging zien.
Dat weeralarm van vorigeweek was ook een hoax van het
knmi.


Nog veel erger: Dit is pure marketing. Met een onzinnige
waarschuwing komen vlak voordat er een nieuw "product"
gelanceerd wordt heeft niks met security te maken, maar met
verkooptechnieken.

De consumentenbond promoot zijn artikelen door hits en ads
in google, maar als je echt wat wilt lezen moet je lid worden.

Hoera consumentenbond, weer een reden om geen lid te worden
van jullie commerciele organisatie.
12-02-2007, 12:46 door Anoniem
De consumentenbond heeft te vaak geblunderd met uitspraken en tests
over computers een aanverwante spullen. Schoenmaker, blijf bij je leest
en laat computergerelateerde zaken over aan anderen die er wel verstand
van hebben.

Ik dacht even dat het een poll zou zijn met de titel, ben heel benieuwd wat
de meningen zouden zijn over de consumentenbond op dit gebied.
12-02-2007, 13:05 door nom de plume
Toegegeven, de Consumentenbond heeft een groot bereik. Helaas slaan
zij vaak de plank mis met adviezen op het gebied van Internet. Het kopieren
van adviezen van de experts is een slechte zaak, en zeker als ze hiermee
reclame maken voor een eigen publicatie dat binnenkort wordt
gepresenteerd.

Als ze de gegevens van die publicatie ook hebben gekopieerd van de echte
experts hecht ik er meer waarde aan dan wanneer de eigen grijze muizen
van de Consumentenbond voor "ons" onderzoek hebben verricht naar
virusscanners. Ik ben benieuwd.
12-02-2007, 13:13 door Anoniem
Door rookie
Deze samenleving van ons is zo Extreem Comfortabel, dat wij
burgers snel iets als een dreiging zien.
Dat weeralarm van vorigeweek was ook een hoax van het knmi.

Het doel van een weeralarm is het voorkomen/verminderen van ellendige
effecten, niet het voorspellen dat er veel ellende zal plaatsvinden.
Waarom gaf het KNMI de waarschuwing: "Zij die buiten niets te zoeken
hebben, kunnen liever binnen blijven" ? (Mijn eigen variatie interpretatie).

Zonder het weeralarm was het zeker ellendiger afgelopen.
12-02-2007, 13:40 door Anoniem
De consumentenbond leent zo nu en dan tests van andere consumenten
organisaties in het buitenland. Vervolgens verkrachten ze de
oorspronkelijke conclusies en publiceren ze baarlijke nonsens in hun
tijdschrift. Ze lijden aan het false authority syndrome.
12-02-2007, 14:21 door G-Force
Door rookie
Deze samenleving van ons is zo Extreem Comfortabel, dat wij
burgers snel iets als een dreiging zien.
Dat weeralarm van vorigeweek was ook een hoax van het
knmi.

Dit zijn wijze woorden. Helemaal mee eens...
12-02-2007, 15:02 door Anoniem
consumenten bond maakt internet veiliger..
pfffrtt..

is dat niet zoals:"kinder bescherming maakt de straat
veiliger dmv een bericht dat kinderen niet zomaar met
vreemde mensen mee moeten gaan"?

zucht..
12-02-2007, 20:52 door Anoniem
Als je naar de beveiligingssite van de Consumentenbont kijkt
verga je van het lachen. Het klinkt als een duur advies van
een beveiligingburo, die met een hoop blabla zegt vooral
toch de voordeur goed op slot te doen. Dat houdt de meeste
inbrekers buiten is de ultieme conclusie.

En let vooral ook op het wc-raampje, want dat vergeten de
meeste mensen soms.
12-02-2007, 20:57 door Anoniem
Door Anoniem
consumenten bond maakt internet veiliger..
pfffrtt..

is dat niet zoals:"kinder bescherming maakt de straat
veiliger dmv een bericht dat kinderen niet zomaar met
vreemde mensen mee moeten gaan"?

zucht..

Ik had ook het idee dat die scholier die vorig jaar moest
invallen bij de Bond als hoofd testrapporten nog steeds niet
weg is. Die moet nou onderhand toch ook wel 13 zijn.

Ik denk dat ze voortaan beter meteen achtste groepers kunnen
nemen. Die hebben net de cito-toets gedaan en zijn helemaal
ingewerkt.
12-02-2007, 22:16 door Anoniem
Wat hebben de Consumentenbond en het KNMI met elkaar gemeen?

