image

Vista deactiveert gebruiker wegens BIOS update

donderdag 27 december 2007, 11:21 door Redactie, 42 reacties

Een Vista gebruiker die de BIOS van zijn moederbord had geupgrade stond vreemd te kijken toen hij niet meer kon inloggen omdat het besturingssysteem hem had gedeactiveerd. Vanwege geheugenproblemen wilde George Ou de BIOS van zijn moederbord upgraden, maar die verandering zorgde ervoor dat de Vista "kill switch" actief werd. De enige optie bleek het bellen van de Microsoft helpdesk te zijn.

Nadat Ou de helpdeskmedewerker had uitgelegd wat er aan de hand was, kreeg hij een nieuwe activatiecode, zonder dat hij zelf een code hoefde door te geven. In totaal kostte het Ou zes minuten om zijn machine weer aan de praat te krijgen. "Het hele proces is nogal stupide en een verspilling van mijn tijd."

Reacties (42)
27-12-2007, 11:26 door Nomen Nescio
Wat een achterlijk verhaal. Als je belangrijke wijzigingen op je computer
doorvoert, en dat is een BIOS update, dan kan het zijn dat je opnieuw moet
activeren. Even een 0800-nummer bellen en de zaak is voor elkaar. Ze zijn
ook helemaal niet lastig door irritante vragen te stellen, dus wat is nou het
probleem? Niemand gaat toch dagelijks zijn BIOS updaten? Dat doe je
hooguit een keer.

Voor alle duidelijkheid: zo was het in XP ook al geregeld. En nog iets: als je
drie maanden wacht, kun je dezelfde Windows met dezelfde
registratiecode ook op een andere computer installeren. Zonder kosten.

Dit is weer duidelijk een zeurbericht omdat het om Microsoft gaat.
27-12-2007, 11:32 door Anoniem
nou ja dit is wel weer zo'n typisch probleem waar je alleen
last van hebt als je 'legaal' bent.
27-12-2007, 11:32 door Anoniem
"Wat een achterlijk verhaal. Als je belangrijke wijzigingen op je computer
doorvoert, en dat is een BIOS update, dan kan het zijn dat je opnieuw
moet
activeren. Even een 0800-nummer bellen en de zaak is voor elkaar."

Wat een achterlijke reactie. Je zou toch mogen verwachten dat het
updaten van je BIOS geen impact heeft op de activatie van je software,
en dat je dus geen Microsoft helpdesk zou hoeven bellen na het updaten
van je BIOS.

Je werkt waarschijnlijk bij Microsoft, dat je dit soort zaken "normaal" vindt,
en je mensen vindt "zeuren" die zich hieraan ergeren ?
27-12-2007, 11:40 door Anoniem
Tis maar wat je zeuren vind, het is natuurlijk afhankelijk
wat een systeem doet maar dit kan in sommige gevallen wel
degelijk cruciaal zijn en op een verkeerd moment zelfs
levens kosten.
27-12-2007, 11:53 door Anoniem
Heerlijk, dit soort "ge*****" heb ik niet op mijn Ubuntu PC'tje. Ik ben
lekker vrij om te kloten op mijn machine zonder dat ik te maken krijg
met software matige anti piracy beveiliging/restricties. Op dit gebied is
een FOSS OS echt een verademing.

Om deze rede kraak ik bij vrienden vaak alsnog een legale versie, soms
wordt zelfs een legale versie niet als zodanig herkend bij MS update,
dan ga ik niet ff bellen!

Ik vraag me echter wel af wat de nieuws waarde is van dit bericht.
27-12-2007, 12:01 door sjonniev
Ook iets simpels als het halveren van het werkgeheugen van
een Windows 2003 server kan een vergelijkbaar effect hebben.
Heractivatie is eenvoudig genoeg, gelukkig.
27-12-2007, 12:10 door Anoniem
idd, niet zeuren.

als je cruciale zaken op je pc doet draai je sowieso geen
windows.

maw, als na een het updaten van een driver je niet meer mag
inloggen gewoon wachten totdat de helpdesk weer opengaat en
bellen maar.

