image

Fietsersbond wil fietsgedrag Nederlanders vastleggen

woensdag 26 augustus 2015, 14:09 door Redactie, 16 reacties

De Fietsersbond start binnenkort een onderzoek om het fietsgedrag van Nederlanders op grote schaal te meten en in kaart te brengen. De bond wil dat fietsers een app installeren, zodat hun fietsgegevens een week lang kunnen worden verzameld en geanalyseerd.

"Want hoe meer we weten, hoe beter we ons fietsnetwerk kunnen verbeteren", aldus de Fietsersbond. Op 14 september zal het grootste fietsonderzoek ooit in Nederland van start gaan. De app zal pas na 200 meter met het tracken beginnen. Dit moet voorkomen dat woon- of werkadres bekend worden. Ook zal de data worden versleuteld. De Fietsersbond hoopt op meer dan 50.000 gebruikers, zo laat adjunct-directeur Saskia Kluit tegenover RTL Nieuws weten. Via Facebook meldt de bond dat bijna 5.000 mensen de app inmiddels hebben geïnstalleerd.

Reacties (16)
26-08-2015, 14:42 door Anoniem
Zit er ook een "door rood licht rijden"-detectie in?
En kunnen ze ook graag meteen nagaan of ze wel de verlichting aan hebben als het moet?
Dank U.
26-08-2015, 14:44 door Anoniem
Dus beginpunt -200 meter is woon- of huisadres? ;)
26-08-2015, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem: Dus beginpunt -200 meter is woon- of huisadres? ;)

Nee, aankomst in de morgen is werkadres, aankomst in de middag is woonadres.
(tenzij je minder als 200 meter van je werk af woont )
Dat verhaal van de eerste tweehonderd meter is een doekje voor de slagaderlijke bloeding.
26-08-2015, 15:26 door Anoniem
De registratie van jouw fietsgedrag begint pas als je 200 meter onderweg bent. Niet alleen weet de app dan zeker dat je echt aan het fietsen bent (op basis van je snelheid en beweging), ook blijft zo jouw woon- en werkadres privé. Alle data krijgt sowieso een encryptie, maar het is nog een tweede maatregel die de privacy van de gebruikers moet garanderen.
Encryptie? Wat voor een encryptie? En communicatie met wat voor een server? Met "A.M."-eigenschappen?...
26-08-2015, 15:39 door Anoniem
En bij het terug thuiskomen?
26-08-2015, 15:56 door Reinder
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus beginpunt -200 meter is woon- of huisadres? ;)

Nee, aankomst in de morgen is werkadres, aankomst in de middag is woonadres.
(tenzij je minder als 200 meter van je werk af woont )
Dat verhaal van de eerste tweehonderd meter is een doekje voor de slagaderlijke bloeding.

True. Nu denk ik overigens dat mensen die dit soort apps vrijwillig installeren er geen belang aan hechten om dergelijke informatie prive te houden, maar dat terzijde.
26-08-2015, 16:44 door Anoniem
Zonde dat de politiek er vooralsnog niet aan wil dat iedere fietser een helm op dient te hebben. Zou het aantal dodelijke fietsongelukken aanzienlijk terugbrengen.
26-08-2015, 17:12 door Anoniem
Ik wil graag analoog blijven fietsen,zonder dat men weet,
waneer,waar,en waarom ik ergens naar toe fiets.

Digitale fietspaden worden al aangelegd in nederland,milieu-argument is zonne-energie opslaan,
maar het is al een technisch fietspad,dus in de toekomst kunnen daar andere meetinstrumenten aan worden
gekoppeld.

En nu de fietsersbond te utrecht die dit geweldig vindt,en waneer komt de fiets-belasting eraan die de fiets ook
verder doen zal digitaliseren.
26-08-2015, 19:34 door Anoniem
Kijk maar uit met dit soort analyses van fietsgedrag, de politiek + lobby-isten zitten al klaar om ook daar een electronisch tolheffing-systeem voor uit te vinden.
26-08-2015, 22:55 door Anoniem
ach,ik ga hier niet aan meewerken hoor,gelukkig ben je er niet toe verplicht als je het niet wil.
Ik wil dit gewoon niet omwille om nog meer privacy in te gaan leveren,wat al schaars is dat dat er nog is.
27-08-2015, 07:55 door karma4
Door Anoniem: Zonde dat de politiek er vooralsnog niet aan wil dat iedere fietser een helm op dient te hebben. Zou het aantal dodelijke fietsongelukken aanzienlijk terugbrengen.
Veel fietsers hebben zo'n smartphone mee, bellen fietsend, oordopjes in voor de muziek. Zeg maar alles wat aan een bestuurder verboden is. De overhead wil niet ingrijpen omdat handhavend optreden te duur is.

Snelheid en locatie is bekend, kan door de providers aangleverd worden. Gebeurd al voor meten autoverkeer (snelwegen). Wat een app toevoegd is het heel gericht op de persoon kunnen volgen. Wat is het onderzoeksdoel? Het lijkt er op dat ze data van providers not niet weten uit te leggen naar de locale details.
27-08-2015, 08:30 door Anoniem
Door Anoniem: Zonde dat de politiek er vooralsnog niet aan wil dat iedere fietser een helm op dient te hebben. Zou het aantal dodelijke fietsongelukken aanzienlijk terugbrengen.
Als alle automobilisten gewoon 2x kijken, langzamer rijden en op tijd vertrekken zouden er geen doden vallen.
27-08-2015, 09:12 door Pandit
Door Anoniem: Zonde dat de politiek er vooralsnog niet aan wil dat iedere fietser een helm op dient te hebben. Zou het aantal dodelijke fietsongelukken aanzienlijk terugbrengen.
Gelukkig maar, Ik ga niet met een stuk tempex op mijn hoofd rondfietsen, en alsof dit enige bescherming biedt.. Liever zie ik een verbod op bellen en app-en op de fiets, Kwam gisteren ook weer een slingerende app-ende fietser tegen. malloot.
27-08-2015, 11:18 door ben987
Door Anoniem: Zonde dat de politiek er vooralsnog niet aan wil dat iedere fietser een helm op dient te hebben. Zou het aantal dodelijke fietsongelukken aanzienlijk terugbrengen.
zonde dat de wegen niet gemaakt zijn van piepschuim, dat valt veel zachter.
27-08-2015, 11:22 door ben987
ik stel voor dat we allen in en uitchecken als we met de fiets gaan, want dit moet een doorn in het oog zijn voor de overheid, dat verdomde anonieme fietsen !
27-08-2015, 16:35 door Anoniem
fietsersbond kent de strava heatmap "fietsen" niet zeker?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.