image

Webdienst verbrast Google advertentiebudget concurrentie

maandag 28 juli 2014, 10:35 door Redactie, 0 reacties

Cybercriminelen bieden al enkele jaren een dienst aan waarmee bedrijven en organisaties het Google advertentiebudget van concurrenten kunnen verbrassen. De dienst heet GoodGoogle en richt zich op Google AdWords. Dit zijn de advertenties die Google bij zoekresultaten laat zien.

Elke keer dat er op de advertentie wordt geklikt betaalt de adverteerder Google een klein bedrag. Vaak wordt er een bepaald budget ingesteld dat maximaal aan advertenties mag worden uitgegeven. Als het budget is bereikt worden de advertenties niet meer getoond. GoodGoogle maakt hier gebruik van door de advertenties van een bepaalde partij zoveel keer aan te laten klikken dat ze niet meer verschijnen, zodat bijvoorbeeld de advertenties van de opdrachtgever bovenaan komen te staan.

De dienst zou sinds 2012 operationeel zijn en vraagt zo'n 100 dollar voor het blokkeren van drie tot 30 advertentie-eenheden voor een periode van 24 uur. Voor een bedrag van 1.000 dollar worden de advertenties permanent geblokkeerd. IT-journalist Brian Krebs probeerde contact met de aanbieder van GoodGoogle op te nemen om te kijken hoe de dienst precies werkt, maar werd doorgestuurd naar verschillende fora waar tientallen blije klanten te vinden waren. Mogelijk dat de dienst van een botnet gebruik maakt om op de advertenties te klikken, maar dat is niet bevestigd.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.