en dat nummer kan je op internet vinden... oh.. wacht...
27-12-2007, 12:15 door Anoniem
Itsmeman werkt overduidelijk bij M$. Hij zeurt namelijk zelf
altijd bij elk commentaar op wel M$ product dan ook. Ik
schrijf maar M$ dan heeft hij weer wat te zeuren :)
27-12-2007, 12:19 door Anoniem
Die 6 minuten moet je gewoon claimen. Het is gewoon stelen van
processortijd.
27-12-2007, 12:25 door Anoniem
Door Itsmeman
Dit is weer duidelijk een zeurbericht omdat het om Microsoft
gaat.
Dus als jij een lampje van je auto gaat vervangen omdat dat
nodig is en je vervolgens niet meer mag wegrijden van de
fabrikant zou je dat ook normaal vinden? Een bios upgrade
valt bij mij onder gewoon onderhoud. Geen enkele fabrikant
moet bij mij aankomen met beperkende voorwaarden dat ik niet
eens zonder gevolgen aan mijn systeem mag sleutelen.
27-12-2007, 13:23 door SirDice
In totaal kostte het Ou zes minuten om zijn machine
weer aan de praat te krijgen.
Wauw... Zes hele minuten... Ik denk dat 'ie langer bezig is
geweest met het schrijven van z'n blog..
27-12-2007, 13:28 door Anoniem
Doordat ik zelf al jaren M$ vrij werk heb ik nooit van dit
soort dingen last gehad, maar ik wist ook niet dat het
inmiddels zo erg was. Echt belachelijk dit soort dingen, ik
vraag me af hoe apple's implementatie gaat werken (
http://core.tweakers.net/nieuws/50995/apple-werkt-aan-eigen-versie-wga.html
).
Maar ja, zoals eerder gezegt door iemand anders: Ik blijf
danzei FLOSS verlost van dit soort ellende. Ik hoef geen
leverancier dit over me schouder mee zit te spieken of ik
alles wel doe als hij het wil.
27-12-2007, 13:36 door Anoniem
Dit is even vervelend, heb het zelf onder xp eens gehad met het flashen
van mijn dvd brander. Probleem was snel opgelost na een belletje met de
helpdesk. Om nu gelijk Ms daarom af te kraken en bashen vind ik
persoonlijk onnodig. Uiteindelijk hebben we dit aan ons zelf te danken,
dan hadden we maar gewoon een licentie moeten kopen als we graag
Windows willen gebruiken ipv een illegale versie. Helaas moeten dan nu
de goede (betalende) onder de slechte (niet betalende) lijden
27-12-2007, 13:53 door Anoniem
Door Itsmeman
Wat een achterlijk verhaal. Als je belangrijke wijzigingen
op je computer
doorvoert, en dat is een BIOS update, dan kan het zijn dat
je opnieuw moet
activeren. Even een 0800-nummer bellen en de zaak is voor
elkaar. Ze zijn
ook helemaal niet lastig door irritante vragen te stellen,
dus wat is nou het
probleem? Niemand gaat toch dagelijks zijn BIOS updaten? Dat
doe je
hooguit een keer.

Voor alle duidelijkheid: zo was het in XP ook al geregeld.
En nog iets: als je
drie maanden wacht, kun je dezelfde Windows met dezelfde
registratiecode ook op een andere computer installeren.
Zonder kosten.

Dit is weer duidelijk een zeurbericht omdat het om Microsoft
gaat.

Wat heeft het updaten van de Bios nou met M$ te maken? Als
ik mijn bios wil updaten wil ik niks te maken hebben met M$.

Het moet niet gekker worden straks moet ik voor elk
akkefietje M$ bellen en dan durf ik te wedden dat die nummer
niet meer gratis is!!
27-12-2007, 14:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
27-12-2007, 14:23 door Anoniem
Het koste de beller niet alleen 6 minuten, maar ze moeten
ook een helpdesk in stand houden voor dergelijke telefoontjes.
Dat zullen wel allemaal ge-outsourcede minimum-loners zijn,
maar het gaat toch echt wel in de papieren lopen.
Ik ben benieuwd naar een onderzoek dat de opbrengsten tegen
de kosten van zo'n helpdesk afzet.

