image

XS4ALL: Bewaarplicht ondemocratisch en zinloos

dinsdag 1 april 2008, 10:16 door Redactie, 17 reacties

Internetprovider XS4ALL heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin het vraagt om de bewaarplicht te torpederen, omdat die ondemocratisch, nutteloos en kostbaar is. Deze week wordt het wetsvoorstel Bewaarplicht Telecommunicatiegegevens plenair behandeld in de Tweede Kamer. Met het wetsvoorstel moet de Europese Richtlijn Dataretentie in het Nederlandse recht worden overgenomen. Kort gezegd komt de wet erop neer dat van alle telecommunicatie tussen alle burgers, gedetailleerde gegevens moeten worden opgeslagen door de telecombedrijven, voor opsporingsdoeleinden.

Ondemocratisch

Volgens de provider is de bewaarplicht ondemocratisch omdat nog niet is vastgelegd welke gegevens moeten worden opgeslagen. "Dat zal later door ambtenaren, buiten de Tweede Kamer om, bepaald worden. De volksvertegenwoordigers mogen dus niks zeggen over welke gegevens worden opgeslagen. Dat is ondemocratisch," schrijft XS4ALL woordvoerder Niels Huijbregts. Het tweede punt van kritiek is dat geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat de bewaarplicht zal helpen bij het voorkomen van terroristische aanslagen, of op andere wijze nut zal hebben. Toch lijkt de politiek daar niet bij stil te staan. In het huidige voorstel ontbreekt zelfs de afspraak om de bewaarplicht te evalueren.

Oneerlijk

Verder is XS4ALL bang voor oneerlijke concurrentie, omdat in ander landen de overheid de kosten van de bewaarplicht op zich neemt. Kosten waarvan nog niemand weet hoe hoog ze zullen uitvallen. "De Kamer wordt dus gevraagd in te stemmen met een soort carte-blanche wet. Wat wel duidelijk is, is dat de providers die kosten moeten betalen, niet de overheid. En dat is raar, want opsporing is strikt een overheidstaak. De kosten van opsporingsmiddelen zouden dus niet door particuliere partijen moeten worden gedragen."

De ISP roept dan ook op tot het afschieten van het voorstel: "Ondanks felle kritieken van het College Bescherming Persoonsgegevens en de Raad van State op het wetsvoorstel, is nog altijd niet aangetoond wat het nut en de noodzaak van de bewaarplicht zijn. Op de privacy van burgers wordt inbreuk gemaakt en de bedrijfsvoering van aanbieders wordt belast, zonder dat aangetoond waar deze verregaande maatregelen voor nodig zijn. Een bewaartermijn van 18 maanden gaat zelfs nog een stap verder en is daarom niet acceptabel." Het wetsvoorstel staat voor donderdag 3 april op de agenda van de Tweede Kamer.

Reacties (17)
01-04-2008, 11:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-04-2008, 11:44 door Anoniem
Door rookie
Ik geloof dat de SP een eigen internetdienst heeft voor haar
leden (je kan ook als buitenstaander een abonnement nemen)
waar helemaal niks wordt opgeslagen.

http://www.tomaatnet.nl
Beste Rookie,

Is onze privacy hiermee gegarandeerd? Ik bedoel internationaal?
01-04-2008, 11:48 door Anoniem
Door rookie
Ik geloof dat de SP een eigen internetdienst heeft voor haar
leden (je kan ook als buitenstaander een abonnement nemen)
waar helemaal niks wordt opgeslagen.

http://www.tomaatnet.nl

Zo te zien valt Tomaatnet onder alle definities van een
openbare telecommunicatiedienst. Het is een openbaar aanbod,
waarbij de groep niet beperkt wordt door bv een associatie
met een bedrijf. Daarmee valt het dus ook onder alle
verplichtingen die de wet stelt aan het aanbieden van een
telecommuniatiedienst, zoals aftapplicht en straks ook
bewaarplicht.

