image

"Windows XP moet Service Pack 4 krijgen"

donderdag 11 augustus 2011, 15:22 door Redactie, 31 reacties

Sinds Service Pack 3 voor Windows XP op 21 april 2008 verscheen, zijn er meer dan 150 beveiligingsupdates uitgekomen, wat een belasting is voor beheerders en mensen die XP systemen moeten installeren en beveiligen. Dat stelt het Finse anti-virusbedrijf F-Secure. De virusbestrijder roept Microsoft op om een Update Rollup voor SP3 uit te brengen. "We begrijpen dat 'SP4' wegens marketingredenen geen optie is", zegt analist Sean Sullivan. Hij merkt op dat SP3 eigenlijk ook een Update Rollup was, die voornamelijk allerlei beveiligingsupdates verzamelde en geen grote aanpassingen doorvoerde. "Het zou erg handig voor degenen zijn die veilige systemen bouwen, configureren en beheren."

Ondersteuning
Microsoft probeert het aantal Windows XP installaties terug te dringen en gebruikers naar Windows 7 te laten migreren. De ondersteuning van XP stopt over 2,5 jaar, in april 2014. Daarom zou een Rollup nog steeds zin hebben, aldus Sullivan.

"En hoewel het aantal installaties afneemt, hebben we nog steeds veel klanten die het gebruiken. Overweeg alsjeblieft ons verzoek." Het zou dan met name voor het midden- en kleinbedrijf zijn, die het vanwege de economische situatie toch al moeilijk hebben, besluit de analist.

Reacties (31)
11-08-2011, 15:27 door Anoniem
Windows XP is ouderwets.
11-08-2011, 15:42 door Anoniem
Ik ben het er zeker mee eens. Ik werk nog regelmatig met oudere systemen die Windows 7 gewoon niet soepel genoeg kunnen draaien. Het installeren van XP hier op is tegenwoordig een hel en kost je bijna een halve dag vanwege reboots en downloads. Ik juich het toe :)
11-08-2011, 15:47 door Anoniem
Simpel zelf te maken..

wat voor beheerders zijn het? beheerders van de cd=rom drive ?
11-08-2011, 15:50 door Anoniem
"Het zou erg handig voor degenen zijn die veilige systemen bouwen, configureren en beheren."

Degenen die veilige systemen willen bouwen, configureren en beheren moeten geen 10 jaar oud besturingssyteem gebruiken...
11-08-2011, 15:56 door LightFrame
XP werkt hier nog prima en ik zie geen enkele reden om over te stappen naar Windows 7. Een SP4 voor XP zou inderdaad wel handig zijn.
11-08-2011, 16:06 door Anoniem
Nooit gehoord van een slipstream ? Nooit gehoord van een ghost image ? Nooit gehoord van sysprep ?

Nooit geprobeerd zelf een updatepack te maken ? stille hint: nlite

gr
11-08-2011, 16:10 door Anoniem
Daar komt bij dat Windows 7 een draak is, die standaard veel te veel voor je wil denken. Het is een gigantisch karwei allerlei onzin uit te moeten zetten. Dus XP mag blijven en de SP4 mag snel komen.
11-08-2011, 16:10 door Anoniem
Prima idee in mijn ogen.
Ikzelf heb de laatste jaren voornamelijk XP moeten ondersteunen wegens het feit dat nieuwe machines te duur waren en/of oudere programma's in gebruik waren.
Laatste opdrachtgever Holland Casino heeft zelfs alleen maar Windows XP machines, waarover een RES Powerfuse shell is gebouwd.

Ieder bedrijf, groot en klein, is gebaat aan extra ondersteuning en SP's van Microsoft, helemaal omdat het OS nog steeds erg belangrijk is en blijft voor menige bedrijfsvoering alsmede de ondersteunde periode tot 2014 (nog 2.5 jaar!!)

Het zou een zeer slechte zet van Microsoft zijn om Windows XP daadwerkelijk in het verdomhoekje te plaatsen en hun eigen kop in het zand te steken, geeft namelijk vrij weinig vertrouwen in een verdere toekomst met Microsoft met alle huidige mogelijke alternatieven.
11-08-2011, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem: Simpel zelf te maken..

wat voor beheerders zijn het? beheerders van de cd=rom drive ?

Inderdaad, eenmalig slipstreamen (nlite) en de cd-rom voorbereiden met sysprep.

