image

Privacy-activist wil Google Street View aanpakken

vrijdag 20 maart 2009, 16:43 door Redactie, 18 reacties

De komst van Google Street View in Nederland zal maar weinigen ontgaan zijn. Inmiddels rijden de auto's van Google in negen landen rond en maken overal foto's van die online zijn te bekijken, tot groot ongenoegen van privacy-activisten. Hoewel Google de gezichten van gefotografeerde mensen onherkenbaar maakt, wil privacy-activist Simon Davies van Privacy International toch een "testzaak" tegen de zoekgigant aanspannen. De kern van Davies zijn betoog draait om het standpunt dat personen hun toestemming voor het gebruik van de foto's moeten geven.

De Information Commissioner's Office gaf Google's dienst vorig jaar groen licht, omdat de gezichten onherkenbaar zijn en daardoor de wet niet overtreden wordt. Davies houdt vol dat voor het commercieel gebruik van publieke foto's wel degelijk de toestemming van de betrokken personen is vereist. Juristen zien zijn kansen echter somber in, aangezien het wettelijk helemaal niet verplicht is om iemand zijn toestemming te vragen, ook al zijn er commerciële motieven in het spel.

In sommige gevallen is het voorgekomen dat mensen met succes konden aantonen dat van hun gemaakte foto's een inbreuk van de privacy vormden. "In Street View worden mensen per toeval gefotografeerd, ze zijn op dat moment toevallig op straat. Dat was niet het geval bij die andere privacy zaken, waarin de eisende partij beweerde dat zij het onderwerp van de foto waren."

Reacties (18)
20-03-2009, 16:55 door Anoniem
Prakstische voorbeelden:

Relatie:
Schat wat deed jij in de Geleenstraat in Den Haag? Ja jij bent het want die trui heb ik toen voor je gekocht en je hebt dezelfde schoenen.

Werk:
Ik dacht dat je ziek was?


Winkelen:
Ik dacht dat je daar nooit kwam en nu zie ik wat anders wat deed je daar?

en zo kunnen we wel doorgaan
20-03-2009, 17:22 door Anoniem
Gister werd er op geenstijl al gezellig rond gebabbeld over van alles en nog wat, en met toeval werd ook Beau van Erven Dorens er ook langs. Op het moment dat streetview in Nederland online kwam stond de foto er dus gewoon. Een paar uur later was de foto door Google toch maar snel verwijdert.

Op zo'n moment kan het dus wel ! Omdat het zo gezegt een "BN'er" is, maar wij als gewone burger kan geen kant op en wint google eigenlijk altijd. Ook al is het inbreuk van de privacy.
20-03-2009, 19:27 door Anoniem
Kan die meneer zich met iets belangrijkere zaken gaan bezighouden?
20-03-2009, 19:33 door Anoniem
Je ziet geen eens van wanneer die foto's zijn. Dat kan gisteren zijn maar ook tig maanden geleden. Beetje kansloos.
20-03-2009, 19:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-03-2009, 20:33 door Anoniem
streetview is wel mooi, maar alle mensen volledig uitknippen imho.
20-03-2009, 22:52 door Anoniem
Op straat heb je geen privacy. Get used to it. Of blijf binnen.
20-03-2009, 22:59 door Eerde
Ach dat dacht de Fam. Boring ook ;)
Onzin, gaat nix worden of van komen.
Go Google go !
20-03-2009, 23:10 door Anoniem
XD...

Ik zoek heel even in google earth voor street view, ze zijden dat "kentekens en gezichten" vervaagt werden... De eerste foto die ik zie, zie je gewoon een kenteken. de 2e ook! nou, lekker verbergen!

Ik heb hier een screenshot ervan. Ik weet alleen niet of links plaatsen mag...

http://i498.photobucket.com/albums/rr346/rctmat/Google.jpg

Ik heb de laatste 2 tekens voor privacy verwijderd.
21-03-2009, 10:57 door Willem 2
Door AnoniemPrakstische voorbeelden:

Relatie:
Schat wat deed jij in de Geleenstraat in Den Haag? Ja jij bent het want die trui heb ik toen voor je gekocht en je hebt dezelfde schoenen.

Werk:
Ik dacht dat je ziek was?


Winkelen:
Ik dacht dat je daar nooit kwam en nu zie ik wat anders wat deed je daar?

en zo kunnen we wel doorgaan


Jij bent duidelijk al hééééél lang niet meer in die buurt geweest. Het is vrijwel compleet tegen de vlakte gegaan. Hoe ik dat weet? Omdat er nou een groot bejaardentehuis staat waar mijn vader woont.
21-03-2009, 10:58 door Willem 2
Nee, we moeten niet zeuren. Dat doen we alleen maar als we maar *denken* dat Microsoft iets van ons te weten kan komen.

