Privacy - Wat niemand over je mag weten

RFID in Paspoort. Wat nu?

06-10-2009, 16:56 door Slamaar, 33 reacties
Ik heb sinds kort een nieuw paspoort. Ik was net op tijd om een paspoort te krijgen zonder biometrisch kenmerken (vingerafdruk etc.) maar nu zit er wel een RFID chip op en dus zou men met de juiste apparatuur, deze chip kunnen lezen waardoor mijn privacy aangetast zou kunnen worden.

Hoe kan ik dat nu tegengaan. Het paspoort in aluminiumfolie wikkelen (werkt dat echt?) of is er een andere oplossing, zoals een speciaal paspoort hoesje die de RFID chip afschermt van de boze buitenwereld?

Alvast bedankt
Reacties (33)
06-10-2009, 17:18 door MrBil
Binnenkort zal er een markt komen in afscherm-hoesjes voor de chipjes.
06-10-2009, 17:36 door Spiff has left the building
Ik meen dat afschermen door middel van aluminiumfolie of iets dergelijks geen effect heeft?
Ik kan me vergissen.

Interessant vind ik het volgende:

De OV-chip in m'n NS-pas blijkt niet uit te lezen te zijn wanneer achter dat pasje mijn OV-fiets pasje zit, zo merkte ik een tijdje geleden. De conducteurs die oefenden in het uitlezen van m'n pasje snapten niet wat er aan de hand was.
De chip bleek pas uit te lezen wanneer ik het NS-pasje weghaalde uit het mapje waar het samen met de OV-fiets pas in zat.
Blijkbaar wordt de chip in het OV-fiets pasje op dezelfde manier geactiveerd als de chip in de NS-pas en stoort het door het OV-fiets pasje afgegeven signaal de uitlezing van de gegevens van de chip van de NS-pas.

Zou dit principe mogelijk ook gelden voor de combinatie van een identiteitsbewijs met RFID-chip met een (ander) pasje met RFID-chip?
Ik heb geen idee, maar het is iets dat beslist uitgeprobeerd kan worden.
Iedereen een OV-fiets pas :-)
06-10-2009, 17:40 door MrBil
Bedankt voor de info Spiff, lieten ze je er vandoor? Of ging je door voor de boete?
06-10-2009, 19:17 door Thasaidon
Door MrBil: Binnenkort zal er een markt komen in afscherm-hoesjes voor de chipjes.
Die markt is er al:
http://www.thinkgeek.com/gadgets/security/910f/

geen idee of het ook echt werkt.

@Spiff,
ik denk dat de RFID lezer gewoon problemen had met het feit dat deze gegevens kreeg van 2 verschillende chips en dus "in de war" raakte door de verschillende data welke hij kreeg te verwerken.

Ik heb mijn toegangspas voor mijn werk ook achter mijn OV pas zitten. maar als ik naar binnen wil moet ik de 2 pasjes van elkaar scheiden omdat ik anders niet naar binnen kan. Dus ook de lezer op mijn werk heeft hetzelfde probleem.
06-10-2009, 20:56 door Anoniem
Twee oplossingen:

1 - Chip kapot maken: https://events.ccc.de/congress/2005/static/r/f/i/RFID-Zapper(EN)_77f3.html. Dit werkt bijzonder effectief.

2 - Kooi van Farady om je paspoort heen: http://www.newscientist.com/article/dn8227-metal-shields-and-encryption-for-us-passports.html. Een Amerikaans paspoort is (zelfs open) moeilijk te lezen. Iets dergelijks kun je natuurlijk ook zelf maken / kopen: http://www.difrwear.com/.
06-10-2009, 21:17 door Spiff has left the building
Door Thasaidon: Ik denk dat de RFID lezer gewoon problemen had met het feit dat deze gegevens kreeg van 2 verschillende chips en dus "in de war" raakte door de verschillende data welke hij kreeg te verwerken.

