image

Microsoft waarschuwt voor registerhack Windows XP

dinsdag 27 mei 2014, 14:29 door Redactie, 28 reacties

Microsoft waarschuwt gebruikers van Windows XP om een registerhack, waardoor het besturingssysteem toch nog gratis updates blijft ontvangen, niet toe te passen. Door een aanpassing aan het Windows Register doet XP zich als Windows POSReady 2009 voor, dat ook op Windows XP gebaseerd is.

Windows POSReady 2009 blijft echter tot 9 april 2019 updates ontvangen. In een verklaring aan ZDnet stelt Microsoft dat de updates van dit besturingssysteem niet voor Windows XP zijn geschikt. Daarnaast zouden gebruikers ook een groot risico lopen doordat de updates niet op Windows XP getest zijn, wat voor allerlei problemen met de werking van het OS kan zorgen. Gebruikers die hun systeem willen beschermen krijgen dan ook het advies om naar een moderner besturingssysteem te upgraden, zoals Windows 7 of Windows 8.1.

Reacties (28)
27-05-2014, 15:09 door Anoniem
Tja Microsoft, jullie maken voor bepaalde klanten wel nog security updates.

Indien jullie nou wat meer respect voor de eigen klanten zouden hebben, dan zouden jullie iedereen een optionele verlenging voor security updates bieden (wat mij betreft mag daar ook best iets voor betaald worden).

Jullie zetten liever de klant het mes op de keel om iedereen te dwingen een nieuw Microsoft produkt te kopen (of van Microsoft af te stappen). Help liever je klanten, en laat dit soort gezanik achterwege.
27-05-2014, 15:16 door Anoniem
@anoniem...want ja, een broek of trui draag je ook 15 jaar, en als ie versleten is en stuk gaat en je moet een nieuwe kopen ga je ook zeuren bij de C&A ...
27-05-2014, 15:28 door Anoniem
Ik snap niet dat mensen nog met xp willen werken.
Waarom niet naar windows 8, welke met de vertrouwde start met desktop mogelijk is.
Mijn inziens de beste os van ms.
Er is een hoop nonsens( ook door mensen die het zouden moeten weten) verteld over windows 8 en dit is niet terecht.
27-05-2014, 16:04 door Jacob Lageveen
Het is gewoon geschikt, laat je niet voorliegen. POSReady is dezelfde software met wat add-ons.
Microsoft lever gewoon die updates als je ziet dat er vraag naar is.
27-05-2014, 16:05 door Anoniem
Waarom niet?
Omdat we in een periode zitten waarbij heel veel mensen nog met hun PC-Prive kastje thuis werken, en die (dankzij het stoppen van deze subsidie voor ICT dozenschuivers ettelijke Jaren geleden) nu geen geld hebben of willen uitgeven aan een nieuwe PC vanwege een OPERATING SYSTEM UPDATE...

Voor deze mensen werkt nog steeds de computer.

Als je dan toch een analogie wilt gebruiken, vergelijk het met Volkwagen die vind dat ze geen onderdelen meer maken voor de VW Golf 5 en lager en iedere leverancier (suc6vol) aan klaagt die dat wel doet.. Er is immers een nieuwe Golf 7 en die wordt nog wel gesupport.
Jij kunt geen Golf 7 kopen? Ja, pech... Koop maar een 2de hand Subaru dan.... Jouw Golf mk1 t/m 4 werken nog goed genoeg? Tja, niet het probleem van Volkswagen.. Er is gewoon geen support meer voor. Dat jij je auto alleen maar gebruikt voor woon-werk verkeer of boodschappen ermee doet, boeien.. geen support = geen support... Maar vooruit, die paar honderd Golfjes van de overheid kunnen nog wel een paar jaar onderdelen krijgen, tegen premium geld...immers, die Golfjes waren toen al te duur betaald met woekerlicenties waarbij je ook de winterbanden moest afnemen en de autoradio, en de navigatie..
27-05-2014, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem: Tja Microsoft, jullie maken voor bepaalde klanten wel nog security updates.

Indien jullie nou wat meer respect voor de eigen klanten zouden hebben, dan zouden jullie iedereen een optionele verlenging voor security updates bieden (wat mij betreft mag daar ook best iets voor betaald worden).

Jullie zetten liever de klant het mes op de keel om iedereen te dwingen een nieuw Microsoft produkt te kopen (of van Microsoft af te stappen). Help liever je klanten, en laat dit soort gezanik achterwege.

Alsof andere operating systemen van niet Microsoft zolang support leveren...
Ja kan je wel zeggen dat je gratis kunt upgraden, maar wat kost een Microsoft OS nou echt?
Bij mijn computer zat een OEM van Windows 7 voor 90 euro....dit heb ik 3 jaar gebruikt.