Ik weet niet of er veel mensen zijn die worden tegengehouden
door activatie. Die kraken het zelf wel.
Dus die helpdesk zit daar alleen maar om de legale mensen te
helpen. En dan is het misschien goedkoper om die activatie
er gewoon uit te slopen ;).
27-12-2007, 15:13 door Anoniem
Door rookieGesloten software is het grootste
gevaar voor de vrije wereld. :(

LOL ! (je bent een echt Rookie-tje he?)

Het grootste gevaar voor 'de vrije' wereld is het klakkeloos
accepteren van 'enge' voorstellen voor het wijzigen van
wetgeving, zonder duidelijke fundering.....

"Teaching generations that questioning authority is a
cornerstone of democracy."
27-12-2007, 15:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
27-12-2007, 16:27 door Jozo
Door Itsmeman
Dit is weer duidelijk een zeurbericht omdat het om Microsoft gaat.

Integendeel, het is te idioot voor woorden dat een besturingssysteem voor
jou bepaalt dat je niet meer van je eigen computer gebruik mag maken. En
ja, het is ontzettend irritant om te moeten bellen om te heractiveren.

Ik weet wel een OS dat hier geen last van heeft...
27-12-2007, 16:30 door SirDice
Door jozo
Ik weet wel een OS dat hier geen last van heeft...
FreeBSD?

Maar om nog even on-topic te reageren. Ja, ik vind het ook belachelijk dat je na een BIOS update je OS weer moet activeren. Je moet gewoon alle ingewanden van dat apparaat kunnen vervangen zonder die activatie weer opnieuw hoeven te doen. Het is mijn machine, ik verbouw daaraan wat ik wil. Doe je een complete herinstallatie van het OS (schijf leeg maken etc) dan heb ik er niet zo'n probleem mee maar dit is een beetje te..
27-12-2007, 16:48 door Anoniem
Laatst nog een BIOS upgrade uitgevoerd onder Vista, maar hier
was geen inlogcode nodig of Kill switch actief.

Mogelijk is er iets anders fout gegaan. BIOS upgrades kun je
gewoon uitvoeren zonder Vista-problemen....
27-12-2007, 16:52 door Anoniem
Nieuwswaarde is twijfelachtig alleen snap ik niet waarom iedereen met
argumenten komt als 'het is mijn pc , dus ik wil kunnen verbouwen'....
Dat is niet aan de orde...
Microsoft heeft (terecht) z'n software beveiligd om wat voor manier dan
ook...
Als door een (bios)upgrade de software opnieuw geactiveerd moet worden
en dat kost 6 hele minuten.. wat is dan het probleem? microsoft deed toch
niet moelijk?? hij kon toch binnen die 6 minuten weer verder..
Als ze wel moeilijk deden / lastige vragen gaan stellen dan is het een
ander verhaal, maar ik vind dit gewoon kloppen...
27-12-2007, 17:01 door Anoniem
"Microsoft heeft (terecht) z'n software beveiligd om wat voor manier dan
ook..."

Jij zou het ook normaal vinden wanneer je, na het verwisselen van een
onderdeel, je auto moet gaan heractiveren ?

"Microsoft deed toch niet moelijk??"

Ze doen al moeilijk dat je uberhaupt contact met hen moet opnemen
wanneer je hardware in je computer wijzigt waarmee zij niets te maken
hebben. Maar kennelijk moet je Microsoft dankbaar zijn dat je na dit bellen
niet ook nog eens een reeks lastige vragen moet beantwoorden.
27-12-2007, 20:17 door Anoniem
Ik denk dat alles in de gebruiksvoorwaarden beschreven
staat. Dus als je als een kip zonder kop je hardware gaat
veranderen, zonder die voorwaarden goed te kennen, loop je
kans op problemen.
Da's bij alles waar je niet eerst over nadenkt.
27-12-2007, 22:18 door Anoniem
Tjonge wat een ophef om eigenlijk helemaal niks.

