image

Hardere aanpak digitale hangjongeren bepleit

donderdag 31 januari 2002, 09:38 door Redactie, 13 reacties

Het was vorige week flink raak op het internet. Eerst kwam de website van de regionale omroep RTV Rijnmond dankzij een hacker negatief in het nieuws met het onware bericht over het overlijden van Jules Deelder. Dezelfde dag mislukte de chatsessie met kroonprins Willem-Alexander en Máxima door een zogeheten DDOS-aanval (Distributed Denial of Service). De internetgebruiker zucht maar eens diep: gaat het niet altíjd mis met internet?

Oonk wil de internetvandalen harder aanpakken. ,,Een veroordeling met een flinke straf als afschrikmiddel zou helpen. Pas kwam er een hacker voor bij de politierechter. Hij had bij 60 computers in verschillende landen ingebroken en daarvoor kreeg hij een werkstraf van 140 (sic) uur! Daar lach ik om.'' Oonk vindt ook dat slachtoffers van cyberterreur te weinig aangifte doen. Daardoor krijgt de politiek geen duidelijk beeld van hoe ernstig de situatie is.

Reacties (13)
31-01-2002, 14:07 door Anoniem
Het Internet lijkt wel een beetje op onze grote boze wereld, het lijkt mij dus niet geheel overbodig dat het Koningshuis zich beschermt.
Laat ze een goede systeembeheerder/ISP in dienst nemen. ;)
31-01-2002, 17:05 door Anoniem
Ik vindt dat er geen vervolging moet plaats vinden. Tenminste voor het hacken van computersystemen. Vooral omdat het bedrijf er dan pas achter komt hoe slecht ze hun netwerk(en) beveiligen.
Als ze gewoon een goede (sys)admin(istrator) inhuren of aannemen heb je daar geen last van.

Grtz
31-01-2002, 17:20 door Anoniem
wat een onzin allemaal de laatste tijd in de media.
CYBERTERRORISTEN.wat is dit nou weer voor een omschrijving?
tegenwoordig hoef je maar boe te roepen en je bent terrorist.
voor degene die niet doorhebben wat voor consquenties dit heeft, het houd dus in dat als je iemand als terrorist bestempeld je meer mogelijkheden tot aftappen, etc hebt.
Terrorisme word nu aangegrepen om elke voor van tegenstand de kop in te drukken, net als bij de communisten 30-40 jaar geleden.

de mensen die die chat gedossed hebben zijn helemaal geen terroristen, het enige doel dat ze hadden was om de aandacht te krijgen voorzichzelf, en dat is gelukt.
Vroeger waren dit nog gewoon script-kiddies, nu opeens cyberterroristen.
Word alsjeblieft wakker en begrijp dat dit alleen maar een excuus om meer censuur en minder vrijheid toe te laten.

en voor meneer patrick oonk. pakt de oorzaak aan, niet het gevold, anders krijg je alleen maar oplossingen voor op de korte termijn. dan wordt het hard tegen hard

succes ermee

t.
31-01-2002, 18:59 door Anoniem
Patrick, ben benieuwd wat er gebeurt wanneer je iedereen uitnodigt om een aanklacht in te dienen wanneer er volgens hun een digitaal misdrijf tegen hun is gepleegd.
Wil wedden dat 99 % van de internetgebruikers een digitaal misdrijf niet eens herkent. Dat bleek ook laatst wel weer toen de vinger meteen naar KPN wees dankzij een DoS attack op een zekere chatserver.

Groeten,

Wouter ter Maat
Digit-Labs Information Security
01-02-2002, 00:14 door Anoniem
goh wat zijn we allemaal weer leuk. Er moet inderdaad opgetreden worden tegen zulke akties, geldboetes en het opleggen van een tijdgebonde straf dat diegene geen computers mag gebruiken, anders leren ze het niet. Ze schijnen zich op het net te moeten bewijzen door zulke stomme akties, deze personen hebben wel degenlijk problemen in het echte leven, en daar moet aan gewerkt worden.