Daarna toen Windows 8 uitkwam geloof ik voor nog geen 40 euro kunnen upgraden voor mijn zelfde hardware.

Even korte berekening:
90 euro voor 3 jaar = 30 euro per jaar, nog geen 2,50 per maand ;-)
Okee toen 40 euro uitgegeven voor Windows 8, zeg dat weer 3 jaar gebruik...

Mensen zitten echt te zeuren over dit soort bedragen, terwijl ze hun PC/Laptop echt elke dag gebruiken, heel veel uur.
Aan de andere kant zie ik mensen spelletjes kopen voor de PC van 50 euro, waar ze nog geen eens 3 maanden mee spelen (uitgespeeld, of niet meer interessant.)
Dat spel van 50 euro is eigenlijk duurder in gebruik, dan het Operating Systeem waar je minimaal 3 jaar gebruik van maakt.

En dan nog maar niet meegerekend dat sommige mensen XP al veel meer jaar gebruiken sinds aankoop, misschien wel vanaf het begin, 2001 geloof ik? Toen lag volgens mij XP Home editie voor 129 euro in de winkel ofzo?
Nou 12 jaar in gebruik, waar heb je het over?

Okee andere Operating Systemen kan je gratis upgraden, maar sommige willen misschien ook wel bij een oude versie blijven, hoor je dit zeuren dat er geen patches meer komen?
27-05-2014, 16:09 door Anoniem
ik vraag me af. waarom als mensen van xp houden, installeren ze niet gewoon Windows POSReady 2009?
27-05-2014, 16:28 door Anoniem
Tuurlijk werkt deze truc wel. Dat is al bewezen. Alleen wil Microsoft niet dat je XP blijft gebruiken, want anders kunnen ze Windows 8 niet slijten. Microsoft moet dus zelf aan de bak om ervoor te zorgen dat deze updates niet door de "normale" XP-gebruikers gebruikt kunnen worden.
27-05-2014, 16:41 door Anoniem
"@anoniem...want ja, een broek of trui draag je ook 15 jaar, en als ie versleten is en stuk gaat en je moet een nieuwe kopen ga je ook zeuren bij de C&A ..."

Vraag ik ergens om iets nieuws ? Ze geven bepaalde klanten een voorkeursbehandeling, en de rest kan stikken omdat het opdrijven van de omzet belangrijker is dan de veiligheid van de systemen van hun klanten. Wat dat van doen heeft met een versleten broek of trui ontgaat mij.

"Ik snap niet dat mensen nog met xp willen werken. Waarom niet naar windows 8, welke met de vertrouwde start met desktop mogelijk is."

Stel dat jij een kantoor hebt met 100 medewerkers, die allen een PC hebben met office erop, wat ze nodig hebben voor hun werk. Wat kost het om alle PC's te upgraden, en welke meerwaarde heeft dit voor medewerkers die nieuwe functionaliteit in Windows 8 niet nodig hebben ?

Een investering moet wel het geld waard zijn en dus meerwaarde hebben (en wordt bij voorkeur niet afgedwongen door een leverancier middels licentie voorwaarden).
27-05-2014, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem: "@anoniem...want ja, een broek of trui draag je ook 15 jaar, en als ie versleten is en stuk gaat en je moet een nieuwe kopen ga je ook zeuren bij de C&A ..."

Vraag ik ergens om iets nieuws ? Ze geven bepaalde klanten een voorkeursbehandeling, en de rest kan stikken omdat het opdrijven van de omzet belangrijker is dan de veiligheid van de systemen van hun klanten. Wat dat van doen heeft met een versleten broek of trui ontgaat mij.

"Ik snap niet dat mensen nog met xp willen werken. Waarom niet naar windows 8, welke met de vertrouwde start met desktop mogelijk is."

Stel dat jij een kantoor hebt met 100 medewerkers, die allen een PC hebben met office erop, wat ze nodig hebben voor hun werk. Wat kost het om alle PC's te upgraden, en welke meerwaarde heeft dit voor medewerkers die nieuwe functionaliteit in Windows 8 niet nodig hebben ?

Een investering moet wel het geld waard zijn en dus meerwaarde hebben (en wordt bij voorkeur niet afgedwongen door een leverancier middels licentie voorwaarden).