Interessant is wel dat ik niet zie dat Tomaatnet zichzelf
als zodanig heeft geregistreerd bij de OPTA. (Dat hoeft geen
probleem te zijn als ze feitelijk een rebrand zijn van een
wel geregistreerde aanbieder)
01-04-2008, 12:58 door Anoniem
Kan XS4ALL misschien eens uitleggen waarom ze een hele tijd
geen enkele aandacht hadden voor die privacy kant en nu
opeens weer er mee gaan schermen?
01-04-2008, 13:29 door rberkers
Misschien wat vaker op de nieuwsgroups en dergelijke kijken
voordat je zegt dat XS4ALL geen aandacht had/heeft voor
privacy zaken?
01-04-2008, 13:41 door Anoniem
Het gaat ze dus alleen om geld.

Laat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid maar nemen in plaats met
een onzin argument aan te sturen op vertraging.

Het is heel gebruikelijk dat de 2e kamer de grote lijn, het beleid, bepaald en
de ambtenaren de details invullen.
01-04-2008, 13:43 door Wuerfel
Door Anoniem
Kan XS4ALL misschien eens uitleggen waarom ze een hele tijd
geen enkele aandacht hadden voor die privacy kant en nu
opeens weer er mee gaan schermen?
Tamelijk kortzichtig om dit te zeggen; Xs4all maakt zich al jaren hard tegen de
wetgeving om data te bewaren. Alleen dat is al een reden om ze te ondersteunen; dalijk gaat het helemaal niet meer om de 'veiligheid mbt terrorisme' maar om brein de centjes wil komen halen voor uitgewisselde zaken als muziek/films.

Op het moment dat brein onder een overheidsintelling geschaard wordt, zij ndie gegevens ineens HEEL dichtbij.


Wat betreft TomaatNet : eerst maar eens zien : zolang ze als ISP opereren zijn
ze onderhevig aan nederlandse/europese wetgeving en zullen ze zich daar
aan moeten houden.
01-04-2008, 14:30 door SirDice
Door Anoniem
Kan XS4ALL misschien eens uitleggen waarom ze een hele tijd geen enkele aandacht hadden voor die privacy kant en nu opeens weer er mee gaan schermen?
Het feit dat ze niet in het nieuws komen betekend niet dat ze er niets mee doen.


Stel dit wordt er doorheen gedrukt (die kans acht ik, helaas, aannemelijk). En we versturen met z'n allen heel veel onzin e-mail naar ons zelf? Gewoon een e-mail sturen naar je eigen adres met een hoop onzin er in. Dat wordt dus allemaal opgeslagen aangezien het via de mailservers van een provider loopt. Ik wil wel eens kijken hoe snel we die opslagcapaciteit vol kunnen gooien.
01-04-2008, 14:47 door Wuerfel
Door SirDice
Door Anoniem
Kan XS4ALL misschien eens uitleggen waarom ze een hele tijd geen enkele
aandacht hadden voor die privacy kant en nu opeens weer er mee gaan
schermen?
Het feit dat ze niet in het nieuws komen betekend niet dat ze er niets mee doen.


Stel dit wordt er doorheen gedrukt (die kans acht ik, helaas, aannemelijk). En
we versturen met z'n allen heel veel onzin e-mail naar ons zelf? Gewoon een e-
mail sturen naar je eigen adres met een hoop onzin er in. Dat wordt dus
allemaal opgeslagen aangezien het via de mailservers van een provider loopt.
Ik wil wel eens kijken hoe snel we die opslagcapaciteit vol kunnen gooien.
Je eigen pagefile in stukjes aan jezelf mailen :D