En het moet wel degenlijk gemeld worden, ik snap uberhaupt niet die flame naar patrick. En dan nog te zeggen dat DDos attacks te stoppen zijn, tuurlijk ja, na het plaatsen van een filter, in de eerste fase zul je er toch even uit liggen, meeste DDos-nets werken met honderden bcast over de gehele wereld, en de meeste bcast beschikken over een 10/100 mbit verbindingen, leg mij maar is uit hoe zei dit zo 1-2-3 voorkomen hadden kunnen.

Het moet is afgelopen zijn met die nolife kiddies die niks presteren in het echte leven, alleen een beetje zielig sites gaan dossen voor de lol en dan denken dat ze echt iets kunnen, Oh men, ik kan een dosnet besturen, ik kan een bash-scriptje maken, DAMN l33t h3?

grow up
01-02-2002, 11:00 door Anoniem
Originally posted by sjaakie
goh wat zijn we allemaal weer leuk. Er moet inderdaad opgetreden worden tegen zulke akties, geldboetes en het opleggen van een tijdgebonde straf dat diegene geen computers mag gebruiken, anders leren ze het niet. Ze schijnen zich op het net te moeten bewijzen door zulke stomme akties, deze personen hebben wel degenlijk problemen in het echte leven, en daar moet aan gewerkt worden.

En het moet wel degenlijk gemeld worden, ik snap uberhaupt niet die flame naar patrick. En dan nog te zeggen dat DDos attacks te stoppen zijn, tuurlijk ja, na het plaatsen van een filter, in de eerste fase zul je er toch even uit liggen, meeste DDos-nets werken met honderden bcast over de gehele wereld, en de meeste bcast beschikken over een 10/100 mbit verbindingen, leg mij maar is uit hoe zei dit zo 1-2-3 voorkomen hadden kunnen.

Het moet is afgelopen zijn met die nolife kiddies die niks presteren in het echte leven, alleen een beetje zielig sites gaan dossen voor de lol en dan denken dat ze echt iets kunnen, Oh men, ik kan een dosnet besturen, ik kan een bash-scriptje maken, DAMN l33t h3?

grow up

"leg mij maar is uit hoe zei dit zo 1-2-3 voorkomen hadden kunnen."

Niet 1-2-3, misschien wel 4; Global Loadbalancing.
Meerdere systemen in verschillende datacenters. Lijntje een vol door scriptkiddo?, lijntje 2 nog beschikbaar. Multiple feeds in router/firewall steken. KPN feed vol?, C&W feed beschikbaar. Dit is nattuurlijk niet voor jan en alleman MAAR ZEKER voor de wat meer technologisch geavanceerde bedrijven als de KPN die wel een clustertje kunnen bouwen en er meerdere feeds in steken!

Scriptkiddo's zijn over het algemeen ook te dom om te snappen waarom zo'n site nog up is na hun aanval en staken het daarna.
2 a 3 feeds voor zo'n evenement in datacenters in Nederland, Duidsland en engeland was voldoende geweest.
03-02-2002, 14:09 door Anoniem
Ik denk dat je toch moet kijken of de straf in verhouding staat met het vergrijp. Vaak worden vergrijpen in de 'echte wereld' vergeleken met vergrijpen in de 'cyber wereld'. Deze vergelijking is vaak echter niet reëel. Voor het inbreken in een huis krijg je in de praktijk nog minder straf dan voor het inbreken in een computer. Is men bang voor dingen die men niet kan begrijpen?

We willen hier geen Amerikaanse rechtstaat invoeren, want zoals we zien zitten de gevangenissen daar overvol wat alleen maar meer geld kost.

Daarnaast zijn de plegers van deze computer inbraken vaak minderjarigen, wil je hun leven meteen verpesten, terwijl ze vaak geen besef hebben waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn?

