image

'Microsoft moet eerst Windows XP omleggen'

zondag 28 oktober 2012, 14:02 door Redactie, 26 reacties

Microsoft mag dan Windows 8 deze week hebben gelanceerd, het wacht nog een wereldwijd gevecht om Windows XP om te leggen. Dat stelt meetbureau StatCounter aan de hand van de eigen gegevens die het bedrijf verzamelde. Het elf jaar oude Windows XP heeft nog altijd een marktaandeel van 30% wereldwijd. Cijfers van concurrent Net Applications laten zien dat Windows XP zelfs nog rond de 40% zit, wat aangeeft hoe populair het besturingssysteem is.

"Onze cijfers bevestigen dat met name zakelijke XP-gebruikers niet willen upgraden", zegt StatCounter CEO Aodhan Cullen. De nieuwe Windows 8 interface noemt Cullen een radicale aanpassing, die mogelijk veel traditionele zakelijke gebruikers zal afschrikken.

Reacties (26)
28-10-2012, 14:15 door FSF-Moses
Windows XP omleggen: Dat zou heel eenvoudig kunnen. Via Microsoft Update een nieuwe patch aansturen die in Windows XP om de zoveel tijd een Nag-Screen laat zien? Zou zo maar kunnen. Inmiddels lijkt het me duidelijk dat Microsoft graag wenst dat iedereen naar W7 of W8 overstapt of de grbruiker dat nu wil of niet (geld stinkt niet volgens Microsoft). Hoe? We zullen zien...

Ik gebruik nog steeds Windows XP SP3 en dat bevalt me prima!
28-10-2012, 14:33 door Security Scene Team
Door FSF-Moses: Windows XP omleggen: Dat zou heel eenvoudig kunnen. Via Microsoft Update een nieuwe patch aansturen die in Windows XP om de zoveel tijd een Nag-Screen laat zien? Zou zo maar kunnen. Inmiddels lijkt het me duidelijk dat Microsoft graag wenst dat iedereen naar W7 of W8 overstapt of de grbruiker dat nu wil of niet (geld stinkt niet volgens Microsoft). Hoe? We zullen zien...

Ik gebruik nog steeds Windows XP SP3 en dat bevalt me prima!

denk niet dat ze een 'nag-screen' gaan plaatsen, aangezien bedrijven dan mogelijk in de moeilijkheden komen. wat ze wel kunnen doen is de ondersteuning stoppen. totaal geen updates mee, dit geef je misschien nog een jaar om zuiver en stabiel te kunnen runnen, maar uiteindelijk word je gedwongen over te stappen.
28-10-2012, 14:46 door Anoniem
Ik ben zeer tevreden met XP 3, draai het via VMWare op mijn Mac.
28-10-2012, 14:52 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-10-2012, 15:06 door Anoniem
Door Miriam4711: Nou ik laat me door niemand dwingen, al helemaal niet door Microsoft.
Ik game niet en alles wat ik wil doen op mijn pc werkt en veiliger en gratis.
Linux Mint ja ja zeg het nog maar een keer lol.
Linux mint is een hele goede distri.
Zelf kan ik er niks mee.
Ze hebben een probleem met bekendheid.
28-10-2012, 16:21 door Security Scene Team
Door Miriam4711: Nou ik laat me door niemand dwingen, al helemaal niet door Microsoft.
Ik game niet en alles wat ik wil doen op mijn pc werkt en veiliger en gratis.
Linux Mint ja ja zeg het nog maar een keer lol.


gelijk hebje.

Hoe ist verder miriam4711?
28-10-2012, 18:52 door Anoniem
Alsof het stoppen van support een verschil gaat maken, er zijn nog steeds bedrijven die ook nu wel ergens een NT4 of Windows 2000 hebben draaien...
28-10-2012, 19:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-10-2012, 20:55 door Anoniem
Door Miriam4711: Nou ik laat me door niemand dwingen, al helemaal niet door Microsoft.
Ik game niet en alles wat ik wil doen op mijn pc werkt en veiliger en gratis.
Linux Mint ja ja zeg het nog maar een keer lol.

ehm, ik begrijp deze even niet:

http://www.security.nl/artikel/43572/1/Avast_inactief_tijdens_Live_Messenger_12_update.html
28-10-2012, 21:18 door cjkos
Door Miriam4711:
Met Microsoft ben ik op zijn minst 2 uur bezig, vooral dat service pack 10x opstarten en configureren waarom snap dat niet?


Installatie van windows 7 is anders hooguit een half uurtje installeren.
Dat lijkt niet uit te maken op mijn nieuwste PC en mijn oude pc uit 2005.

Ik zit heel erg te twijfelen of ik W8 wel wil proberen. Cloud computing heeft zoveel risico's, dat de keuze toch eigenlijk heel makkelijk zou moeten zijn. Als ik het al wil proberen is het omdat ik benieuwd ben naar de werkwijze.

