image

Eerste virusschrijver: Virusscanners werken niet

dinsdag 12 mei 2009, 13:45 door Redactie, 18 reacties

Tijdens de EICAR conferentie in Berlijn heeft de bedenker en schrijver van het eerste computervirus laten weten dat anti-virus software niet werkt. In 1983 ontwikkelde Fred Cohen een "proof-of-concept" van een virus, dat hij later vernietigde. In de jaren tachtig van de vorige eeuw demonstreerde Cohen al dat honderd procent detectie onmogelijk is. Nu liet hij toehoorders horen dat virusscanners niet werken.

Volgens Randy Abrams van virusbestrijder ESET is de kritiek niet helemaal terecht. "Het is gebaseerd op een hele bekrompen definitie van werken." Als je de definitie van Cohen zou toepassen, dan kun je ook stellen dat verkeerslichten niet werken, dat gordels niet werken en dat het meeste in de wereld niet werkt. "Verkeerslichten laten auto's niet altijd stoppen als dat zou moeten. Mensen die gordels dragen raken soms toch gewond bij auto-ongelukken. Virussen worden soms niet gedetecteerd."

Veilig
Als je een definitie zou gebruiken die stelt dat virusscanners het risico verminderen, dan is het duidelijk dat anti-virus software wel werkt, gaat Abrams verder. "Als je bedoelt te zeggen dat virusscanners je veilig maken, dan is het antwoord nee, niets maakt je namelijk veilig, maar als je vraagt of het gebruik van anti-virus het risico vermindert, dan is de duidelijke conclusie dat het dit doet. Dus ja, anti-virus werkt, zolang je maar niet verwacht dat virusscanners je alleen veilig maken."

Reacties (18)
12-05-2009, 13:55 door Preddie
verkeerslichten zijn niet bedoelt om auto's te stoppen, daar zijn de remmen voor. verkeerlichten moeten er voor zorgen dat de automobilist op een veilige manier zijn weg kan vinden tussen de verkeersstromen. het is aan je zelf of je je er aan houd

Gordels zorgen er niet voor dat je niet gewond raakt, maar moeten ervoor zorgen dat de schade aan het menselijk lichaam moet worden voorkomen of verkleint wanneer er een ongeluk zich voordoet. ook hier geld dat het een eigenkeuze is om de gordel om te doen.

Een virusscanner moet er voor zorgen dat je niet geïnfecteerd raakt of wanneer je geïnfecteerd bent dat het virus gedetecteerd wordt.Het is aan je zelf om een virusscanner te installeren echter wanneer dit gebeurt is is het niet aan je zelf om te bepalen wanneer een virus gedetecteerd wordt.

een beetje een verkeerde vergelijking van de meneer van ESET ;)
12-05-2009, 14:02 door Anoniem
als gordel eigen keuze is waarom krijg je dan boete als je geen gordel om hebt?
12-05-2009, 14:53 door Michel1973
Wat Randy Abrams probeert te zeggen is dat niet alle veiligheid middelen ook per definitie ongelukken of problemen voorkomen, en dat is toch ook waar :)

Er wordt een poging gedaan tot betere beveiliging maar wil niet per definitie zeggen dat alles te voorkomen is :)
12-05-2009, 15:11 door Anoniem
Dat iedereen maar verplicht wordt een virusscanner te gebruiken, netzoals de verplichting een gordel aan te hebben in de auto. Het is geen garantie dat je niks zal overkomen, maar zorgt toch tot op een zekere hoogte voor een stukje veiligheid.
12-05-2009, 15:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-05-2009, 15:57 door Anoniem
Door Peter V:
verkeerslichten zijn niet bedoelt om auto's te stoppen, daar zijn de remmen voor

En remmen werken soms ook niet, kijk maar eens naar Opel en Hyundai...

Moet je de auto eens naar de garage brengen...... Opel gebruikt al jaren ATE en Girling en Bosch. Dat zit echt wel goed.
12-05-2009, 15:57 door Anoniem
Door Predjuh: verkeerslichten zijn niet bedoelt om auto's te stoppen, daar zijn de remmen voor. verkeerlichten
Remmen zijn er voor om auto's sneller te laten rijden. Verkeerslichten zijn daarentegen wel zeker bedoeld om auto's te laten stoppen (indien ze op rood staan).
12-05-2009, 15:57 door MarkII
Door Peter V:
verkeerslichten zijn niet bedoelt om auto's te stoppen, daar zijn de remmen voor

En remmen werken soms ook niet, kijk maar eens naar Opel en Hyundai...