Ik heb mijn toegangspas voor mijn werk ook achter mijn OV pas zitten. maar als ik naar binnen wil moet ik de 2 pasjes van elkaar scheiden omdat ik anders niet naar binnen kan. Dus ook de lezer op mijn werk heeft hetzelfde probleem.
Ja, eigenlijk zeg je hetzelfde als ik zei, alleen leg jij het wat makkelijker uit dan ik met m'n hele uitweiding.
In feite beschreven we allebei het probleem van het in de war raken van de RFID-lezer bij het ontvangen van gegevens van twee chips tegelijk.

Maar dit probleem zou mogelijk 'nuttig' gebruikt kunnen worden door mensen die bezorgd zijn dat gegevens van RFID-chips (in een identiteits-pas, bijvoorbeeld) door onbevoegden uitgelezen zouden worden.
Stop er een ander pasje met RFID-chip achter, en de boel is wellicht niet meer uit te lezen.
Geen idee echter of dit voor de verschillende typen en toepassingen van RFID-chips geldt.
06-10-2009, 21:26 door Slamaar
Nou, ik heb me paspoort nu in alu-folie gewikkeld. Ik wilde dat ook met me hoofd doen, maar dat doe ik wel als de groene mannetjes bij me aan de deur staan.

Volgens mij moet je een soort van Faraday kooi om je paspoort maken, maar helaas moet je ook ergens elektriciteit vandaan halen om een magnetisch veld te maken. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday)

Ik zou het alleen willen testen of die alu-folie wel een oplossing is ipv. een broodje aap, maar ik zou niet weten waar of hoe je dat kan doen. Gemeentehuis? Politiebureau? Douane?
07-10-2009, 00:56 door HyperVisor
Beschermende hoesjes zijn er al volop

http://www.smartcardfocus.com/shop/ilp/se~59/p/

Even bingen ......
07-10-2009, 07:49 door Thasaidon
Door Spiff: Ja, eigenlijk zeg je hetzelfde als ik zei, alleen leg jij het wat makkelijker uit dan ik met m'n hele uitweiding.
Klopt, maar jij zij ook..
Zou dit principe mogelijk ook gelden voor de combinatie van een identiteitsbewijs met RFID-chip met een (ander) pasje met RFID-chip?
Ik heb geen idee,
Dus wilde ik jou theorie bevestigen met mijn ervaring :-)

Stop er een ander pasje met RFID-chip achter, en de boel is wellicht niet meer uit te lezen.
Geen idee echter of dit voor de verschillende typen en toepassingen van RFID-chips geldt.
Het zou kunnen, maar het werkt niet altijd. Soms (heel soms) wil het nog wel eens gebeuren dat de pas wel goed gelezen word, dus ik denk dat het er maar net aan ligt hoe de chips gepositioneerd zijn ten opzichte van de lezer op het moment dat deze ze uitleest. Je zult dus precies moeten weten waar de chip in je paspoort of welk andere kaart dan ook zit.
07-10-2009, 09:42 door Anoniem
Bedrijfspassen worden nu uitgeleverd met anti skim houders, waar aan de achterkant een aluminium plaat zit te grote van de pas. Indien je de houder open knijpt kan deze weer gelezen worden.
07-10-2009, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: Bedrijfspassen worden nu uitgeleverd met anti skim houders...
Hier helaas dus nog niet., zit er wel over te denken om zelf zo'n ding aan te schaffen.
07-10-2009, 10:36 door kobus41
In juni heb ik NS-kortingskaart aangeschaft. Enige tijd later ontving ik het bijbehorende pasje met magneetstrip achterop en RFID erin.
Ik heb meteen van stevig papier een kaartje van 105 x 55 mm geknipt en daar twee lapjes aluminiumfolie plakband op geplakt. Dit past precies in het plastic hoesje dat met de kortingskaart wordt meegeleverd.
De folie is 50 mm breed dus het is iets verschoven geplakt om het papier aan een zijde volledig te bedekken.

