image

Politie infiltreert Tor-netwerk Robert M.

woensdag 31 augustus 2011, 16:34 door Redactie, 30 reacties

De Nationale Recherche heeft tijdens onderzoek naar zedenverdachte Robert M. het Tor-netwerk geïnfiltreerd dat hij gebruikte. Daarbij werden grote hoeveelheden kinderporno aangetroffen die zich "op anonieme ontmoetingsplaatsen en diep verborgen websites" bevonden, aldus het Openbaar Ministerie. M. gebruikte ‘hidden services' van het Tor-netwerk.

Tor is een wereldwijd netwerk dat het mogelijk maakt om anoniem op internet te surfen. De onderzochte ‘hidden services' bestonden uit websites, fora en andere verborgen ontmoetingsplaatsen waar kinderpornografisch beeldmateriaal wordt uitgewisseld. Ook communiceren bezoekers er in chatkanalen over het misbruiken van kinderen en de productie en verspreiding van kinderporno.

Onder verantwoordelijkheid van het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie en met toestemming van de rechter-commissaris bij de rechtbank Rotterdam zijn de rechercheurs twaalf ‘hidden services' binnengegaan door de beveiliging te doorbreken.

Beheerrechten
Van vier websites bemachtigde het onderzoeksteam de beheerrechten van het systeem. De twee servers waarop deze websites draaiden bleken in de Verenigde Staten te staan. Op voorhand was overleg gevoerd door het Landelijk Parket met de Amerikaanse justitie over het onderzoek op internet.

Al het beeldmateriaal, gebruikerslijsten en chats met privégegevens die op de kinderpornosites zijn aangetroffen worden overgedragen aan de FBI. Het gaat om tienduizenden afbeeldingen van misbruikte kinderen. Na het veiligstellen van dit beeldmateriaal zijn de servers compleet gewist.

Beeldmateriaal
Op de andere acht binnengedrongen ‘hidden services' verkregen de rechercheurs niet de beheerdersrechten. Wel waren zij in staat het beeldmateriaal te wissen, nadat kopieën werden gedownload en veiliggesteld voor verder onderzoek. Een van deze sites, "Violent Desires", bevatte naast kinderporno ook een discussieforum, waarin onder andere werd gechat over het ontvoeren, mishandelen en ombrengen van kinderen. Op alle leeggehaalde websites heeft het Nederlandse politieteam de bezoekers op de hoogte gesteld van het opsporingsonderzoek.

De politie heeft niet tot alle verborgen kinderpornosites toegang kunnen verkrijgen. Op 11 kinderpornosites hebben de rechercheurs zich als bezoeker aangemeld en waarschuwingsberichten met het Nederlandse politielogo achtergelaten. Het is niet bekend geworden vanuit welke landen deze ‘hidden services' worden aangeboden. In totaal zijn in het onderzoek meer dan 220.000 afbeeldingen en video's met kinderporno aangetroffen.

Tor-netwerk
De politie wil met het onderzoek ook duidelijk maken dat anonimiteit binnen het Tor-netwerk en ook landsgrenzen de opsporing van kinderporno niet in de weg staan. Het politieonderzoek, dat de hele maand augustus duurde, richtte zich niet op het Tor-netwerk zelf, maar op de ‘hidden services' met kinderporno binnen dit anonieme, "ondergrondse deel" van het internet, zo meldt het OM.

Het Tor-netwerk maakt internetgebruikers anoniem door hun IP-adres langs verschillende servers te sturen. Oorspronkelijk was Tor een project van de Amerikaanse marine.

Het netwerk bestaat voornamelijk uit privépersonen die met hun computers en internetverbinding zorgen dat Tor functioneert. Volgens het OM is het gebruik van het Tor-netwerk niet per definitie crimineel. "In landen zonder vrijheid van meningsuiting wordt Tor bijvoorbeeld gebruikt door journalisten en tegenstanders van het heersende regime."

Reacties (30)
31-08-2011, 16:47 door Anoniem
Het politieonderzoek, dat de hele maand augustus duurde, richtte zich niet op het Tor-netwerk zelf, maar op de ‘hidden services' met kinderporno binnen dit anonieme, "ondergrondse deel" van het internet, zo meldt het OM.

