image

Beter OV: anti-terreurplannen spelen terroristen in de kaart

maandag 31 augustus 2015, 11:38 door Redactie, 10 reacties

De extra beveiligingsmaatregelen die minister Van der Steur vanwege een incident in de Thalys heeft genomen spelen terroristen alleen maar in de kaart en doen niets om een aanslag te voorkomen, zo stelt reizigersvereniging de Maatschappij voor Beter OV.

"Zelfs nu, zelfs vandaag is de kans dat je onderweg ontploft door een aanslag natuurlijk veel en veel kleiner dan dat je van de trap sodemietert. Al die veiligheidspaniek. Voetbalkreten die bewindspersonen nu roepen is leuk voor de bühne, maar qua veiligheid schiet niemand er iets mee op", aldus Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij Voor Beter OV, tegenover BNR. Hij stelt dat door extra controles en het aantasten van de privacy terroristen juist in de kaart worden gespeeld.

""Hun doel is juist het ontwrichten van de samenleving en dat bereik je juist door van die quasi-veiligheidsmaatregelen die feitelijk hun doel voorbijschieten. Zeker als je alleen nog een kaartje op naam kunt kopen, kun je niet meer thuis een treinkaartje printen omdat je niet meer kunt laten zien wie je bent", merkt Spithorst op. De reizigersvereniging had eerder al laten weten dat de kans op een terroristische aanslag nog altijd heel klein is.

"In en om het OV worden sinds jaar en dag allerlei zichtbare en onzichtbare veiligheidsmaatregelen genomen. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat deze maatregelen zijn of worden geïntensiveerd. Wat wij niet willen, is dat doorgeslagen veiligheidsmaatregelen nu ten koste zullen gaan van de bruikbaarheid van het OV", aldus een reactie op het Thalys-incident. Volgens beveiligingsexpert Bruce Schneier vallen veel terreurmaatregelen onder de noemer "cover your ass security", waarbij politici zich alleen tegen nieuwe aanslagen proberen in te dekken, zonder dat het om effectieve maatregelen gaat.

Reacties (10)
31-08-2015, 12:22 door Anoniem
Wie minder doden wil, moet de auto, de vrachtwagen, de motor, de scooter en de brommer rigoureus aan banden leggen. Die veroorzaken het meeste leed. Terreurleed is te verwaarlozen.
31-08-2015, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem: Wie minder doden wil, moet de auto, de vrachtwagen, de motor, de scooter en de brommer rigoureus aan banden leggen. Die veroorzaken het meeste leed. Terreurleed is te verwaarlozen.

Niet auto's vrachtwagens, motoren, scooters en brommers veroorzaken leed, maar hun bestuurders.
31-08-2015, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wie minder doden wil, moet de auto, de vrachtwagen, de motor, de scooter en de brommer rigoureus aan banden leggen. Die veroorzaken het meeste leed. Terreurleed is te verwaarlozen.

Niet auto's vrachtwagens, motoren, scooters en brommers veroorzaken leed, maar hun bestuurders.

Dus onvoorzichtige bestuurders bij de eerste (grote) overtreding permanent hun rijbewijs afnemen.
Of anders de maximum snelheid terugbrengen naar 25 km per uur op de snelwegen, en 2 km per uur in de bebouwde kom.
Daarmee breng je het aantal dodelijke ongelukken tot een absoluut minimum terug.
31-08-2015, 13:15 door buttonius
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wie minder doden wil, moet de auto, de vrachtwagen, de motor, de scooter en de brommer rigoureus aan banden leggen. Die veroorzaken het meeste leed. Terreurleed is te verwaarlozen.

Niet auto's vrachtwagens, motoren, scooters en brommers veroorzaken leed, maar hun bestuurders.
Zonder hun voertuigen zouden die bestuurders veel minder leed veroorzaken.
31-08-2015, 13:25 door mrunix
Kennelijk weet niemand dat nu juist de thalys de enige trein in Nederland is,
Waar je ALLEEN maar in kan stappen als je je kaartje kan laten zien.

Oftewel, die kerel is met n AK47 onder z'n jas ingestapt langs de controleur......
31-08-2015, 14:03 door Anoniem
Door mrunix: Kennelijk weet niemand dat nu juist de thalys de enige trein in Nederland is,
Waar je ALLEEN maar in kan stappen als je je kaartje kan laten zien.

Oftewel, die kerel is met n AK47 onder z'n jas ingestapt langs de controleur......

Hij had niet eens een kaartje... dus kennelijk waren daar nog wel wegen omheen.
31-08-2015, 14:11 door PietdeVries
Door Anoniem: Wie minder doden wil, moet de auto, de vrachtwagen, de motor, de scooter en de brommer rigoureus aan banden leggen. Die veroorzaken het meeste leed. Terreurleed is te verwaarlozen.

Het doel van terroristen is niet het maken van zoveel mogelijk doden, maar het zaaien van angst. Angst werkt veel beter dan her en der een lijk op straat, omdat iedereen bevriest in zijn doen en laten en constant achterom kijkt, elkaar niet meer vertrouwt en daardoor dus de levensstandaard als een dolle omlaag sodemietert. Door autogebruik aan banden te leggen, of mooier nog overtreders permanent hun rijbewijs af te nemen schiet je dus weinig op (behalve dan dat er economisch nog weinig gebeurt, en zeker in de IT niet met al hun VW Golf leasewagens).
31-08-2015, 14:33 door Anoniem
Volgens beveiligingsexpert Bruce Schneier vallen veel terreurmaatregelen onder de noemer "cover your ass security"
Dat is precies wat het is: "cover your ass security"!
Die ene zeldzame keer dat er iets gebeurt willen politicy kunnen zeggen "wij hebben al het mogelijke gedaan om het te voorkomen". Net als bij dat bovenmatig verplichte ID scannen bij banken. Het is een "just covering my own ass" policy!
Voor iemand die niet verder kijkt dan zijn eigen neus lang is (=de meeste mensen) lijken zulke maatregelen heel goed,
maar de iedereen treffende storende neveneffecten en risico's voor de burger die er aan de andere kant stilletjes bijkomen zodat we er netto eigenlijk niks mee opschieten of zelfs op achteruit gaan wordt gemakshalve maar even genegeerd.
01-09-2015, 16:57 door Anoniem
Als we nu ook nog mensen eerst toestemming laten vragen voordat ze van huis vertrekken en ze van te voren laten vertellen waar ze naar toe gaan kunnen we nog beter eventuele aanslagen voorkomen.
07-09-2015, 12:30 door unweit
Dit clubje van Rikus Spithorst verdient geen enkele aandacht.
Spithorst zelf werd er jaren geleden uitgeknikkerd bij een andere en wel grote OV-reizigers club om goede redenen en houdt zich sindsdien bezig met zijn eigen clubje (typisch Nederlands trouwens).
Daarnaast voegt zijn commentaar helemaal niets toe aan welke veiligheid dan ook door hierover te publiceren.
Wat mij betreft hoeft u zowel zijn club als Spithorst zelf nooit meer hier te citeren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.