Archief - De topics van lang geleden

accu + films + traceren telefoon ?

31-07-2008, 14:16 door Anoniem, 24 reacties
Hallo,

op het werk hebben we een vraagje waar we niet 1,2,3 uitkomen.
In de diverse films zie je wel eens dat de "bad guys" hun
accu uit de GSM halen om niet getraceerd te kunnen worden.
Van veel mensen hoor ik dat dit inderdaad waar is. Hier op
mijn werkplek zegd men dat als een GSM uitstaat
dit niet kan, omdat de telefoon dan ook geen signaal kan
ontvangen. Dus gewoon met de accu er nog in.

Dus de vraag is : kan men een telefoon traceren als deze uit
staat, maar de accu zit er nog in ?

Trouwens zou het waar zijn, hou werkt dit dan ??
Reacties (24)
31-07-2008, 15:02 door SirDice
Klein experiment en je weet het.. Laad de accu van je telefoon helemaal op. Zet je telefoon uit (met de accu er in). Kijk na een week hoever je accu leeg is.. Uiteraard zou je natuurlijk ook een multimeter kunnen gebruiken en even de stroom meten.

Bedenk dat ook al is het display uit, reageren de knopjes niet etc het niet wil zeggen dat het ding ook daadwerkelijk helemaal uit is..

De enige manier om dat dus zeker te weten is door de accu er uit te halen.
31-07-2008, 15:04 door Jachra
Het hangt af van het type telefoon dat je hebt. Immers is
het mogelijk dat de telefoon wel lijkt te staan, maar dat
men via enkele componenten toch wat spanning uit je batterij
halen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om de klok op het systeem
actief te houden. In theorie kan men de zelfde mogelijkheid
benutten om een signaal te sturen naar de zendmast.

Het beste is dan een compleet stroomloos toestel te hebben
als je een "bad guy" bent. Vandaar dat ze die actie dan ook
in beeld brengen.
31-07-2008, 15:56 door Anoniem
Door SirDice
Klein experiment en je weet het.. Laad de accu van je
telefoon helemaal op. Zet je telefoon uit (met de accu er
in). Kijk na een week hoever je accu leeg is.. Uiteraard zou
je natuurlijk ook een multimeter kunnen gebruiken en even de
stroom meten.

Bedenk dat ook al is het display uit, reageren de knopjes
niet etc het niet wil zeggen dat het ding ook daadwerkelijk
helemaal uit is..

De enige manier om dat dus zeker te weten is door de accu er
uit te halen.

Tja, stel de accu lekt wat stroom [ door de post van Jachra
] hierboven ergens.
om het klokje te voeden of andere componenten, het is dan
nog steeds geen bewijs dat een GSM met accu erin, en
uitstaat niet is te traceren.

Dus met andere woorden, nog steeds geen concreet antwoord.
Met de accu eruit lijkt me duidelijk, maar zoals de
vragensteller het bedoeld geen idee. Zijn vraag lijkt me
echter duidelijk zat, alleen hij heeft het toch echt over
met de accu erin.
31-07-2008, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem
In de diverse films zie je wel eens dat de 'bad guys' hun
accu uit de GSM halen om niet getraceerd te kunnen worden.
Van veel mensen hoor ik dat dit inderdaad waar
is.
Onzin. Er zijn mogelijkheden te over om 'bad
guys' te traceren, ook wanneer hun GSM uitstaat.
31-07-2008, 16:26 door SirDice
Door Anoniem
Door SirDice
Klein experiment en je weet het.. Laad de accu van je
telefoon helemaal op. Zet je telefoon uit (met de accu er
in). Kijk na een week hoever je accu leeg is.. Uiteraard zou
je natuurlijk ook een multimeter kunnen gebruiken en even de
stroom meten.

Bedenk dat ook al is het display uit, reageren de knopjes
niet etc het niet wil zeggen dat het ding ook daadwerkelijk
helemaal uit is..

De enige manier om dat dus zeker te weten is door de accu er
uit te halen.

Tja, stel de accu lekt wat stroom [ door de post van Jachra
] hierboven ergens. om het klokje te voeden of andere
componenten, het is dan nog steeds geen bewijs dat een GSM
met accu erin, en uitstaat niet is te traceren.
Mee eens echter zit er wel een verschil in stroom verbruik.
Zo zullen die paar componentjes om de klok op spanning te
houden niet zoveel stroom trekken als de zender.