Ik denk dat men wel serieus naar een oplossing voor dit probleem moet zoeken, meer mensen op internet betekent ook meer computer inbraken. De verhoging van de straf lijkt me hier echter niet een gewenste oplossing. Het zal van twee kanten moeten komen, zowel meer bewustwording van het feit dat als je een computer aan het internet hangt, je die zal moeten 'beveiligen' en bij 'digitale hangjongeren' dat waar ze mee bezig zijn eigenlijk niet kan.
04-02-2002, 10:53 door Anoniem
Een van de grote problemen is dat ze wel degelijk weten wat ze aanrichten, maar ze geven er gewoon geen flikker om, mede doordat ze weten dat er weinig tot geen consequenties volgen, omdat ze toch maar "minderjarig" zijn. Ze gaan dus lekker door.
04-02-2002, 13:23 door Anoniem
Originally posted by fux
Een van de grote problemen is dat ze wel degelijk weten wat ze aanrichten, maar ze geven er gewoon geen flikker om, mede doordat ze weten dat er weinig tot geen consequenties volgen, omdat ze toch maar "minderjarig" zijn. Ze gaan dus lekker door.

Zolang de 'gerenomeerde' bedrijven niet voor hun eigen hachje kunnen zorgen hoop ik dat kinderen hen op de tekortkomingen zullen blijven attenderen.

Onder het mom 'Laat maar zien hoe stom ze zijn ...' vallen ze een voor een door de mand en beklagen zich dan ook nog!

Lachwekkend, meer niet.
05-02-2002, 02:37 door Anoniem
Het beste middel lijkt mij eens een landelijke campagne te beginnen om jongeren erop te wijzen dat dit soort activiteiten niet worden geaccepteerd.
Afschrikken helpt vaak al een heel eind.
Velen zien het nog gewoon als een spelletje, omdat ze de gevolgen niet zien of juist denken onzichtbaar te zijn.
06-02-2002, 00:48 door Anoniem
Originally posted by


Zolang de 'gerenomeerde' bedrijven niet voor hun eigen hachje kunnen zorgen hoop ik dat kinderen hen op de tekortkomingen zullen blijven attenderen.

Onder het mom 'Laat maar zien hoe stom ze zijn ...' vallen ze een voor een door de mand en beklagen zich dan ook nog!

Lachwekkend, meer niet.

Oh ja, zo makkelijk is het in deze wereld he? "Attenderen" noem je dat zo mooi, ./tsunami ./slice, dat is natuurlijk attenderen ja, dacht het niet, dat is de zaak VERZIEKEN a.k.a ABUSEN.

Maar je hebt gelijk, ik heb er totaal, maar dan ook totaal NIETS op tegen als iemand een maschine zou hacken en dit NETJES oplost, zonder defacement, zonder backdoors, maar NETJES een e-mail of en telefoontje, wil je dit niet doen, dan als de wiedeweer uitloggen en met je tengels van andermans zaken afblijven, lijkt me toch duidelijk he!
07-02-2002, 17:08 door g4l3n
Originally posted by


"leg mij maar is uit hoe zei dit zo 1-2-3 voorkomen hadden kunnen."


Shit.. Dit had NOG makkelijker voorkomen kunnen worden. De DDOS attack die is toegepast had gedetecteerd en gestopt kunnen worden. De gespoofde packets waren er niet eens doorgekomen als elke ISP zijn hardware eindelijk eens leert te configureren. Ik vermoed dat bij een dergelijke DDOS attack haast 99% van de packets gespoofed is, dus dat had de load op de server aanzienlijk terug kunnen brengen als deze bij de ISP al gestopt was!

Utopie-situatie dat weet ik, maar als iedereen qua security op 1 lijn zou zitten was dit nooit gebeurd.

En vervolging helpt niet. Het maakt het alleen maar een grotere uitdaging voor die jongens!!
Denk maar eens ff logisch na, als je je kinderen verbiedt te roken of te drinken gaan ze het *juist* doen!

Niets doen helpt ook geen ene moer, dat weet ik ook. Oog om oog, tand om tand lijkt beter te werken. Als *hun* systeem ge-root is vinden ze dat ook absoluut niet leuk... Two words: "Retaliating Firewall!!" ;-)
04-04-2012, 12:32 door Anoniem
er zijn hackers die het verkeerd
doen maar anonymous (hackers) zijn goed want ze zorgen voor vrijheid op het internet en de bedrijfen kunnen wel heel negatiefe doen over anonymous maar dat is dan hun shult omdat ze je wijnig vrijheid geven of ze je bedriegen
we do not forgive
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.