image

Amsterdammer krijgt digitaal inzicht in gebruik persoonsdata

maandag 1 september 2014, 14:22 door Redactie, 3 reacties

De gemeente Amsterdam is een proef gestart waarbij inwoners van de stad voortaan digitaal een aanvraag kunnen doen voor een overzicht van het gebruik van hun persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) door organisaties en instanties die daarmee moeten werken.

Ook het overzicht ontvangen zij digitaal. Nu moeten burgers daarvoor nog naar het loket. De gemeente Amsterdam doet de proef samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Minister Plasterk gaf het startsein voor de proef. Volgens de minister is het initiatief een belangrijke mijlpaal in de verdere uitbreiding van de digitale dienstverlening aan de burger. Ook zou het initiatief voor meer transparantie moeten zorgen over wat de overheid met de persoonsgegevens doet.

Overheidstaken

Voor de uitvoering van overheidstaken houdt de gemeente persoonsgegevens van burgers bij. Die worden vastgelegd in de Basisregistratie Personen (BRP). De persoonsgegevens zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een maatschappelijke of publieke taak zoals pensioenfondsen of uitkeringsinstanties kunnen gegevens uit de BRP krijgen.

Als burgers inzage willen in de Basisregistratie Personen en een overzicht willen ontvangen van welke organisaties op welk moment hun persoonsgegevens hebben gekregen, kunnen zij daarvoor terecht bij het gemeenteloket. Het digitaliseren van deze loketfunctie zou niet alleen de digitale dienstverlening aan de burger moeten uitbreiden maar ook de informatiepositie van de burger moeten versterken.

Met de proef bij de gemeente Amsterdam wordt geprobeerd om inzicht te krijgen hoe deze voorziening in de praktijk werkt. Na afloop wordt gekeken op welke manier dit een vervolg kan krijgen. In de loop van september zal naar verwachting ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug een proef met deze voorziening starten.

Reacties (3)
01-09-2014, 17:14 door Anoniem
Zolang het maar niet de opmaat is voor het uitsluiten van de niet-digitalen.

En ja, ik zou expres naar het loket gaan en om de hele rimram vragen, op deze lege usb stick graag. En waarom ook niet? De burger vraagt, de overheid schikt maar in. In plaats van wat ze nu maar al te vaak verwacht, precies het tegenovergestelde.
01-09-2014, 19:01 door Anoniem
Ook wordt een stap gezet naar meer transparantie over wat de overheid doet met je persoonsgegevens.

Serieus? De proefballonnetjes, voorstellen en wijzigingen rondom privacy opheffende maatregelen en stille langetermijn function creeps zijn niet bij te houden.

Deze transparantie heeft vast een ander doel. Hou er rekening mee dat als je dit soort zaken gaat opvragen je jezelf in de ogen van sommige diensten extra verdacht zal maken.
Als je dit wil weten ben je kennelijk bang dat anderen meer van je weten dan je lief is. Dus heb je wat te verbergen. Als je wat te verbergen hebt ben je verdacht.
Heb je niets te verbergen maar wil je het wel weten, dan is nog maar de vraag wat je je in alle stilte uiteindelijk op de hals haalt. Meer opvragingen en meer monitoring aan de dataretentie achterdeur?

In het kader van echte transparantie zou het pas echt interessant worden wanneer providers inzichtelijke rapporten mogen publiceren over opvragingen. Burgers daarvan in kennis worden gesteld.
Burgers inzage krijgen in de lijst van opvragers die continue lopen te grasduinen in de dataretentie database en overige betrokken databases bij de wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens.

Zoethoudertje, voor wie bedoeld? Privacy bewuste burgers trappen daar niet in, die zijn daarvoor hopelijk te kritisch.
01-09-2014, 20:08 door Anoniem
Ik heb geheimhouding aangevraagd van mijn gegevens. Zulks zou standaard moeten gelden voor iedereen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-vraag-ik-geheimhouding-van-mijn-persoonsgegevens-aan.html
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.