Op een moment wilde een conducteur mijn pasje scannen met zijn handscanner.
Voordat ik het pasje uit het hoesje kon halen trok de conducteur alles uit mijn vingers en ging scannen. De NS-kortingskaart kon NIET GESCAND worden.
Pas nadat de kaart uit het hoesje was gehaald lukte het.
Mijn vrouw heeft precies hetzelfde ervaren met dubbelgevouwen aluminium folie in het hoesje ook dit kon NIET GESCAND worden met een handscanner van de NS.
07-10-2009, 10:49 door Preddie
ik zou hem ff in de magnetron leggen, paar sec is genoeg ;)
07-10-2009, 10:54 door Anoniem
Grappig, als ik naar de bibliotheek ga kan de scanner daar m'n pas en 10 boeken tegelijkertid lezen.
Weet niet of dat iets over de kwaliteit van de lezers die de ns gebruikt zegt, maar opvallend is het wel.
07-10-2009, 11:43 door Slamaar
Door Predjuh: ik zou hem ff in de magnetron leggen, paar sec is genoeg ;)
Ja, dat zou kunnen, alleen de eerst volgende keer dat een overijverige agent je staande houdt en je probeert te identificeren, zit jij met een heel groot probleem. Je kop staat wel op, maar ik denk dat hij je paspoort, ID-kaart, rijbewijs of waar straks RFID nog meer inzit, als ONGELDIG verklaard en dus neemt hij je voor de zekerheid even me naar het bureau. En anders moet je een week later even bij het bureau langskomen met geldige identiteitspapieren, waar de chip wel werkt. Hoe dan ook, jij moet weer een halve meier neerleggen voor een nieuw paspoort of zo. Niet erg slim lijkt me.

Het zou wel werken als iedereen, die nieuwe papieren heeft, niet beter weet dan dat de chip geactiveerd moet worden door het 2 seconden in de magnetron te leggen.

"De nieuwe identiteit? 2 seconden en klaar. Ga naar Postbus51.nl voor meer informatie."
07-10-2009, 12:32 door Anoniem
Door Slamaar:
Door Predjuh: ik zou hem ff in de magnetron leggen, paar sec is genoeg ;)
Ja, dat zou kunnen, alleen de eerst volgende keer dat een overijverige agent je staande houdt en je probeert te identificeren, zit jij met een heel groot probleem. Je kop staat wel op, maar ik denk dat hij je paspoort, ID-kaart, rijbewijs of waar straks RFID nog meer inzit, als ONGELDIG verklaard en dus neemt hij je voor de zekerheid even me naar het bureau. En anders moet je een week later even bij het bureau langskomen met geldige identiteitspapieren, waar de chip wel werkt. Hoe dan ook, jij moet weer een halve meier neerleggen voor een nieuw paspoort of zo. Niet erg slim lijkt me.

Het zou wel werken als iedereen, die nieuwe papieren heeft, niet beter weet dan dat de chip geactiveerd moet worden door het 2 seconden in de magnetron te leggen.

"De nieuwe identiteit? 2 seconden en klaar. Ga naar Postbus51.nl voor meer informatie."

Neen, mij is verzekerd door de ambtenaar die verantwoordelijk was voor de uitgifte, dat de chip geen enkele rechtsgeldige waarde heeft en slechts dient om b.v. passagiers sneller te kunnen 'verwerken', het paspoort blijft dus gewoon een rechtsgeldig document ook als is de Chip compleet eruit gefikt, zoals in mijn paspoort ook het geval is.

(En anders zeg je gewoon dat je per ongeluk voor de LOPAR van het betreffende vliegveld bent langs gelopen, je eieren en je chip zijn daardoor 'ge-nuked' ... ;) )
07-10-2009, 12:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-10-2009, 12:57 door Slamaar
Door Anoniem: Neen, mij is verzekerd door de ambtenaar die verantwoordelijk was voor de uitgifte, dat de chip geen enkele rechtsgeldige waarde heeft en slechts dient om b.v. passagiers sneller te kunnen 'verwerken', het paspoort blijft dus gewoon een rechtsgeldig document ook als is de Chip compleet eruit gefikt, zoals in mijn paspoort ook het geval is.