Maar als bedrijven nu nog steeds op windows XP zitten vraag ik me af of ze ooit nog wel een keus gaan maken voor windows 8, want je krijgt de cloud er meteen bij. Uit een eigen studie zitten daar zoveel haken en ogen aan, dat mijn advies was: niet doen.

Het is niet alleen een OS upgrade, maar eigenlijk ook een beeldscherm upgrade. Dus naast de 59 euro voor de pro versie is er nog een grote uitgave die de upgrade nog aardig in de papieren kan doen lopen.

Het zou mij niet verbazen wanneer de 'upgrade' nooit zal gebeuren van de meeste bedrijven en het omleggen een marktaandeel van 30% zal doen verdampen.
28-10-2012, 22:16 door Security Scene Team
Door cjkos:
Door Miriam4711:
Met Microsoft ben ik op zijn minst 2 uur bezig, vooral dat service pack 10x opstarten en configureren waarom snap dat niet?


Installatie van windows 7 is anders hooguit een half uurtje installeren.
Dat lijkt niet uit te maken op mijn nieuwste PC en mijn oude pc uit 2005.

Ik zit heel erg te twijfelen of ik W8 wel wil proberen. Cloud computing heeft zoveel risico's, dat de keuze toch eigenlijk heel makkelijk zou moeten zijn. Als ik het al wil proberen is het omdat ik benieuwd ben naar de werkwijze.

Maar als bedrijven nu nog steeds op windows XP zitten vraag ik me af of ze ooit nog wel een keus gaan maken voor windows 8, want je krijgt de cloud er meteen bij. Uit een eigen studie zitten daar zoveel haken en ogen aan, dat mijn advies was: niet doen.

Het is niet alleen een OS upgrade, maar eigenlijk ook een beeldscherm upgrade. Dus naast de 59 euro voor de pro versie is er nog een grote uitgave die de upgrade nog aardig in de papieren kan doen lopen.

Het zou mij niet verbazen wanneer de 'upgrade' nooit zal gebeuren van de meeste bedrijven en het omleggen een marktaandeel van 30% zal doen verdampen.

ja tis ook niet bepaald een uitnodiging waar ze mij voor wakker zouden mogen maken.
zodra de ondersteuning van windows t/m 7 stopt, stap ik definitief over op whonix of backtrack. maar windows 8 is zoiets als zelf bewust een trojan of worm installeren; 1 grote privacy ramp.

en ik denk dat er ook zeker wel veel meer mensen rondlopen met het zelfde idee, misschien niet qua os keuze maar zeker wel om een overstap te maken. en ja misschien verkrijgt linux mint dan wel weer wat meer gebruikers?! nou voorlopig blijft het glazenbol kijkwerk..
29-10-2012, 00:29 door Marius
Ik zit heel erg te twijfelen of ik W8 wel wil proberen. Cloud computing heeft zoveel risico's, dat de keuze toch eigenlijk heel makkelijk zou moeten zijn

Probeer w8 het eens en dan zul je zien je dat het ook prima werkt zonder cloud. Er zijn inderdaad voorzieningen voor cloud ingebouwd maar die hoef je niet te gebruiken. Zo'n ms skydrive is ook te verkrijgen voor windows 7 en zelfs xp dus ik zit eigenlijk wat vreemd te kijken naar jouw opmerkingen ;) Zelf zie ik (remote) cloud helemaal niet zo zitten, maar als die cloud de ICT in de kelder is bij wijze van spreken heb ik er echt niet zo veel problemen mee.

Grappig artikel over xp overigens, ik gebruik zelf meerdere test installaties met xp waaronder enkele onder virtualbox en ik blijf die nog wel een paar jaartjes gebruiken denk ik vanwege diezelfde zakelijke klanten die nog steeds xp blijven gebruiken (en waarvan enkele nu bezig zijn met de uitrol van w7)
29-10-2012, 03:40 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-10-2012, 08:36 door Anoniem
Door Miriam4711: Niet mee eens CJkos, de installatie ja hier 20 minuten.
Doel op alle updates erbij en dan pas ik nog trucje toe eerst alles verborgen, anders duurt het nog langer.
Service Pack is helemaal een ramp, opstarten 4x configureren dan nog flash, java enz.
Bellen voor activatie alle software opnieuw, gebruik geen cloon software.
Komt nog bij heb Avast Internet Security en kost ook de nodige tijd om goed af te stellen.
Mint alles er op en eraan, opstarten en gaan lol.
Heb zeer snelle pc Quadcore alles en is mijn bevinding en installeer redelijk vaak op nieuw.
Is een soort hobby en geeft dat `nieuwe `gevoel zeg maar.
Quad core zegt niet zoveel hoor. En wat is er zo grappig aan dat je Mint gebruikt?
29-10-2012, 09:04 door Anoniem
Gewoon Windows 8 Pro kope!
29-10-2012, 09:14 door Mysterio
Door Miriam4711: Niet mee eens CJkos, de installatie ja hier 20 minuten.
Doel op alle updates erbij en dan pas ik nog trucje toe eerst alles verborgen, anders duurt het nog langer.
Service Pack is helemaal een ramp, opstarten 4x configureren dan nog flash, java enz.
Bellen voor activatie alle software opnieuw, gebruik geen cloon software.
Komt nog bij heb Avast Internet Security en kost ook de nodige tijd om goed af te stellen.
Mint alles er op en eraan, opstarten en gaan lol.
Heb zeer snelle pc Quadcore alles en is mijn bevinding en installeer redelijk vaak op nieuw.
Is een soort hobby en geeft dat `nieuwe `gevoel zeg maar.
Ik neem aan dat je Mint in dit geval ook van een CD-ROMmetje installeert van pakweg 3 jaar oud? Anders gaat de vergelijking natuurlijk niet op. Als je producten gaat vergelijken moet je dat wel goed doen.

