image

"64-bit Linux ongeschikt voor consument"

woensdag 9 februari 2011, 12:13 door Redactie, 53 reacties

In 2006 beweerde opensource-aanhanger Eric Raymond dat de overgang van 32-bit naar 64-bit Windows problemen voor Microsoft zou geven, waardoor Linux de desktop kon overnemen. Het tegenovergestelde vond echter plaats. "Windows heeft de overgang naar 64-bit probleemloos doorstaan, terwijl Linux nog steeds niet over is", zegt beveiligingsexpert Robert Graham. De meeste Linux-distributies bieden een 32-bit versie aan, terwijl de 64-bit versies van Vista en Windows 7 ruim verkrijgbaar zijn.

In het document 'World Domination 201' voorspelt Raymond wat er mis zou gaan. "Linux is nog steeds een besturingssysteem ontwikkeld door geeks en hackers voor geeks en hackers. Het gat tussen ons en de niet-technische eindgebruiker is nog steeds groot, en teveel van ons vinden dat fijn en zullen onze isolatie als een groot goed beschermen."

64-bit
Graham merkt op dat er technisch niets mis is met 64-bit Linux op de desktop. Het OS zou al sinds 1995 "64-bit ready" zijn en was het eerste besturingssysteem dat in 2001 op x64 draaide. Twee jaar voordat x64 hardware beschikbaar was. "Maar Adobe Flash werkt niet . WINE is buggy. En hoewel 32-bit apps in theorie zouden moeten werken, is dit in de praktijk vaak niet het geval."

Ubuntu zou zelfs niet eens 32-bit backwards compatible zijn. "Techies kunnen deze problemen oplossen, maar de doorsnee gebruiker niet. Techies kunnen in 64-bit draaien, maar doorsnee gebruikers zullen dit lastig vinden."

Desktop
Linux zal dan ook nooit de desktop veroveren. Maar hoeft dit volgens Graham ook niet te proberen. Linux is al het dominante besturingssysteem van supercomputers en servers tot thuisapparaten en smartphones. "Stop met het vechten van de gevechten van het verleden. Wie kan het schelen dat Microsoft de desktop heeft? De toekomst ligt in andere apparaten waar Linux zeker zal winnen."

Als er toch partij gekozen moet worden, kan er beter voor Apple worden gejuicht. "Linux techies zullen nooit het dwangmatige verlangen hebben om computers te vereenvoudigen, zoals Apple dat heeft. Als iets Windows op de desktop zal vervangen, zal het Apple zijn, niet Linux."

Reacties (53)
09-02-2011, 12:22 door Anoniem
Ik vind het een partij onzin. Ik draai ubuntu op drie machines. Ik heb het net gechecked, ze zijn 64 bit, ik heb nergens last van. Feit dat ik moest opzoeken of het echt 64-bit was zegt wel vrij veel volgens mij.
09-02-2011, 12:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-02-2011, 12:23 door Anoniem
"Stop met het vechten van de gevechten van het verleden. Wie kan het schelen dat Microsoft de desktop heeft? De toekomst ligt in andere apparaten waar Linux zeker zal winnen."

Mee eens.

"Linux techies zullen nooit het dwangmatige verlangen hebben om computers te vereenvoudigen, zoals Apple dat heeft. Als iets Windows op de desktop zal vervangen, zal het Apple zijn, niet Linux."

Uhmm, Apple ==> overpriced?
09-02-2011, 12:28 door Anoniem
Adobe flash werkt zeker wel, dit stuk is gewoon 1 grote brok onzin, want ik gebruik al een tijd lang Ubuntu 64bit op mijn laptop en zelfs de laptop van mijn ouders thuis draait het.
Meneer Robert Graham moet maar eens even zelf een 64 bit distro installeren en eens kijken hoe goed dat werkt!

Wat een lulkoek
groeten,

Een uiterst tevreden Linux gebruiker
09-02-2011, 12:37 door mathijsk
Wat een onzin is dit zeg. Ik draai al jaren 64 bit linux en heb geen problemen ondervonden, in tegenstelling tot mensen die dachten xp 64 bit te gaan draaien op hun systemen.