Ook een bedrijf met 100 medewerkers zal zijn systemen afschrijven over een X aantal jaar.
Je geeft aan Windows 8 niet nodig hebben, dat geloof ik best, zeker voor standaard Office gebruikers zal het weinig nieuw waarde hebben.
Maar vergeet niet dat als je nog XP hebt, ondertussen al Windows Vista en 7 langs zijn geweest.
Bedrijven schrijven meestal Desktop/Laptops af na 5 jaar... Ook al zou bij kleine bedrijven dit 8 jaar zijn (wat veel is.) zullen de systemen ondertussen wel vernieuwd kunnen worden, automatisch met een nieuwe versie van Windows.
Tuurlijk zijn 100 systemen veel voor een klein bedrijf, maarja die systemen konden de afgelopen jaren ook verspreid vervangen worden, bv 30 per jaar?

Snap het wel dat je zegt dat het veel kost om die PC's te vervangen.
Maar als je goed berekent hoeveel een machine kost per jaar (doormiddel van je afschrijvingen), kan je dit doorberekenen in je kostprijs naar je klanten toe?
Zelfde als andere bedrijven hun werk auto's, gereedschap, etc door berekenen als die vervangen moeten worden.

Ook een PC is gereedschap.

(Even lostaand dat de grootste dreiging op dit moment voor XP eigenlijk alleen maar het Internet is... Loskoppelen van Internet is al een hele mooie oplossing om toch je standaard Office zaken door te kunnen blijven uitvoeren...)
27-05-2014, 17:31 door [Account Verwijderd]
Hmmm.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee406170(v=winembedded.0).aspx#Q3

What is the difference between POSReady 2009 and Windows XP Professional?

Windows Embedded POSReady 2009 contains the following Embedded Enabling Features:
File-Based Write Filter (FBWF), which redirects writes to disk to RAM and helps protect the underlying OS image.
USB Boot, which allows installation from a USB key.
Office productivity applications are not licensed to be run on POSReady.
POS for .NET is included with POSReady.
POSReady does not contain Help files, which reduces its footprint.
Both products use the same management software.
27-05-2014, 17:39 door Anoniem
Ze willen zo snel mogelijk iedereen naar windows 8 omdat ze dan windows 9 kunnen uitgeven.
Want straks als windows 9 uit is gaan xp gebruikers daar meteen heen omdat die beter is.
27-05-2014, 20:37 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-05-2014, 20:37
[Verwijderd]
27-05-2014, 23:51 door WesleySmalls
Door Anoniem: Tuurlijk werkt deze truc wel. Dat is al bewezen. Alleen wil Microsoft niet dat je XP blijft gebruiken, want anders kunnen ze Windows 8 niet slijten. Microsoft moet dus zelf aan de bak om ervoor te zorgen dat deze updates niet door de "normale" XP-gebruikers gebruikt kunnen worden.

Het boeit Microsoft vrij weinig of je wel of niet Windows XP gebruikt. Het word geadviseerd dit niet te doen vanwege de beveiliging. Betwijfel het dat iemand er binnen Microsoft wakker van ligt dat er nog mensen zijn die een verouderd OS gebruiken
28-05-2014, 04:07 door Anoniem
Bij mij werkt XPpro nog prima na de gedane hack. Daar is deze reactie getuige van. Ik vind dat microsoft ons discrimineert door alleen een selecte groep klanten nog wel te bedienen, en anderen niet.
Ook snap ik Microsoft hun redenatie niet, want als je de XP pro gebruikers doelgroep groter maakt dan worden de gemiddelde kosten voor onderhoud per licentiehouder alleen maar lager als je het in een verdienmodel zou stoppen.

Verder is Win8 en 8.1 gewoon niet meer wat Windows ooit was. Alle ongevraagde apps die mee installeerd worden en ook nog eens zonder toestemming contact maken, alsook het verplicht stellen je in te moeten loggen met emailadres en wachtwoord met wederom een onvraagd outlook.com of hotmail account is hoogst arrogant. Nu ben ik de baas nog over windows XP zijn gedrag, maar bij het gebruik van windows 8 en 8.1 wordt de gebruiker gedikteert wat wel en wat niet mag.
Ik verzet me tegen zulk een behandeling, en wijs hun advies om XP niet meer te gebruiken dan ook af.
Waarom iets wat goed werkt, zomaar kapot maken?
28-05-2014, 08:00 door Anoniem
Het is Microsoft al jaren een biet of je XP legaal of illegaal gebruikt. Ze steken er echt geen moeite in om die paar figuren die deze aanpassing uitvoeren het leven moeilijk te maken.

