image

41% senioren kan geen wachtwoorden onthouden

vrijdag 11 maart 2011, 16:58 door Redactie, 20 reacties

41% van de surfende senioren gebruikt overal hetzelfde wachtwoord, omdat ze moeilijk verschillende inloggegevens kunnen onthouden. Dat blijkt uit onderzoek van Panda Security onder bijna 17.000 senioren. 90% van de ondervraagde internetgebruikers boven de 60 zijn mannelijk en spenderen meer dan vijf uur per week online. Dit gebeurt vooral voor het controleren van e-mail (98%), maar ook online winkelen (54%).

Voor 64% van de senioren is het moeilijk om veilige en betrouwbare sites te identificeren. Daarnaast blijft het voor 51% moeilijk om een sterk en eenvoudig te onthouden paswoord te creëren, voor 44% is het gebruiken van online betalingsplatformen ook nog een raadsel. 41% van de surfende senioren zeggen dat ze hetzelfde wachtwoord voor al hun online accounts gebruiken, omdat ze moeilijk verschillende inloggegevens kunnen onthouden.

Verder weet 59% van de senioren niet helemaal zeker hoe ze zich op het internet moeten beschermen. Om toch iets te doen vermijden ze onbekende websites (26%) en draaien ze up-to-date antivirus (15%). Vier procent zegt dat ze een firewall geïnstalleerd en ingeschakeld hebben, zes procent zoekt op het internet naar het laatste beveiligingsnieuws, tips en aanbevelingen.

Reacties (20)
11-03-2011, 17:09 door super smurf
Hallo zeg::: Ik behoor tot deze doelgroep,maar voel mij niet aangesproken (dankzij security.nl en haar deelnemers)
11-03-2011, 17:10 door Syzygy
Wat een nieuws weer.

Ik ben een stukkie jonger maar ik weet na een half uur al niet meer wie ik ben dus gebruik ik voor mezelf ook al een tijd dezelfde naam, wel zo handig
11-03-2011, 19:11 door Anoniem
Ben benieuwd hoe de redacteur en collega's met wachtwoorden omgaan ...
11-03-2011, 19:25 door quikfit
Ik neem het die mensen van boven de zestig helemaal niet kwalijk dat ze daar wat meer moeite mee hebben dan de "jongere generatie".Het blijft natuurlijk oppassen....maar petje af dat ze wel "digitaal" bezig zijn :-)
11-03-2011, 19:57 door peanuty
Waar ging artikel ook alweer over?...
12-03-2011, 00:48 door Anoniem
hierop inspringend ben ik al een hele tijd bezig om zo keepass te promoten, voor de vergeetachtige of senior medemens.
12-03-2011, 12:28 door Above
Door Syzygy: Wat een nieuws weer.


Precies. Dit is echt een Telegraaf site geworden.
Nieuwswaarde 0.
12-03-2011, 14:30 door super smurf
Door quikfit: Ik neem het die mensen van boven de zestig helemaal niet kwalijk dat ze daar wat meer moeite mee hebben dan de "jongere generatie".Het blijft natuurlijk oppassen....maar petje af dat ze wel "digitaal" bezig zijn :-)

Mijn dank is groot!!!
12-03-2011, 14:48 door djondjeems
Door Above:
Door Syzygy: Wat een nieuws weer.


Precies. Dit is echt een Telegraaf site geworden.
Nieuwswaarde 0.

Even een kleine nuance, het merendeel van de berichten, vragen en antwoorden hebben gelukkig geen Telegraafgehalte en daarom verblijf ik graag op deze site. Dit bericht voegt voor mij ook weinig toe. Wat is eigenlijk de definitie van senior?
12-03-2011, 15:01 door Anoniem
Tjonge. 100% van deze senior kan wel wachtwoorden onthouden. Dan hebben we hier nog een senior, van wie 63,44% wachtwoorden kan onthouden. Gemiddeld 81,72% van deze twee senioren hier kan wachtwoorden onthouden. Ja, ik kan ook rekenen op niveau basisonderwijs.
12-03-2011, 19:34 door super smurf
Door djondjeems:
Door Above:
Door Syzygy: Wat een nieuws weer.


Precies. Dit is echt een Telegraaf site geworden.
Nieuwswaarde 0.