Is dit nu gewoon domheid van OM of is dit een bewuste aanval op het TOR-netwerk?
Koppel TOR in de gedachte van mensen aan KP en iedereen die straks bekent TOR te gebruiken, staat gelijk te boek als pedofiel. Dan sterft TOR uit en wordt het echt alleen nog maar voor criminele zaken gebruikt. En dan kunnen we het verbieden.

Peter
31-08-2011, 16:56 door Anoniem
ik vind dit een raar nieuws bericht.

is de anonimiteit van tor gebruikers nu in het geding geweest? of hebben ze het over privegegevens die zijn achter gelaten op de fora?

-
Jdw
31-08-2011, 17:05 door SirDice
Door Anoniem:
Het politieonderzoek, dat de hele maand augustus duurde, richtte zich niet op het Tor-netwerk zelf, maar op de ‘hidden services' met kinderporno binnen dit anonieme, "ondergrondse deel" van het internet, zo meldt het OM.

Is dit nu gewoon domheid van OM of is dit een bewuste aanval op het TOR-netwerk?
,richtte zich niet op het Tor-netwerk zelf,

Waar ik me veel meer zorgen over maak is het stuk dat ze die server(s) gehackt hebben. In overleg met het Landelijk Parket en de Amerikaanse justitie. Leuk, maar je weet van te voren niet waar dat ding staat, daar is het een 'hidden service' voor. Dus wie zegt er dat ze bevoegd zijn geweest om dat te doen? Voor hetzelfde geld stonden die servers in (ik noem maar wat) Zweden, daar hebben zowel ons LP als de Amerikaanse DoJ geen bevoegdheid.
31-08-2011, 17:10 door Anoniem
Peter,

Volgens het OM is het gebruik van het Tor-netwerk niet per definitie crimineel. "In landen zonder vrijheid van meningsuiting wordt Tor bijvoorbeeld gebruikt door journalisten en tegenstanders van het heersende regime."

Dat is juist precies wat hier boven staat.
Het OM vind dat ik bananenrepublieken zoals Nederland, dat je daar geen TOR mag gebruiken, want het is hier niet nodig. Alleen als je in door de overheid goedgekeurde foute landen woont, dan pas mag je TOR gebruiken. En alleen als het dan gebruikt kan worden om de overheid aldaar in een kwaad daglicht te stellen en alleen als er in dat land OLIE te vinden is.
31-08-2011, 17:42 door DarkViewOfTheWorld
Uit Artikel: Beheerrechten
Van vier websites bemachtigde het onderzoeksteam de beheerrechten van het systeem.

Best wel vreemd ..
dus de overheid heeft het recht op servers van mensen te hacken en daar weg te halen wat er (naar hun mening) niet hoort te zijn ?
Gaat Brein en de MPAA dan ook de toestemming krijgen om volop te gaan hacken
en (naar hun mening) illegale kopietjes te gaan wegdoen ?

Het in beslag nemen of offline halen van deze hardware is één zaak ....hacken en deleten is een HEEL andere zaak ....

Overigens stonden 2 van de servers in de US .. waar stond de rest dan .. en aangezien er alleen melding word gemaakt van afspraken met the US DoJ ....
vraag ik me zeer sterk af of de nederlandse overheid hier niet schuldig is aan illegale toegang tot computers (weet de wettelijke term niet, srry) en vernietiging van gegevens ....

Want in het grootste deel van de wereld is dit soort data (kinderporno) illegaal ...
maar hoe zit het dan in sommige minder ontwikkelde landen .... je kan er soms trouwen en zwanger worden op 12 ...
kan me niet voorstellen dat het begrip 'kinderporno' daar bestaat .. het is er legaal ....

En als het er legaal is ... dan is de actie van de nederlandse politie dat zeker niet ....

Ik zou graag Arnoud Engelfriet eens over deze zaak horen.


Overigens kudos voor de nederlandse politie van dit soort klootzakken aan te pakken ... maar niet op deze manier ... het doel heiligt de middellen namelijk NIET
31-08-2011, 18:00 door Anoniem
Rob?iks of Roberts Mikelsons heet de man voluit, dus de titel klopt eigenlijk niet. Ookal wordt hij overal Robert M. genoemd..
31-08-2011, 18:07 door SirDice
Door DarkViewOfTheWorld: Overigens kudos voor de nederlandse politie van dit soort klootzakken aan te pakken ... maar niet op deze manier ... het doel heiligt de middellen namelijk NIET
Je weet toch? Noem KP en je kunt alle regels en wetten aan je laars lappen.
31-08-2011, 18:44 door DarkViewOfTheWorld
Door SirDice:
Door DarkViewOfTheWorld: Overigens kudos voor de nederlandse politie van dit soort klootzakken aan te pakken ... maar niet op deze manier ... het doel heiligt de middellen namelijk NIET
Je weet toch? Noem KP en je kunt alle regels en wetten aan je laars lappen.