Zal ik morgen even een stukje publiceren waarin ik mijn ongefundeerde mening over windows geef? Kunnen jullie dat ook mooi publiceren met een kop alsof het waar is.

Security.nl heeft bij deze weer eens een -1 gekregen bij mij.
09-02-2011, 12:40 door Anoniem
Vreemd verhaal. 64-bit Linux niet geschikt omdat crappy proprietry software het niet doet. WTF? Het is wel waar dat multiarch nog niet overal werkt, maar dat komt vooral omdat de vraag ervoor zo klein is.
09-02-2011, 12:59 door Anoniem
Linux is nog steeds een besturingssysteem ontwikkeld door geeks en hackers...
Inderdaad, daarom wil ik het ook niet. Linux is niet transparant, en een flut firewall, waar al jaren aan wordt gewerkt maar nooit een steek verder komt. En virusvrij, ook een sprookje. Wie weet wat er allemaal ongecontroleerd de deur uitgaat (phoning home waarheen/naar wie?, mij niet gezien).
Doe mij maar Windows, ik wil volledige controle over alles. En dat heb ik.
"Als iets Windows op de desktop zal vervangen, zal het Apple zijn, niet Linux."
Vergeet het, geen van beiden, die graaiers van Apple met hun veel te dure shit zeker nooit, de desktop is van en voor Windows en dat blijft ook zo.
09-02-2011, 13:05 door Anoniem
Dit verhaal is inderdaad onzin, maar ach ja, in 2006 had hij het ook al fout!
09-02-2011, 13:08 door Anoniem
zouden jullie ook een rss feed kunnen maken zonder "meningen, onderzoeken van partijdige ondezoekers, apple vs linux vs microsoft?"
09-02-2011, 13:10 door Anoniem
Windows 7 64bit is gewoon goed. Kun je niet ontkennen. XP is zo 2002.
09-02-2011, 13:13 door Anoniem
U mist allemaal het punt van deze meneer: U is allen techies, geeks en computer nerds...
09-02-2011, 13:16 door Anoniem
Laten we eens stoppen met wat het nummer 1 OS is/was/zal worden. Iedereen kiest dat wat hij/zij het makkelijkst vindt (in de winkel dan). Zolang de fabrikanten geen goedkoper alternatief met Linux bieden, zullen weinig gewone gebruikers dit draaien. Alles wat niet standaard installeert is voor hen te moeilijk.
09-02-2011, 13:19 door sloepie
Wat een lulverhaal security.nl ! Linux 64 draait bij mij probleemloos al jaren out of the box.

Wat moet dit voorstellen? Net zoals bij webwereld een anti linux campagne? En krijgen jullie er goed voor betaald?
09-02-2011, 14:05 door Anoniem
Ik wil volledige controle over mijn computer. daarom zal ik nooit terug kunen keren naar windows.

