image

Storing treft Postbank klanten *update*

vrijdag 3 augustus 2007, 11:07 door Redactie, 16 reacties

Door een fout in Mijnpostbank.nl konden klanten van de Postbank deze ochtend inloggen op de rekeningen van anderen. Een klant liet tegenover Webwereld het volgende weten: "Ik kon van deze rekening niet afboeken naar een andere girorekening, maar wel de spaarrekeningen overboeken naar de girorekeningen. En de tancode kwam gewoon op mijn eigen gsm binnen."

Volgens de Postbank kregen de klanten een onjuist saldo te zien omdat de gegevens verkeerd werden ingeladen. Dat men ook op andermans girorekening zou kunnen inloggen was de bank niet bekend, die na de ontdekking van de fout mijnpostbank.nl uit de lucht haalde. De Postbank zou 40 miljoen euro hebben uitgetrokken om de online banking site te verbeteren.

Update 6/8/07
De Postbank heeft gereageerd op de bewering dat klanten op andersmans rekening konden inloggen. Volgens woordvoerder Harold Reusken ging het om een geval waarbij iemand die voor de rekeningen van anderen gemachtigd was, waarschijnlijk zijn eigen rekening niet te zien kreeg. Normaal krijgen klanten die voor andermans rekening gemachtigd zijn hun eigen rekening en die van de persoon waarvoor zij gemachtigd zijn te zien. Het was dus niet zo dat de persoon in kwestie een compleet vreemde rekening te zien kreeg.

40 miljoen euro
Verder bevestigt Reusken dat de bank inderdaad 40 miljoen euro uittrekt om de problemen met Mijnpostbank.nl op te lossen. Het gaat echter om meer dan alleen de website, maar ook de verbinding, het netwerk, de databases, software en hardware worden op de schop genomen. De Postbank probeert voor haar online banking dienst een uptime van minimaal 99% te halen, in juni ging dit echter voor het eerst in 2007 mis. De verbeteringen aan de infrastructuur zouden eind 2007 gereed moeten zijn.

Update: titel aangepast, reactie Postbank toegevoegd

Reacties (16)
03-08-2007, 11:29 door Anoniem
da's dan de zoveelste fout in korte tijd.

Hoe het ook echt in elkaar dit; het zijn PRUTSERS !

ofwel management die de technische staf niet genoeg middelen
geeft een goed systeem neer te zetten, ofwel de technische
staf zelf; danwel daar ergens tussenin.
03-08-2007, 11:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-08-2007, 11:57 door Anoniem
Als bedrijven verwijtbare fouten maken moeten ze een
gigantische boete krijgen gerelateerd aan de impact. Leren
ze het wel af.

En dit zouden ze naar Europees verband moeten trekken.

Belachelijk als je hier ongestraft mee weg komt.

Nu is het de vraag of het de postbank verwijtbaar is en of
hier oren naar zijn.

In de meeste contracten tussen ict bedrijven en hun klanten
zitten ook boete clausules....nu ff een laagje hoger trekken..

Worden dit soort excessen zo weggefilterd. Want het gaat ten
koste vd winst en daar is het enige waar bedrijven en hun
managers gevoelig voor zijn....

juist ja de pegels...en die tellen nu dubbel met die euro.
03-08-2007, 12:35 door Anoniem
@#!?&*% 40 miljoen voor een website !?!

Ik doe het voor 20 !
(iemand wordt hier stevig 'genomen') ;)
03-08-2007, 12:48 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-08-2007, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem
@#!?&*% 40 miljoen voor een website !?!

Ik doe het voor 20 !
(iemand wordt hier stevig 'genomen') ;)

Dat zou ik ook zeggen als ik helemaal niets zou weten van de
achterliggende infrastructuur :)

-R.
03-08-2007, 14:26 door Anoniem
Quo Vadis Postbank?
03-08-2007, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
@#!?&*% 40 miljoen voor een website !?!

Ik doe het voor 20 !
(iemand wordt hier stevig 'genomen') ;)

Dat zou ik ook zeggen als ik helemaal niets zou weten van de
achterliggende infrastructuur :)

-R.