@de mensen die huilie huilie over Microsoft doen: Ik ben slechts twee gevallen tegengekomen waarbij er geen mogelijkheid (technisch of financieel) was om over te gaan naar Windows 7. Het gros van mijn particuliere klanten zat al tijden te denken over het kopen van een nieuwe PC want hij is zo traag. Prima, ik help met het overzetten van de bestanden en ze zijn vrolijk aan het werk op Windows 7.
Wie geen nieuwe computer kan of wil betalen help ik graag naar Linux Mint (tikkie lichter dan Ubuntu en simpeler voor de ex Windowsgebruikers)

Wat betreft bedrijven ligt het soms wat lastiger. 9 van de 10 keer is het beroerde planning en geen visie hebben voor ICT, een enkel geval betreft het beroerde software met een beroerde leverancier waardoor een ander OS niet mogelijk is. Prima, ik help bij het isoleren van het systeem (al dan niet virtueel) en het bedrijf kan weer verder rotzooien.

Een OS met een auto of een trui vergelijken is natuurlijk krom. Je weet van te voren wat de houdbaarheidsdatum van een Microsoft product is. Lees de boel even door waar je mee akkoord gaat, dan voorkomt een hoop verrassingen. Ik snap dat er zijn die het liefst op Windows 98 werken en erg boos zijn over het feit dat er geen drivers meer uitkomen en dat die boze Microsoft de support heeft opgezegd... 11 juli 2006 stopte de support periode van Windows 98. Oh wat waren de mensen boos (haha) Kende je iemand die in 2006 nog op Windows 98 werkte?

Zo debiel vind ik het om anno 2014 zo moeilijk te doen over Windows XP.
28-05-2014, 08:11 door spatieman
Door Anoniem: Ik snap niet dat mensen nog met xp willen werken.
Waarom niet naar windows 8, welke met de vertrouwde start met desktop mogelijk is.
Mijn inziens de beste os van ms.
Er is een hoop nonsens( ook door mensen die het zouden moeten weten) verteld over windows 8 en dit is niet terecht.

1: mischien om dat W8 niet draait op een XP machine.
2: en dat de mensen allang blij zijn dat ze een computer hebben om dat ze het geld niet ervoor hebben.
3: of, omdat mensen die tegeltjes troep niet willen..
ik ga voor optie 2.
jij wil dat de mensen van xp afstappen, prima, bezorg me maar een leuke dikke pc, met W8, officieel wel te verstaan..
want die 750 euro kan ik veel beter gebruik dan ms blij te maken, want ik zit dan evt ook nog eens met het probleem dat bepaalde hardware niet werkt in W8 xD

en voor het geval dat, ik heb geluk gehad met mijn pc vorig jaar, W7, want ik hoef geen W8..
28-05-2014, 08:57 door Anoniem
Door spatieman:
Door Anoniem: Ik snap niet dat mensen nog met xp willen werken.
Waarom niet naar windows 8, welke met de vertrouwde start met desktop mogelijk is.
Mijn inziens de beste os van ms.
Er is een hoop nonsens( ook door mensen die het zouden moeten weten) verteld over windows 8 en dit is niet terecht.

1: mischien om dat W8 niet draait op een XP machine.
2: en dat de mensen allang blij zijn dat ze een computer hebben om dat ze het geld niet ervoor hebben.
3: of, omdat mensen die tegeltjes troep niet willen..
ik ga voor optie 2.
jij wil dat de mensen van xp afstappen, prima, bezorg me maar een leuke dikke pc, met W8, officieel wel te verstaan..
want die 750 euro kan ik veel beter gebruik dan ms blij te maken, want ik zit dan evt ook nog eens met het probleem dat bepaalde hardware niet werkt in W8 xD

en voor het geval dat, ik heb geluk gehad met mijn pc vorig jaar, W7, want ik hoef geen W8..

- Eerst heb je een dikke PC nodig voor W8? Zou een minimale PC voor W8 dan ook niet voldoende zijn, aangezien je nu dan ook vergelijkt met oude hardware met XP.
- Daarna zeg je ineens dat je weer geluk heb gehad met een PC vorig jaar met W7, dus wat is het probleem?
- 750 euro kan ik veel beter gebruiken dan ms blij te maken? MS ontvangt die 750 niet, maar ongeveer 90 euro van het OEM operating systeem, dus de rest is voor je hardware, wat dus veel lager kan dan 660 euro, dat is echt niet de minimale eisen voor W8 maar een wat "dikkere pc" zoals jij het noemt.
- Dus als je echt met hardware vergelijkt waar nu XP op draait en W8 niet op kan, moet je ook niet verwachten dat je voor W8 ineens een dikke pc nodig hebt van 750 euro, kan gerust met de helft van de prijs om minimaal W8 te draaien, tuurlijk snap ik dat je hiermee geen high end prachtige games kan spelen, maarja dat kan je nu ook niet met de XP PC waar geen W8 op kan draaien.
28-05-2014, 09:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ze willen zo snel mogelijk iedereen naar windows 8 omdat ze dan windows 9 kunnen uitgeven.
Want straks als windows 9 uit is gaan xp gebruikers daar meteen heen omdat die beter is.