KP ?
En ja .. binnen je eigen land kan je zoiets mss nog wel handhaven ... maar eens zien hoe grappig andere naties dit vinden ...
31-08-2011, 18:51 door Anoniem
"Is dit nu gewoon domheid van OM of is dit een bewuste aanval op het TOR-netwerk?"

Nee, dit is een domme reactie.

"Koppel TOR in de gedachte van mensen aan KP en iedereen die straks bekent TOR te gebruiken, staat gelijk te boek als pedofiel."

Je vergeet voor het gemak dat men zich enkel richt op KP, en dat schuld in de rechtzaal bewezen dient te worden. Het gebruik van TOR is op geen enkele wijze verboden zolang je je niet met strafbare zaken bezig houdt. Niemand die niet op deze KP websites kwam staat te boek als pedofiel.

De politie mag zeker ook geen telefoons afluisteren, omdat anders straks iedereen die een telefoon gebruikt als pedofiel of crimineel te boek staat. Heb je er nou werkelijk een probleem mee dat de politie achter mensen aangaat die zich met activiteiten als onderstaande bezighouden ?

'Een van deze sites, "Violent Desires", bevatte naast kinderporno ook een discussieforum, waarin onder andere werd gechat over het ontvoeren, mishandelen en ombrengen van kinderen.'
31-08-2011, 18:51 door Anoniem
Door DarkViewOfTheWorld:
Uit Artikel: Beheerrechten
Van vier websites bemachtigde het onderzoeksteam de beheerrechten van het systeem.

Best wel vreemd ..
dus de overheid heeft het recht op servers van mensen te hacken en daar weg te halen wat er (naar hun mening) niet hoort te zijn ?

Het in beslag nemen of offline halen van deze hardware is één zaak ....hacken en deleten is een HEEL andere zaak ....
... dan is de actie van de nederlandse politie dat zeker niet ....

Ja, de overheid heeft dat recht en de politie is legaal bezig geweest:

Voor het 'hacken' heeft de Nederlands politie namelijk gewoon de bevoegdheid op grond van artikel 125j Wetboek van Strafvordering:

Artikel 125j

1. In geval van een doorzoeking kan vanaf de plaats waar de doorzoeking plaatsvindt, in een elders aanwezig geautomatiseerd werk onderzoek worden gedaan naar in dat werk opgeslagen gegevens die redelijkerwijs nodig zijn om de waarheid aan de dag te brengen. Worden dergelijke gegevens aangetroffen, dan kunnen zij worden vastgelegd.

Ze mogen zich toegang verschaffen (dus hacken). En ook het wissen van de gegevens kan gewoon legaal:

Artikel 125o

1. Indien bij een doorzoeking in een geautomatiseerd werk gegevens worden aangetroffen met betrekking tot welke of met behulp waarvan het strafbare feit is gepleegd, kan de officier van justitie dan wel, tijdens het gerechtelijk vooronderzoek, de rechter-commissaris bepalen dat die gegevens ontoegankelijk worden gemaakt voor zover dit noodzakelijk is ter beëindiging van het strafbare feit of ter voorkoming van nieuwe strafbare feiten.

Dus voortaal eerst ff wetboek lezen ;-) Heb je Arnoud niet voor nodig...
31-08-2011, 18:54 door Anoniem
"De politie wil met het onderzoek ook duidelijk maken dat anonimiteit binnen het Tor-netwerk en ook landsgrenzen de opsporing van kinderporno niet in de weg staan."

Zolang andere landen toestemming geven, dan is die veronderstelling correct. Indien dat niet het geval is, dan is het een foutieve veronderstelling, die tot niet-ontvankelijkheid zal moeten leiden bij de rechter. De Nederlandse politie/justitie kan zichzelf geen bevoegdheden verschaffen buiten Nederlandse jurisdictie.
31-08-2011, 18:55 door Anoniem
Door DarkViewOfTheWorld:
Uit Artikel: Beheerrechten
Van vier websites bemachtigde het onderzoeksteam de beheerrechten van het systeem.

