image

Internet Explorer 8 beschermt gebruikers tegen malware

vrijdag 7 maart 2008, 10:59 door Redactie, 20 reacties

Net als Firefox 3 zal Internet Explorer 8 gebruikers tegen malware op websites beschermen. De in ontwikkeling zijnde browser is voorzien van een veiligheidsfilter dat bekende Phishing sites en pagina's die kwaadaardige code verspreiden blokkeert. Microsoft zou het filter hebben geoptimaliseerd zodat het gebruikers nog sneller kan beschermen.

Voor systeembeheerders is er de mogelijkheid om deze optie voor gebruikers te verplichten, zodat bekende gevaarlijke websites altijd worden geblokkeerd. Microsoft gebruikt voor haar filter een eigen beheerde blacklist, terwijl Mozilla voor Firefox 3 door Google wordt bijgestaan.

Reacties (20)
07-03-2008, 11:18 door ThePope
ik heb toevallig gister een blik geworpen op de eerste
versie van IE8. En ik zal eens iets zeggen, het is gewoon
firefox met IE8 als label. (in ieder geval op de voorgrond)
07-03-2008, 11:33 door Anoniem
bye bye firefox straks..wedden
07-03-2008, 12:41 door spatieman
nee, want IE8 zal ook geen noscipt ondersteuning hebben.
07-03-2008, 12:59 door Anoniem
In het het filter net geprobeerd maar het laat gewoon sites als
http://www.spysheriff.com en http://www.udefender.com door terwijl ik het "Safety Filter"
heb aanstaan. Deze sites staan bekend als "Rogue Anti-spyware", oftwel doet
zich voor als anti-spyware pakket maar het is regelrechte spyware.
07-03-2008, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem
In het het filter net geprobeerd maar het laat gewoon sites als
http://www.spysheriff.com en http://www.udefender.com door terwijl ik het
"Safety Filter"
heb aanstaan. Deze sites staan bekend als "Rogue Anti-spyware",
oftwel doet
zich voor als anti-spyware pakket maar het is regelrechte spyware.
Niet waar!
07-03-2008, 17:15 door Anoniem
Niet waar!
Wat is niet waar? Ik heb toch echt net zelf getest en de aangeboden software
is malware!

Zie http://www.spywarewarrior.com/rogue_anti-spyware.htm
07-03-2008, 18:37 door Anoniem
Door Anoniem
In het het filter net geprobeerd maar het laat gewoon sites als
http://www.spysheriff.com en
http://www.udefender.com door terwijl ik het
"Safety Filter"
heb aanstaan. Deze sites staan bekend als "Rogue
Anti-spyware", oftwel doet
zich voor als anti-spyware pakket maar het is regelrechte
spyware.

Hoi, waarom is http://www.udefender.com dan spyware ?

Geef eens een verklaring als :
Als ik udenfer installeer dan .......................
07-03-2008, 19:04 door SirDice
Deze sites staan bekend als "Rogue Anti-spyware", oftwel doet zich voor als anti-spyware pakket maar het is regelrechte spyware.
Dat is dus geen phisingsite.. Ook zal er op die sites zelf geen kwaadaardige (web) code staan.
een veiligheidsfilter dat bekende Phishing sites en pagina's die kwaadaardige code verspreiden blokkeert.
Voor malware (ad- en spyware, virussen) heb je andere (filter/scan) programma's. Het gaat hier om een browser.
07-03-2008, 21:59 door Anoniem
SirDice;
Het nieuwe safety filter gaat dus verder dan alleen phishing sites. Daarom
heet het ook safety filter en niet phishing filter zoals in IE7.
08-03-2008, 08:03 door Nomen Nescio
Door spatieman
nee, want IE8 zal ook geen noscipt ondersteuning hebben.
Nee, want IE8 zal geen noscript ondersteuning NODIG hebben. Je kunt al heel
lang scripts uitschakelen in IE. Kritiek hebben is goed, maar dan moet je wel
weten waarover je spreekt.
08-03-2008, 08:10 door Nomen Nescio
Door Anoniem
In het het filter net geprobeerd maar het laat gewoon sites als
http://www.spysheriff.com en http://www.udefender.com door terwijl ik het
"Safety Filter"
heb aanstaan. Deze sites staan bekend als "Rogue Anti-spyware",
oftwel doet
zich voor als anti-spyware pakket maar het is regelrechte spyware.
Bij mij worden ze ook in IE7 geblokkeerd. Je bewering is dus niet waar.

Dat valt me overigens steeds op: men heeft gewoon geen kaas gegeten van
wat in IE mogelijk is, maar men heeft wel kritiek. Ongefundeerde kritiek dus.
Of zoals ik bij ZDNet las: IE krijgt "eindelijk net als in FIrefox" bepaalde extra
toevoegingen en begint daardoor eindelijk een beetje in de buurt van Firefox te
komen.
Mensen, kijk nou eerst eens goed wat er in IE kan voordat je kritiek levert. Ik
vind het best als er terechte kritiek is, maar die ongefundeerde scheldpartijen
hangen mij zo langzamerhand behoorlijk de keel uit.
08-03-2008, 10:10 door Erik Loman
Nomen Nescio: Bij mij worden ze ook in IE7 geblokkeerd.
Dan worden ze geblokkeerd door een Add-on die je geinstalleerd hebt want dergelijke functionaliteit zit zeker niet in IE7.

IE7 doet alleen phishing (het onderdeel heet niet voor niks Phishing Filter)

IE8 schijnt ook malware sites te moeten kunnen blokkeren. Vandaar de
naamswijziging van "Phishing Filter" in "Safety Filter".
08-03-2008, 13:28 door slorg
"Microsoft gebruikt voor haar filter een eigen beheerde
blacklist, terwijl Mozilla voor Firefox 3 door Google wordt
bijgestaan."

