image

Adverteerders vrezen opt-in voor profileren internetters

maandag 3 juni 2013, 10:29 door Redactie, 7 reacties

Europa beslist op dit moment over nieuwe privacyregels tot vrees van veel advertentiebedrijven. Die zouden door de voorstellen van het Europees Parlement verplicht kunnen worden om eerst toestemming te vragen voordat ze online profielen aanleggen. Ongevraagde registratie van persoonsgegevens mag dan niet meer.

De Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) hield onder 150 leden een onderzoek waaruit blijkt dat 72% bang is dat het voorstel tot een opt-in voor profileren hen in de portemonnee raakt. Voor alles moet voorafgaande toestemming gevraagd worden. Daardoor is het niet meer toegestaan om zaken als geslacht en aankoophistorie op te slaan.

Volgens de adverteerders heeft dit gevolgen voor de kwaliteit van de database en de selecties. Daarnaast denkt de helft van de aanwezigen dat het implementeren van de nieuwe regels ook de nodige kosten met zich meebrengt.

Reacties (7)
03-06-2013, 10:48 door Anoniem
Vind het zeer goede denkwijze en hopelijk wordt dit ook toegepast, ik irriteer mij vreselijk aan websites zoals 123people.nl en andere diensten van dit bedrijf die verkeerde informatie over jou verzamelt en ook vreselijk lastig is om jezelf daar te verwijderen doch permanent te verwijderen.

je kunt vrij weinig doen tegen dit soort privacy handelaars.
03-06-2013, 10:57 door Anoniem
Hebben de marketeers dan werkelijk geen normen en waarden. Geen moment staan ze stil bij de vraag of hun werkwijze wel geoorloofd is. Zolang ze maar $$$ verdienen. Bah!
03-06-2013, 11:15 door Anoniem
"Mensen die op een onetische manier geld verdienen zijn bang dat het onetische verboden word". Oh jee oh jee, de portomonnee.
03-06-2013, 11:58 door Anoniem
Want ondergespamd worden betekent "meer keuze voor de klant", volgens de logica van de marketeerders.
(Jij, jij bent het product en hebt dus niets te willen.)
03-06-2013, 13:59 door Anoniem
Misschien moeten ze een reclamecampagne beginnen om mensen ervan te overtuigen instemming te geven. Als reclame effectief is moet dat prima uitpakken. Of geloven ze zelf niet in hun vermogen mensen te overtuigen?

Wat ze ook kunnen doen is niet mensen profileren maar websites en webpagina's profileren. Dan kom je er al gauw achter dat advertenties van cameramerken het goed doen op foto-websites, om maar een voor de hand liggend voorbeeld te noemen. Maar met dezelfde technieken die ze nu op mensen loslaten kunnen ze natuurlijk ook minder voor de hand liggende verbanden vinden, misschien blijken de mensen die die fotowebsite bezoeken ook wel bovengemiddeld geïnteresseerd te zijn in het soort broeken met veel zakken dat je bij buitensportzaken kan kopen.

Een privacy-aspect dat meestal niet in discussies hierover wordt genoemd is dat het niet alleen een anoniem bedrijf ergens ver weg is dat over je gegevens beschikt, iedereen die meekijkt op je beeldscherm of even op jouw computer iets op het web opzoekt ziet je voorkeuren terug in de getoonde advertenties (en bijvoorbeeld ook in de suggesties voor video's die Youtube doet). Het zijn ook mensen waar je direct mee te maken hebt die opeens zien dat jij geïnteresseerd bent in een psychiatrische aandoening, een SOA, of bondage of zo. De adverteerdes roddelen het door waar je bij staat. En als ze dat niet doen hoeven ze ook je voorkeuren niet in kaart te brengen. Profileren op de inhoud van websites en niet op bezoekers zou dat bezwaar volledig ondervangen. Als ze een greintje fatsoen in hun mik hadden zouden ze dat uit zichzelf wel doen.
03-06-2013, 15:13 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-06-2013, 13:47 door musiman
Het kan aan mij liggen, maar 72 + 49 + 4 + 13 is toch echt geen 100%. Oftewel, hier worden dingen flink overdreven. Wanneer je met deze 4 antwoorden één antwoord zou mogen geven, dan zullen de eerste 2 antwoorden flink lager uitvallen.
Wanneer je met deze 4 antwoorden twee of meer antwoorden mag geven, dan krijg je een scheef beeld omdat niemand een vinkje bij "nee" en ook nog een vinkje bij één van de "ja"-antwoorden zal zetten. Hierdoor benadeel je de "nee" stemmen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.