Best wel vreemd ..
dus de overheid heeft het recht op servers van mensen te hacken en daar weg te halen wat er (naar hun mening) niet hoort te zijn ?

Nee, niet de overheid:
met toestemming van de rechter-commissaris bij de rechtbank Rotterdam

Ze hebben de nette weg bewandeld door dit voor te leggen aan een rechter. Die heeft vervolgens toestemming verleend.

Peter
31-08-2011, 19:59 door Anoniem
Wow, de reacties gaan hier alleen maar over hoe dom slecht, onbevoegd het OM is. Is er werkelijk niemand die zich druk maakt over het feit dat er hier wordt gepoogd om daders in het kinderpornocircuit aan te pakken en kinderen te beschermen tegen hun beestachtige praktijken. Hoe one track minded kan je zijn in discussies over dit soort baanbrekende onderzoeken. Ik daag jullie uit om met een alternatieve, realistische aanpak van kinderporno te komen en niet alleen maar weer te vervallen in 'big brother' demagogie.
31-08-2011, 21:24 door Anoniem
Sorry hoor, Servers over mishandelde en misbruikte kinderen en jullie zeuren over de manier waarop de KP zijn bevoegdheid gebruikt? Als "hacken" en infiltreren de enigste manier is op hier in binnen te dringen dan vind ik dat zeker gegrond. Hoe denk je dat Amerika drugsbendes en de mafia vervolgd? Door binnen te dringen. Zij dit nou technisch of menselijk is.

Ik heb het wel eens eerder gezegd,

En degene die meteen bang was dat zijn gedownloade, "normale" porno en films in gevaar kwamen. Brein en MPAA zijn organisaties die los staan van de overheid en dus totaal geen bevoegdheden zoals eerder genoemde hebben of ooit krijgen.

Niet zo zeuren :-)
01-09-2011, 08:20 door Anoniem
The network consists mainly of private individuals with their computer and Internet make Tor works. According to the prosecutors is to use the Tor network is not necessarily criminal. "In countries without freedom of expression Tor example used by journalists and opponents of the ruling regime."


Dan kunnen we het in NL dus gewoon verbieden totdat we een 'country without freedom of expression' worden.
01-09-2011, 08:46 door Anoniem
'hidden services' ?

bedoelen ze daar niet geindexeerde websites mee?
01-09-2011, 08:57 door Anoniem
Ik heb zelf tijden een tor node gehad en via de DNS requests die mijn server deed waar de tor software draaide merkte ik dat er veel chinese gebruikers waren (veel verzoeken voor info in chinese domeinnamen). Dat gaf wel een prettig gevoel, het idee dat je iets bijdraagt.

Ook wist ik dat er ook minder mooie toepassingen waren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verheugd ben dat de NL justitie een manier heeft gevonden om het aan te pakken (en dat ze sowieso van het bestaan weten ... ) zonder het TOR netwerk als geheel in gevaar te brengen of illegaal te verklaren.

Mijn tor node is uitgegaan toen in Duitsland die omstreden wetgeving er leek te komen (had hosting in Duitsland) . Volgens mij zet NL zich op deze manier een stuk beter op de kaart.