wat het verschil tussen 32 en 64 bit betreft? ik wissel af, meestal neem ik 64 bit omdat het iets sneller is, maar nu werk ik op 32 bit omdat Virtualbox nog geen 64 bit guest ondersteunt en ik de disro eerst op Virtualbox uitgeprobeerd heb. Ik merk bijna geen verschil tussen de twee
09-02-2011, 14:17 door Anoniem
beveiligingsexpert Robert Graham probeert zich te mengen in marketing... security.nl doet mee. Ik zeg schoenmaker blijf bij je leest!!!
09-02-2011, 14:18 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-02-2011, 14:32 door Dev_Null
Waarom reageren we uberhaupt nog op dit soort onzin berichten??
09-02-2011, 14:36 door Anoniem
Linux is nog steeds een besturingssysteem ontwikkeld door geeks en hackers...
Inderdaad, daarom wil ik het ook niet. Linux is niet transparant, en een flut firewall, waar al jaren aan wordt gewerkt maar nooit een steek verder komt.(...)
"Als iets Windows op de desktop zal vervangen, zal het Apple zijn, niet Linux."
Vergeet het, geen van beiden, die graaiers van Apple met hun veel te dure shit zeker nooit, de desktop is van en voor Windows en dat blijft ook zo.
Je mag ook wel gewoon zeggen dat je eigenlijk alleen Windows snapt... Of totaal niet weet waar je over praat, dat kan ook.
'Wat een boer niet kent' zullen we maar zeggen.
En virusvrij, ook een sprookje.
Bronnen of FUD?
Doe mij maar Windows, ik wil volledige controle over alles. En dat heb ik.
Dat denk je, maar zoiets simpels als het overschrijven van de vrije ruimte wordt al niet eens ondersteund.
Wie weet wat er allemaal ongecontroleerd de deur uitgaat (phoning home waarheen/naar wie?, mij niet gezien).
<proest>WGA</kuch>
09-02-2011, 14:49 door Anoniem
@ anoniem 12:59: ik heb het idee dat je een keer een slechte ervaring hebt gehad wat betrefd linux.
want de firewall van linux is tot op de centimeter te configureren en met gui`s ook door complete beginners.
de sourcevan linux is zo open als wat je kunt alles controleren wat je wil ook of er phone home dingen zijn (welke er niet zijn dat ik weet) dat wil ik je op windows wel eens zien doen (ow ja daar kun je de code niet van krijgen dus weet je nooit wat er precies gebeurt (oho 0wned).
Virusvrij is nooit te garanderen ook op linux niet maar het is een feit dat je de meeste virussen op windows ziet. Dat is dan ook de grootste speler op de consumenten markt met de meeste machines dus een goed doel waarmee je met 1 lek alle machines kan 0wnen.
En wat is er niet transparant aan een OS dat helemaal open en bloot op straat ligt. Dat is transparanter dan ieder OS dat niet te bekijken is.
09-02-2011, 15:05 door mathijsk
Je hebt gelijk, niet reageren was beter geweest. Bij deze knikker ik security.nl wel mooi uit mijn favorieten.
09-02-2011, 15:12 door capricornus
Ik sta flabbergasted: ik heb op een PentiumDual met NVIDIA-kaart Mint9-32 en Mint10-64 draaien, allebei probleemloos. 32ia-libs draait CrossOver-32 prima, en OfficeXP ook (begin nu geen flame over LibreOffice, die gebruik ik namelijk ook). Alles werkt, begrijp dus mijn verwondering over dit artikel. Ik ben geen nerd of geek, denk ik toch, ik tracht de beide OS-families te leren kennen, dat kan hoogstens een intellegent streven genoemd worden. En met de verworven kennis kan ik mensen rondom mij helpen. Daar houdt het dan op: ik tevreden, zij tevreden. Omdat alles werkt... [buiten spelletjes, daar maak ik mij niet moe aan].
09-02-2011, 15:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-02-2011, 15:40 door Anoniem
Wat een onzin..ik draai al jaren 64bit suse linux zowel gnome als kde en ook 32 bit applicaties in de 64bit omgeving...
Geen enkel probleem.
09-02-2011, 16:13 door Anoniem
Complete onzin dit artikel. Draai al jaren Linux (Mint) en out-of-box ondersteunt dat veel meer dan windows.

De tijd dat Linux alleen voor nerds was is al een tijdje voorbij en de vooruitgang die Linux de laatste jaren heeft gemaakt laat Windows in het stof happen.

@security.nl: triest dat dit geplaatst wordt inderdaad. Als je doorgaat dit soort hersenscheten te plaatsen van iedereen die geen benul heeft van waar ie het over heeft geeft dat af op jullie en is security.nl niet meer serieus te nemen.
09-02-2011, 16:18 door Anoniem
Linux is helemaal ongeschikt voor de desktop dus ook de 64 bit versie. Snap het dan...
09-02-2011, 16:32 door Anoniem
Als 70plusser kan ik - lijkt me - moeilijk een geek of hacker worden genoemd. Toch gebruik ik Linux; al een reeks van jaren de 64-bits versie (nu OpenSuse 11.3).
09-02-2011, 16:49 door Eerde
Even kijken.... een stuk dat begint met Eric Raymond en vervolgens over de onzinnige uitspraken van ene Robert Graham gaat ? Robert wie ?

Ik gebruik de 64-bits versie van (open)SuSE al sinds 2004 en ondervind sinds 2005 geen enkel probleem meer.
Sinds wanneer functioneert het 64-bits OS van die andere klup ? Zijn daar ook programma's voor ?

