Archief - De topics van lang geleden

Papierversnipperaar belangrijker dan virusscanner

06-06-2007, 14:25 door Redactie, 15 reacties

Half Nederland stond vorige week op de achterste benen omdat NOVA vertrouwelijke stukken van de Oranjes in de koninklijke vuilnisbak had gevonden. De zaak genereerde de nodige media aandacht, en terecht. Nog altijd gooien teveel mensen hun vertrouwelijke papieren in de vuilnis- of papierbak. Terwijl iedereen massaal aan de virusscanner en firewall is om persoonlijke informatie te beschermen, worden rekeningafschriften, verklaringen en andere vertrouwelijke documenten zonder zorg bij het oud vuil gezet.

Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek blijkt dat vuilnisbakplunderaars jaarlijks voor miljarden schade veroorzaken. Eerder werd al bekend dat 97% van de Britse bevolking regelmatig vertrouwelijke gegevens in de papierbak gooit, waarop informatie zoals naam, titels, adressen en postcodes te vinden is. 30% heeft het nummer van de creditcard wel eens weggegooid en bijna de helft heeft dit met een bankrekeningnummer gedaan. In totaal gooit bijna 50% voldoende informatie weg waarmee een oplichter identiteitsfraude kan plegen.

Digitale beveiliging is mooi om computercriminelen en online tuig te weren, het heeft weinig zin als dezelfde gegevens net zo makkelijk door het openen van een container te vinden zijn. Sterker nog, waarschijnlijk staan de meeste vertrouwelijke gegevens van Nederlanders nog altijd op papier. Onze stelling luidt derhalve: Papierversnipperaar belangrijker dan virusscanner

Reacties (15)
06-06-2007, 14:40 door Anoniem
Een goede[/b papierversnipperaar is belangrijker dan een virusscanner.
06-06-2007, 14:51 door pikah
Papierversnipperaar is belangrijk voor het verwijderen van
fysieke informatie
Virusscanner voor het verwijderen van virussen en malware.
Niet specifiek informatie.

Daarom hebben de twee niet veel met elkaar te maken. Papier
versnipperaar is voor verwijderen van fysieke informatie,
zoals DOD 5220.22 M voor het verwijderen van Informatie op
een PC.

Stelling klopt dus niet.
06-06-2007, 15:04 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-06-2007, 15:17 door Anoniem
Helaas gebeurt dat inderdaad niet, toevallig zag ik het
gister: 2 vertrouwelijke verslagen waarin personen met naam
en toenaam genoemd worden van de doktor/vertrouwens persoon
naast de printer.

Vandaag lagen ze er nog steeds.... (ik ben stagiaire hier,
dus ik kan er niet echt veel van zeggen).
06-06-2007, 15:26 door Anoniem
Je hebt inderdaad een "goede" papierversnipperaar nodig. Zag laatst op
Discovery channel een of andere FBI serie waar ze papier uit de
versnipperaar inscanden en weer digitaal aan elkaar puzzelden. Tja.. in
de fik steken dan maar ? Of hopen dat je Papiervernietigingsbedrijf het
daadwerkelijk vernietigd en niet inscanned en bewaart :P
06-06-2007, 15:48 door Anoniem
Wanneer ik naar mezelf kijk, heeft mijn virusscanner de afgelopen 5 jaar
geen nut gehad (geen melding gezien van de AV). Dus al die jaren die 90%
cpu power die McAfee weggevreten heeft, was zinloos geweest.
Ondertussen heeft de papierversnipperaar altijd gedraaid en heeft heel
wat papiertjes met namen, adressen, telefoonnummers, bankrekeningen
enz versnippert... (en dan bedoel ik niet in rechte lijnen waarbij je in 30
minuten tijd 20 A4tjes terug hebt geplakt.

Dus JA... eens met de stelling...

AS
06-06-2007, 16:01 door Anoniem
Mijn virusscanner zet ik wel aan het werk, net als mijn firewall overigens.
Een papierversnipperaar is ook nodig, het is appels met peren vergelijken.
In het Voorschrift voor informatiebeveiliging - bijzondere informatie (zie
website van de aivd) staan de eisen aan zo'n papierversnipperaar voor de
rijksoverheid. Grappig, puzzel die stukjes van 2 milimeter maar eens aan
mekaar!
06-06-2007, 16:06 door Anoniem
We streven naar een papierloos kantoor, onze documenten
maken we op computers en daar bewaren we ze ook, zolang je
niets print is de bedreiging dat
iemand via een virus/trojan online een grote collectie
gegevens kan bemachtigen groter dan dat iemand sporadisch
aan papertrail in je afval kan vinden.

De kans dat iemand met amper enige moeite via je prullenbak
ergens op kan stuiten wat voor je persoonlijk of voor je
onderneming kwetsbaar kan zijn is dan ook ten alle tijden
kleiner.

Vergeet niet dat die NOVA journalisten 30 keer langs zijn
geweest voordat ze hun item konden maken.