Die meneer Ou is toch gewoon op een schadevergoeding uit.
Dat is traditie in Amerika. En dan helpt het enorm om het in de media nog
eens flink aan te dikkee zodat iedereen verontwaardigd naar de fabrikant
gaat zitten wijzen. Het scheelt een aanzienlijk bedrag wanneer de rechter
er ook al over heeft gelezen en allerlei meningen heeft gehoord. Zo werkt
dat daar aan de overkant van de plas.
27-12-2007, 22:57 door Anoniem
Jij zou het ook normaal vinden wanneer je, na het verwisselen van
een
onderdeel, je auto moet gaan heractiveren ?
Zie vaker mensen vergelijkingen maken die kant nog wal raken...
Je kunt ook gewoon linux draaien hoor? keuze genoeg...
Jij hebt besloten om windows te kopen (al dan niet via oem licentie) dus
niet miepen als je eens een keer moet re-activeren omdat je iets hebt
veranderd.. die 6 minuten.. pfff...
Die activering is klaarblijkelijk nodig omdat sommige figuren het nodig
vinden om een illegale versie te gebruiken van windows...
maar goed.. eindeloze discussie denk ik...
27-12-2007, 23:24 door Anoniem
Door Anoniem
Nieuwswaarde is twijfelachtig alleen snap ik niet waarom
iedereen met
argumenten komt als 'het is mijn pc , dus ik wil kunnen
verbouwen'....
Dat is niet aan de orde...
Microsoft heeft (terecht) z'n software beveiligd om wat voor
manier dan
ook...
Als door een (bios)upgrade de software opnieuw geactiveerd
moet worden
en dat kost 6 hele minuten.. wat is dan het probleem?
microsoft deed toch
niet moelijk?? hij kon toch binnen die 6 minuten weer verder..
Als ze wel moeilijk deden / lastige vragen gaan stellen dan
is het een
ander verhaal, maar ik vind dit gewoon kloppen...

Sorry hoor maar ik snap de reacties nog steeds niet van
mensen die het niet erg vinden om de os opnieuw te activeren.

Mensen jullie moeten lezen! Het gaat niet om het bellen, de
tijd of moeilijke vragen. Zoals George Ou zegt: "Het hele
proces is nogal stupide en een verspilling van mijn tijd."

Daar ben ik 100% mee eens! En als ik 2, 3, 4 of... computers
heb zit ik wel langer aan de lijn lijkt me....
28-12-2007, 04:49 door Anoniem
en nu gaan 'we' allemaal bellen met MS en het bios update
verhaal om een legale Windhoos te bemachtigen..?

Wedden dat het voor 80% gaat werken..!!
(angst voor de OSS revolutie wellicht)

Viva La Linux......
28-12-2007, 12:31 door Anoniem
HALLO!!

6 minuten...
ALS je het nummer uit je hoofd weet en ALS de helpdesk open is.

maw, als je na 5 uur smiddags dit overkomt heb je tot 9 uur
de volgende dag geen werkende pc... das dus 16 uur!!

maw, minimaal 6 minuten maximaal 64 uur (als je het op
vrijdag om 17:01 overkomt)
28-12-2007, 13:29 door spatieman
ruig, maar lastig als het gebeurd op een tijdstip dat de
kantoren dicht zijn.
28-12-2007, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem
Ik denk dat alles in de gebruiksvoorwaarden beschreven
staat. Dus als je als een kip zonder kop je hardware gaat
veranderen, zonder die voorwaarden goed te kennen, loop je
kans op problemen.
Da's bij alles waar je niet eerst over nadenkt.
Inderdaad, en als je niet akkoord gaat met de voorwaarden, koop of
installeer dat spul dan niet en vraag je geld terug.
Begrijp je de voorwaarden niet wegens te wollig, ga er dan niet mee
akkoord en vraag toelichting.
28-12-2007, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem
HALLO!!

6 minuten...
ALS je het nummer uit je hoofd weet en ALS de helpdesk open is.

maw, als je na 5 uur smiddags dit overkomt heb je tot 9 uur
de volgende dag geen werkende pc... das dus 16 uur!!

maw, minimaal 6 minuten maximaal 64 uur (als je het op
vrijdag om 17:01 overkomt)
Nog langer als het op de 21ste december is, ze maken de brug op de
24ste, en ze nemen ook nog tweede kerstdag. Dan wacht je tot de 27ste.
28-12-2007, 17:05 door Nomen Nescio
Door Anoniem
"Wat een achterlijk verhaal. Als je belangrijke wijzigingen op je
computer
doorvoert, en dat is een BIOS update, dan kan het zijn dat je opnieuw
moet
activeren. Even een 0800-nummer bellen en de zaak is voor elkaar."