Ik pak een gloednieuwe Windows 7 DVD met SP1 en ik ben binnen een uur klaar. Geen idee wat voor trucjes je uitvoert met 'alles verborgen' maar het lijkt me niet de meest zinvolle invulling van je vrije tijd.

Linux Mint is leuk en mooi. Ik vind Ubuntu ook wel aardig, maar het is allemaal te beperkt voor mij. Ik wil meer kunnen dan internetten en een mailtje typen. Even kort door de bocht... Ik ben zeker een gamer, zoals dat heet, en daar vind ik Linux echt te bewerkelijk voor.
29-10-2012, 10:04 door Security Scene Team
Door Anoniem: Gewoon Windows 8 Pro kope!

als je privacy niet voorop hebt staan, dan ja Kopen kopen kopen!
29-10-2012, 12:43 door Anoniem
Moet nu echt elke nieuwspost over windows herleid worden tot van dat gezever over linux crapware? (was dat hardop?...)
Linux is een kernel, mint en ubuntu zijn distro's daarop gebaseerd, en die komen zowat 2x per jaar uit met een nieuwe versie, wat in essentie ook service packs/updates zijn. Moest er nu in de linux wereld eens wat in dezelfde richting gekeken worden ipv dat elke ontwikkelaar zijn eigen zin doet zou het iets kunnen worden maar op deze manier niet.

Ik bid elke dag dat zowel linux als mac enorm marktaandeel verwerven, dan wordt dat de focus van virusschrijvers,
en dan wordt het pas echt grappig op deze website.

mvg,

Ben
29-10-2012, 14:40 door FSF-Moses
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij of zij het lifeste gebruikt. Ik hou het voorlopig eerst nog bij Windows XP maar het kan zo maar zijn dat ik een eens ga ruiken aan een linux distributie voor op de desktop. Ben er alleen nog niet uit welke ik moet kiezen. Maar daar gaat het niet om.

Wat mij wel opvalt is dat dit soort topics bijna altijd uitmonden in een windows/linux twist en da's best wel jammer want waar het eigenlijk om gaat sneeuwt dan een beetje onder... Maar wie ben ik om daar wat van te zeggen?
29-10-2012, 20:13 door Anoniem
Presies, daarom zeg ik, minder = meer en gebruik 'MenuetOS' ;).
30-10-2012, 01:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-10-2012, 01:29 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-10-2012, 08:30 door Anoniem
@miriam4711:
Dus jij bent het die die -1'tjes overal bijzet ?
Gebruik je nu windows of niet, je posts zijn nogal tegenstijdig,...
30-10-2012, 16:50 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-10-2012, 20:11 door Anoniem
Ik snap niet dat mensen hier zich druk maken over Linux en Windows. Ik gebruik met succes Windows. Ik laat mij echt niet wijs maken dat Linux beter is dan Windows. We weten allemaal dat het niet zo is! Elk systeem is kwetsbaar, ook Linux. Ik kan mijn eigen systemen goed beveiligen. Het boeit mij totaal niet wat hier wordt neergezet, als het gaat om browser gebruik. Ik twijfel ook of hier nou echt mensen zijn die echt iets van beveiliging afweten. Er wordt namelijk niets opgelost! Ik kijk al een tijdje hier mee met vrienden. Het is meer een wedstrijd wie het beste tekst en beschrijving neerzet en de andere hooghouden in de peiling (liefkozigheid). Ik zou eens echt iets van beveiliging willen zien/lezen. Dat is nou iets wat ik leuk vind. Ik kan er van leren, tussen haakjes. Je gelijke halen bij mij of bashen heeft totaal geen zin!
Ik heb liever een goede security omgeving of mensen die er verstand van hebben. De redactie doet goed werk. Mijn punten/duimpjes gaan dan ook naar de redactie van security.nl

RjSeeker & Tim Luo
Eldos
31-10-2012, 15:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.