image

Radio 1 weigert Trojaanse radiocommercial

maandag 19 augustus 2013, 17:48 door Redactie, 4 reacties

BNR Nieuwsradio heeft middels een "Trojan horse radiocommercial" reclame op Radio 1 weten te maken, maar de zender heeft besloten het reclamespotje niet meer uit te zenden. Radio 1 staat het concurrenten niet toe om te concurreren, waarop BNR besloot een 'Trojaans paard' in te zetten. Middels een reclamespotje voor 'Bay & Air', wat de suggestie van een reisorganisatie wekte, werd er in werkelijkheid reclame voor de radiozender gemaakt.

De aansluitende website bayandair.nl lijkt op een reiswebsite, maar wijst uiteindelijk door naar de website van BNR zelf. "Onder de naam 'Bay & Air' hebben we STER-zendtijd ingekocht. Daardoor konden we als eerste commerciële radiozender ooit adverteren op de publieke omroep", aldus BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich op Radio 1.

Omweg

Die merkt op dat als de radiozender een spot had aangeleverd van BNR Nieuwsradio die zeker niet zou worden uitgezonden. "Vandaar dat we het via deze omweg hebben geprobeerd", licht Fröhlich toe. "Het leek in eerste instantie om een reisorganisatie te gaan", laat Arian Buurman weten, algemeen directeur van de STER. De ruimte voor de radiospot werd vrijdag op het laatste moment ingeboekt.

"Hoewel we deze creatieve Trojan horse-actie echt wel kunnen waarderen, houden wij ons wel het recht voor om een commercial te weigeren als die in strijd is met het belang van STER of de publieke omroep. Dat is een beleidslijn die we al heel lang hanteren. En dat doen we vrij helder", aldus Buurman.

Image

Reacties (4)
20-08-2013, 10:01 door Anoniem
Leuke en creatieve actie!
20-08-2013, 10:57 door privacy4all
Radio 1 staat het concurrenten niet toe om te concurreren
Hè?
Radio1, en de andere publieke zenders zijn betaald vanuit belastinggeld en dienen een publieke zaak. Ze zijn dus nooit opgezet om te concurreren met andere zenders.
Het lijkt mij als er aanbod is dat de publieke zenders gestopt kunnen worden. Er is immers geen noodzaak meer om deze content aan te bieden. En als ze willen concurreren, ga dan commercieel.
(geldt ook voor de andere publieke zenders).

Dus, of open voor iedereen (en laat die reclamegelden dan deze zender (deels) bekostingen) of stoppen met je verbruik van het geld van de burger en je eigen broek ophouden.

En de ellende is, geen enkele politieke partij durft iets aan deze structuur te doen want ze willen maar al te graag een platform voor zichzelf in stand houden.
20-08-2013, 23:39 door burne101
[Verwijderd]
22-08-2013, 15:00 door Anoniem
Door privacy4all:
Hè?
Radio1, en de andere publieke zenders zijn betaald vanuit belastinggeld en dienen een publieke zaak. Ze zijn dus nooit opgezet om te concurreren met andere zenders.
Het lijkt mij als er aanbod is dat de publieke zenders gestopt kunnen worden. Er is immers geen noodzaak meer om deze content aan te bieden. En als ze willen concurreren, ga dan commercieel.
Je haalt je eigen interpretatie van 'publieke zender' en datgeen wat het daadwerkelijk is en moet zijn. Tuurlijk moet een publieke zender publiek opbouwen, want, wat heb je er anders aan? Daarnaast verwacht de overheid van bepaalde publieke zenders dat zij toch een flink aandeel in de luistercijfers hebben, dus ook dan zal er gewerkt moeten worden aan de populariteit. Als laatste ben ik als Belastingbetaler zijnde blij dat zij flinke reclameinkomsten hebben. Elke cent die de adverteerder binnen brengt, hoef ik als belastingbetaler niet op te hoesten.


En de ellende is, geen enkele politieke partij durft iets aan deze structuur te doen want ze willen maar al te graag een platform voor zichzelf in stand houden.
nee, zij snappen nu eenmaal wel hoe het werkt (wat in geval van politieke partijen dan wel weer uniek is).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.