Dus met andere woorden, nog steeds geen concreet
antwoord.
Zoals m'n leraar vroeger altijd zei: "Meten is weten.".
31-07-2008, 16:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
31-07-2008, 19:00 door Anoniem

In de diverse films zie je wel eens dat de 'bad guys' hun
accu uit de GSM halen om niet getraceerd te kunnen worden.
Van veel mensen hoor ik dat dit inderdaad waar is.
Onzin. Er zijn mogelijkheden te over om 'bad
guys' te traceren, ook wanneer hun GSM uitstaat.
en dan ook via hun gsm? hoe dan precies, als je het zo goed
weet dan kun je het ook wel wat beter uitleggen.
31-07-2008, 23:19 door Anoniem
hoe weet je dat er niet ook nog een vaste batterij in je
telefoon zit, die puur en alleen maar ingebouwd is om
contact met de basisstations te onderhouden? :)

Om er maar een quote bij te gooien:

The question is not whether you are paranoid. It's whether
you are paranoid enough.
01-08-2008, 02:42 door Anoniem
Door rookie
Door Anoniem
Hallo,

op het werk hebben we een vraagje waar we niet 1,2,3 uitkomen.

Yeah right ;)


In de diverse films zie je wel eens dat de "bad
guys" hun
accu uit de GSM halen om niet getraceerd te kunnen worden.
Van veel mensen hoor ik dat dit inderdaad waar is. Hier op
mijn werkplek zegd men dat als een GSM uitstaat
dit niet kan, omdat de telefoon dan ook geen signaal kan
ontvangen. Dus gewoon met de accu er nog in.

Dus de vraag is : kan men een telefoon traceren als deze uit
staat, maar de accu zit er nog in ?

Trouwens zou het waar zijn, hou werkt dit dan ??

Ik denk dat wanneer je telefoon uitstaat je niet meer
afgeluisterd/getraced kan worden, maar als jij geen risico wilt nemen,
dan zou ik er vanuit gaan dat ze je wel kunnen afluisteren/tracen
wanneer je telefoonuit staat.

En welke films bedoel je eigenlijk?

24 de serie, en ik geloof dat er ook iets zat in Enemy of the state met Will Smit
01-08-2008, 02:45 door Anoniem
Door SirDice
Door Anoniem
Door SirDice
Klein experiment en je weet het.. Laad de accu van je
telefoon helemaal op. Zet je telefoon uit (met de accu er
in). Kijk na een week hoever je accu leeg is.. Uiteraard zou
je natuurlijk ook een multimeter kunnen gebruiken en even de
stroom meten.

Bedenk dat ook al is het display uit, reageren de knopjes
niet etc het niet wil zeggen dat het ding ook daadwerkelijk
helemaal uit is..

De enige manier om dat dus zeker te weten is door de accu er
uit te halen.

Tja, stel de accu lekt wat stroom [ door de post van Jachra
] hierboven ergens. om het klokje te voeden of andere
componenten, het is dan nog steeds geen bewijs dat een GSM
met accu erin, en uitstaat niet is te traceren.
Mee eens echter zit er wel een verschil in stroom verbruik.
Zo zullen die paar componentjes om de klok op spanning te
houden niet zoveel stroom trekken als de zender.

Dus met andere woorden, nog steeds geen concreet
antwoord.
Zoals m'n leraar vroeger altijd zei: "Meten is weten.".

Ook waneer er minder voltage overblijft is dit nog steeds geen bewijs.
Dus met meten en weten is dit nog steeds geen concreet bewijs.
01-08-2008, 10:33 door Arno Nimus
Door SirDice
Mee eens echter zit er wel een verschil in stroom verbruik.
Zo zullen die paar componentjes om de klok op spanning te
houden niet zoveel stroom trekken als de zender.
Als je iets wilt meten moet je precies weten wat je wilt
meten. Met het aan de batterij meten hoeveel stroom en
spanning er loopt kun je alleen vaststellen dat de telefoon
een bepaalde hoeveelheid energie verbruikt. Je kunt echter
niet, zonder elk componentje te kennen, vaststellen welk
componentje hoeveel energie verbruikt. Dat er verschil is in
stroomverbruik tussen een kristalletje voor de klok en een
zendertje lijkt me logisch, maar misschien zijn er nog meer
componenten die energie gebruiken? Niemand die het weet...