(En anders zeg je gewoon dat je per ongeluk voor de LOPAR van het betreffende vliegveld bent langs gelopen, je eieren en je chip zijn daardoor 'ge-nuked' ... ;) )
Dat is interessant. Maar hoe zit dat dan als je zo'n biometrisch paspoort hebt? Je vingerafdrukken staan toch in die chip? Of heeft dat soort paspoorten nog een chip erop zitten?

in ieder geval, lijkt het me sowieso geen slimme zet om iets te slopen alvorens eerst andere opties te testen op effectiviteit. Straks veranderen ze de rechtsgeldigheid van de chip, waardoor ik opeens weer wel een nieuw paspoort moet halen en dit keer met biometrisch materiaal. En dat is nou precies wat ik wilde vermijden. Zoals eerder gezegd, ik heb hem nu in alu-folie gewikkeld en zover ik tot nu toe weet, blijkt dat wel te werken. Ik moet dit alleen nog zelf even testen. En ik weet inmiddels hoe ik dat ga doen. Ik ren gewoon door het gemeentehuis heen in een lange jurk en schreeuw dat "Allah" een hele grote is.
07-10-2009, 13:08 door Slamaar
Door Peter V: Om ID- en OV-chipkaarten te beschermen tegen ongeoorloofde uitlezing is dit internetadres misschien interessant:

http://www.chipsafe.eu/

Bedankt voor de link. Ik zat zelf nog te denken aan van dat zilver-metaalachtige tape, wat men gebruikt voor het plakken van materiaal voor de ondervloer bij het leggen van laminaat. Het lijkt heel veel op alu-folie, maar dat net effe iets dikker. Het eruit halen van het paspoort uit het alu-folie gaat makkelijk, alleen erin krijgen is een drama. Mijn "space invaders"-versie begint alweer te scheuren.
07-10-2009, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem: Grappig, als ik naar de bibliotheek ga kan de scanner daar m'n pas en 10 boeken tegelijkertid lezen.
Weet niet of dat iets over de kwaliteit van de lezers die de ns gebruikt zegt, maar opvallend is het wel.

Er zijn voor RFID lezers voor een enkele chip en voor meerdere chips. Die voor enkele chips zie je veel bij authenticatie en toegangscontrole. Zo voorkom je dat per ongeluk de verkeerde chip wordt gelezen als er meer chips binnen het bereik van de lezer zijn.

In winkels, magazijnen en bibliotheken gebruikt men chips voornamelijk voor de snelheid en dan biedt het lezen van meer chips tegelijk extra voordeel. Voordeel dat opweegt tegen de hogere kosten voor de lezer.

Peter
07-10-2009, 14:20 door Anoniem
Door Peter V: Om ID- en OV-chipkaarten te beschermen tegen ongeoorloofde uitlezing is dit internetadres misschien interessant:

http://www.chipsafe.eu/

Zijn dit soort dingen ook in gewone winkels te koop? Of alleen nog maar op Internet?
07-10-2009, 14:55 door martijno
Door Anoniem:
Door Anoniem: Grappig, als ik naar de bibliotheek ga kan de scanner daar m'n pas en 10 boeken tegelijkertid lezen.
Weet niet of dat iets over de kwaliteit van de lezers die de ns gebruikt zegt, maar opvallend is het wel.

Er zijn voor RFID lezers voor een enkele chip en voor meerdere chips. Die voor enkele chips zie je veel bij authenticatie en toegangscontrole. Zo voorkom je dat per ongeluk de verkeerde chip wordt gelezen als er meer chips binnen het bereik van de lezer zijn.

In winkels, magazijnen en bibliotheken gebruikt men chips voornamelijk voor de snelheid en dan biedt het lezen van meer chips tegelijk extra voordeel. Voordeel dat opweegt tegen de hogere kosten voor de lezer.