Dit is niet waar, Microsoft helpt bedrijven over te stappen naar Windows 7 of 8.
Dus ook naar Windows 7 nog steeds.

Liefst zouden ze inderdaad Windows 8 willen, maar doen totaal niet moeilijk als dit Windows 7 wordt.

De echte reden is dat Microsoft van XP afwilt is dat het gewoon veel geld kost om dit operating systeem nog lang te onderhouden, aangezien er op XP geen inkomsten meer komen (want wordt niet meer verkocht).
Daarnaast is het onderhoud van Windows 7 en 8 voor hun makkelijker vanwege de nieuwe mogelijkheden die het OS al heeft voor security (dat XP niet heeft waar extra zaken voor moeten worden verzonnnen om bij te houden tegen exploits.)

Daarnaast, welk bedrijf ondersteund nog 4 versies terug van een Operating Systeem?
Vista, Windows 7, Windows 8(.1)
Dan zouden ze ook nog XP moeten onderhouden, meer dan 12 jaar oud?
Noem eens een ander bedrijf die dit ook doet? (Behalve uitzonderingen waar je bij aankoop voor 10 jaar extra garantie betaald, aangezien niemand dit voor XP heeft gedaan behalve sommige bedrijven.)
28-05-2014, 11:30 door Anoniem
De enige die huilie-huilie doet is Microsoft.
En ik heb inmiddels een hoop kull-argumenten voorbij zien komen.

#1 Operating system is oud en moet gewoon vervangen worden
- onzin. mensen gebruiken het A) omdat het nog steeds werkt en voldoet, B) omdat Windows 7, 8 en 8.1 niet werken voor hun systemen

#2 Kost veel geld om te onderhouden
- onzin, Microsoft maakt nu ook updates voor Huilie-Huilie overheid en grote stomme toko's die wel veel geld uitgeven (van anderen) om hun eigen falende beleid te verdoezelen. Als ze het voor de Nederlandse overheid kunnen doen, kunnen ze het ook doen voor mijn buurvrouw's PC.

#3 ik snap niet dat mensen met XP willen werken
- dat JIJ het niet snapt is irrelevant... Jij bent zeker ook zou iemand die roept "nee, in Amerika praten ze gewoon nederlands hoor, mijn oom die woont daar". Of "Whatsapp ligt helemaal niet plat want ik heb nog 1 berichtje kunnen sturen."

#4 bedrijven schrijven PC's af in 3- tot 5 jaar, dus boeie
- Helaas, dankzij illegale koppelverkoop heeft Microsoft XP geplakt op 99% van de verkochte PC's. Dankzij die koppelverkoop waarze maar half voor gestraft zijn zit nu de halve planeet nog steeds op dat brakke OS vast. A) omdat ze hardware hebben die alleen met XP werkt, B) omdat ze een PC hebben die net voldoende vooruit te branden is met XP na installatie van zoveelste servicepack. Microsoft heeft het over zichzelf afgeroepen door XP overal verplicht op te zetten bij elke consumenten en vaak ook bedrijfsPC, en vervolgens geen 'rolling update' mechanisme in te voeren, nieuwere versies van zo'n slechte kwaliteit en zo'n hoge prijs leveren dat niemand het nut zag om te updaten, en nu is het gat te groot geworden. Allemaal 100% eigen schuld dikke bult voor Microsoft.

#5 welk ander bedrijf onderhoud software van 12 jaar oud?
- zinloze opmerking. Microsoft is op illegale wijze een monopolist geworden en hiervoor zelden gestraft omdat huilie-huilie overheid ze altijd een hand boven het hoofd hebben gehouden. Een van de eigenschappen van een monopolist is dat deze juist niet te vergelijken valt met andere bedrijven... Kwalitatief Uitermate Teleurstellende opmerking dus.
Overigens zijn bedrijven als RedHat, Oracle, IBM en Checkpoint ook gewoon organisaties die 10+ jaar support geven op hun software (en hardware).

#6 je weet van te voren wat de houdbaarheidsdatum van Windows XP was.
- nou, nee, dus... 99% van de mensen die XP door hun strot heen geduwd kregen door koppelverkoop met hun PC hadden geen idee. Achteraf is deze datum voor de mensen die het wel wisten nog 4 keer aangepast. Dus hoe denk jij te weten toen je nog in luiers liep hoe lang XP gesupport zou worden? We praten hier over mensen die dachten dat internet een blauwe E was... Nouja, je bent in ieder geval een typische IT-er die bij de overheid zou kunnen werken voor een volgende overheid+ICT faal. Jouw klanten zijn namelijk geen ICT-ers... jouw klanten zijn gewoon mensen. Hoe eerder je dat gaat begrijpen hoe beter het is voor iedereen voordat je telefoontjes krijgt van mensen die niet snappen dat bash niet zomaar .EXE bestanden van de buurman kunnen afspelen.
28-05-2014, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem: Bij mij werkt XPpro nog prima na de gedane hack. Daar is deze reactie getuige van. Ik vind dat microsoft ons discrimineert door alleen een selecte groep klanten nog wel te bedienen, en anderen niet.
Ook snap ik Microsoft hun redenatie niet, want als je de XP pro gebruikers doelgroep groter maakt dan worden de gemiddelde kosten voor onderhoud per licentiehouder alleen maar lager als je het in een verdienmodel zou stoppen.