Door SirDice
Zoals m'n leraar vroeger altijd zei: "Meten is
weten.".
Klopt... Als je weet wat je meten moet althans...
01-08-2008, 11:12 door Dunes
Door Arno Nimus
Door SirDice
Mee eens echter zit er wel een verschil in stroom verbruik.
Zo zullen die paar componentjes om de klok op spanning te
houden niet zoveel stroom trekken als de zender.
Als je iets wilt meten moet je precies weten wat je wilt
meten. Met het aan de batterij meten hoeveel stroom en
spanning er loopt kun je alleen vaststellen dat de telefoon
een bepaalde hoeveelheid energie verbruikt. Je kunt echter
niet, zonder elk componentje te kennen, vaststellen welk
componentje hoeveel energie verbruikt. Dat er verschil is in
stroomverbruik tussen een kristalletje voor de klok en een
zendertje lijkt me logisch, maar misschien zijn er nog meer
componenten die energie gebruiken? Niemand die het weet...

Door SirDice
Zoals m'n leraar vroeger altijd zei: "Meten is
weten.".
Klopt... Als je weet wat je meten moet althans...
Helemaal eens met de stelling dat je moet weten wat je wilt
meten.
Het lijkt mij logischer om te meten wat de GSM allemaal
uitstraalt met en zonder batterij dan te kijken naar het
stroomverbruik. Zoals gezegd kan er om diverse redenen
stroomverbruik zijn, ook als staat het apparaat "uit" staat.
Hierbij een link naar een aardig artikel over
beveiligingsrisico's en mogelijke maatregelen mbt GSM's van
de Duitse BSI: http://www.bsi.de/literat/doc/gsm/gsm.pdf of
hier online in het Engels:
http://www.bsi.de/literat/doc/gsm/index_e.htm
01-08-2008, 12:17 door Anoniem
ja, zolang er een accu in je telefoon zit en die accu nog
niet leeg is dan kan men je uitpeilen, heel veel moderne
gsm's hebben ook een gps (of vergelijkbare module) ingebouwd
waarmee het uitpeilen zelfs overbodig word, aangezien het
toestel zijn eigen locatie door kan geven.

hoe dit kan? elke telefoon heeft een uniek nummer, een
beetje hetzelfde als het hardware-MAC adres van een
netwerkkaart, dit noemen ze het IMEI nummer. zelfs al staat
je telefoon helemaal uit, deze IMEI module staat niet eerder
uit dan wanneer je accu leeg is, of als je m eruit haalt.

zonder dit nummer doet een GSM ook heel erg weinig, want dit
is zijn ID waarmee de zendmast m herkent en ook localiseerd.
en dus niet je telefoonnummer. het veranderen van het IMEI
nummer is ook ten zeerste verboden, en valt volgens mij
zelfs onder terrorisme (bepaalde gevallen iig)

als je toestel "uit" staat dan geeft hij het
signaal meende
ik niet altijd door, pas als de telefoon aangeroepen word
door een mast zal de telefoon zichzelf indentificeren naar
die mast toe, en in veel gevallen word bij het afluisteren
van mobiel verkeer een aangepaste mobiele
"zendmast" gebruikt.

om hier onderuit te komen zou je volgens de verhalen voor
elk telefoontje een andere gsm moeten gebruiken, met een
andere simkaart om ervoor te zorgen dat er geen koppeling
mogelijk is tussen die 2, en dan zou het redelijk moeilijk
zijn, maar dan kan men je alsnog weer vinden door de nummers
die je regelmatig belt in de gaten te houden enz...

het is een redelijk waterdicht systeem, maar opzich ook wel
begrijpelijk, als je telefoon bv. regelmatig het verkeerde
nummer toegewezen zou krijgen is ook niet handig :P
01-08-2008, 14:13 door Hot Burmees
Uh simkaart eruit halen?
Lijkt mij ook te werken.