Ik denk alleen dat dit geen zin heeft, voor je dergelijke terra's aan data
verzonden hebt, hebben zij hun schijven uitgebreid
01-04-2008, 15:02 door SirDice
Door Wuerfel
Ik denk alleen dat dit geen zin heeft, voor je dergelijke
terra's aan data verzonden hebt, hebben zij hun schijven
uitgebreid
In m'n eentje gaat het niet lukken nee. Maar met heel veel
tegelijk?
01-04-2008, 15:09 door Wuerfel
Door SirDice
Door Wuerfel
Ik denk alleen dat dit geen zin heeft, voor je dergelijke
terra's aan data verzonden hebt, hebben zij hun schijven
uitgebreid
In m'n eentje gaat het niet lukken nee. Maar met heel veel
tegelijk?
Met een planning van databehoud van 18 maanden ? Zelfs met de nieuwe
snelheden (http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?
msect=nieuws&id=958&taal=nl) is je upload 1 Mbit. Voor je dat qua upload vol
hebt gepropt stappen zij naar alternate of bellen ze Dell voor een nieuwe EMC
met 32 Tb.
In dit geval vrees ik dat jouw (en mijn) upload het gaat verliezen van het tempo
waarin ze opslag kunnen bijplaatsen.

En dat hangt het er nog van af _wat_ ze gaan loggen ... als het alleen mail +
adds is trek je dat niet vol, Als ze _elke_ download moeten bijhouden ben ik iig
goed voor iets van een Tb op jaarbasis
01-04-2008, 15:18 door Anoniem
Door Wuerfel
Door SirDice
Door Wuerfel
Ik denk alleen dat dit geen zin heeft, voor je dergelijke
terra's aan data verzonden hebt, hebben zij hun schijven
uitgebreid
In m'n eentje gaat het niet lukken nee. Maar met heel veel
tegelijk?
Met een planning van databehoud van 18 maanden ? Zelfs met
de nieuwe
snelheden (http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?
msect=nieuws&id=958&taal=nl) is je upload 1 Mbit.
Voor je dat qua upload vol
hebt gepropt stappen zij naar alternate of bellen ze Dell
voor een nieuwe EMC
met 32 Tb.
In dit geval vrees ik dat jouw (en mijn) upload het gaat
verliezen van het tempo
waarin ze opslag kunnen bijplaatsen.

En dat hangt het er nog van af _wat_ ze gaan loggen ... als
het alleen mail +
adds is trek je dat niet vol, Als ze _elke_ download moeten
bijhouden ben ik iig
goed voor iets van een Tb op jaarbasis

Met alle respect; Mafketels !!!
Dit is een politieke aangelegenheid, waarom willen jullie
ISP's in de problemen helpen en op kosten jagen, wordt
uitsluitend toch weer doorberekend naar de consument en je
mag drie maal raden wie dat is.... ?!
01-04-2008, 16:08 door Anoniem
Door SirDice
Stel dit wordt er doorheen gedrukt (die kans acht ik,
helaas, aannemelijk). En we versturen met z'n allen heel
veel onzin e-mail naar ons zelf? Gewoon een e-mail sturen
naar je eigen adres met een hoop onzin er in. Dat wordt dus
allemaal opgeslagen aangezien het via de mailservers van een
provider loopt. Ik wil wel eens kijken hoe snel we die
opslagcapaciteit vol kunnen gooien.
Dat is onnodig.
Alle aangeboden spam wordt natuurlijk meegenomen. Dat is een
dagelijkse verpletterende hoeveelheid nonsens, waar je niets
voor hoeft te doen.
01-04-2008, 17:59 door Jan-Hein
Door SirDice
Door Anoniem
Kan XS4ALL misschien eens uitleggen waarom ze een hele tijd geen enkele
aandacht hadden voor die privacy kant en nu opeens weer er mee gaan
schermen?
Het feit dat ze niet in het nieuws komen betekend niet dat ze er niets mee
doen.


Stel dit wordt er doorheen gedrukt (die kans acht ik, helaas, aannemelijk). En
we versturen met z'n allen heel veel onzin e-mail naar ons zelf? Gewoon een e-
mail sturen naar je eigen adres met een hoop onzin er in. Dat wordt dus
allemaal opgeslagen aangezien het via de mailservers van een provider loopt.
Ik wil wel eens kijken hoe snel we die opslagcapaciteit vol kunnen gooien.
Ik ondersteun dit voorstel.
01-04-2008, 23:27 door Anoniem
Door Anoniem
Het gaat ze dus alleen om geld. XS4ALL (KPN!) is een Microsoft in het klein.