Ja maar, die willen er geld mee verdienen. Juist, en Google dus niet? Hypocriet dus weer, die reacties hier.
22-03-2009, 20:37 door Anoniem
Ik zie werkelijk geen enkel voordeel in een cyberwandeling voor ik ergens naartoe ga. Sterker: het lijkt me heel erg saai om al te weten hoe alles eruitziet wanneer ik er aankom. Nou zegt men wel dat bedrijven er hun voordeel mee doen, maar hoe dan? Is een makelaar er blij mee wanneer Google een baggerfoto toont van een pand dat in de verkoop moet? Wat is Googles doel? Advertenties verkopen? Alleen dat? Maak dat de kat maar wijs. Informatie is macht. Dat is het. Google is nu nog in particuliere handen, maar kan zomaar verkocht worden toch? Google kan meehelpen met het opsporen van personen, zoals in het verleden is bewezen (Chinese activist die dank zij de medewerking van Google tien jaar in de bak mag brommen). Door allerlei wetten kan Google daartoe gedwongen worden. Enfin, eindeloze discussie. Benieuwd wanneer ze de camera op je ramen gaan zetten.
22-03-2009, 23:31 door Anoniem
Door AnoniemOp straat heb je geen privacy. Get used to it. Of blijf binnen.

Binnen blijven, en vooral niet voor je raam staan want dat wordt met een foto ook vastgelegd. Vooral ook niet in je tuin gaan liggen want ook google earth kijkt mee.

Daarna het surf gedrag via google, en vergeet niet straks je stroom/gas/water verbruik met een 15 minuten interval. Nee het valt allemaal erg mee. Get used to it, zo lang je een grijze muis bent in de samenleving
23-03-2009, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem
Door AnoniemOp straat heb je geen privacy. Get used to it. Of blijf binnen.

Binnen blijven, en vooral niet voor je raam staan want dat wordt met een foto ook vastgelegd. Vooral ook niet in je tuin gaan liggen want ook google earth kijkt mee.

Daarna het surf gedrag via google, en vergeet niet straks je stroom/gas/water verbruik met een 15 minuten interval. Nee het valt allemaal erg mee. Get used to it, zo lang je een grijze muis bent in de samenleving
allemaal leuk en wel, maar ik heb dus niet het recht om met rust gelaten te worden?
zou het niet heel normaal moeten zijn dat ik gewoon buiten mijn huis rond kan lopen zonder constant bespioneerd te worden?
dat mijn buren in mijn tuin zitten te gluren is tot daar aan toe, maar ik denk niet dat de hele wereld dat zomaar kan en mag, en zeker een commercieele instantie als google niet, ook omdat die er andere belangen bij heeft dan bv mijn buren.

zeggen "blijf dan binnen" is geen optie, en mensen die zoiets roepen denken zelf ook in zijn geheel niet na, mijn mening...
doe jij mijn boodschappen, zodat ik binnen kan blijven?

wat is er veranderd aan de wereld dat dit zo gemakkelijk geaccepteerd word?
ik zal wel meteen voor nutcase uitgemaakt worden, maar ik vind dit soort pratkijken sterk neigen naar bv boeken als "1984"
alsof het normaal moet zijn dat overal camera's hangen, hoelang nog tot er in elke woonkamer standaard een camera hangt, voor u eigen veiligheid natuurlijk :P
23-03-2009, 16:22 door Anoniem
Dag allemaal

Met de Slimme energie meters ben je thuis ook niet veilig meer, als ze zien wanneer je de wc doortrekt..

Ach, en in de auto ben je dat ook niet, en bij AH ook niet, en met Openbaar vervoer ook niet, met de patienten dossiers ook niet en..

Bestaat Privacy eigenlijk nog wel ?

W
26-05-2009, 17:07 door Anoniem
Hey iedereen,
Ook ik kwam er bij toeval achter dat ik op google street vieuw sta en ben hier helemaal niet blij mee,
ik sta er samen met mijn nichtje op waar mijn zus ook helmaal niet blij mee was.
Er wort niet gevraagt of je op de foto wil,laat staan of het goed is dat het op internet komt te staan.
Dan nog het feit dat google beweert dat de gezichten onherkenbaar worden gemaakt is complete onzin.
Mijn nichtje en ik zelf staan vol herkenbaar in beeld.
Wat nou privacy wordt niet geschend.

P.
19-06-2009, 14:12 door Anoniem
Ineens scheurt er zo'n camerawagen door mijn straat.
Hondsbrutaal tegen het eenrichtingsverkeer in en ook nog eens met hogere snelheid als de hier toegestane 30km/uur
Zelf sta ik nu ook op streetview, in mijn eigen tuin, op een manier die ik zelf beslist niet wil.
Hoe en waar kan ik hier bezwaar tegen maken en de beelden laten verwijderen?
22-12-2009, 14:23 door Anoniem
Iedereen heeft recht op privicy maar op straat vervalt ineens die recht wel op je eigen grond geld het waar zijn wij nu mee bezig en het koningshuis mogen wij bij hun binnen kijken wij betalen hun huizen hun vakanties alles wat hun hebben of doen betalen wij en wij mogen niet opbezoek gaan bij hun inverband met staats veiligheid.
Diike... maar zij mogen wel bij ons binnen kijken
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.