Verder is Win8 en 8.1 gewoon niet meer wat Windows ooit was. Alle ongevraagde apps die mee installeerd worden en ook nog eens zonder toestemming contact maken, alsook het verplicht stellen je in te moeten loggen met emailadres en wachtwoord met wederom een onvraagd outlook.com of hotmail account is hoogst arrogant. Nu ben ik de baas nog over windows XP zijn gedrag, maar bij het gebruik van windows 8 en 8.1 wordt de gebruiker gedikteert wat wel en wat niet mag.
Ik verzet me tegen zulk een behandeling, en wijs hun advies om XP niet meer te gebruiken dan ook af.
Waarom iets wat goed werkt, zomaar kapot maken?

Ook hier staan onwaarheden:
- Ongevraagde APPS kan je gewoon de-installeren, netzoals applicaties die met XP, Vista, W7 ook werden meegeleverd (of nou door Microsoft zelf of door een OEM leverancier wordt meegeleverd.)
- Zonder toestemming contact maken, dit kan gewoon uitgeschakeld worden, dus snap het probleem niet.
- In loggen met email adres is niet verplicht, maar default, je kan nog gewoon Lokaal aanmelden, bij bedrijven kan je ook nog gewoon via Domein account aanmelden en de Cloud-Services uitschakelen, dus weer zie ik geen probleem?
- Over Windows 8 ben je ook de basis, alle opties zijn in en uit te schakelen, ongeacht wat de default waarde is.
- Advies om XP niet meer te gebruiken is meerendeels vanwege security redenen, niet vanwege de werking van XP. Als je XP loskoppelt van internet zijn er weinig problemen.
- XP werkt zeker goed, alleen in vergelijking met de huidige tijd in combinatie met aanvallen via Internet is het een kwetsbaar Operating Systeem geworden, zonder internet heb je deze problemen ook merendeels niet. Dit is niet alleen iets wat XP betreft, ook andere oudere operating systemen hebben hiermee een probleem, je gaat ook geen OS9 of oudere OSX versie meer gebruiken, of Ubuntu 9 of lager?
28-05-2014, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: "@anoniem...want ja, een broek of trui draag je ook 15 jaar, en als ie versleten is en stuk gaat en je moet een nieuwe kopen ga je ook zeuren bij de C&A ..."

Vraag ik ergens om iets nieuws ? Ze geven bepaalde klanten een voorkeursbehandeling, en de rest kan stikken omdat het opdrijven van de omzet belangrijker is dan de veiligheid van de systemen van hun klanten. Wat dat van doen heeft met een versleten broek of trui ontgaat mij.

"Ik snap niet dat mensen nog met xp willen werken. Waarom niet naar windows 8, welke met de vertrouwde start met desktop mogelijk is."

Stel dat jij een kantoor hebt met 100 medewerkers, die allen een PC hebben met office erop, wat ze nodig hebben voor hun werk. Wat kost het om alle PC's te upgraden, en welke meerwaarde heeft dit voor medewerkers die nieuwe functionaliteit in Windows 8 niet nodig hebben ?

Een investering moet wel het geld waard zijn en dus meerwaarde hebben (en wordt bij voorkeur niet afgedwongen door een leverancier middels licentie voorwaarden).

Dat snap ik maar voor alle andere spullen geldt toch precies hetzelfde?
28-05-2014, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem: @anoniem...want ja, een broek of trui draag je ook 15 jaar, en als ie versleten is en stuk gaat en je moet een nieuwe kopen ga je ook zeuren bij de C&A ...

tja maar voor een broek betaal je niet letterlijk honderden euro's en programma? van microsoft zijn veelste duur in vergelijking met een goede spijkerbroek
28-05-2014, 16:18 door Anoniem
Door Anoniem: De enige die huilie-huilie doet is Microsoft.
En ik heb inmiddels een hoop kull-argumenten voorbij zien komen.

