image

XS4ALL: Keurmerk voor ISP’s is marketingtool

woensdag 25 juni 2008, 15:03 door Redactie, 5 reacties

Een keurmerk voor internetproviders zorgt niet voor meer veiligheid op het internet en is in feite gewoon een marketingtool, dat laat XS4ALL aan Security.NL weten. De ISP sloeg twee weken geleden alarm naar aanleiding van een brief die de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) had verstuurd. De OPTA is voorstander van een keurmerk, omdat dit consumenten een veilige provider laat kiezen.

"Er zijn geen "onveilige" access providers. Er zijn wel onveilige websites en gebruikers die zich onveilig gedragen," zegt technisch directeur Simon Hania. Volgens hem zijn er in Nederland nog nauwelijks aanbieders die als laks te kenmerken zijn. "Als dat zo was, dan treedt er namelijk een zelfcorrigerend mechanisme tussen providers in werking: verkeer van en naar een dergelijk provider gaat dan hinder ondervinden van elders ingestelde blokkades.”

Hij noemt als voorbeeld dat de mailservers van sommige providers soms voor spam misbruikt worden. Vervolgens komt die mailserver op een blocklist, waardoor mailverkeer van alle klanten van die provider hinder ondervindt. Dat leidt weer tot grote aantallen helpdesktelefoontjes en dat kost de provider geld. Dus zal die minder laks optreden. "Voor dit effect is een keurmerk echt niet nodig."

Als het gaat om besmette abonnees treedt de provider actief op. In veel gevallen wordt de verbinding gefilterd of gedeeltelijk afgesloten. XS4ALL doet dit voor twee zaken, om de klant tegen het weglekken van informatie te beschermen, maar ook om verdere verspreiding tegen te gaan.

Bij de overheid zijn ze zeer te spreken over de houding van internetproviders als het om computercriminaliteit gaat. "Providers doen zo adequaat mogelijk hun best," zegt GOVCERT woordvoerster Ella Broos. Ze vindt een keurmerk wel een goed initiatief zolang het aan de markt wordt overgelaten. Dat geldt ook voor de controle ervan. Het is dus niet zo dat de overheid providers tot een keurmerk gaat verplichten of als controleur gaat optreden. Broos merkt wel op dat mocht er een keurmerk komen, ISP’s die hier niet over beschikken, niet per definitie onveiliger zijn dan hun gecertificeerde concurrenten.

Keuze

Bij de OPTA zien ze een keurmerk als middel zodat consumenten een goed geïnformeerde keuze voor een ISP kunnen maken, waarbij er bewust voor een bepaald beveiligingsniveau kan worden gekozen. "Consumenten kunnen dan op transparante wijze zien welke veiligheidsmaatregelen door een ISP zijn genomen. Het is een voorstel uit de branche zelf geweest en de ISP's zouden het dan ook zelf moeten opzetten in de ogen van OPTA," zegt woordvoerster Cynthia Heijne.

Een keurkmerk kan volgens de OPTA weldegelijk voor een hoger beveiligingsniveau zorgen. "Sommige ISP's dachten zelf dat het wel een nuttig middel was. Als door middel van zo'n keurmerk consumenten kunnen kiezen op beveiligingsniveau, zullen ISP's ook meer op dit aspect gaan concurreren, waardoor uiteindelijk de markt zichzelf naar een hoger niveau van beveiliging tilt," gaat Heijne verder.

De vraag blijft natuurlijk zolang er geen keurmerk is, hoe consumenten een veilige provider kunnen kiezen. "Voor een leek is dat nu moeilijk, vandaar dat we het idee van de branche om een keurmerk te voeren zo goed vinden. Dan kan een consument dit onderscheid wel maken."

