image

Consument vindt eigen privacy 50 cent waard

donderdag 15 maart 2012, 10:24 door Redactie, 9 reacties

Consumenten willen niet meer dan 50 eurocent betalen om hun privacy op het internet te beschermen. Dat blijkt uit onderzoek van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA). Tijdens een onderzoek konden deelnemers bij twee bedrijven tickets kopen. Het ene bedrijf was privacyvriendelijk, het andere bedrijf privacyonvriendelijk. Aangezien de tickets online werden geleverd, vroegen beide bedrijven om volledige naam, geboortedatum en e-mailadres. De privacyonvriendelijke onderneming vroeg ook om het telefoonnummer en e-mailadres voor marketingdoeleinden te gebruiken.

Het grootste gedeelte van de deelnemers kocht de kaartjes bij de privacyonvriendelijke onderneming als die een lagere prijs vroeg. In dit geval was 50 eurocent voldoende voor consumenten om voor het bedrijf te kiezen dat hun e-mailadres en telefoonnummer voor marketingdoeleinden zou gebruiken.

Privacybewust
Toch is het niet helemaal droevig gesteld met het privacybewustzijn van consumenten, want volgens de onderzoekers zou een niet te verwaarlozen deel meer voor de bescherming van hun privacy willen betalen. Het privacyvriendelijke bedrijf wist een marktaandeel van tussen de 62% en 83% te halen als er geen prijsverschil met het privacyonvriendelijke bedrijf is. 29% van de consumenten wil extra betalen om hun mobiele telefoonnummer af te schermen. Voor het afschermen van het e-mailadres om marketing e-mails te voorkomen wil 9% meer betalen.

Volgens de onderzoekers laten deze getallen een duidelijke boodschap zien, namelijk dat een behoorlijk deel van de consumenten meer wil betalen om hun privacy te beschermen. "Online bedrijven kunnen van deze zorgen profiteren. Privacyvriendelijkheid is een win-win situatie voor online aanbieders en hun klanten", aldus Sören Preibusch, onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge.

Reacties (9)
15-03-2012, 11:04 door Anoniem
Privacy verkopen is wat anders dan het ook daadwerkelijk aanbieden. Het merendeel van de organisaties welke ik ken heeft de verwerking van persoonsgegevens niet bepaald veilig ingericht. Procedures die er niet zijn of tekort schieten, personeel wat geen benul van veiligheid heeft - laat staan veilige omgang met persoonsgegeven, onveilige opslag en communicatie van persoonsgegevens. Noem maar op. En iedereen wie zich er een beetje in verdiept heeft weet het, tot en met de toezichthouders en de poltiek aan toe, maar niemand wenst er enige verandering in aan te brengen.

Als je een dienst afneemt verwacht je dat een bedrijf deze nakomt, maar dat valt bij privacy niet te controleren. Makkelijk geld verdienen. Je betaald overigens vaak al veel geld om je privacy te vergooien. Kijk maar eens naar de verhuisserice van PostNL.....
15-03-2012, 11:30 door Anoniem
Tsja, 50 cent per klant is een voor facebook toch weer 50 Miljard.
AlbertHeijn snapt dat..

Hoezo niks waard

En dan gaat dit alleen nog maar om een emailadres, wat vaak van gmail zal zijn, en slechts deel privacy raakt.
15-03-2012, 11:40 door Mysterio
Hmmm... er moet geld verdient worden natuurlijk. Bedrijven verkopen de gegevens van klanten en verdienen geld daarmee. Door dat verdienmodel kan een dienst of product voor een lage prijs of zelfs gratis worden aangeboden. De gemiddelde consument vertrouwt op de huidige privacy wetgeving en de goede bedoelingen van het bedrijf in kwestie om de privé gegevens zo te verwerken dat ze er geen hinder van ondervinden. (geanonimiseerd doorverkopen en niet gebruikt voor reclame doeleinden etc...)

Stel dat Google dezelfde diensten en producten zou aanbieden maar dan met twee opties:

1. Gratis, maar jouw gegevens worden gebruikt en doorverkocht.
2. Tegen een tarief wat het voor Google nog interessant houdt. Jouw gegevens blijven echter binnen Google en worden niet gebruikt voor andere doeleinden dan de dienstverlening.

Hoeveel zou Google werkelijk verdienen aan jouw gegevens? Ik weet het niet... Ik vind het heel moeilijk om er een prijskaartje aan te hangen. Stel dat het 20 euro per maand is, zou je dan nog steeds Google gebruiken?
15-03-2012, 11:43 door Anoniem
Dan is het natuurlijk nog de vraag in hoeverre de email adressen daadwerkelijke "gebruiksemailadressen" zijn en specifiek aangemaakt voor bedrijven om hun troep heen te sturen. Voor die ene ticket die binnen 5 minuten naar het account wordt gestuurd hoef je niet al die andere troep die er achteraan gestuurd wordt. Zelfde met telefoonnummers. Je weet pas echt of het klopt wanneer je de personen belt (en hun naam met je input controleert, want 06-acht random nummers wil nog wel eens een telefoonnummer zijn)
15-03-2012, 17:16 door Anoniem
Ja voor mij is privacy ook heilig,ik wil er ok geen cent voor betalen,vroeger voordat de bewaarplicht verkeersgevens er was,was er nog privacy.
Nu omdat hij er niet meer is,moet men betalen om die malle wet te omzeilen.
Ik heb wel eens waar niks te verbergen,maar ik wil mensen zelf kunnen vertellen wat ik ze wil vertellen.
Niet dat alles als het ware zomaar op straat komt te liggen voor de overheid of wat dan ook.
15-03-2012, 23:12 door Anoniem
Aangezien de tickets online werden geleverd, vroegen beide bedrijven om volledige naam, geboortedatum en e-mailadres.
Twee bedrijven dus die de privacy niet al te hoog hebben staan. Ze verwerken (veel) meer gegevens dan nodig.

Toen ik laatst online kaartjes kocht voor de uitreiking van de Big Brother Awards waren de enige dingen die ik in hoefde te vullen het aantal kaartjes dat ik wilde en de betaalwijze (in mijn geval iDeal, waarna ik uiteraard in mijn bankomgeving de transactie moest goedkeuren). De site produceerde vervolgens een cijfercode die het bewijs was dat ik kaartjes had betaald.

Kijk, zo kan het dus ook.
16-03-2012, 12:31 door Anoniem
Privacy is een mensenrecht, echter de slechtst bewaakte mensenrecht ooit!

Ik verkoop helemaal niks, je hebt me mensenrechten te respectere of ik DDos je helemaal kapot :-D

Kan me niks schelen wat er in je voorwaarden staat of wat welke gek roeptoeterd, je hebt gewoon mijn mensen rechten te respecteren punt uit.

Binnenkort is Google ook aan de beurt, die stort ik helemaal vol met alle woorden van de dikke van dalen als zoek opdracht, eens kijken welke aanbiedingen ik dan nog voor me neus geschoven krijg, en hoe relevant hun databasje dan nog is. En die manier werkt wel, want Google blokeerd dan je IP adres, dat hebben we gezien aan scroogle.org, die werd ook in no time geblokt door Google. :-p
17-03-2012, 18:51 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-03-2012, 07:49 door Anoniem
Wat heeft het afgeven van mijn telefoonnummer en/of e-mailadres met privacy te maken? Dit heeft meer te maken met of ik lastiggevallen wil worden met reclameuitingen of niet; iets waar we in Nederland overigens prima regelgeving voor hebben. Ik zou dus geen cent willen betalen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.