Bizar !

[typo]
09-02-2011, 16:59 door Anoniem
Wat een onzin,ik draai vlekkeloos alles op mijn pc waarop ubuntu is geinstalleerd en wel een x64 versie.
Linux kan minstens net zo goed met 64 bits overweg als met windows voor de consument.
Ook bij Linux is het mogelijk om op een 64 bits versie van je distributie 32 bits programma's te laten draaien.
09-02-2011, 17:08 door Anoniem
>Doe mij maar Windows, ik wil volledige controle over alles. En dat heb ik.
ik stopte met het lezen, overduidelijke trollpoging
09-02-2011, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het een partij onzin. Ik draai ubuntu op drie machines. Ik heb het net gechecked, ze zijn 64 bit, ik heb nergens last van. Feit dat ik moest opzoeken of het echt 64-bit was zegt wel vrij veel volgens mij.
Feit dat je het op moest zoeken, bewijst dat je wss de 32-bits Ubuntu op een 64-bit machine draait.

Ik gebruik zelf 32-bits Ubuntu, puur omdat ik te veel negatieve dingen hoor over 64-bits.
09-02-2011, 17:12 door SirDice
Door Anoniem: Als 70plusser kan ik - lijkt me - moeilijk een geek of hacker worden genoemd.
Er zit geen leeftijdsgrens aan die benamingen ;)
09-02-2011, 17:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-02-2011, 17:48 door Anoniem
Raar verhaal dit.
09-02-2011, 19:25 door Lekensteyn
Is security.nl gehackt of zo, dat ze zulke waardeloze artikelen plaatsen? Krijgen jullie (security.nl)betaald om deze onzin te verspreiden?

Zoals al eerder is vermeld, Adobe Flash doet het prima op 64 bits. Ik heb met succes (en zonder moeite) kenissen en vrienden (ook mensen die slecht met computers kunnen omgaan) overgehaald om Kubuntu te gebruiken. Geen installatieproblemen bij installaties die overigens zeer kort duren, en alleen maar positieve reacties. Geen van de gebruikers heeft heimwee gehad naar windoos.
09-02-2011, 19:39 door Anoniem
Hoeveel krijgen jullie nou voor dit artikel betaald door Microsoft en Apple?
09-02-2011, 20:32 door Anoniem
Het lijkt erop dat de kiddies, van weleer op ZDNet, hun weg gevonden hebben naar security.nl
Zeker het hoge bash gehalte (als er dan es iets negatief gezegd wordt over Linux) stemt me negatief.

Bye kids, I'm back to tweakers.org

Blijf maar hier of in jullie *no criticism allowed* communities.

tssss
09-02-2011, 22:46 door Nietsnut
Wat een boer niet kent eet een paling.
Linux ongeschikt voor consument

toch zit er wel een bron van waarheid in.
09-02-2011, 23:35 door n0tiz
Wat een onzin (zoals zovelen het voor mij gezegd hebben). Ik draai al een jaar of 3 arch linux 64-bit op mijn laptop. Heb soms wel wat problemen, maar de oplossing is snel gevonden... En arch linux biedt de mogelijkheid om heel simpel 32 bit libs te installeren op een 64 bit systeem en omgekeerd... Verder zijn er genoeg package managers met een mooie interface beschikbaar die het installeren van software nog eenvoudiger maken dan de installatie programma's voor windows...
10-02-2011, 09:04 door Anoniem
Het feit blijft dat Microsoft de desktop heeft. Wij denken niet dat Apple het ook zou winnen van Windows. Weinig kans.
Gelukkig proberen ze dat ook niet.