of????
01-08-2008, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem

In de diverse films zie je wel eens dat de 'bad
guys' hun
accu uit de GSM halen om niet getraceerd te kunnen worden.
Van veel mensen hoor ik dat dit inderdaad waar is.
Onzin. Er zijn mogelijkheden te over om 'bad
guys' te traceren, ook wanneer hun GSM uitstaat.
en dan ook via hun gsm? hoe dan precies, als je het zo goed
weet dan kun je het ook wel wat beter uitleggen.
De vraagsteller wilde weten of 'bad guys' getraceerd kunnen
worden wanneer hun GSM niet aan staat, zijnde de enige
bijzonderheid. Het antwoord daarop is gegeven. Je vraag of
dat specifiek dan ook via hun GSM kan, is daarmee irrelevant.
Relevant is wel de vraag waarom je dat specifiek wilt weten.
01-08-2008, 17:48 door Anoniem
Door Hot Burmees
Uh simkaart eruit halen?
Lijkt mij ook te werken.

of????
bereik je niets mee, zolang de accu erin zit, zoek anders
even naar IMEI op het internet en verdiep je daar even in,
dan zal het allemaal een stuk duidelijker worden...

als men weet welk toestel je gebruikt (en dus welk IMEI
nummer) dan kan men dit ten alle tijden traceren zolang je
accu in het toestel zit en niet leeg is. al haal je de SIM
eruit dan nog is je telefoonnummer gekoppeld aan het IMEI
nummer, dat is wat men gebruikt voor traceren, en niet je
telefoonnummer...

zet je SIM van bv. TMobile eens in een ander (simlockvrij ;)
toestel, en je hebt binnen een paar minuten een sms met de
instellingen voor je "nieuwe" toestel (zal vast ook werken
bij andere aanbieders, maar van tmobile weet ik het zeker)
dit doen ze ook op het IMEI nummer, en daaraan herkennen ze
ook wat voor toestel en dus welke instellingen nodig zijn.
23-08-2008, 15:52 door Anoniem
Volgens fox kan de fbi de telefoon afluisteren wanneer die uit staat en
de accu er in zit.

http://www.youtube.com/watch?v=YPr6cAEJ4kk&feature=related
24-08-2008, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem
Volgens fox kan de fbi de telefoon afluisteren wanneer die
uit staat en
de accu er in zit.

http://www.youtube.com/watch?v=YPr6cAEJ4kk&feature=related

En dan kom je met een filmpje van Fox aanzetten? Niet echt
de meest betrouwbare nieuwszender. Door misbruik te maken
van een lek in het OS van de telefoon kun je (in theorie)
een gesprek afluisteren. Dat lek is deze week bevestigd door
Nokia.
24-08-2008, 12:21 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-08-2008, 13:28 door spatieman
na 9/11 zit in iedere GSM een GPS chip.
die werkt natuurlijk niet als de accu eruit is.
er zit wel een kern van waarheid in.
MAARRR, zodra de chip weer sap krijgt, is het pinpointen een
seconden kwestie..
24-08-2008, 16:12 door Anoniem
het traceren of afluisteren gaat niet via het imei nummer maar met het imsi
nummer. het imei nummer zal messchien wel gebruikt worden in het proces
om iemad te traceren of afluisteren.

verder denk ik dat als je batterij er uit is en er geen extra batterij (ingebouwd
zitt) je niet ben af te luisteren of te traceren

wel zijn er verschillende soorten software te verkrijgen die je gsm kunnen
manipuleren ,echter ben ik van menig dat ook de telecom provider dat kan
door middel een berichtje te versturen of een update te laten runnen.


ik denk dan ook dat als je je batterij er uit haald je niet afgeluisterd of
getraceerd kan worden
14-01-2011, 17:34 door Anoniem
nee dat niet maar ze kunnen wel an je laatste geprek waar je op dat moment was (de politie dan)
20-01-2011, 11:14 door Anoniem
Laatst een telefoon gesloopt, daar zat geen extra accu in. Die niet. GPS chip ? Aluhoedje. Lege accu = niks meer.
Behalve via Proximity techniek ;)
24-01-2011, 12:24 door Anoniem
Faraday cage =)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.