Peter
Het verschil 'm ook in de cryptografische mogelijkheden van deze twee soorten RFID. Voor authenticatie en toegangscontrole moet de chip (als het goed is) echt rekenen. Bij toepassing in winkels, magazijnen en bibliotheken hoeft alleen maar een statische identifier opgelepeld te worden.

Een goed technische overzicht staat in http://rfid-handbook.de/rfid/types_of_rfid.html.
07-10-2009, 15:09 door Anoniem
Jongens Jongens word toch eens wakker smijt dat paspoort 10sec in de magnetron en je ziet ergens een bliksemflitje en een zwart puntje of 2 ontstaan en gegarandeerd dattie kapot is!!!
WERK NIET MEE AAN DE HERINTRODUCTIE VAN HET NAZI AUSWEIS EN MOL DAT DING!!!
07-10-2009, 15:58 door Anoniem
Waar heb je die RFID in je pas nodig.
Het is totaal nutteloos.
Waarvoor is het eigenlijk bedacht?
Ik heb er een flinke klap met een houten hamer op gegeven.
Kan ik er wat aan doen als dat ding kapot gaat?
Ook weiger ik pertinent mijn vingerafdrukken, en een 3D gezichtsscan af te staan.
Mijn huidige pas, met defecte RFID, is mijn laatste.
Maar als ze nou ook met rijbewijzen beginnen...?
Dit begint toch wel een NAZI-staat te lijken.
07-10-2009, 16:28 door Anoniem
WERK NIET MEE AAN DE HERINTRODUCTIE VAN HET NAZI AUSWEIS EN MOL DAT DING!!![/quote]
Maar dan heb je al wel je vingerafdrukken afgegeven en is zo'n chip alleen maar voor de handigheid van de ambtenaar.
Ik heb persoonlijk ervoor gekozen om mijn oude paspoort te houden en komend jaar een nieuwe aan te gaan vragen, zonder vingerafdrukken.
Zal (zeer waarschijnlijk) geweigerd worden (DE WET IS DE WET EN HET STAAT IN DE WET!) dus kan dan gelijk bezwaar maken en vragen hoe ik een ID kan aanvragen zonder mijn vingerafdrukken achter te laten.
Dan blijkt dat dat niet kan (zover ik nu weet) en dat ik dus, dankzij mijn principes, tegen de wet zal gaan handelen.
Ik zal me niet meer kunnen identificeren.

En dan ...????
07-10-2009, 16:31 door Preddie
Door Anoniem:
Door Slamaar:
Door Predjuh: ik zou hem ff in de magnetron leggen, paar sec is genoeg ;)
Ja, dat zou kunnen, alleen de eerst volgende keer dat een overijverige agent je staande houdt en je probeert te identificeren, zit jij met een heel groot probleem. Je kop staat wel op, maar ik denk dat hij je paspoort, ID-kaart, rijbewijs of waar straks RFID nog meer inzit, als ONGELDIG verklaard en dus neemt hij je voor de zekerheid even me naar het bureau. En anders moet je een week later even bij het bureau langskomen met geldige identiteitspapieren, waar de chip wel werkt. Hoe dan ook, jij moet weer een halve meier neerleggen voor een nieuw paspoort of zo. Niet erg slim lijkt me.

Het zou wel werken als iedereen, die nieuwe papieren heeft, niet beter weet dan dat de chip geactiveerd moet worden door het 2 seconden in de magnetron te leggen.

"De nieuwe identiteit? 2 seconden en klaar. Ga naar Postbus51.nl voor meer informatie."

Neen, mij is verzekerd door de ambtenaar die verantwoordelijk was voor de uitgifte, dat de chip geen enkele rechtsgeldige waarde heeft en slechts dient om b.v. passagiers sneller te kunnen 'verwerken', het paspoort blijft dus gewoon een rechtsgeldig document ook als is de Chip compleet eruit gefikt, zoals in mijn paspoort ook het geval is.