Chung Hui & Jorrit C
InfraG.
10-02-2011, 09:37 door Anoniem
dit is het vreemdste bericht wat ooit op security.nl heeft gestaan.

ik, mijn broertje en mijn moeder draaien 64 bit fedora sinds de dag dat het ooit uitkwam.
en sterker nog, mijn broertje en moeder weten niet eens welk OS ze gebruiken.

voor mij een hele geruststelling want ik ik hoef sindsdien niet meer het 3 maandelijks virus ruimen te doen en ook niet meer de jaarlijkse reinstall van windows omdat de boel vast zit of traag is geworden.

of linux ooit de desktop gaat veroveren van de massa valt inderdaad te betwijfelen zolang microsoft zijn koppel verkoop praktijken blijft doorzetten.

echter deze vraag is niet meer relevant omdat de desktops uitstervende dinosauriers zijn en over 5 jaar praktisch iedereen een android of apple tablet heeft en de minderheid wellicht een windows tablet.
10-02-2011, 09:42 door Anoniem
nu werk ik op 32 bit omdat Virtualbox nog geen 64 bit guest ondersteunt en ik de disro eerst op Virtualbox uitgeprobeerd heb.
Het ligt volgens mij niet aan Virtualbox.
Je processor moet de 64bit-virtualisatie ondersteunen. Er zijn processoren die alleen met een 32bits guest kunnen werken.
10-02-2011, 10:35 door Skizmo
"Maar Adobe Flash werkt niet . WINE is buggy. En hoewel 32-bit apps in theorie zouden moeten werken, is dit in de praktijk vaak niet het geval."
Leuk... zeiken over linux en dan 2 voorbeelden noemen die windows zijn.
10-02-2011, 12:00 door Anoniem
Jemig de pemig, elke vorm van zelfreflectie is wel afwezig zo. Natuurlijk heeft hij een punt, "Ik heb lekker linux want dat is beter en jij snapt het niet domme Windows " . Dat blijkt ook uit de reacties. Ik heb beide geinstalleerd, thuis, werk, en beide hebben voor en nadelen.
10-02-2011, 15:28 door Anoniem
Door Krakatau:
Door Anoniem: Complete onzin dit artikel. Draai al jaren Linux (Mint) en out-of-box ondersteunt dat veel meer dan windows.

De tijd dat Linux alleen voor nerds was is al een tijdje voorbij en de vooruitgang die Linux de laatste jaren heeft gemaakt laat Windows in het stof happen.
Verminderen van cognitieve dissonantie heet het, dat wat je hier etaleert...

Jammer genoeg is het waarheidsgehalte van je uitspraken gering. Heb je Windows 7 al eens geïnstalleerd om tot een objectieve vergelijking te komen?

Zeker heb ik dat. Sterker, ik heb Windows 7 draaien als dualboot om te kunnen flightsimmen dus ik weet dat Windows vooruitgang heeft geboekt. Mijn ervaring (kun jij zeggen dat je recente ervaring met Linux hebt??) is de basis van deze observatie. Linux rent rondjes om Windows! Helaas zijn de softwarefabrieken nog niet allemaal om (zoals ik al zei heb ik Windows nodig om te gamen) maar dat zegt niets over Linux.

Ik vind de vooruitgang van Windows de laatste 2 versies teleurstellend (natuurlijk is het beter, stabieler en veiliger geworden) en de vooruitgang van Linux erg indrukwekkend de laatste 5 jaar.
10-02-2011, 18:44 door d4mn
Ehmm Die Graham is niet helemaal lekker geloof ik. Beetje misselijkmakend artikel.
Windows XP64 en Vista64 waren pas dramatisch (Win7 is wel opgeknapt m.i.). MacOS als 'op t werk-OS' zie ik ook weer niet zo snel gebeuren. Dus op dat front denk toch nog steeds dat je dan met Linux het best af bent. En niet onbelangrijk, een stukje goedkoper.
11-02-2011, 06:11 door stuffy
Grote bak bullshit!

Dat sommige hardware niet draait onder Linux, is niet het probleem van Linux zelf, maar van de fabrikanten, die geen drivers leveren, of met info over de brug komen, waardoor een driver geschreven kan worden. Maar door reverse enginerng enz., komen die er wel.

Duurt even wat langer, en naar mijn mening zijn die drivers vaak beter dan die bij het hopeloze OS geleverd worden.

En met 64bit heb ik nog nooit echt problemen gehad. Om een voorbeeld te nemen: Skype word nog steeds niet als 64bit aangeboden. Maar het is nog nooit een probleem geweest deze aan de praat te krijgen. je kunt gewoon de 32bit libs installeren waardoor Skype gewoon draait.