Als iemand 30 keer zonder opgemerkt kan worden in de buurt
van je gebouw/vuilnis kan komen heb je een veel groter
fysiek beveiligingsprobleem.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/901661.html
of: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/888151.html

Over de huidige trend van criminelen in Amsterdam die
doodleuk een hotel of kantoor binnen wandelen om met een
laptop of andere zaken naar buiten te lopen, terwijl dit wel
vrijwel mogelijk is. (vraag maar eens bij een receptie van
een enig gebouw of je naar de WC toe mag en loop daarna
gewoon door het gebouw.)
06-06-2007, 16:13 door Anoniem
Mijn open haard is de betere papiervernietiger.
Met de strekking van de stelling ben ik het zeker eens.
06-06-2007, 16:59 door Niels B.
Of je werkt met "beveiligde" papiercontainers:

http://www.reisswolf.nl/nl/reisswolf.html
07-06-2007, 09:14 door Anoniem
Door Iceyoung
AWARENESS TRAINING is dus BELANGRIJK

Jaja, mensen die een dergelijke training gevolgd hebben, zullen tot het
verstrijken van de houdbaarheidsdatum (...) geen vergissingen meer
begaan. Immers, als je een training hebt gehad, dan leer je wat de gevers
van de training beogen en je handelt er ook naar. Dus je leert op de
training niet dat je collega's ook saai zijn als ze niet achter hun bureau
zitten, niet dat je chef ook daar domme vragen stelt en niet dat de koffie
best wel lekkerder is bij de presentatieruimte in de buurt.

Iedere beveiligingsmaatregel die volledig afhangt van medewerking van de
mens faalt. Misschien niet vandaag, maar zeker morgen (behalve als het
konginnedag is).

Papierloos kantoor komt al heel wat dichter in de buurt van een echte
oplossing.
09-06-2007, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem
Door Iceyoung
AWARENESS TRAINING is dus BELANGRIJK

Jaja, mensen die een dergelijke training gevolgd hebben,
zullen tot het
verstrijken van de houdbaarheidsdatum (...) geen
vergissingen meer
begaan. Immers, als je een training hebt gehad, dan leer je
wat de gevers
van de training beogen en je handelt er ook naar. Dus je
leert op de
training niet dat je collega's ook saai zijn als ze niet
achter hun bureau
zitten, niet dat je chef ook daar domme vragen stelt en niet
dat de koffie
best wel lekkerder is bij de presentatieruimte in de buurt.

Iedere beveiligingsmaatregel die volledig afhangt van
medewerking van de
mens faalt. Misschien niet vandaag, maar zeker morgen
(behalve als het
konginnedag is).

Papierloos kantoor komt al heel wat dichter in de buurt van
een echte
oplossing.

Wij hebben met ons kantoor inderdaad een awareness training
gevolgd. Was een geweldige traning waarbij aspecten naar
voren kwamen waar je zelf nooit aan zou denken. Werd
gegeven door een oud rechercheur van politie. Kijk maar eens
op http://www.internetawareness.nl
Marian
10-06-2007, 03:50 door d3m0nic
Het zijn beide middelen om de veiligheid van je dagelijkse
leven te waarborgen. Zo zou je ook kunnen afvragen wat
belangrijker voor de beveilig van je huis is, de voordeur of
de ramen? ...beide hebben een functie in het geheel. Faalt
de ene, faalt ook de ander.

Als je gaat kijken naar de hoeveelheid pogingen die
ondernomen kunnen worden om deze beveiliging te kraken,
zonder al te grote pakkans, kom je tot de conclusie dat een
virusscanner in deze stelling, belangrijker is. Duizenden,
zo niet tien duizenden virussen en hackpogingen door
miljoenen verdachten... zou het zelfde aantal mensen bij mij
komen "diven", wordt het in de wijk een hele druk
bedoeling... heeeeel druk!

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik beide heb en ook gebruik.
Tegenwoordig kun je niet voorzichtig genoeg zijn en dat
geldt ook zeker voor wat je in een vuilniszak op de stoep zet.
13-06-2007, 09:08 door Stagiaire
Bij ons thuis hebben we inderdaad ook het "beleid" om alles
met persoonlijke informatie door de versnipperaar te halen.

Ok je krijgt dan wel van die mooie rechte lijntjes maar als
je die een beetje verdeeld over het oud papier... succes er
mee :P
14-06-2007, 09:24 door Anoniem
.oOoO -= ONEENS =- OoOo.

Dit is appels met peren vergelijken.. Beide zijn
belangerijker dan de ander, afhangend van het doel wat je
wenst te beschermen..

Is je identiteit belangerijker dan je data? Dan zal een
versnipperaar je voorkeur genieten, Is je data belangerijker
dan je identiteit, dan zal een antivirus belangerijker voor
je zijn..

Mijn 0x2c is dat beide onmisbaar zijn in een layered defense
strategie, ik ben het dus oneens met de stelling.

(Trouwens, niets haalt inkt beter van papier dan vuur!)

Mike.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.