Het gaat over anti virus en jullie hebben het over auto's...... LOL
12-05-2009, 18:09 door Arnoud Engelfriet
Elke juridische discussie over computers verandert vanzelf in een discussie over auto's om een of andere reden.
12-05-2009, 20:36 door Anoniem
Door Arnoud Engelfriet: Elke juridische discussie over computers verandert vanzelf in een discussie over auto's om een of andere reden.

Dat komt doordat:
- de meeste computerfanaten mannen zijn
- ze te te weinig juridisch onderlegd zijn
- ze denken dat ze verstand van autos hebben ...
12-05-2009, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem: als gordel eigen keuze is waarom krijg je dan boete als je geen gordel om hebt?

Simpel, als je ervoor kiest om geen gordel te dragen neem je het risico om een boete te krijgen wanneer je aangehouden wordt.

Om de simpele redeneringen hier te volgen zou je dat kunnen vergelijken met het simpele feit dat je nat wordt wanneer je wilt zwemmen, wil je niet nat worden dan ga je niet zwemmen (Ook al zit je aan het strand of in het zwembad). Sommige keuzes worden nu immers vol automatisch en zonder nadenken gemaakt.

Overigens verwacht ik wel dat mijn virusscanner in ieder geval het grootste deel van de virussen detecteert. En voor het aantal procenten dat ie dat niet doet ben je er toch zelf ook bij en geldt er, zoals hier waarschijnlijk bedoeld wordt, een stuk eigen verantwoordelijkheid.
12-05-2009, 23:25 door Anoniem
Helaas ga ik ook deels offtopic reageren, maar die gast die begint met dat auto gedoe is best triest bezig (zoals zo vele), wees nou eens niet zo eigen- 'wijs' want als je het een beete goed leest snap je ook wel dat het meneertje van ESET (en zoals iedereen die het begrijpt) het er mee eens is.

-> Het bied bescherming, maar niet 100% veiligheid
(of voor de noobs die hier off-topic zitten beter een Body-armor dan niets maar het is niet een GOD-mode).

en nu ophouden met het offtopic gedoe!
13-05-2009, 02:04 door Anoniem
Het fundamentele probleem van anti-virus software is het feit dat je per definitie achter de feiten aan loopt. Het is een reactief systeem. Daarnaast is het hele idee van signature-based scannen natuurlijk nooit een solide oplossing. Pas je viruscode een beetje aan en je wordt niet meer gevonden.

Anti-virus-software is geen vervanging van gezond verstand.
13-05-2009, 17:30 door Anoniem
"Virusscanners werken niet", tell us something new......

Dit is inderdaad al 30 jaar oud[/i] nieuws voor de techneuten onder ons, de 'rest' blijft tegenstribbelen omdat zij erg graag een (vals) gevoel van veiligheid willen; de commercie ondersteund de laatste (natuurlijk !).... zie het resultaat ! ;)
13-05-2009, 22:49 door spatieman
STELLING !
Ik heb eeb virus scanner, dus ik kan overal op klikken...

EENS [ ]
ONEENS [XXX]
14-05-2009, 15:08 door Anoniem
Door spatieman: STELLING !
Ik heb eeb virus scanner, dus ik kan overal op klikken...

EENS [ ]
ONEENS [XXX]

Oneens, maar meer omdat je daar geen virusscanner voor nodig hebt :-)
18-05-2009, 11:49 door Anoniem
Als iemand een up-to-date (softwarematige) firewall zou gebruiken, dan zijn ook al heel wal problemen de wereld uit geholpen. Als jij toegang geeft aan een bekend/vertrouwd programma, dan is de kans dat eventuele mal-, ad- of spyware nog meer rotzooi binnen haalt. En mocht je zoiets op je PC hebben staan, dan is het de virusscanner zijn taak dit te verwijderen.

Dus al met al, een goede firewall in combinatie met een virusscanner maakt je PC al erg veilig.
21-05-2009, 22:27 door Anoniem
Misschien is het met alles zo: Vanaf je geboorte sterf je beetje bij beetje...Wat ik bedoel is dat 100% veiligheid een illusie is. Mensen die verwachten 100% veilig te leven zijn mensen die psychologische begeleiding nodig hebben...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.