Ik zie het probleem niet?
11-08-2011, 16:12 door Anoniem
En de 'echte' beheerder hebben WSUS draaien waardoor het helemaal een fluitje van een cent wordt.
11-08-2011, 16:14 door Anoniem
Ik heb hier enkele systemen draaien op XP Professional die ik zodanig heb kunnen configureren dat ze zelfs echt goed draaien op die 'oudere' bakkies. Het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je wil doen met je PC, beperkt zich dat tot internetten en wat chatten een briefje schrijven en wat foto's sorteren, dan kan die XP nog jaaaaren mee, qua beveiliging kan dat iets anders liggen.( nieuwste garde games daar heeft XP het moeilijk mee wat niet belet dat hij ze draait)
Doch, ik bouwde enkele nieuwe pc's op basis van de nieuwste processors graka's en dergelijke met Win7 Prof en Win7 Ultimate en als je die naar je hand zet met de juiste configuratie's is dat een zalig O.S.
Of dat SP4 er zou moeten komen geen idee, misschien wel leuk, ze blijven tot hiertoe toch ook de upgrades voor XP aanbieden.
Wat is schreef was uit oogpunt van thuisgebruiker, voor bedrijven is dit weer wat anders...
Last but not least: ga gewoon voor een snelle PC met Win7, gelooft U mij je zal XP snel vergeten zijn.
11-08-2011, 16:23 door X-max
Windows NT4 heeft zelfs 6 servicepacks gehad en was een gewild OS in bedrijfsomgevingen dat later door 2K werd opgevolgd met in totaal 4 servicepacks.
Voor Windows XP wat ook nog steeds een veelgebruikt OS is in bedrijfsomgevingen lijkt mij dit een goede zaak om een nieuwe SP uit te rollen.
11-08-2011, 16:38 door Anoniem
Hoe gaat het eigenlijk met de ondersteuning van de XP-modus in windows 7? Stopt die ook in 2014
11-08-2011, 16:57 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-08-2011, 17:46 door Rajaat
Is WSUS Offline Update niet een optie voor de XP gebruikers? http://download.wsusoffline.net/
11-08-2011, 17:49 door Skizmo
Door Anoniem: Daar komt bij dat Windows 7 een draak is, die standaard veel te veel voor je wil denken. Het is een gigantisch karwei allerlei onzin uit te moeten zetten. Dus XP mag blijven en de SP4 mag snel komen.
Tis niet alleen een draak, maar ze hebben echt alles omgegooid... in de verkeerde richting. Het is nu dus gewoon een kut OS geworden.
11-08-2011, 18:44 door Anoniem
Windows XP SP3 moet gewoon een update rollup krijgen net zoals ten tijde van Windows 2000. (https://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=18997)
11-08-2011, 19:23 door Anoniem
als ik XP SP3 installeer heb ik vervolgens 864MB aan updates alleen, dit is inclusief de verschillende NET frameworks en zaken zoals MVC en Reporting services runtimes in verschillende versies

dus inderdaad zou een XP SP4 zeker op zijn plaats zijn zoals dit ook voor NT4 en Windows 2000 is gebeurd

met de komst van netbooks kwam MS plotseling wel op de proppen met de nodige aanpassingen om XP op een netboook te kunnen draaien, uiteraard puur eigenbelang maar zo zie je maar waar men de prioriteiten legt

als dit nu niet meer kan zou ik het niet meer dan logisch vinden dat microsoft wettelijk verplicht wordt de teugels vrij te geven zodat 3party bedrijven dit OS voort kunnen ondersteunen,

gegarandeerd dat er veel gegadigden zijn en MS ineens weer zeer gewillig gaat blijken te zijn
11-08-2011, 20:12 door Anoniem
Als sys beheerder ben ik het oneens met een sp4 voorstel.
Het is simpel te maken door alles te slipstreamen.

Toch jammer dat een security bedrijf een uiting als deze maakt.
11-08-2011, 20:23 door suder
Ik draai nog steeds op Xp , Xp wordt ondersteund tot 2014 en ik zie geen reden om over te stappen op Vista of 7 .
Als ik zou moeten betalen voor 'extended support' zal ik dat ook doen . Maar dan wel voor een z.g.n. service pack 4 .
11-08-2011, 20:43 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-08-2011, 20:45 door Anoniem
Tot nu toe nog steeds het beste OS :-)
Nieuw is niet altijd beter :-P
11-08-2011, 21:46 door xy22
Door Anoniem: Simpel zelf te maken..

wat voor beheerders zijn het? beheerders van de cd=rom drive ?
Door Anoniem: Nooit gehoord van een slipstream ? Nooit gehoord van een ghost image ? Nooit gehoord van sysprep ?

Nooit geprobeerd zelf een updatepack te maken ? stille hint: nlite

gr
"Het zou dan met name voor het midden- en kleinbedrijf zijn".

