image

Onderzoek: Nederlanders hekelen wachtwoordregels webshops

zondag 7 december 2014, 14:58 door Redactie, 11 reacties

Nederlanders hebben samen met Fransen de grootste hekel aan de regels die webwinkels aan wachtwoorden stellen, zo blijkt uit onderzoek van Opinion Wat dat in opdracht van Kaspersky Lab onder meer dan 3500 Europese internetgebruikers werd uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld 52% van de Europeanen van plan is om via het web kerstcadeaus aan te schaffen. In Frankrijk en Nederland is dat echter 34% en 35%.

Ondanks het gemak van online winkelen vind bijna de helft van de ondervraagden (47%) dat wachtwoordregels het lastig maken om wachtwoorden te onthouden. De Fransen (53%) en Nederlanders (51%) zijn daarbij het meest negatief over de regels. Dat Europese webshoppers moeite met hun wachtwoorden hebben blijkt wel uit het feit dat 55% van de respondenten wachtwoorden eens per maand reset, terwijl 14% dit elke week doet. Acht procent moet het wachtwoord zelfs elke keer resetten als ze bij een webwinkel willen inloggen.

Reacties (11)
07-12-2014, 16:31 door Ignitem - Bijgewerkt: 07-12-2014, 16:35
Ik vraag me af of dit internationale onderzoek er rekening mee heeft gehouden dat de helft van Nederland het Sinterklaasfeest viert en geen kerst.
07-12-2014, 19:54 door Anoniem
Lang leve lastpass :-)
07-12-2014, 23:48 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-12-2014, 00:06 door Anoniem
hekelen != een hekel hebben aan
08-12-2014, 08:14 door Anoniem
Sowieso vreemd dat er bij webwinkels nagenoeg altijd een account aangemaakt moet worden. Om afleveren mogelijk te maken worden altijd naw-gegevens ingevoerd. Doorgaans wordt er vooraf betaald, maar, ook bij betaling achteraf zijn naw-gegevens beschikbaar. De ondernemer heeft daarmee geen account nodig, de klant wil het account niet voor een eenmalige aanschaf. Een account voegt enkel waarde toe als er regelmatig wordt besteld.
08-12-2014, 09:22 door Anoniem
Sinds 2013 ben ik opgehouden bedrijven te contacteren over hun bedroevende wachtwoord regels op de talloze accounts die je moet maken om te handelen via internet. De meest vervelende varianten zijn toch wel de 'wij accepteren uw wachtwoord niet, maar geven geen precieze foutmelding' en 'uw wachtwoord moet voldoen aan de volgende eisen, maar we leggen er wel talloze beperkingen op'. Ik snap best dat men kritisch is op webshops als (bijv.) de helft niet eens de moeite doet om duidelijk de definitie te geven, om nog maar te zwijgen dat ik wellicht gewoon 1 keer iets wil bestellen en geen account wil...
08-12-2014, 09:26 door Anoniem
Door Joey van Hummel: De enige regels die ik hekel zijn regels als "Uw wachtwoord mag alleen uit alfanumerieke tekens bestaan" en "Uw wachtwoord mag maximaal 12 tekens lang zijn".

En vergeet vooral niet de e-mail die je later krijgt met 'Welkom heer X, U heeft zich zojuist aangemeld bij Webshop XYZ, uw logingegevens zijn: gebruikersnaam / [wachtwoord] '..
08-12-2014, 09:29 door potshot
dit valt gewoon onder de luiheid van mensen en moet genegeerd worden.
als je te lui bent moet je niet op het internet,simpel.
08-12-2014, 10:18 door Mapa
Waarom niet de password reset procedure combineren met die voor het inloggen? Net zo veilig, veel gebruikersvriendelijker. Misschien zelfs nog wel veiliger, ik heb namelijk alleen nog maar een one time password en toegang tot mijn e-mail nodig.
08-12-2014, 12:27 door Briolet
Door Anoniem: hekelen != een hekel hebben aan

+1
09-12-2014, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem: hekelen != een hekel hebben aan

hekelen betekent helemaal niet ergens een hekel aan hebben, security.nl mag wel weer naar school....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.