Even een kleine nuance, het merendeel van de berichten, vragen en antwoorden hebben gelukkig geen Telegraafgehalte en daarom verblijf ik graag op deze site. Dit bericht voegt voor mij ook weinig toe. Wat is eigenlijk de definitie van senior?

In onze moderne welvarende maatschappij iedereen die ouder is dan 55 jaar
13-03-2011, 08:52 door grizzler
Met 200+ verschillende wachtwoorden van gemiddeld 20 tekens heb ik als 60-minner toch ook wel wat moeite. Gelukkig is er KeePassX.
13-03-2011, 10:31 door Syzygy
Door grizzler: Met 200+ verschillende wachtwoorden van gemiddeld 20 tekens heb ik als 60-minner toch ook wel wat moeite. Gelukkig is er KeePassX.

Maar dat is Korsakov dat is weer wat anders ;-)
13-03-2011, 10:37 door Anoniem
90 tot 99 procent van de medewerkers bij Panda Security weten
geen onderzoek te starten dat geen open deur zal intrappen.
(ik ga er vanuit dat er toch wel iemand zal zijn :)
13-03-2011, 18:24 door Anoniem
Maar ze kunnen toch wel de wachtwoorden lezen die ze hebben opgeschreven?
De grootste dreiging voor senioren komt van het internet, niet van de thuiszorg of van inbrekers.
Zelf schrijf ik ook alles op omdat je alleen wachtwoorden kunt onthouden die je veel gebruikt. De rest vergeet je anders.
Hergebruik is dom. Voor mij alleen sterke, unieke, random wachtwoorden!
14-03-2011, 00:49 door Anoniem
Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat (nieuwe) sites nog steeds enkel met het archaïsche "username/password"-systeem werken. Browsers ondersteunen allang certificate-based logins. En OpenID bestaat ook al langer dan vandaag. Beide zijn prima oplossingen voor de wachtwoord-ellende. Veel veiliger bovendien.
14-03-2011, 12:44 door Anoniem
Door Above:
Door Syzygy: Wat een nieuws weer.


Precies. Dit is echt een Telegraaf site geworden.
Nieuwswaarde 0.
Vaak ben ik het er wel mee eens. Nieuwsberichten die lijken op reclame, en soms hoog Volkskrant niveau.
Dat er wat relnichten hier rondlopen, die alleen maar whinen over hoe slecht Security.nl is. Begin je eigen website, en houd je mond. Dat je zelf niet inziet waarom iets nieuwswaarde heeft, tja, dat is je eigen schuld.

Maar....

De nieuwswaarde van dit bericht is wel iets hoger (misschien iets betere bronvermelding doen, url enzo). Dit bevestigd veel bestaande ideen over IT, 'mogelijkerwijs' correct onderzocht (vandaar de vraag naar volledige bron + url), en ideeen over beveiliging / wachtwoord beleid. Hoe we als IT beter kunnen en moeten omgaan met beleidsvoering, verbeterde software.... Bijvoorbeeld zoals aangehaald, OpenID. 2+ factor authentication, etc.

Zolang wij als IT sector, gebruikers de mogelijkheid geven om wachtwoorden te gebruiken, zal het probleem blijven bestaan wat hierboven is aangekaart.
14-03-2011, 15:15 door Anoniem
Het zijn alweer de oudjes die niet hun wachtwoorden kunnen onthouden, wat zijn we daar toch weer blij mee als senioren. Maar we zijn toch niet vergeten te onthouden hoe we ons moesten voortplanten zij die ons nu beschuldigen dat we niets kunnen onthouden, gelukkig hadden we daar geen wachtwoord voor nodig maar wel respect voor mekaar.
Dus jongelui laat de oudjes hun wachtwoordje van tijd tot tijd eens vergeten, dit is nog altijd beter als het verliezen van je fatsoen.
14-03-2011, 18:32 door Anoniem
wat is dit toch voor een artikel,niet alle senioren zijn debiel,ben zelf tegen detachtig,vind dit toch wel discriminernd.
14-03-2011, 22:08 door Anoniem
De jonkies en it-experts kunnen hun wachtwoorden ook niet onthouden hoor. Ze hebben alleen wat hi-tech oplossingen zoals opslag in de cloud en aparte wachtwoord-sites, en daarmee kunnen ze pronken en zich interessanter voordoen dan ze zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.