(En anders zeg je gewoon dat je per ongeluk voor de LOPAR van het betreffende vliegveld bent langs gelopen, je eieren en je chip zijn daardoor 'ge-nuked' ... ;) )


Ik vraag me alleen even hoe het zit met het eigendomsrecht van de overheid. (ik zal de heer Engelfriet is vragen)

Naast de magnetron zou je ook een hamer kunnen pakken en dan op je pas beginnen te tikken, maar het lijkt mij dat je dan wel een RFID reader moet hebben om te controleren of je de chip daadwerkelijk gesloopt hebt

Verder weet ik niet wat een LOPAR is, waar een andere gebruiker over sprak, het schijnt te staan op een vliegveld. Iets waar ik niet zo vaak kom. Misschien iemand een picca van zoon ding ?
07-10-2009, 18:37 door Anoniem
Low Power Acquisition Radar => http://ed-thelen.org/J-McGrath/BrLopar1.jpg / http://ed-thelen.org/LOPAR-ORD.jpg maar ook http://www.nikeordnance.com/Florida1.jpg / http://ed-thelen.org/hipar.gif
07-10-2009, 18:38 door Anoniem
Je kan blijkbaar ook duct tape gebruiken. Er zijn zelfs hele handleidingen hoe je dat zelf kan doen.

Door Carl Zwanzig: Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
LOL!
07-10-2009, 19:05 door Slamaar
Door Anoniem:
Ik zal me niet meer kunnen identificeren.

En dan ...????

Daar hadden ze vroeger al een zeer duidelijke echter stoere naam voor.... OUTLAW!

Een outlaw staat buiten de wet en maatschappij. Nu zal het niet zo vaart lopen waar je door een bloeddorstige groep koeien jongens, 2 dronken Mexicanen en een indiaanse gids, wordt achtervolgd, maar bij bepaalde officiële handelingen, waar identiteitspapieren van belang zijn, zal jij niet geholpen kunnen worden of zelfs niet geholpen mogen worden.

In het extreemste geval, kun je dus gedeeltelijk dan wel geheel geïsoleerd raken mbt. overheids- , gemeentelijke- , zorg of bancaire zaken. Dit is dan ook de reden waarom weldenkende mensen zich verzetten tegen zulke maatregelen. Een overheid kan simpelweg veranderen door verkiezingen, maar een systeem waar iedereen door allerlei technisch middelen in de gaten wordt gehouden, verwijder of verander je niet met een verkiezing. De wereld veranderd langzaam maar zeker in een soort Matrix met een soort Skynet, die door middel van de robots het volk beschermt tegen de altijd aanwezige, maar ...onzichtbare vijand! (dit zal niet morgen zijn, maar sneller dan de meeste zich kunnen voorstellen)
19-10-2009, 18:43 door Anoniem
Ik doe er zelf ook niet aan mee! NL word steeds meer een Nazi staat en die chip en vigerafdruk hoeven ze bij mij niet aan te komen.
Mag nu al van de staat dood vallen, ben me werk kwijt geraakt en krijg niet eens WW of een uitkering, maar dan wel al me gegevens geven? Dag daar begin ik helemaal niet aan dan ben ik liever een OUTLAW.
25-10-2009, 19:23 door Anoniem
Door Anoniem:
WERK NIET MEE AAN DE HERINTRODUCTIE VAN HET NAZI AUSWEIS EN MOL DAT DING!!![/quote]
Maar dan heb je al wel je vingerafdrukken afgegeven en is zo'n chip alleen maar voor de handigheid van de ambtenaar.
Ik heb persoonlijk ervoor gekozen om mijn oude paspoort te houden en komend jaar een nieuwe aan te gaan vragen, zonder vingerafdrukken.
Zal (zeer waarschijnlijk) geweigerd worden (DE WET IS DE WET EN HET STAAT IN DE WET!) dus kan dan gelijk bezwaar maken en vragen hoe ik een ID kan aanvragen zonder mijn vingerafdrukken achter te laten.
Dan blijkt dat dat niet kan (zover ik nu weet) en dat ik dus, dankzij mijn principes, tegen de wet zal gaan handelen.
Ik zal me niet meer kunnen identificeren.