Like it is a bad thing?
Google heeft tot nu toe echt extreem goede software/diensten
uitgebracht.
Ik ben echt 100% tevreden met google, het enige -puntje is
dat ze nogal veel zien in verband met privacy, maar ik
geloof dat ze er niet veel mee doen...

http://www.nu.nl/news/1161516/50/'Microsoft_ontwikkelt_superspyware'.html
Vindt ik echt heeeel veel enger
08-03-2008, 16:48 door Nomen Nescio
Door Erik Loman
Nomen Nescio: Bij mij worden ze ook in IE7 geblokkeerd.
Dan worden ze geblokkeerd door een Add-on die je geinstalleerd hebt want
dergelijke functionaliteit zit zeker niet in IE7.

IE7 doet alleen phishing (het onderdeel heet niet voor niks Phishing Filter)

IE8 schijnt ook malware sites te moeten kunnen blokkeren. Vandaar de
naamswijziging van "Phishing Filter" in "Safety Filter".
Fijn dat jij weet wat ik op mijn computer geïnstalleerd heb staan. Niets is dus
te dol om maar te "bewijzen" hoe slecht IE wel niet is. Jouw opmerking dat IE8
iets "schijnt te hebben" spreekt boekdelen. Niet onderzoeken, maar gewoon
bashen. Ga het nou eens gewoon echt bekijken voordat je commentaar
levert... ach laat ook maar.
09-03-2008, 13:55 door Anoniem
Door Nomen Nescio
Door spatieman
nee, want IE8 zal ook geen noscipt ondersteuning hebben.
Nee, want IE8 zal geen noscript ondersteuning NODIG hebben.
Je kunt al heel
lang scripts uitschakelen in IE. Kritiek hebben is goed,
maar dan moet je wel
weten waarover je spreekt.
laat eens zien hoe dat moet dan? commentaar hebben is goed
maar je moet dan wel zulke uitspraken met uitleg /
argumenten ondersteunen.
09-03-2008, 18:31 door Erik Loman
Ik gebruik zelf hoofdzakelijk Internet Explorer. Door de uitspraken die ik heb
gedaan wil ik niet bewijzen hoe slecht IE is. De functies zitten er volgens mij
gewoon (nog) niet in.

Misschien gebruik je een speciale DNS server (OpenDNS ofzo) die de malware sites blokkeert? Of zit je bij een provider die dergelijke filtering doet? Of heb je een aangepaste HOSTS file?

Hoe dan ook, ik vind je reacties vrij stevig. Misschien dat je je in de toekomst
iets genuanceerder kunt uitdrukken ...
10-03-2008, 15:04 door SirDice
In IE4/5.0/5.5/6/7 en waarschijnlijk ook in 8 (niet gezien nog)...

Tools - Internet Options.. Tab Security..
Kies Internet zone.. Klik op Custom.. Zet alle actieve content op disabled.
Voeg vertrouwde sites toe aan de Trusted Zone..

Vergelijkbaar met NoScript? Niet echt.. Noscript is toch een stuk gebruikers vriendelijker. Bovendien heb ik daar meer vertrouwen in dan in die Zones. Het is me, in het verleden, al diverse keren gebeurd dat alle zones spontaan
verdwenen (als je er teveel in rommelt).
10-03-2008, 15:07 door Nomen Nescio
Door Erik Loman
Ik gebruik zelf hoofdzakelijk Internet Explorer. Door de uitspraken die ik heb
gedaan wil ik niet bewijzen hoe slecht IE is. De functies zitten er volgens mij
gewoon (nog) niet in.

Misschien gebruik je een speciale DNS server (OpenDNS ofzo) die de
malware sites blokkeert? Of zit je bij een provider die dergelijke filtering doet?
Of heb je een aangepaste HOSTS file?

Hoe dan ook, ik vind je reacties vrij stevig. Misschien dat je je in de toekomst
iets genuanceerder kunt uitdrukken ...
Ik druk me nog altijd minder "stevig" uit dan de gemiddelde Windowsbasher
hier.
27-10-2008, 23:49 door Anoniem
ik begin steeds meer hekel aan IE te krijgen. Heb net ie 8 geinstalleerd en de phising optie (hoe krijg ik die uitgeschakeld) komt in botsing met die van Norton Internet Security.

Ie 8 kun je niet verwijderen...en dat is eigenlijk belachelijk. Systeemherstel werkt al tijden niet meer op mijn pc hoewel ik er ruimte genoeg voor ingesteld hebt
23-08-2009, 23:12 door Anoniem
Ook tijdje IE8 uitgetest en ik heb er ook al een hekel aan.
- vreselijk traag
- de meeste webmasters kunnen opnieuw beginnen of hun site aanpassen
- in sommige gevallen wil IE8 zelfs niet luisteren naar de door u zelf gekozen instellingen
(ondervonden met de instelling 'de map met tijdelijke internetbestanden leegmaken als de browser wordt afgesloten' in en uit te zetten, als die uit stond bleef die gewoon die bestanden leegmaken wat ook vertraging opleverde, zandlopertje in beeld en zo)
- DEP te fanatiek afgesteld???
- DOM opslag een supercookie? nodig?
- IE8 staat volgens mij echt nog in zijn kinderschoenen en werkt op de zenuwen
Toch wil ik IE8 het nog het voordeel van de twijfel of van mijn onkunde geven...alvorens over te schakelen naar enig ander browser die waarschijnlijk ook wel hun goeie en slechte kantjes hebben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.