"De Postbank zou 40 miljoen euro hebben uitgetrokken om de
online banking site te verbeteren."
... en zelfs als je een redundant uitgevoerd (VPN /
Dedicated) netwerk hiervoor (erbij) opzet haal je nog geen
fractie van die @#!?&*% 40 miljoen !

Ze zijn of; volledig de weg kwijt, of ze zijn iets/iemand
stiekem aan het sponsoren, of ze worden gechanteerd ;)
03-08-2007, 15:29 door Anoniem
de IT wordt zeker aan de taliban of andere oostblok landen uitbesteed
03-08-2007, 15:34 door Anoniem
ict'ers van UWV en PostBank: in het zelfde bedje ziek: incompetent. En het
ergste van al: ze weten het...
03-08-2007, 20:58 door ml2mst
Door Anoniem
ict'ers van UWV en PostBank: in het zelfde bedje ziek:
incompetent. En het
ergste van al: ze weten het...
Jezus, wat een wartaal, neem eens een opfriscursus
Nederlands AUB :-)

Terug on topic:

Het World Wide Web, is nooit voor bankzaken en dergelijke
ontwikkeld. Het web, zoals we het nu kennen is de hoerenknal
die Microsoft, Compuserve en consorten ervan hebben gemaakt.

Toch zijn goed beveiligde transacties over het web wel
degelijk mogelijk, kijk maar eens naar
http://www.uitwisselplatform.nl. Ik moet er
echter wel even bij schrijven, dat hier een zeer competente
"hot shot" achter zit, namelijk Maarten Koopmans van
http://www.surfnet.nl

Wat ik uit je verwarde boodschap kan opmaken, is dat je van
mening bent, dat het een gebrek aan competentie van de ICT'
functionarissen bij de Postbank is en daarin ben ik het
volledig met je eens ;-)
03-08-2007, 21:11 door Anoniem
40 miljoen euro ladies & gents! Een redelijk bedrag voor wat
hard- en software en wat consultants, toch? Begrijpelijk dat
men soms enige 'kosten' in rekening moet brengen.
Volgens mij gaat het al een tijd niet zo best met de
automatisering van de Postbank. Je zou je bijna gaan
afvragen wie er verantwoordelijk is, en wie een en ander
daar uitvoert. Het gaat om de kwaliteit van de
dienstverlening. Maarja, zou je daarvoor moeten betalen
zolang die onder nul is?
Ik dacht dat Girotel nog redelijk veilig was (hoewel, met
telefonie over IP...). Maar nu blijkt dat ik, doordat er
überhaupt internet-bankieren bestaat, misschien bijna de
klos was. De Postbank... de goedkoopste...
04-08-2007, 13:47 door Anoniem
Wat zou de oorzaak wezen achter ongeval postbank.nl ? Hoe
kan de centraal computer van de Postbank zo van slag raken!
Wij werden (die betref de dag geblokkeerd konden niet in logen.
Jeroen Roland
04-08-2007, 21:06 door Anoniem
Ik stel voor dat onze overheid de mogelijkheid onderzoekt,
het openbaar maken van software-fouten te verbieden. In het
algemeen belang en als hulpmiddel in de strijd tegen
[s]satan[/s]het terrorisme. Ik stel voor meteen te
onderzoeken of we niet alle openheid kunnen verbieden; Feind
hört mit, tenslotte. In het kader van onze algehele
veiligheid, heeft men ook nog wat Schengen-landen
toegevoegd. Zo wordt de buitengrens groter. Net als de
Romeinse ooit ...
06-08-2007, 11:25 door Anoniem
Goed, Nu even een reactie van iemand die het WEL weet.

Alle problemen van de postbank komen hoofzakelijk door het verloop van
het personeel (al dan niet gedwongen ontslag vanwege een zoveelste
reorganisatie) . Hierdoor zijn de mensen die het echt weten, veelal de
bouwers van het systeem niet meer in staat de problemen op te lossen.
Problemen en issues zijn er namelijk altijd. Het gaat erom of het
onderkend wordt. Kennis is macht in dit geval en helaas ontbreekt de
kennis hier. En dit is dan ook een ernstig verwijt richting het management
van de ING
06-08-2007, 23:09 door spatieman
ICT in rusland of polen ? :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.