Je moet ze niet Alles geloven !!!
12-02-2007, 23:30 door Anoniem
Voor zover ik kan zien, beweert de Consumentenbond zelf niet
dat ze internet veiliger maken. Maar ik ken toevallig een
website die pretendeert heel Nederland veiliger te maken...
Wie de Consumentengids al een tijdje leest, zal opgevallen
zijn dat computer-veiligheid daarin steeds vaker aandacht
krijgt. Daarmee draagt de Consumentenbond in elk geval bij
aan het groeiende publieke bewustzijn. En dat lijkt me een
goede zaak. En daarbij maakt het weinig uit of ze soms de
plank misslaan. Ze richten zich op een ander publiek dat
niet in de techniek geïnteresseerd is.
13-02-2007, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem
Door rookie
Deze samenleving van ons is zo Extreem Comfortabel, dat wij
burgers snel iets als een dreiging zien.
Dat weeralarm van vorigeweek was ook een hoax van het knmi.

Het doel van een weeralarm is het voorkomen/verminderen van ellendige
effecten, niet het voorspellen dat er veel ellende zal plaatsvinden.
Waarom gaf het KNMI de waarschuwing: "Zij die buiten niets te
zoeken
hebben, kunnen liever binnen blijven" ? (Mijn eigen variatie
interpretatie).

Zonder het weeralarm was het zeker ellendiger afgelopen.

Haha dit geloof je zelf toch zeker niet. De weeralalarm is de grootste
blunder van 2007 (tot nu toe dan, want NL kennende krijgen we nog veel
meer "intelligente" acties)
13-02-2007, 11:42 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
13-02-2007, 19:22 door Anoniem
Ik heb vaak gemengde gevoelens bij de consumentenbond. Bij
dingen waar je zelf niet al te veel van weet denk je soms
"Ze gaan misschien wat ver, maar klinkt wel reeel.", maar
komen ze op voor jou bekend gebied dan denk ik vaak "Doe
niet zo belachelijk !".

Of het specifiek alleen bij computer(-gerelateerde) zaken is
weet ik niet, maar daar waar ik het kan controleren vind ik
ze vaak veel te ver gaan. Door heel zeker over te komen bij
de onderwerpen geven ze vaak de indruk genoeg te weten van
een onderwerp om erover te kunnen oordelen, maar ik twijvel
daar steeds vaker aan.
13-02-2007, 20:55 door Bitwiper
Door Anoniem op 12 februari 2007 13:13
Zonder het weeralarm was het zeker ellendiger afgelopen.
Helemaal mee eens! Weer voorspellen is net zo eenvoudig als het nemen van precies die beveiligingsmaatregelen die, zonder al te contraproductief te werken, rampen voorkomen. Bizar dat juist op deze site zo kortzichtig gedacht wordt. Als die waarschuwing niet was uitgegaan had er minstens 500km gestaan, had het Rode Kruis met heel veel moeite eten en drinken mogen uitdelen en hadden weer veel mensen weer in sporthallen geslapen; verzin maar eens een halve waarschuwing. De beste rookies staan weer eens aan wal.

Met de consumentenbond heb ik een haat/liefde verhouding. In tegenstelling tot bijv. deze site (helaas) vormen zij een kanaal dat aan heel veel doorsnee mensen informatie verschaft. Zij staan voor de extreem moeilijke taak om dat met weinig woorden zo helder mogelijk te doen. Ik ben het op details vaak niet met ze eens, maar desalniettemin: petje af!
14-02-2007, 00:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-02-2007, 10:09 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door rookie
Deze samenleving van ons is zo Extreem Comfortabel, dat wij
burgers snel iets als een dreiging zien.
Dat weeralarm van vorigeweek was ook een hoax van het knmi.

Het doel van een weeralarm is het voorkomen/verminderen van ellendige
effecten, niet het voorspellen dat er veel ellende zal plaatsvinden.
Waarom gaf het KNMI de waarschuwing: "Zij die buiten niets te
zoeken
hebben, kunnen liever binnen blijven" ? (Mijn eigen variatie
interpretatie).

Zonder het weeralarm was het zeker ellendiger afgelopen.

Haha dit geloof je zelf toch zeker niet. De weeralalarm is de grootste
blunder van 2007 (tot nu toe dan, want NL kennende krijgen we nog veel
meer "intelligente" acties)

HET weeralarm. En ik was er blij mee.. Het had ook anders kunnen lopen.
Bij het vorige weeralarm vielen 7 doden. Sukkel. Kijk eens even verder dan
je eigen neus lang is.
16-02-2007, 00:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.