En dan ...????[/quote]
Dan wordt je gedwongen tot de marges van de samenleving. Je zult geen uitkeringen kunnen aanvragen, subsidies, kortom allerlei regel zaken waar je een id voor nodig hebt met een werkende rfid chip. En waar dat nu nog niet zo, dan komt dat nog wel.

Zo wordt je als burger gemarginaliseerd en tot uitzondering gemaakt. Men zal je misschien zelfs beschuldigen van terreur en de kans bestaat dat vanwege je 'dissent' je in een bestand komt van de AIVD. Als je officieel gaat met je bezwaren.

Welkom in de socialistische dictatuur die Nederland is.

Ik heb in van de zomer een paspoort gehaald omdat op de website van mijn stad was aangegeven dat ze per een zekere datum vingerafdrukken gingen opnemen. Een dag er voor heb ik een gehaald. Bleek later dat ze pas in september afdrukken gingen nemen.
Dus een paar maanden te vroeg. Maar ik heb tenminste een, hoewel hget al een compromis was tussen het accepteren van een chip en het ontlopen van vingerscans.

Dit is de 'Politiek Der Voldongen Feiten' zoals ik dat noem, waarin je als apathische burger voor de balie staat van je gemeente en de lieve juffrouw je vraagt je vingers in dat apparaatje te plaatsen.

Moeder de vrouw achter je, die ongeduldig is met je jengelende kind want ze moet zo nodig op vakantie naar het buitenland. Even verderop zitten rijen andere op hun beurt te wachten. Wie durft op dat moment heisa te maken? Een grote bek en de bewaker staat achter je.

Op dat moment protesteren is zinloos. De sociale druk is groot. Je handelt automatisch, verdoofd, gespannen en gelaten, alsof je bij de tandarts bent en er wordt geboord in je kies. Het doet effe pijn maar dan is het klaar. Je krijgt je paspoort en je gaat weg. Nog 10 minuten heb je een vervelend gevoel. Heb ik mezelf gecompromitteerd? Had ik nee moeten zeggen. Had ik wel de keuze.

Maar dat gevoel verdwijnt want je koopt een leuke nieuwe koffer voor je reis, je vrouw is lief en s'avonds kijk je naar je breedbeeld tv naar reruns van Friends (of welke sitcom je favoriet is) en is het trauma weggedrukt.

Als je protesteren wilt, dan had je dat eerder moeten doen.

Helaas zijn de meeste Nederlanders apathisch, ongeïnformeerd en ongeïnteresseerd en niet solidair met hen die wel argumenten hebben over privacy zaken.

Wij gaan me toch dingen slikken van de overheid, dat is niet normaal! En lopen aldoor achter de feiten aan!

Pas als wij als volk werkelijk onze onvrede gaan uiten en activisme gaan bedrijven, dan zullen er dingen veranderen. Maar ja, snipperen voor een demonstratie...kost toch een dag werk!
26-10-2009, 10:17 door Anoniem
Zou je ook zo'n dikke magneet kunnen gebruiken?
Bijv. om diefstaltag's in winkels te vernietigen, dan zou je kunnen zeggen dat je paspoort op een toonbank bij een kledingwinkel heeft gelegen. (en precies op die plek waar ie niet zou mogen liggen i.v.m. een zeer sterke magneet)
06-11-2009, 19:18 door Anoniem
Door Anoniem: Zou je ook zo'n dikke magneet kunnen gebruiken?
Bijv. om diefstaltag's in winkels te vernietigen, dan zou je kunnen zeggen dat je paspoort op een toonbank bij een kledingwinkel heeft gelegen. (en precies op die plek waar ie niet zou mogen liggen i.v.m. een zeer sterke magneet)

neen, tenzij je een bijzonder krachtige gebruikt, maar ik neem niet aan dat je die bedoelt, de hier benodigde/effectieve, zou ongeveer zo groot zijn als een klein huis.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.