Laat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid maar nemen in plaats met
een onzin argument aan te sturen op vertraging.

Het is heel gebruikelijk dat de 2e kamer de grote lijn, het beleid, bepaald en
de ambtenaren de details invullen.

Mee eens, al jaren doen de telecom providers niet anders en nu probeert
xs4all zich er onderuit te wezelen.

Ze moeten gewoon netjes meehelpen de maatschappij te beschermen.

Met mijn privacy heeft dat niets van doen; het gaat om de opslag van data voor
het opsporen in geval van een misdrijf.

Ik snap die malloten hier ook niet die idiote ideeen hebben om de boel te
saboteren.
02-04-2008, 12:16 door Anoniem
Door WuerfelTamelijk kortzichtig om dit te
zeggen; Xs4all maakt zich al jaren hard tegen de wetgeving
om data te bewaren. Alleen dat is al een reden om ze te
ondersteunen; dalijk gaat het helemaal niet meer om de
'veiligheid mbt terrorisme' maar om brein de centjes wil
komen halen voor uitgewisselde zaken als muziek/films.
Ik baseer me op feiten, niet hoop. XS4ALL heeft het het
afgelopen anderhalf jaar wat de bewaarplicht betreft alleen
maar over geld gehad. Iedere publiciteit die ze er aan
besteden ging alleen daar over, niet over welke privacy dan
ook. Hun rechtzaken tegen de staat, hun persberichten,
alles. Ja, in een periode daarvoor hadden ze het even over
bezwaarplicht en de gevaren voor privacy, maar daar hebben
ze richting de politiek en via juridische weg daarna tot op
heden werkelijk niets mee gedaan.

Je kan wel hopen dat ze daar mee bezig waren voor de
bewaarplicht maar niet via de officiele kanalen. En als ze
er daar al niets mee doen kan je schreeuwen tot je een ons
weegt over privacy.

Overigens: ik ben al vele jaren en jaren klant bij ze en dat
is omdat ze regelmatig werk maken om voor vrijheid en
privacy op te komen. Maar dat maakt ze nog niet goed genoeg
bezig voor alle privacy en vrijheid, daar is juist hun
aanpak rond de bewaarplicht een schoolvoorbeeld van. Ik wil
wel eens van ze weten waarom ze het niet in de rechtzaken
hebben gebruikt, waarom ze zo lang alleen over geld hebben
gesproken en nu plots pas weer privacy naar voren schuiven.
Als privacy ze echt even lief is als geld hadden ze er veel
en veel meer aandacht aan geschonken en het ook
gecomminiceerd. Maar dat zat er de afgelopen vele maanden
niet in.
02-04-2008, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het gaat ze dus alleen om geld. XS4ALL (KPN!) is een
Microsoft in het klein.

Laat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid maar nemen
in plaats met een onzin argument aan te sturen op vertraging.

Het is heel gebruikelijk dat de 2e kamer de grote lijn, het
beleid, bepaald en de ambtenaren de details invullen.

Mee eens, al jaren doen de telecom providers niet anders en
nu probeert xs4all zich er onderuit te wezelen.
Mee eens.

Ze moeten gewoon netjes meehelpen de maatschappij te
beschermen.
In plaats van mensen te beschermen
waartegen de maatschappij beschermd zou moeten worden.

Met mijn privacy heeft dat niets van doen; het gaat
om de opslag van data voor het opsporen in geval van een
misdrijf.
Het gaat om data van een hoog
abstractieniveau.
Dat wil grofweg zeggen dat het wel iets met je privacy van
doen heeft maar daar op zichzelf niet direct inbreuk op maakt.

Ik snap die malloten hier ook niet die idiote ideeen
hebben om de boel te saboteren.
Deze mensen kunnen
beter andere activiteiten ontplooien zodat zij zich over hun
verkeersgegevens geen zorgen hoeven te maken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.