Volgens Hania zal het niets uitmaken. "Het helpt geen biet om access provders van een keurmerk te voorzien. Een keurmerk op zichzelf lost niks op. Helemaal wanneer alleen access providers eronder zouden vallen. Onveiligheid komt namelijk bij allerlei hosters voor in zowel binnen als buitenland." De technisch directeur haalt daarbij de quote van collega Niels Huijbregts aan. "Luchtvervuiling los je immers ook niet op door iedereen verplicht een mondkapje te laten dragen, dat doe je door roetfilters te installeren op de uitlaat van de vervuiler."

Marketingtool

Mocht het keurmerk er komen, dan moet het niet tot een "gimmick" verworden wat leuk staat in reclames. "Daarom moeten de eisen van het keurmerk serieus en uitdagend zijn. Dus ook serieus in de zin dat de branche zelf streng toeziet op de uitgifte er van. Uiteindelijk zijn de ISP's er zelf ook bij gebaat als dit een zinvol keurmerk is: de consument kan dan immers zelf de "goeien" van de "kwaaien" onderscheiden. En op die manier haal je dus de rotte appels uit de mand en wordt het duidelijk welke ISP's daadwerkelijk de veiligheid van hun klanten hoog in het vaandel hebben staan," aldus Heijne. Zij vindt dat als het een initiatief van de markt is, de controle in eerste instantie ook bij de markt moet liggen.

Hania blijft echter sceptisch over het keurmerk voor providers en keurmerken in het algemeen. "Een keurmerk is per definitie altijd een marketingtool. Het valt dus niet te voorkomen dat het dat wordt. Het is het al."

Reacties (5)
25-06-2008, 16:00 door Anoniem
Ik kan mij in deze wel vinden in het relaas van XS4ALL en is
het ook goed dat de OPTA benadrukt dat het idee van een
keurmerk er een was van enige ISP's.

Tegelijkertijd gaan de gedachten uit naar bestaande
keurmerken als bijvoorbeeld "Hacker Safe," onder andere:
[url=http://www.security.nl/article/18631/1/Hacker_Safe_logo_negeert_veiligheid_consument.html]Hacker
Safe logo negeert veiligheid consument[/url]
[url=http://www.security.nl/article/18625/1/Hacker_Safe_websites_weer_zo_lek_als_een_mandje.html]Hacker
Safe websites weer zo lek als een mandje [/url]
25-06-2008, 16:11 door Anoniem
IDD; zoals alle 'keurmerken' is ook dit gewoon een ordinair
stukje marketing / protectionisme.
25-06-2008, 23:26 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-06-2008, 13:49 door Hartog
Ik ben helemaal voor zo'n keurmerk!

Want dan neem ik de provider zonder keurmerk. Baas in eigen
mailbox / netwerk - dank u!
02-07-2008, 14:51 door eversteegt
Hmmm... waarom heb ik het op dit moment even niet zo met
XS4ALL? Ben altijd tevreden klant van ze geweest, tot ze
over genomen zijn door KPN.

Ze blijven duur voor wat ze bieden (wat ik altijd
justificeerde met als argument "goede service" en diensten
zoals gratis hotspots, telefonie met anti-spam, etc.).

Helaas: De laatste druppel om de emmer over te laten lopen
is gevallen: Na mijn verhuizing, die vorige week vrijdag
gereed is gemeld heb ik nog steeds geen linesync. Het heeft
me zaterdag 1,5 uur beltijd gekost om dit uiteindelijk bij
de netwerk club aangemeld te krijgen maar het werkt nog
steeds niet.

Bel ik ze gisteren op: "nee, maar u belt wel erg snel terug
hoor. Hier zijn echt 4 werkdagen voor nodig voordat wij
terugmelding krijgen" . " En heb ik dan weer internet. En
een monteur langs indien nodig?".

Nee.... toegevoegde waarde heeft XS4ALL niet meer boven de
rest van de KPN club of een willekeurige cheapo provider
zoals Alice, tele2 of telfort.....

Ik wil xs4all best een warm hart toedragen en ik kan een
heel eind mee komen in het commentaar wat xs4all in deze
context op de opta levert..... maar het krijgt steeds meer
een bijsmaak.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.