Mijn moeder, die nooit echt geweten heeft hoe een pc werkt, heeft de laatste jaren van haar leven alleen maar linux gebruikt, en was daar zeer tevreden mee!
11-02-2011, 10:08 door Anoniem
Door Anoniem: Het feit blijft dat Microsoft de desktop heeft. Wij denken niet dat Apple het ook zou winnen van Windows. Weinig kans.
Gelukkig proberen ze dat ook niet.

Chung Hui & Jorrit C
InfraG.

Mensen stop met discuseren Peppi en Kokki zijn er ook weer... en die gaan het ons even uitleggen hoe het echt zit.
11-02-2011, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem: Het feit blijft dat Microsoft de desktop heeft. Wij denken niet dat Apple het ook zou winnen van Windows. Weinig kans.
Gelukkig proberen ze dat ook niet.

Chung Hui & Jorrit C
InfraG.

Er staat een desktop op mijn bureau, maar die is toch echt van mij en niet van Microsoft. Jullie feit heeft dus zeer weinig feitelijks.
11-02-2011, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem: Het feit blijft dat Microsoft de desktop heeft. Wij denken niet dat Apple het ook zou winnen van Windows. Weinig kans.
Gelukkig proberen ze dat ook niet.

Chung Hui & Jorrit C
InfraG.

Wij hebben jullie gemist de laatste tijd, welkom terug.
11-02-2011, 10:44 door Anoniem
Volledige controle op Windows? MY BIG HAIRY ASS!

Ik mag sinds Vista geen bestandstype iconen meer aanpassen, Group beheer bestaat wel maar werkt niet omdat ik niet de Ultimate versie heb! ALS IK EEN SLEUTEL UIT HET REGISTER WIL VERWIJDEREN OMDAT EEN UNINSTALLER ER EEN ZOOITJE VAN HEEFT GEMAAKT BEGINT WINDOWS TE ZEUEREN DAT DIT NIET MAG! Zelfs besten verwijderen gaat niet altijd zonder slag of stoot. Om nog maar te zwijgen over ActiveX plugins :D ik ben een week bezig geweest om een Facebook photo uploader plugin te verwijderen....

"Als er toch partij gekozen moet worden, kan er beter voor Apple worden gejuicht. "Linux techies zullen nooit het dwangmatige verlangen hebben om computers te vereenvoudigen, zoals Apple dat heeft. Als iets Windows op de desktop zal vervangen, zal het Apple zijn, niet Linux."

Serieus? Weet die gast wel waar die over praat!
Als Apple een nieuwe versie uitgeeft uitbrengt van Mac OS moet je maar hopen of je software nog werkt omdat er weer van alles is veranderd. Dit is het enige waar Windows wel goed in is, iets dat vroeger op Windows 95 draaiden draait 'meestal' ook nog op Vista.

Om nog maar te zwijgen over de prijs van Apple producten!
En de mentaliteit die Apple soms heeft over software en producten, iPhone als goed voorbeeld.

Ik heb niets tegen Windows, niets in de zin dat ik het haat om te haten.
Maar waarom is het zo dat een bedrijf dat miljarden bezit toch elke keer weer kans ziet om simpele dingen in een complete puinhoop om te te toveren (zoals het aanpassen van bestandtypen iconen...) en mensen dwingen omdat over bloeaded Live Essentials te installeren.
Dat is waarom ik tegen Microsoft ben, ze doen ook goede dingen (Ribben interface, goed werk). Maar dit beperkt zich tot de problemen van Windows.
11-02-2011, 13:34 door Anoniem
Draai Slackware 64bit niks geen problemen en 32bit apps werken gewoon
01-05-2011, 23:58 door Anoniem
"Stop met het vechten van de gevechten van het verleden. Wie kan het schelen dat Microsoft de desktop heeft? De toekomst ligt in andere apparaten waar Linux zeker zal winnen."

Sorry, Bij mij heeft Linux Ubuntu de desktop al veroverd ;)
31-07-2011, 19:09 door Anoniem
mijn modem werk op ubuntu studio 32bits beter dan op vista 32bits, zelfs zonder drivers te installeren. bij microshit krijg ik elke keer ,mobile moden conection software driver has crashed, restart now?, en dat terwijl ik met ubuntu 24 uur online was met zware flash en geen problemen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.