HULDE
01-09-2011, 09:00 door Anoniem
'hidden services' is wel echt meer hidden dan alleen uit de indexen gehouden. Het gaat om webservices die via een random aantal tussenstations / tor nodes worden bereikt en op die manier zeer moeilijk traceerbaar worden. Je hebt ook geen normale DNS namen of IP adressen maar een URL in de vorm van een key/hash welke een unieke pointer opleveren.
01-09-2011, 09:20 door SirDice
Door Anoniem: Wow, de reacties gaan hier alleen maar over hoe dom slecht, onbevoegd het OM is. Is er werkelijk niemand die zich druk maakt over het feit dat er hier wordt gepoogd om daders in het kinderpornocircuit aan te pakken en kinderen te beschermen tegen hun beestachtige praktijken. Hoe one track minded kan je zijn in discussies over dit soort baanbrekende onderzoeken. Ik daag jullie uit om met een alternatieve, realistische aanpak van kinderporno te komen en niet alleen maar weer te vervallen in 'big brother' demagogie.
Sorry hoor, Servers over mishandelde en misbruikte kinderen en jullie zeuren over de manier waarop de KP zijn bevoegdheid gebruikt? Als "hacken" en infiltreren de enigste manier is op hier in binnen te dringen dan vind ik dat zeker gegrond. Hoe denk je dat Amerika drugsbendes en de mafia vervolgd? Door binnen te dringen. Zij dit nou technisch of menselijk is.
Jullie hebben helemaal gelijk. En in dit geval heb ik er ook niet zo'n probleem mee. Waar ik me wel zorgen om maak is dat dit een precedent schept. Oh, het is kinderporno dus dan is het geoorloofd. De volgende keer is het een website met 16 jarige meisjes die vrijwillig modeleren. Maar dat is ook kinderporno en dan mag je inbreken en de boel vernielen. Maakt niet uit dat die website in een land staat waar dat gewoon legaal is, wij (het LP en de Amerikaanse justitie) vinden het kinderporno en dus mag je die zaak opruimen.

Het grote probleem met een term als 'kinderporno' is dat het zo verschrikkelijk breed is. Waar Robert M. en consorten mee bezig waren is het ergste soort maar, zoals ik al zei, een site met 16 jarigen (vrijwillege) modellen is dat ook.
01-09-2011, 09:35 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem: Wow, de reacties gaan hier alleen maar over hoe dom slecht, onbevoegd het OM is. Is er werkelijk niemand die zich druk maakt over het feit dat er hier wordt gepoogd om daders in het kinderpornocircuit aan te pakken en kinderen te beschermen tegen hun beestachtige praktijken. Hoe one track minded kan je zijn in discussies over dit soort baanbrekende onderzoeken. Ik daag jullie uit om met een alternatieve, realistische aanpak van kinderporno te komen en niet alleen maar weer te vervallen in 'big brother' demagogie.
Sorry hoor, Servers over mishandelde en misbruikte kinderen en jullie zeuren over de manier waarop de KP zijn bevoegdheid gebruikt? Als "hacken" en infiltreren de enigste manier is op hier in binnen te dringen dan vind ik dat zeker gegrond. Hoe denk je dat Amerika drugsbendes en de mafia vervolgd? Door binnen te dringen. Zij dit nou technisch of menselijk is.
Jullie hebben helemaal gelijk. En in dit geval heb ik er ook niet zo'n probleem mee. Waar ik me wel zorgen om maak is dat dit een precedent schept. Oh, het is kinderporno dus dan is het geoorloofd. De volgende keer is het een website met 16 jarige meisjes die vrijwillig modeleren. Maar dat is ook kinderporno en dan mag je inbreken en de boel vernielen. Maakt niet uit dat die website in een land staat waar dat gewoon legaal is, wij (het LP en de Amerikaanse justitie) vinden het kinderporno en dus mag je die zaak opruimen.

Het grote probleem met een term als 'kinderporno' is dat het zo verschrikkelijk breed is. Waar Robert M. en consorten mee bezig waren is het ergste soort maar, zoals ik al zei, een site met 16 jarigen (vrijwillege) modellen is dat ook.


Als het goed is worden de kaders gezet door en de daden getoetst aan ons rechtssysteem. Zo werkt het in een democratisch systeem. Dat vervolgens weer challengen is natuurlijk ook weer goed!
01-09-2011, 09:59 door Anoniem
Ik begrijp niet zo goed waarom men zich druk maakt over de "aanval op TOR". Wat de nederlandse politie kan/doet, kan en doet de Iraanse politie zeker ook. De (on)veiligheid van TOR staat of valt echt niet met de acties van onze politie of die van de FBI. TOR is een communicatietechniek en die beschermt niet tegen infiltraties. Dat moeten de gebruikers zelf doen.

Ik hoop alleen dat de rechter-commissaris toestemming geeft, vanwege de grensgevallen die SirDice beschrijft, verder ben ik vol lof over deze politie-actie.
01-09-2011, 10:55 door Anoniem
Dus als de Iraanse overheid ook een versie van Artikels 125j en 125o in hun wetten hebben staan en hier in Nederland vervolgens wat servers van de Iraanse oppositie binnendringt en vernietigt wegens de misdaad staatsondermeinende activiteiten heeft de Nederlandse overheid hier geen problemen mee?
01-09-2011, 11:21 door Mysterio
Ik heb de artikelen eens rustig doorgelezen. Je moet als techneut natuurlijk wel onderscheid maken tussen wat er in de krant komt en wat er is gedaan. Net als hier worden er vaak fragmenten geplaatst en probeert de journalist er een beetje een verhaal van te maken. In de krant pakt dat vaak droevig uit, als je namelijk niet snapt waar je over schrijft kun je niet verwachten dat je alle belangrijke details meepakt.