En ik ben t eens, dat een image enz. uitstekend kunnen werken. Maar klein- en middenbedrijf klinkt mij niet in de oren als een categorie die veelal een systeembeheerder in dienst hebben. Misschien een vast persoon of klein bedrijf voor alle computerreparaties, maar dan houdt het op lijkt me.......
En een deel van het klein en met name middenbedrijf zal zeker goed op de hoogte zijn, maar een ruime meerderheid niet.
Net zoals veel particulieren met hun thuiscomputer :)

Wat dat betreft vind ik een SP4 niet eens zo gek.....
11-08-2011, 21:49 door xy22
Door Peter V: XP is nog uit de tijd van de dinosauriërs..
maar zal voor mensen die hun computer niet veel / intensief gebruiken, nog prima werken! Surfen, email, filmpjes kijken en ook internet-bankieren kan nog prima met XP.

Misschien bejaard, maar wel nog steeds goed ondersteund door Microsoft.
12-08-2011, 09:22 door Anoniem
Recent overgestapt op een van de alternatieven.
OSX, wat een zaligheid zeg... het is even wennen, maar daarna is het verukkelijk.
Komt bij dat de onderliggende motor al uit de 60-ger jaren (unix) stamt. En fundamenteel goed in elkaar gezet is, waarna continue verbeteringen doorgevoerd zijn, terwijl het adagio Keep it Simple and Straightforward, gehandhaafd is gebleven.
12-08-2011, 09:27 door Anoniem
Door xy22:
Door Peter V: XP is nog uit de tijd van de dinosauriërs..
maar zal voor mensen die hun computer niet veel / intensief gebruiken, nog prima werken! Surfen, email, filmpjes kijken en ook internet-bankieren kan nog prima met XP.

Misschien bejaard, maar wel nog steeds goed ondersteund door Microsoft.

XP is juist niet meer geschikt voor surfen, e-mail, en internet bankieren beveiligings technisch gezien. XP is gatenkaas qua beveiliging en als je het vertikt om naar een moderner Windows OS over te stappen kun je nog beter de laatste Ubuntu of ieder andere Linux distri installeren. Als het dan toch maar voor surfen, e-mail en internet bankieren is dat een veel veiligere optie. Je bejaarde hardware zal er prima op draaien.
12-08-2011, 10:16 door Anoniem
Door Anoniem: Recent overgestapt op een van de alternatieven.
OSX, wat een zaligheid zeg... het is even wennen, maar daarna is het verukkelijk.
Komt bij dat de onderliggende motor al uit de 60-ger jaren (unix) stamt. En fundamenteel goed in elkaar gezet is, waarna continue verbeteringen doorgevoerd zijn, terwijl het adagio Keep it Simple and Straightforward, gehandhaafd is gebleven.
Haha, goed vanuit de basis? Kleine wijzigingen ingevoerd? Kijk eens naar Mac OS 9 en laat me niet lachen.
12-08-2011, 14:14 door Anoniem
Xp is nog steeds goed bruikbaar, zeker voor kleine thuis netwerkjes en andere zaken waar geen essentiële diensten of services op draaien. Daarbij zijn er zelfs nog pakketten in omloop die niet op vista of windows 7 draaien.

De stap van Microsoft om Xp niet meer te ondersteunen forceert de kleine gebruiker ( de xp gebruiker ) om een nieuwe computer aan te schaffen want Vista of Win 7 draait veelal niet op die oudere systemen. Dat een systeem ouder is wil nog niet zeggen dat het slecht is. Dit riekt naar pure commercie en niets anders.

Ik ben zeer benieuwd of Windows nog wel zo'n grote basis zou hebben als Steve jobs zijn OS ooit op de markty gaat gooien voor andere systemen. Dan zie je M$ zakken als een baksteen.
12-08-2011, 15:22 door cjkos
Ik vind dat F-secure zich bezig moet houden met security. Geld als reden aanvoeren om een verouderd systeem in stand te houden is vragen om moeilijkheden.

Misschien een gat in de markt voor F-secure?

En als ze dan toch bezig zijn, ook meteen een windows 98 pc, oh wacht, die support F-secure niet.
15-08-2011, 11:40 door Anoniem
Duidelijk voorbeeld van hoe ziek ze zijn bij m$, zij bepalen wat jij op je server/thuis tikdoos hebt staan en als je daar niet aan mee wilt doen dan val je gewoon buiten de boot dan draai je met een gatenkaas.
Gelukkig zijn er zat alternativen: Linux, FreeBSD, OpenSolaris om er maar een paar te noemen.
19-07-2014, 12:58 door Anoniem
sp4 is er all for xp
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.