#1 Operating system is oud en moet gewoon vervangen worden
- onzin. mensen gebruiken het A) omdat het nog steeds werkt en voldoet, B) omdat Windows 7, 8 en 8.1 niet werken voor hun systemen

#2 Kost veel geld om te onderhouden
- onzin, Microsoft maakt nu ook updates voor Huilie-Huilie overheid en grote stomme toko's die wel veel geld uitgeven (van anderen) om hun eigen falende beleid te verdoezelen. Als ze het voor de Nederlandse overheid kunnen doen, kunnen ze het ook doen voor mijn buurvrouw's PC.

#3 ik snap niet dat mensen met XP willen werken
- dat JIJ het niet snapt is irrelevant... Jij bent zeker ook zou iemand die roept "nee, in Amerika praten ze gewoon nederlands hoor, mijn oom die woont daar". Of "Whatsapp ligt helemaal niet plat want ik heb nog 1 berichtje kunnen sturen."

#4 bedrijven schrijven PC's af in 3- tot 5 jaar, dus boeie
- Helaas, dankzij illegale koppelverkoop heeft Microsoft XP geplakt op 99% van de verkochte PC's. Dankzij die koppelverkoop waarze maar half voor gestraft zijn zit nu de halve planeet nog steeds op dat brakke OS vast. A) omdat ze hardware hebben die alleen met XP werkt, B) omdat ze een PC hebben die net voldoende vooruit te branden is met XP na installatie van zoveelste servicepack. Microsoft heeft het over zichzelf afgeroepen door XP overal verplicht op te zetten bij elke consumenten en vaak ook bedrijfsPC, en vervolgens geen 'rolling update' mechanisme in te voeren, nieuwere versies van zo'n slechte kwaliteit en zo'n hoge prijs leveren dat niemand het nut zag om te updaten, en nu is het gat te groot geworden. Allemaal 100% eigen schuld dikke bult voor Microsoft.

#5 welk ander bedrijf onderhoud software van 12 jaar oud?
- zinloze opmerking. Microsoft is op illegale wijze een monopolist geworden en hiervoor zelden gestraft omdat huilie-huilie overheid ze altijd een hand boven het hoofd hebben gehouden. Een van de eigenschappen van een monopolist is dat deze juist niet te vergelijken valt met andere bedrijven... Kwalitatief Uitermate Teleurstellende opmerking dus.
Overigens zijn bedrijven als RedHat, Oracle, IBM en Checkpoint ook gewoon organisaties die 10+ jaar support geven op hun software (en hardware).

#6 je weet van te voren wat de houdbaarheidsdatum van Windows XP was.
- nou, nee, dus... 99% van de mensen die XP door hun strot heen geduwd kregen door koppelverkoop met hun PC hadden geen idee. Achteraf is deze datum voor de mensen die het wel wisten nog 4 keer aangepast. Dus hoe denk jij te weten toen je nog in luiers liep hoe lang XP gesupport zou worden? We praten hier over mensen die dachten dat internet een blauwe E was... Nouja, je bent in ieder geval een typische IT-er die bij de overheid zou kunnen werken voor een volgende overheid+ICT faal. Jouw klanten zijn namelijk geen ICT-ers... jouw klanten zijn gewoon mensen. Hoe eerder je dat gaat begrijpen hoe beter het is voor iedereen voordat je telefoontjes krijgt van mensen die niet snappen dat bash niet zomaar .EXE bestanden van de buurman kunnen afspelen.

Jemig wat een frustaties, waardoor veel uitspraken ook weer niet serieus kan nemen.

#1 : Gedeeltelijk mee eens, XP voldoet voor sommige gebruikers, maar niet meer voor alle, dus is persoonlijk. XP zonder internet verbinding zou je nog als een werkbaar OS kunnen zien zonder problemen, met Internet verbinding zou ik toch zeggen dat het Operating Systeem niet meer voldoet, het internet zag er 12 jaar geleden heel anders uit toen XP werd ontworpen.

#2 : Kost veel geld om te onderhouden, geef jij huilie-huilie overheid aan dat ze de updates wel krijgen, nou daar betalen ze dus nu ook voor, dus ja het kost geld om te onderhouden, geld dat eerst niet binnenkwam omdat XP niet meer verkocht werd, maar nog wel updates moesten worden gemaakt, nu betaald de overheid wel voor de updates en krijgen ze de updates, wat is nou het probleem? Je buurvrouw in je voorbeeld betaald er niet voor, dus terecht dat ze ook niet krijgt... (Ook al zou ze wel kunnen krijgen tegen betaling, had ze het waarschijnlijk ook niet gedaan...)