Wat een achterlijke reactie. Je zou toch mogen verwachten dat het
updaten van je BIOS geen impact heeft op de activatie van je software,
en dat je dus geen Microsoft helpdesk zou hoeven bellen na het updaten
van je BIOS.

Je werkt waarschijnlijk bij Microsoft, dat je dit soort zaken
"normaal" vindt,
en je mensen vindt "zeuren" die zich hieraan ergeren ?
Correctie: ik werk NIET bij Microsoft. Maar ik heb WEL de voorwaarden
gelezen! Zou je ook eens moeten doen, dan loop je ook niet zo te zeuren.
28-12-2007, 17:07 door Nomen Nescio
Door Anoniem
Door Anoniem
HALLO!!

6 minuten...
ALS je het nummer uit je hoofd weet en ALS de helpdesk open is.

maw, als je na 5 uur smiddags dit overkomt heb je tot 9 uur
de volgende dag geen werkende pc... das dus 16 uur!!

maw, minimaal 6 minuten maximaal 64 uur (als je het op
vrijdag om 17:01 overkomt)
Nog langer als het op de 21ste december is, ze maken de brug op de
24ste, en ze nemen ook nog tweede kerstdag. Dan wacht je tot de 27ste.
Totale onzin. Deze service is vrijwel altijd bereikbaar. Ik heb het zelfs eens
midden in de nacht nodig gehad en kreeg toen ook hulp.

Verdiep je eerst eens in de feiten voor je commentaar levert.
28-12-2007, 17:08 door Nomen Nescio
Door Anoniem
Itsmeman werkt overduidelijk bij M$. Hij zeurt namelijk zelf
altijd bij elk commentaar op wel M$ product dan ook. Ik
schrijf maar M$ dan heeft hij weer wat te zeuren :)
Nee, ik heb daar totaal geen banden mee. Maar ik vind het nog steeds
bijzonder kinderachtig om M$ met een dollarteken te schrijven.
29-12-2007, 00:12 door Anoniem
@iedereen

Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat er mensen op deze
aardkloot rondlopen die het pikken dat je moet heractiveren na een BIOS
upgrade van MB/DVD/whatever.

Het is mij ook een keer gebeurd na een flash actie. Gelukkig was het mijn
eigen machine en heb acuut de boel geformateerd (draai nu m'n all-time
favorite: OpenBSD).

Ik heb Window eruit gegooid. Kon het echt niet meer opbrengen om met een
OS te werken dat de gore moed heeft mij te vertellen wat ik wel en niet op m'n
PC-tje mag draaien en te onpas me lastig te vallen met een of ander pop-up
schermpje waar de tekst niet eens correct in past (NL versie van Windows).

MS grootste vijand is MS zelf. Sterker nog: in 2010 (en je mag me eraan
houden ... kratje bier naar keuze) heeft MS niet meer een monopolie op de
desktop. Ik ben echt niet de enige die het gebral uit Redmond zat is.

Kom maar op met de flame. Sticks and stones ...

"Mac"Burgh
29-12-2007, 00:21 door Anoniem
@Itsmeman

Ask not ... what Micro$oft can do for you,
ask ... what you can by for Micro$oft.

PC, 2007

"Mac"Burgh
29-12-2007, 08:46 door Anoniem
Moraal van het verhaal; lees de gebruiksrechtovereenkomst.
Niet mee eens? Dan niet gebruiken en netjes terugbrengen en dan krijgt u
gewoon u zuurverdiende centjes retour van ome Bill...
29-12-2007, 13:42 door Ron66
Door Anoniem
@iedereen

Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat er mensen
op deze
aardkloot rondlopen die het pikken dat je moet heractiveren na een
BIOS
upgrade van MB/DVD/whatever.

