image

BitDefender ook beste virusscanner op Windows 7

vrijdag 25 mei 2012, 10:00 door Redactie, 19 reacties

De virusscanner van het Roemeense anti-virusbedrijf BitDefender is ook op Windows 7 de beste keus voor consumenten. Dat blijkt uit een grootschalige test onder 22 virusscanners die het Duitse testorgaan AV-Test.org uitvoerde. De Roemeense anti-virussoftware wist in een uitgebreide test de virusscanners van Kaspersky Lab net voor te blijven. Op een gedeelde derde plek eindigden F-Secure en G Data. De beveiligingssoftware werd vergeleken op bescherming, verwijderen van malware en bruikbaarheid.

Voor de bescherming werd gekeken naar de bescherming tegen zero-day malware-aanvallen, detectie van malware uit de laatste drie maanden en detectie van zeer actieve malware. Bij het verwijderen van malware werd met actieve rootkits getest, die de scanners moesten detecteren en onschadelijk maken.

Systeembelasting
Voor de bruikbaarheid werden de scanners beoordeeld op de systeembelasting, false positives en onterechte waarschuwingen tijdens acties van de gebruiker. De tests vonden op een Windows 7 SP1 32-bit systeem plaats. In totaal konden de scanners achttien punten halen. BitDefender haalde er zeventien. Het scoreverloop is bijna identiek aan de test die in maart plaatsvond. Daarbij werd er echter op Windows XP SP3 getest.

Op het gebied van bescherming scoorden AVG, BitDefender, BullGuard, F-Secure, G Data en Symantec de maximale score van zes punten. Voor herstel en verwijderen zijn BitDefender en Kaspersky de enige die zes punten halen. Voor bruikbaarheid wist geen enkel product de maximale score te halen. Van de gratis virusscanners zet AVG Anti-Virus Free de hoogste score neer. Hieronder het volledige overzicht.

Reacties (19)
25-05-2012, 10:21 door Anoniem
dan ben ik het met die hele test het niet mee eens !

ik ga niet alles op noemen
maar het laatste 3 - 4 jaar had ik Norton Internet Security 2012 en lager van 11 en 10
het enigste wat die steeds vindt zijn Cookies
heb met Norton nooit een virus ondekt , wel dat een website mij probeerde te atacken

en toen ging ik Microsoft Security Essentials voor het eerst instaleren en ook nog eens gratis
en vondt meteen 4 Trojans paar java exploits en iets met Agent

hier kwam ik achter ook eigenlijk omdat me pc langzamer was dan normaal en heb een snelle ,gebouwd voor Gaimezz

bedoel alleen dat Norton die ik had nooit een virus vondt terwijl ik die wel had en dan nog 8 ook nog

Mijn Voorkeur blijft bij Microsoft Security Essentials !
en is ook nog Gratis ! en werkt super en lekker ligt
25-05-2012, 11:18 door Anoniem
Ik heb hier Bitdefender Internet Security 2012 draaien (versie voor 3pc's 2jaar + android/tablet 1jaar)
Voor de prijs van dat pakket hoef je het echt niet te doen want die is echt wel goed.
De scanner zelf doet zijn werk naar behoren.
Draait zoetjes op de achtergrond.(OK, dat hangt wel beetje van de power van je systeem af denk ik)

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/level.php?num=1
25-05-2012, 11:54 door Wootles
Het valt me vooral op dat Eset de laatste tijd steeds beroerder scoort in zowel de onderzoeken van AV Test als die van AV Comparatives. Waar NOD32 vroeger een van de betere scanners was, hangt Eset Smart Security nu ergens onderaan de lijst.
25-05-2012, 11:58 door Anoniem
Zitten toch opmerkelijke scores bij: Norton komt er qua protectie in de test er goed van af en Avast juist weer niet. Op YouTube volg ik regelmatig tests van diverse personen en daar komt vaak toch iets anders uit.

Bitdefender schijnt geen andere software (zoals Malwarebytes Anti-Malware) naast zich te dulden, en Bitdefender vergt nogal veel van je systeem (vertragend).

Ik hoop dat er meer lezers willen reageren en hun feedback geven.
25-05-2012, 12:39 door Spiff has left the building
En zoals altijd deze opmerking bij de test-weergave in het artikel:

Kijk niet alleen naar het totaal aantal behaalde punten, maar kijk ook naar hoe op de deel-gebieden wordt gescoord.
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/marapr-2012/

Je ziet dan deze keer dat Kaspersky op de tweede plaats staat met de totaalscore, maar dat Kaspersky op Protection deze keer niet de maximale score behaalt, anders dan onder meer Bitdefender, F-Secure en G Data.
Dat Kaspersky desondanks met de totaalscore hoger uitkomt dan F-Secure en G Data, dat wordt veroorzaakt doordat Kaspersky anders dan F-Secure en G Data de maximale score behaalt op Repair, en doordat G Data een halve punt lager scoorde op Usability.
25-05-2012, 12:48 door svenvandewege
@redactie: Waar staat het overzicht?
25-05-2012, 13:19 door Spiff has left the building
Door svenvandewege: @redactie: Waar staat het overzicht?
Bedoel je dit?
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/marapr-2012/
Via het AV-Test.org adres dat is vermeld in het artikel vind je dat overzicht via TESTS en vervolgens Home User.
25-05-2012, 17:04 door svenvandewege
@spiff: Dankjewel. Ik heb het artikel gelezen. Beetje slordig van de redactie door te schrijven: hieronder het volledige overzicht.
25-05-2012, 17:06 door svenvandewege
ESET niet gecertificeerd??? Dat is wel uniek. Ze zijn nu vooral onderuit gegaan op het verwijderen van malware. niet op de detectie.
Overigens is het ook opvallend dat de gratis Panda Cloud een hogere detectie heeft dan hun betaalde internet security suite.