#3 ik snap niet dat mensen met XP willen werken : Mee eens dit is persoonlijk, kan begrijpen dat sommige mensen dit een vertrouwelijk uitziend Operating Systeem vinden. Microsoft had er beter aan gedaan om bv. W7 en/of W8 een soort optie in te bouwen dat je visueel gewoon XP look-a-like interface hebt, met toch de moderne Kernel/Motor van W7/8. Dat zou veel gemopper schelen, want zeg nou zelf, het meeste gemopper over W8 is toch de Interface, nog geen eens over de Motor/Kernel/Source Code van het OS dat stukken verbeterd is.

#4 bedrijven schrijven PC's af in 3- tot 5 jaar, dus boeie
Snap ik je probleem niet, ze schrijven inderdaad meestal rond de 5 jaar af, wordt nieuwe hardware ingezet, meestal dan met een nieuwe OEM licentie van een recenter Operating Systeem, dus had er geen XP meer opgestaan.
Meeste Enterprise omgevingen installeren trouwens met een Volume License Agreement een andere versie, dan de OEM die meegeleverd wordt, maar goed is ander verhaal.

#5 welk ander bedrijf onderhoud software van 12 jaar oud?
Ook dit is juist geen onzin, je komt met Oracle, IBM, etc voorbeelden, maar dit zijn dan ook systemen waar flink voor wordt betaald, waardoor je ook wel 10+ jaar support op mag verwachten, daar zijn de contracten zelfs naar.
Dit vergelijk je nu met een Operating Systeem voor je buurvrouw die hooguit 90 euro voor een OEM licentie heeft betaald.

#6 je weet van te voren wat de houdbaarheidsdatum van Windows XP was.
Je hebt gelijk dat normale consumenten dit niet wisten, tegenover grote bedrijven met Enterprise Agreements of bedrijven die met veel Microsoft software werken zijn zeker wel vaak van te voren geïnformeerd over de support van XP.
Dat een overheid nog op XP draait is zeker huilie-huilie (zoals jij zegt), die wisten het zeker van te voren!


Maar goed, alsnog een fijne dag gewenst morgen met Hemelvaart, maak er een rustige dag van ;-)
28-05-2014, 16:20 door Eric-Jan H te D
Door Anoniem: @anoniem...want ja, een broek of trui draag je ook 15 jaar, en als ie versleten is en stuk gaat en je moet een nieuwe kopen ga je ook zeuren bij de C&A ...

Een trui met gat kan nog steeds een heel lekkere trui zijn.En een hemd met zes ipv zeven knopen gaat nog prima. En reparatie ligt in beide gevallen voor de hand.
28-05-2014, 19:09 door Anoniem
Dus als er nieuwe auto uitgebracht word, moet iedereen die ook maar kopen, en hun goed werkende huidige auto verkopen?
Ik laat me niet dikteren wat door fabrikanten graag bij mensen gedikteerd word. Huilie Huilie schrijver heeft waarschijnlijk elk jaar een dikke nieuwe (lease)auto. Je portomonee zal er dan ook wel naar gevormd zijn. XP is een mooi systeem. U vind windows 8 beter? Dat is dan uw perceptie, en niet de mijne.
29-05-2014, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als er nieuwe auto uitgebracht word, moet iedereen die ook maar kopen, en hun goed werkende huidige auto verkopen?
Ik laat me niet dikteren wat door fabrikanten graag bij mensen gedikteerd word. Huilie Huilie schrijver heeft waarschijnlijk elk jaar een dikke nieuwe (lease)auto. Je portomonee zal er dan ook wel naar gevormd zijn. XP is een mooi systeem. U vind windows 8 beter? Dat is dan uw perceptie, en niet de mijne.

Als nieuwe auto wordt uitgebracht koop je die ook niet indd.
Maar dat hebben XP gebruikers toch ook niet gedaan? Anders hadden ze al Vista, Windows 7 en daarna Windows 8 gekocht.
Dus vergelijking gaat niet op.

Daarnaast oudere modellen auto's kunnen naar jou idee ook wel goed rijden, maar als niet door de APK komt, mag het ook niet meer!
30-05-2014, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als er nieuwe auto uitgebracht word, moet iedereen die ook maar kopen, en hun goed werkende huidige auto verkopen?
Ik laat me niet dikteren wat door fabrikanten graag bij mensen gedikteerd word. Huilie Huilie schrijver heeft waarschijnlijk elk jaar een dikke nieuwe (lease)auto. Je portomonee zal er dan ook wel naar gevormd zijn. XP is een mooi systeem. U vind windows 8 beter? Dat is dan uw perceptie, en niet de mijne.

Ook lekkere vergelijking, ieder jaar een nieuwe dikke (lease) auto?
Auto heeft meestal een waarde van rond de 15000/20000 euro...
Een Windows licentie is ongeveer 99 euro (afhankelijk per editie!) (net gezien bij bol.com)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.