Het OM en de Politie hebben puik werk geleverd en voor zover ik het kan zien heeft men zich aan de wetten gehouden. Het is slim om de actie aan de Amerikanen over te laten!

Nergens lees ik dat TOR wordt gezien als boosdoener. Het OM doet er juist de grootste moeite voor om TOR neer te zetten als in de eerste plaats een manier om vrij te kunnen communiceren. Een prachtig middel wat helaas misbruikt wordt.
01-09-2011, 12:08 door DarkViewOfTheWorld
Zelfs op een site als deze .. is Kinderporno vernoemen blijkbaar genoeg om rede te doen verdwijnen ...


Het blijft een feit dat de politie hier servers gehackt heeft die niet in nederland of in de USA staan.
Maak zoveel wetten in nederland als je wilt ... ik kan me niet voorstellen dat deze actie principieel geen gevolgen kan hebben.
Zolang de politie geen toestemming heeft gekregen van ELKE overheid waar een van die servers stond, is deze actie niet verschillend van eender welke crimineel die een server hackt. Het gaat zelfs verder, ze hebben alle informatie van de server verwijderd, niet gewoon ingebroken.

In realiteit zal het natuurlijk geen gevolgen hebben, geen van de kiddyporn hosters zal hier een klacht over neerleggen, tenzij kinderporno er legaal is.


@ Anoniem Gisteren,18:51
Zoals gezegd, je kan wetten aanmaken zoveel je wilt ... indien de server niet op nederlands grondgebied is gehost, zijn je wetten niet zo eenzijdig als sommige overheden zouden willen. Wat in nederland als een misdaad wordt beschouwd, hoeft in andere landen helemaal niet als misdadig te worden bekeken.

@mysterio Vandaag, 11:21
Voor zover ik uit meerdere artikelen haal heeft de nederlandse politie al het werk verricht, maar is de informatie ook gedeeld met het FBI, dus in dit geval is het nederland die voor 'superpowered cop deciding for the world' speelt.
01-09-2011, 13:02 door Anoniem
Door DarkViewOfTheWorld:
@ Anoniem Gisteren,18:51
Zoals gezegd, je kan wetten aanmaken zoveel je wilt ... indien de server niet op nederlands grondgebied is gehost, zijn je wetten niet zo eenzijdig als sommige overheden zouden willen. Wat in nederland als een misdaad wordt beschouwd, hoeft in andere landen helemaal niet als misdadig te worden bekeken.
In beginsel heb je gelijk. Maar volgens mij is het maken van kinderporno (zeker als het gaat om kleuters en gepaard gaat met mishandeling) overal in de wereld strafbaar.
01-09-2011, 13:33 door Anoniem
Vier van de twaalf hidden nodes gehackt. Sorry, maar dit vind ik toch niet zo'n goede score. Vooral gezien de ernst van de misdrijven waar het hier om draait.

Kon de FBI geen poging doen de overgebleven acht machines te hacken? Of anders de CIA met 0-day exploits of iets dergelijks?

Zoals ik dit lees heeft de Nederlandse politie de deur achter zich dichtgegooid en de criminelen laten weten welke accounts van Robert M. waren. Die accounts zijn nu natuurlijk gewist, en ook de mogelijkheid om nog te zien wat er op de acht servers gebeurt in de toekomst.
01-09-2011, 16:45 door Riviera
Strakke actie, goed werk geleverd!
Netjes via de rechter gegaan en in overleg met the US, TOP wat mij betreft!
Nu nog hopen dat er daadwerkelijk een aantal van die beestachtige mensen opgepakt gaan worden
01-09-2011, 18:46 door DarkViewOfTheWorld
Door Anoniem:
In beginsel heb je gelijk. Maar volgens mij is het maken van kinderporno (zeker als het gaat om kleuters en gepaard gaat met mishandeling) overal in de wereld strafbaar.