G Data heeft een flinke stap vooruit gedaan wat verwijderen betreft. voorheen hadden hun een scoren die rond of onder de 3 lag bij av-test.org.
25-05-2012, 17:29 door Spiff has left the building
Door svenvandewege: Beetje slordig van de redactie door te schrijven: hieronder het volledige overzicht.
Ja, daar heb je wel gelijk in, denk ik.
Zo'n zinnetje weerhoudt de lezer die niet weet dat AV-Test.org een veel uitgebreider weergave geeft er wellicht van die presentatie van AV-Test.org te gaan bekijken.
En dat terwijl de presentatie door AV-Test.org tamelijk uitgebreid is, en vrij toegankelijk.
Hetzelfde geldt voor de testrapportages van AV-Comparatives.
Van Virus Bulletin, daarentegen, zijn de volledige rapportages slechts alleen voor betalende abonnees vrij toegankelijk.
25-05-2012, 17:49 door Spiff has left the building
Door svenvandewege: G Data heeft een flinke stap vooruit gedaan wat verwijderen betreft. voorheen hadden hun een scoren die rond of onder de 3 lag bij av-test.org.
Ja, G Data scoort nu beter op Repair.
In de nog toegankelijke AV-Test.org weergaven achtereenvolgens:
2010: 3.5 (W7), 4.0 (XP), 3.5 (Vista)
2011: 4.0 (W7), 4.0 (XP), 4.5 (W7), 3.5 (XP), 5.0 (W7)
2012: 3.5 (XP), 5.5 (W7).
Die scores van 5.0 en vooral 5.5, dat begint er werkelijk op te lijken.
25-05-2012, 18:09 door Anoniem
Tja, nu wordt dit gezegd, volgende week weer wat anders.
Dit lijstje is volgens mij aflopend gesorteerd op het bedrag dat de antivirusbedrijven voor dit onderzoek hebben betaald. De rest is uit de dikke duim gezogen.
Als je kijkt naar cijfers van andere onderzoekers, zijn die totaal anders!
25-05-2012, 18:10 door Spiff has left the building
Door svenvandewege: ESET niet gecertificeerd??? Dat is wel uniek. Ze zijn nu vooral onderuit gegaan op het verwijderen van malware. niet op de detectie.
Ja, opvallend hoe ESET, dat enige jaren geleden nog goed scoorde, nu regelmatig zo slecht scoort in tests.
En ESET's Repair was bedroevend, met een score van 0.5, maar ook ESET's Protection was met 4.0 uit 6.0 niet best. Daarmee staat het wat Protection betreft op een gedeelde plaats met de vaak verguisde McAfee en Norman en tevens met Trend Micro.
26-05-2012, 01:06 door Anoniem
Het zou ook fijn zijn als www.security.nl
nog eens een Poll aan maakt

wie wat nu gebruikt , of wat men de beste vindt
en dan uit een hele lijst
ben daar wel altijd benieuwt naar
ook al komen ze met die tests allemaal
want die tests kloppen ook niet altijd
maar het zal wel beter zijn dan als ze het niet zouden doen
zodat je misschien een betere keuze kan maken om toch die of die te pakken dan in plaats van een andere
26-05-2012, 02:01 door Anoniem
Door Spiff:
Door svenvandewege: ESET niet gecertificeerd??? Dat is wel uniek. Ze zijn nu vooral onderuit gegaan op het verwijderen van malware. niet op de detectie.
Ja, opvallend hoe ESET, dat enige jaren geleden nog goed scoorde, nu regelmatig zo slecht scoort in tests.
En ESET's Repair was bedroevend, met een score van 0.5, maar ook ESET's Protection was met 4.0 uit 6.0 niet best. Daarmee staat het wat Protection betreft op een gedeelde plaats met de vaak verguisde McAfee en Norman en tevens met Trend Micro.



ESET was de beste keuze op AV gebied met ESET NOD32 versie 2.7. Daarna was 't niet meer de beste keus. Wil niet zeggen dat ze bij ESET niets meer hebben verbeterd daarna, maar een aantal andere AV's hebben NOD32 toen ingehaald.
Omdat NOD32 toen erg goed was wordt nu ten onrechte nog steeds gedacht dat NOD32 (of ESS) tot de top behoort.
Je ziet hetzelfde met Norton. Was ooit een AV die het systeem flink langzamer maakte, en nu denken velen nog precies zo over Norton.

Wat betreft die Repair resultaten in de test, dat zou eigenlijk niet eens mogen meetellen in het eindresultaat. Of een product nu 35% of 95% van de malware kan verwijderen, het systeem blijft geïnfecteerd.
26-05-2012, 09:44 door Anoniem
Dat Nod32 begint aardig in de Categorie deur open op PC te worden zeg .Merkte het pas ook weer sloegen geen eens alarm toen een nepscanner zich wilde installen op PC .
26-05-2012, 11:22 door Anoniem
Vreemd dat in het test rapport staat: Microsoft: Security Essentials Version Tested 2.1 de meest recente versie is 4.0.

Geeft mij niet zoveel vertrouwen in de test methodiek.
26-05-2012, 12:20 door Spiff has left the building
Door Anoniem, vr.25-5, 18:09 uur: Als je kijkt naar cijfers van andere onderzoekers, zijn die totaal anders!
Totaal anders? Nou nee. Maar wel anders. En ook de bevindingen van dezelfde test-organisaties zijn anders, over de loop van het jaar.
Je kunt je nooit baseren op één test van één moment van één organisatie.
Je zult altijd je beeld moeten vormen op basis van de rapportages van de verschillende test-organisaties naast elkaar, en over een ruime periode, ten minste de laatste drie maanden of halfjaar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.