Het is mij ook een keer gebeurd na een flash actie. Gelukkig was het
mijn
eigen machine en heb acuut de boel geformateerd (draai nu m'n all-
time
favorite: OpenBSD).

Ik heb Window eruit gegooid. Kon het echt niet meer opbrengen om
met een
OS te werken dat de gore moed heeft mij te vertellen wat ik wel en
niet op m'n
PC-tje mag draaien en te onpas me lastig te vallen met een of ander
pop-up
schermpje waar de tekst niet eens correct in past (NL versie van
Windows).

MS grootste vijand is MS zelf. Sterker nog: in 2010 (en je mag me
eraan
houden ... kratje bier naar keuze) heeft MS niet meer een monopolie
op de
desktop. Ik ben echt niet de enige die het gebral uit Redmond zat is.

Kom maar op met de flame. Sticks and stones ...

"Mac"Burgh


Lol Microsoft zal altijd marktleider blijven omdat het gewoon best wel
goed werkt zeker nu Vista al wat langer in de markt staat.
De alternatieven zijn gewoon nog niet goed genoeg zeker bij het
multimedia gedeelte laat de concurrentie steken vallen komt door
patenten die goed zijn afgeschermd.Probeer maar is een live stream
te kijken met DRM gaat gewoon niet (B.v deze
http://scripts.planetvoetbal.nl/voetbal/)
Om over het gamen nog maar te zwijgen is zo goed als niet te doen
op enkele uitzonderingen na.

Dus Microsoft zal gewoon marktleider blijven zolang er geen
besturing komt die echt kan concurreren.
Als je echt met iets komt dat beter is het echt wel te doen kijk maar
naar de browser Firefox en E-mail Thunderbird.
29-12-2007, 14:21 door RonB
Checklist BIOS upgrade:

[ ] HelpDesk nummer Microsoft opzoeken
[ ] HelpDesk nummer WinZIP opzoeken
[ ] HelpDesk nummer UltraEdit opzoeken
[ ] HelpDesk nummer VLC opzoeken
[ ] HelpDesk nummer uTorrent opzoeken
[ ] HelpDesk nummer CrapCleaner opzoeken
[ ] HelpDesk nummer Nero opzoeken
[ ] HelpDesk nummer WinAMP opzoeken

[ ] HelpDesk nummer van mijn psychiater opzoeken !
02-01-2008, 11:59 door Anoniem
Door Itsmeman
Wat een achterlijk verhaal. Als je belangrijke wijzigingen op je computer
doorvoert, en dat is een BIOS update, dan kan het zijn dat je opnieuw moet
activeren. Even een 0800-nummer bellen en de zaak is voor elkaar. Ze zijn
ook helemaal niet lastig door irritante vragen te stellen, dus wat is nou het
probleem? Niemand gaat toch dagelijks zijn BIOS updaten? Dat doe je
hooguit een keer.

Voor alle duidelijkheid: zo was het in XP ook al geregeld. En nog iets: als je
drie maanden wacht, kun je dezelfde Windows met dezelfde
registratiecode ook op een andere computer installeren. Zonder kosten.

Dit is weer duidelijk een zeurbericht omdat het om Microsoft gaat.

dus als ik bougies vervang aan mijn nieuwe auto en daarna doet ie het
niet meer , Omdat dat gezien wordt door de boordcomputer als een niet
legitieme handeling.
dan ben ik een zeur.

Ja das lekker,.
18-01-2008, 08:32 door Anoniem
Ik gebruik al 4 jaar op diverse pc's niet legale WinXp, en heb nu Win Media
center en Vista aangeschaft, en ook de BIOS update uitgevoerd, en zag tot
mijn verbazing dat ik opnieuw moest activeren, en met 6 minuten ben je er
niet, je zal ook een nieuwe image moeten maken van het systeem.
De oplossing is eenvoudig een activerings crack!. Ja op een aangeschaft
legaal product.
Jammer want ik ben best tevreden met deze besturingsystemen, vandaar
de aanschaf van legale software.
Ik denk wel dat de hardware fabrikanten beter hun best moeten doen om
te voorkomen dat door een BIOS upgrade de software gewijzigde
instructies krijgt. Daar zit blijkbaar het zwakke punt van de Windows
beveiliging.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.