Wel .. er zijn meerder voorbeelden van <10 jarigen die uitgehuwelijkt worden aan >50+ .... combineer dat met het feit dat sex met je 'vrouw' legaal is wanneer ze puberteit bereikt (in sommige landen)(kan zo vroeg als op 8-9 jaar gebeuren) dan gaat er toch iets zwaar fout lopen ... tenzij je sex met <10 jarigen als natuurlijk beschouwd ....
Dit is natuurlijk niet hetzelfde als een film of foto's ervan maken, maar als de sex legaal is, lijkt het mij vreemd dat foto's ervan maken wel illegaal zou zijn ...

En ZELFS al gaat het over illegale dingen .... krijgt the US of A dan ook recht onze pc's te hacken voor illegale kopie'en ?
Nederland heeft geen recht om zo in te grijpen imho.
Dit verschilt niet met het platbombarderen van een uraniumverrijkingsfaciliteit in een land waarvan het je niet aanstaat dat ze mss ook nukes gaan bouwen.
01-09-2011, 20:13 door Anoniem
Als je ook maar een heel klein beetje, echt maar een heel klein beetje besef hebt van wat daar, binnen de bewuste kanalen, voor ontzettend wrede smerige zaken aanwezig zijn, dan wou je dat het alleen maar "gewone" kinderporno was. Als je de diverse nieuwsitems goed leest heeft het weinig met Robert Mikelsons zelf te maken. Zo te lezen zijn ze in het onderzoek naar M's netwerk op deze rotzooi gestuit. Lastige keus lijkt me dan...laten staan of eindelijk eens ballen tonen en proberen wat mogelijk is. Petje af voor die gasten want dit is, ook al een druppel op een gloeiende plaat, een fraai stukje sterke arm. En met al deze nieuwe data gaan er zeker weer een paar hufters, ergens ter wereld, voor gaas en wordt hiermee zeker weer een jong leven gered van gruwelijke misbruik of een gruwelijke dood.. Elk slachtoffer wat door dit soort acties voorkomen kan worden is meer dan goud waard.

KLPD jullie zijn in mijn ogen niet langer alleen maar irritante flitsterroristen maar echte HELDEN.
Ook geweldig dat er een officier en rechter bestaan die de kloten hebben dit aan te durven. TOP.
02-09-2011, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door DarkViewOfTheWorld:
Uit Artikel: Beheerrechten
Van vier websites bemachtigde het onderzoeksteam de beheerrechten van het systeem.


Ja, de overheid heeft dat recht en de politie is legaal bezig geweest:

Voor het 'hacken' heeft de Nederlands politie namelijk gewoon de bevoegdheid op grond van artikel 125j Wetboek van Strafvordering:

Artikel 125j

1. In geval van een doorzoeking kan vanaf de plaats waar de doorzoeking plaatsvindt, in een elders aanwezig geautomatiseerd werk onderzoek worden gedaan naar in dat werk opgeslagen gegevens die redelijkerwijs nodig zijn om de waarheid aan de dag te brengen. Worden dergelijke gegevens aangetroffen, dan kunnen zij worden vastgelegd.

Ze mogen zich toegang verschaffen (dus hacken). En ook het wissen van de gegevens kan gewoon legaal:

Artikel 125o

1. Indien bij een doorzoeking in een geautomatiseerd werk gegevens worden aangetroffen met betrekking tot welke of met behulp waarvan het strafbare feit is gepleegd, kan de officier van justitie dan wel, tijdens het gerechtelijk vooronderzoek, de rechter-commissaris bepalen dat die gegevens ontoegankelijk worden gemaakt voor zover dit noodzakelijk is ter beëindiging van het strafbare feit of ter voorkoming van nieuwe strafbare feiten.

Dus voortaal eerst ff wetboek lezen ;-) Heb je Arnoud niet voor nodig...

125i lid 2 zegt daarentegen het volgende:

2. Het onderzoek reikt niet verder dan voor zover de personen die plegen te werken of te verblijven op de plaats waar de doorzoeking plaatsvindt, vanaf die plaats, met toestemming van de rechthebbende tot het geautomatiseerde werk, daartoe toegang hebben.

i.e. ze mogen alleen gebruik maken van bestaande toegang tot andere systemen.

Heeft iemand toevallig wel het juiste artikel?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.