image

Vrouw steelt 40.000 euro via internetbankieren

vrijdag 7 september 2012, 11:05 door Redactie, 11 reacties

Twee inwoners van Drachten zijn door phishing veel geld kwijt geraakt. De Drachtsters werden gebeld door een vrouw die zich voordeed als medewerkster van een bank. Ze wist volgens de politie op een listige manier de inloggegevens van beide gedupeerden te bemachtigen. Nog diezelfde dag werd bij één van hen maar liefst 40.000 euro van de bankrekening gehaald en bij andere een bedrag van 8550 euro. Beide slachtoffer deden aangifte.

Reacties (11)
07-09-2012, 11:33 door Anoniem
Laat me raden, de Friesland bank .... :)
07-09-2012, 14:05 door Anoniem
einge schuld dikke bult
als je je inlog data zo maar door geeft verdien je het
07-09-2012, 15:02 door varttaanen
Door Anoniem: einge schuld dikke bult
als je je inlog data zo maar door geeft verdien je het
Dit soort reacties laten zien dat je echt nul kaas gegeten hebt van het hele idee. Het argument iemand die zich laat oplichten verdient het om opgelicht te worden, of: iemand die zich laat bestelen verdient het bestolen te worden, of: iemand die zich laat verkrachten verdient het verkracht te worden, enzovoort, is belachelijk en getuigt van grote domheid aan jouw kant.
07-09-2012, 15:24 door Anoniem
Door Anoniem: einge schuld dikke bult
als je je inlog data zo maar door geeft verdien je het

grappig.. not.

wel eens een goede social engineer aan de lijn gehad? wanneer je het niet verwacht.. je kunt immers niet altijd op je hoede zijn..

succes ermee.
07-09-2012, 15:30 door Anoniem

Dit soort reacties laten zien dat je echt nul kaas gegeten hebt van het hele idee. Het argument iemand die zich laat oplichten verdient het om opgelicht te worden, of: iemand die zich laat bestelen verdient het bestolen te worden, of: iemand die zich laat verkrachten verdient het verkracht te worden, enzovoort, is belachelijk en getuigt van grote domheid aan jouw kant.

Als je je gegevens telefonisch overhandigd van je bank ben je volgens mijn echt wel een hele grote flapdrol!
De bank belt je nooit om je gegevens.
Dus is het je eigen verantwoordelijkheid.
In dit geval zullen ze er van leren en het nooit meer doen maar blijft toch hun eigen schuld.

En dit valt niet te vergelijken met een verkrachting, zakken rollen.
Weet niet of je je eigen tekst leest maar je laat verkrachten?
Welke flapdrol LAAT zich nou verkrachten?
Dan is het niet meer echt verkrachten als je het toe laat.
Je word verkracht.

Maar ik vind het toch de eigen schuld van die mensen.
Eigen verantwoordelijkheid.
Genoeg manieren om kennis op te doen dat dit soort dingen je niet overkomt.
07-09-2012, 16:01 door Anoniem
Ja, als ze om je bank gegevens vragen dan is het niet je bank.
Als je dan vrolijk je bank gegevens gaat geven is het toch echt je eigen schuld.
Je bank vraagt je nooit om je inlog gegevens.
Dus dit is best wel dom.

Tevens "laat" je je niet verkrachten maar "word" je verkracht.
En is het niet te vergelijken met elkaar.

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de gebruiker om hun inlog gegevens niet in verkeerde handen te laten vallen.

Als je tegenwoordig op internet zit moet je weten waar de gevaren liggen.
Blijf anders gewoon van internet als je het niet weet wat je fout kunt doen.
Er is genoeg informatie te vinden over veilig internetten.

Als je gebeld word en ze vragen naar je bank gegevens hoort elke persoon te weten dat het niet klopt.
Het is de laatste tijd genoeg in het nieuws geweest om te weten dat dit soort criminaliteit er ook is.

Dus als je op internet zit mag je best wat extra's doen om te weten hoe je veilig kan internetten.
Doe je dat niet.
Dan kan dit het resultaat zijn.
07-09-2012, 16:30 door Anoniem
De Drachtsters werden gebeld door een vrouw die zich voordeed als medewerkster van een bank

Dat er nog steeds mensen zijn die daar in trappen.
De meeste banken waarschuwen hier wel voor dacht ik met de regel dat zijn nooit 'zomaar' hun klanten gaan opbellen.
Ik hoop voor de gedupeerden dat ze snel hun geld terugzien.
07-09-2012, 17:11 door spatieman
ja hier uw bank.
wij zijn pincodes aan het controleren, kunt u die van u even vergelijken met die van ons..
07-09-2012, 22:27 door Anoniem
De reacties hier kan ik me als ICT'er heel goed voorstellen. Hoe dom ben je denken wij dan.

Toch moeten we ons ervan bewust zijn dat er ook veel mensen rondlopen voor wie ICT alleen maar een gebruiksartikel is en die zich helemaal niet bewust zijn van beveiligingsrisico's. Als die benaderd worden door een kundig social engineer gaat het mis.
10-09-2012, 21:28 door Anoniem
tja als dom blondje kun jij toch niet weten dat die aardige meneer van de bank iets kwaads ingedachte had
en dan woon je Drachten tja dan denk je dan Overkom mij toch niet.
Zeker als je ook nog 40.000 op je rekening heb DOM DOM DOM en wie gaat dit sukkelige gedrag betalen juist WIJ de andere klant van de Bank
11-09-2012, 12:10 door Anoniem
Ik sluit me volledig aan bij de laatste reactie, er zijn nog genoeg mensen die zich er niet bewust van zijn. Met name de groep 'bejaarden' vinden het erg prettig dat ze zo 'geholpen' worden door die aardige mensen van de bank. En ook al worden ze er op gewezen het niet te moeten doen en beter te kunnen wachten tot bijvoorbeeld hun kinderen er zijn, ze willen vaak laten zien dat ze nog heel zelfstandig zijn en dat met alle nare gevolgen van dien.
Dus denk daar eerst aan voor je zo'n ongezouten reactie plaatst.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.